جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۵:۳۲
کد مطلب: 24919
۰

دلايل جوانان براي اشتغال پيش از ازدواج

 

سيمين قرباني، کارشناس ارشد مشاوره خانواده / مخاطبان گرامي، تا کنون سوالات زيادي به دست ما رسيده است که با اين موضوع در ارتباط است. بنابراين لازم دانستيم پاسخي را براي آن دسته از عزيزاني که با اين موضوع روبه رو هستند، ارائه دهيم.

انگيزه اشتغال در انسان ها، مختلف و اعم از انگيزه هاي مادي و غير مادي است. به طور مثال برخورداري از رفاه بيش تر و دسترسي به امکانات و تسهيلات بهتر انگيزه هاي عمده اي براي اشتغال در جوانان ايجاد مي کند. به طور کلي اثرات مثبت و منفي اشتغال در سطوح مختلف و نوع شغل مورد نظر در افراد مختلف، متفاوت است. افراد زيادي در جامعه پيش يا پس از ازدواج براي تامين احتياجات خانواده، به دلخواه خود و يا به صورت اجباري مشغول به کار مي شوند. اشتغال و کسب درآمد لزوما مشکل ساز نخواهد شد مگر در شرايطي که باعث شود فرد براي دستيابي به ديگر اهداف زندگي خود با مشکل مواجه شود. در ادامه به موضوع اشتغال پيش از ازدواج مي پردازيم و زواياي اين موضوع را مورد توجه قرار خواهيم داد.

 

دلايل جوانان براي اشتغال پيش از ازدواج

همان طور که در بالا به آن اشاره شد، تعداد زيادي از جوانان پيش از ازدواج به دلخواه خود و يا براي دستيابي به شرايطي بهتر مشغول به کار مي شوند. گاه اشتغال پيش از ازدواج با هدف تامين احتياجات خود يا خانواده به علت حضور نداشتن يکي از والدين مخصوصا پدر، بازنشستگي والدين و.... انجام مي گيرد. در اين شرايط بخش زيادي از درآمد حاصل از اشتغال فرد صرف خانواده اش خواهد شد.
از طرفي گاهي نداشتن اشتغال جوانان در اين گونه شرايط باعث ايجاد مشکلات اقتصادي مي شود. به علاوه با پيشرفت امکانات و ايجاد نياز توسط توليدکنندگان به دسترسي به مواد و وسايل رفاهي، تامين اقتصاد خانواده با مشکلات بيشتري مواجه شده است. در هر حال مشغول شدن به کار براي فرد مزاياي بسياري از جمله آشنايي با بازار کار، پيشرفت اقتصادي، بهبود مهارت هاي ارتباطي و اجتماعي و دستيابي به استقلال مالي را در برخواهد داشت. اشتغال جواناني که کمک خرج زندگي هستند آن جا با مشکل روبه رو خواهد شد که اين افراد تصميم به ازدواج مي گيرند. چرا که چنين جواناني که درآمد حاصل از اشتغال خود را صرف رفع مايحتاج خانواده مي کنند، سرمايه اي براي تشکيل زندگي نخواهند داشت. در چنين شرايطي نگراني هاي جوان نيز درباره خانواده خودش يا تشکيل خانواده جديد شکل مي گيرد.

با توجه به مطالبي که ذکر شد، به نکات زير توجه کنيد:

*در نظر داشته باشيد تمامي نيازهاي ما از جمله اقتصادي، رفاهي، عاطفي و... داراي اهميت هستند. بنابراين با ناديده گرفتن و يا حذف هر يک از نيازها کمکي به بهتر شدن اوضاع نخواهيد کرد.

*براي ايجاد تغيير در شرايط زندگي نياز به برنامه ريزي دقيق و هوشمندانه داريد. پس با اين بهانه که همه چيز را يک جا نمي توانيد حل کنيد، صورت مسئله را پاک نکنيد.

*با تعيين جايگاه و درجه اهميت هريک از مسائل به راحتي مي توانيد براي ايجاد تغيير و بهبود شرايط اقدام کنيد.

*در صورتي که با ازدواج شما، شرايط اقتصادي خانواده تان به خطر مي افتد، تمهيداتي را براي تامين اقتصادي خانواده در نظر بگيريد. آموزش اشتغال در خانه و راه اندازي کسب و کارهاي کوچک خانگي مي تواند نيازهاي شما و خانواده تان را در آينده نيز تامين کند.

*ازدواج فرزندي که نان آور محسوب مي شود با آماده کردن شرايط و پيش بيني صحيح، مشکلي را در روند زندگي خانواده ايجاد نخواهد کرد. چه بسا پس از ازدواج انگيزه هاي بيش تري براي ادامه راه بيابيد.

*منطقي نخواهد بود تصميم بگيريد از تشکيل زندگي چشم پوشي کنيد. خوب است با توکل به رحمت الهي پيش برويد. ضرب المثلي هست که مي گويد: خدا گر ببندد ز حکمت دري، ز رحمت گشايد در ديگري.

* فردي را براي زندگي انتخاب کنيد که با شرايط شما سازگار باشد و توقعات نابه جا مطالبه نکند. بهتر است دست از بلند پروازي برداريد و سراغ دختري برويد که با توجه به شرايط کنوني شما و شرايط موردنظرتان در آينده نيز راضي باشد.

*اين که شما به فکر آينده خانواده تان هستيد ارزشمند و قابل تحسين است. اما همان طور که فرزندان قبل از شما حق اين را داشتند که ازدواج کنند و تشکيل خانواده بدهند شما نيز اين حق را داريد. ازدواج نيز بخشي از زندگي فرد را در برمي گيرد. شرايطي را در نظر بگيريد که تنها شده ايد و از طرفي سن تان نيز بالا رفته است.

 

 
مرجع : روزنامه خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ