شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۴:۱۱
کد مطلب: 22929
۲
18 راز طول عمر:

وظیفه شناس باشید،دوست پیدا کنید و در مراسم مذهبی شرکت کنید

وظیفه شناس باشید،دوست پیدا کنید و در مراسم مذهبی شرکت کنید

در این مقاله سعی بر آن است که شما را با این روشها آشنا کنیم

 -
-

مراقب DNA خود باشيد
با افزایش سن، بخش انتهایی کروموزوم‌ها که اصطلاحا به آن تِلومر گفته می شود، کوتاهتر می‌شوند. همین امر سبب آسیب پذیری بیشتر در برابر بیماری‌ها می‌گردد. شاید فکر کنید کاری از دستتان برنمی آید اما تحقیقات اخیر چیز دیگری را نشان می‌دهند. در یک مطالعه مقدماتی، تغییر در شیوه زندگی می‌تواند سبب ایجاد آنزیم و افزایش طول تلومر گردد. همچنین نتایج بدست آمده از سایر تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی مناسب و ورزش می‌تواند سبب حفظ تلومرها گردند. بنابراین عادات پسندیده می‌توانند میزان پیری سلولی را کاهش دهند.

وظیفه شناس باشید

یافته های حاصل از یک مطالعه 80 ساله نشان می دهد که وظیفه شناسی از بهترین مولفه‌های افزایش طول عمر است. محققان دریافتند که دقت و پشتکار نه تنها منجر به سلامت افراد می‌شود بلکه سبب ایجاد روابط بیشتر و بهبود شغلی افراد می‌گردد.

دوست پیدا کنید

از نظر علمی، یک دلیل دیگر هم برای حق شناسی نسبت به دوستانتان اثبات شده است و آن هم افزایش طول عمر است. محققان استرالیایی دریافتند که پروانه‌های بالغ گروه‌زی در مقایسه با دسته‌ای که ارتباط کمتری داشتند، بیش از 10 سال عمر کردند. تحلیل دیگری که نتیجه 148 مطالعه می‌باشد، ارتباط میان روابط اجتماعی بیشتر و طول عمر را تایید می‌کند.

دوستان خود را آگاهانه انتخاب کنید

عادات دوستان‌مان معمولا به ما نیز سرایت می‌کند، بنابراین دوستانی را انتخاب کنید که شیوه زندگی سالمی دارند. مطالعات نشان می‌دهند که چاقی از نظر اجتماعی «مسری» است- احتمال چاق شدن شما در صورت داشتن یک دوست چاق، تا 57% افزایش می‌یابد. استعمال دخانیات نیز از عادات دیگر مربوط به روابط اجتماعی است، اما خبر خوب آنکه ترک آن در میان دوستان نیز مسری می‌باشد.

ترک سیگار

جای شک نیست که ترک سیگار قطعا عمر شما را طولانی تر خواهد کرد اما آنچه قطعا شما را شگفت زده می‌کند، نسبت طول عمر با سن ترک است. بنا به یک مطالعه پنجاه ساله که در کشور انگلستان انجام شده است، ترک سیگار در سن 30 سالگی تا یک دهه به عمر شما می‌افزاید. ترک یک عادت در سن 40، 50، یا 60 سالگی، میزان امید به زندگی را به ترتیب تا 9، 6، یا 3 سال افرایش می‌دهد.

چرت بعد از ظهر

چرت بعد از ظهر در بسیاری از نقاط دنیا شایع است. بنا به شواهد عملی موجود، چرت بعد از ظهر می‌تواند سبب طول عمر شما گردد. نتایج حاصل از مطالعه اخیر با 24000 شرکت کننده نشان میدهد افرادی که بطور منظم بعد از ظهرها می‌خوابند نسبت به آنها که بطور اتفاقی هر از گاهی این کار را انجام می‌دهند، 37% احتمال مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در آنها کمتر می‌باشد. محققان دریافتند که چرت بعد ازظهر به کاهش میزان هورمون‌های استرس‌ و در نتیجه سلامت قلب کمک می‌کند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای سرشار از میوه، سبزیجات، انواع غلات، روغن زیتون، و ماهی هستند. تجزیه و تحلیل 50 مورد مطالعه بر روی بیش از نیم میلیون نفر، نشانگر اثرات مثبت این رژیم می‌باشد. یافته‌ها نشان می‌دهند که پیروی از چنین رژیم غذایی به طرز چشمگیری خطر ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد- این سندرم ترکیبی از چاقی، افزایش قند خون، افزایش فشار خون، و سایر عواملی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را افرایش می‌دهد.

مثل اوکیناوایی‌ها غذا بخورید

مردم اوکیناوای ژاپن، بیشترین میزان امید به زندگی در کل دنیا را دارند. محققان این موضوع را به سبب انتخاب رژیم غذایی خاص این منطقه که سرشار از سبزیجات سبز و زرد رنگ و کم کالری می‌باشد، دانسته‌‌اند. برخی از اوکیناوایی‌ها طبق عادت تنها 80% از غذای درون بشقاب خود را می‌خورند. از زمانی که نسل‌های جوانتر اوکیناوا، چنین سننی را زیر پا گذاشته‌اند، میزان امید به زندگی در آنها نیز کاهش یافته است.

ازدواج

تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که افراد متاهل در مقایسه با همتایان خود، تمایل بیشتری به زندگی دارند. بسیاری از محققان بر این عقیده‌اند که این امر بواسطه اختلاف حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی این افراد می‌باشد. از آنجا که ازدواج‌، مزایای بیشماری دارد، حتی میزان مرگ و میر در افرادی که جدا شده یا همسر خود را از دست داده‌‌اند در مقایسه با آنها که هرگز ازدواج نکرده‌اند کمتر می‌باشد.

وزن خود را کم کنید

چنانچه اضافه وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند شما را در برابر بیماری‌هایی چون دیابت، بیماری‌های قلبی، و سایر عوامل کاهش عمر محافظت نماید. به نظر می‌رسد بویژه چاقی شکم بسیار مضر است، پس از کوچک کردن آن مضایقه نکنید. یک مطالعه 5 ساله بر روی آمریکایی‌های اسپانیایی- آفریقایی نشان می‌دهد که خوردن فیبر بیشتر و ورزش‌ منظم از روش‌های موثر در کاهش چربی شکم است.

تحرک داشته باشید

شواهد بسیاری حاکی از آنند که افرادی که ورزش می‌کنند بطور متوسط طول عمر بیشتری نسبت به آنان که ورزش نمی‌کنند دارند. بنا به بسیاری از مطالعات انجام شده، فعالیت منظم بدنی، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت، برخی سرطان‌ها، و افسردگی را کاهش می‌دهد. همچنین ورزش می‌تواند ذهن شما را تا سنین پیری فعال و هشیار نگاه دارد. با 15 دقیقه ورزش یا فعالیت بدنی در روز در هفته تقریبا 2 ساعت ورزش کنید.

نوشیدنی‌های الکی

برخی بر این باورند که نوشیدنی‌های الکلی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. اما به یاد داشته باشید که نوشیدنی‌های الکلی سبب چاقی شکم و افزایش فشار خون شده و زمینه بسیاری بیماری‌های دیگر را فراهم می‌نماید. راه‌های بسیار دیگری نیز برای حفظ سلامت قلب وجود دارند، پس این راه را انتخاب نکنید.

توجه به معنویات و شرکت در مراسم مذهبی

تحقیقات نشان می‌دهند طول عمر افرادی که در مجالس مذهبی شرکت می‌کنند یا به عبارتی باورهای مذهبی دارند، نسبت به آنها که هیچ باوری در این زمینه ندارند، بیشتر است. مطالعه‌ای که به مدت 12 سال بر روی افراد بالای 65 سال صورت گرفته است، نشان می‌دهد که افراد با باورهای مذهبی، سیستم ایمنی بدنی قویتری نسبت به سایرین دارند. همچنین شرکت در مراسم مذهبی سبب بهبود و توسعه شبکه ارتباطی میان افرادی می‌شود که با یکدیگر به عبادت می‌پردازند و همین امر منجر به سلامت کلی آنها می‌گردد.

بخشش

دوری از کینه و غرض ورزی نتایج شگفت‌انگیزی بر روی سلامت جسمی شما دارد. عصبانیت مزمن ارتباط مستقیمی با فعالیت ارگان‌های تنفسی دارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته، و سایر بیماری‌های مزمن دیگر می‌گردد. بخشش، سبب کاهش عصبانیت و فشار خون شده و به تنفس هرچه راحت تر شما کمک می‌کند. این مزایا سبب افزایش طول عمر می‌گردند.

استفاده از تجهیزات ایمنی

تصادفات، پنجمین دلیل مرگ و میر افراد 1 تا 24 سال در آمریکا شناخته شده‌ است. استفاده از دنده ایمنی یکی از راه‌های افزایش طول عمر می‌باشد. در حادثه‌ی تصادفات، بستن کمربند ایمنی تا 50% از مرگ و میر و آسیب‌های جدی جلوگیری می‌کند. در تصادفات مربوط به موتور و دوچرخه نیز بیشتر مرگ و میرها بواسطه نداشتن کلاه ایمنی و آسیب به سر صورت می‌گیرد. پس همیشه از کلاه ایمنی استفاده کنید.

خوابیدن در اولویت قرار دارد

یک خواب خوب کافی، خطر ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی، و سایر اختلالات عصبی را کاهش می‌دهد. یک خواب کافی به هنگام کسالت یا بیماری می‌تواند روند بهبود را سرعت بخشد. تا پاسی از شب کار کردن و به اصطلاح دود چراغ خوردن، سبب ابتلا به بیماری‌های جدی می‌گردد.

مدیریت استرس

دکتر دین اورنیش، با انتشار تحقیقی به تغییرات شیوه زندگی از جمله «مدیریت استرس» نه تنها در جهت پیشگیری از بیماری‌های قلبی، بلکه بهبود آن اشاره کرد. هرچند اجتناب از استرس برای بسیاری از افراد دشوار می‌باشد، اما راه‌های مناسب و موثری جهت کنترل آن موجودند. مثلا پرداختن به یوگا، مدیتیشن، یا تنفس عمیق از این جمله‌اند. انجام این کارها حتی دقایق کوتاهی در روز می‌تواند تغییرات چشمگیری را حاصل نماید.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.