شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۱
کد مطلب: 21943
۰

آن زني نيستم که شوهرم مي‌خواست

آن زني نيستم که شوهرم مي‌خواست
بعضي از جوانان با روياهايي ناممکن و توقعات غيرواقع بينانه ازدواج مي کنند. معناي ضمني ازدواج هر چه باشد، در واقع نوعي مشارکت و اشتغال است. بديهي است انتظاراتي (هم آشکار و هم پنهان) که اشخاص از ازدواجشان دارند، تأثير بسيار عميقي در زندگي مشترک شان مي گذارد.
اين دسته از زوجين با بيان شکايت هاي خاصي مدعي هستند که اين ارتباط آنچه را اميد و انتظار داشتيم، برايمان مهيا نمي کند. گاهي اين انتظارات غيرمنصفانه يا غيرواقع بينانه است. برخي اوقات هم اگر چه انتظارات همسر منصفانه به نظر مي رسد، اما به طور واضح و مشخص مطرح نمي شود. بسيار ديده شده است که ريشه مشکلات زناشويي در نوع تفکرات زوج ها درباره يکديگر و زندگي مشترک شان نهفته است.

افکار ناکارآمد و باورهاي مربوط به ذهن خواني، آثار منفي بر تعارضات زناشويي مي گذارد و تداوم اين افکار باعث تشديد تعارضات زناشويي و احساس استرس بيشتر مي شود. در فرآيند رابطه مشترک، زوجين در باورها و انتظارات خود دچار خطاهاي شناختي مختلفي مي شوند که مهم ترين آن ها خطاهايي همچون فرضيه سازي، درشت نمايي، برچسب زدن، سفيد و سياه ديدن، نتيجه گيري شتابزده، استدلال اشتباه درباره کنترل و تقصير به گردن ديگران انداختن است.

يکي از ناخوشايندترين خطاهايي که بيشتر اشخاص مرتکب مي شوند اين است که مسئوليت احساسات همسرشان را مي پذيرند. "تقصير من است که همسرم ناراحت است" ، " من نمي دانم چطور همسر خوبي براي او باشم" " من هر کاري مي کنم که او را خوشحال کنم، اما تاثير عکس دارد".
در واقع تعبير و تفسير ما از اتفاقات و رويدادها است که دنياي ما را مي سازد. اين خطاهاي شناختي روابط و نحوه نگرش ما را تحت تاثير قرار مي دهد. انتظارات خود را از ازدواج و زندگي مشترک بيان کنيد و آن ها را به چالش بکشيد. درباره اين احساسات با همسرتان صحبت کنيد.

از خودتان بپرسيد نقش من در ازدواج و رضايت از زندگي مشترک چيست؟ انتظارات همسرتان را نيز از زندگي مشترک جويا شويد گفتيد که احساس مي کنم همسر خوبي نيستم و شوهرم نقش بازي مي کند؛ اما نگفتيد اين احساس بر چه پايه اي به وجود آمده است. کدام رفتار همسرتان باعث شده است که چنين نتيجه اي بگيريد؟
آيا تا به حال اين احساس تان را با همسرتان در ميان گذاشته ايد؟
با همسرتان درباره اين انتظارات بحث و گفت وگو کنيد و انتظاراتي را که مشکل زاست، حذف يا اصلاح کنيد، فراموش نکنيد که بيان و تبادل راحت خواسته ها و انتظارات به حل تعارضات و بهسازي باورهاي غيرمنطقي کمک مي کند.


اعظم متين نژاد - روان شناس باليني:
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!