چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۲
کد مطلب: 26399
۰

نوزاد و تقويت اعتماد به نفس

مخاطب گرامي، مشخص مي شود که اين سوال براي شما پيش آمده که آيا ميزان اعتماد به نفس وراثتي است يا نه. جواب سوال شما خير است. اعتماد به نفس جزو مهارت هايي است که والدين بايد به نوزادان بياموزند و کاملا به طرز رفتار و کلام آن ها بستگي دارد و قابل يادگيري است. بچه ها سرشت هاي مختلفي دارند. براي مثال بعضي از بچه ها به راحتي با اطرافيان ارتباط برقرار مي کنند و در مقابل برخي ديگر خجالتي هستند.

 

از لحظه تولد با فرزندتان صحبت کنيد

شما به عنوان پدر بايد توجه داشته باشيد که کمک هاي شما به فرزندتان بايد به گونه اي باشد که وابستگي فرزندتان به شما را زياد نکند. هرچند به مرور زمان و با افزايش سن فرزندتان، اين وابستگي کمتر مي شود و بچه ها ياد مي گيرند که بسياري از کارهاي شان را به تنهايي انجام دهند اما شما مي توانيد از بدو تولد با رفتارهاي خود آموزش افزايش اعتماد به نفس را به مرور به فرزندانتان ارائه کنيد. براي مثال مي توانيد فرزند 6 ماهه خود را در آغوش بگيريد و با محبت کردن، عشق و دوست داشتن را به او بياموزيد. بايد آموزش ها هم به صورت کلامي و هم در رفتار والدين مشهود باشد. لالايي خواندن و قصه گفتن راه هايي است که مي توانيد با آن براي انتقال مفاهيم به فرزندان استفاده کنيد. شما بايد از طريق صداهايي که بچه از خودش در مي آورد با او در تعامل باشيد و به صداها و واکنش هايش خوب گوش کنيد و پاسخ دهيد. پدر و مادر بايد مهارت خوب گوش دادن را بياموزند. هرچند که بچه ها در سنين 5، 6 ماهگي قادر به حرف زدن نيستند اما سر و صداهاي شان تلاشي براي حرف زدن است. با گوش دادن به او نشان مي دهيد که کاملا مورد توجه شماست. همه اين ها عواملي است که به تقويت اعتماد به نفس کودکتان کمک مي کند.

 

فرزندتان را با اسمش صدا بزنيد

يکي ديگر از راه هاي تقويت اعتماد به نفس نوزادتان اين است که مدام اسمش را صدا بزنيد و او را با ضمير صدا نکنيد. مثلا نگوييد «باز اين گريه کرد». او را در مقابل آينه قرار دهيد و اسمش را تکرار کنيد تا برايش آشنا شود.
از فرآيند رشد نوزادتان فيلم و عکس تهيه کنيد و لحظات مهم زندگي اش را ثبت کنيد. اين کار باعث مي شود وقتي که بزرگ شد متوجه شود که چقدر براي والدينش مهم بوده است. به چشم هايش نگاه کنيد، با او حرف بزنيد و بگوييد که دوستش داريد. به او محبت بي قيد و شرط داشته باشيد. هيچ وقت به خاطر اشتباهاتش نگوييد «من ديگر پدر تو نيستم» يا «ديگر تو را دوست ندارم».

 
عليرضا عبدي، کارشناسي ارشد روان شناس باليني
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد