کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه یک کتاب مشکل را مطالعه کنیم؟

پايگاه اطلاع رسانی راسخون , 10 بهمن 1393 ساعت 13:30


حتی اگر تجربه‌ی زیادی در خواندن کتاب داشته باشید، قطعاً با کتابی برخورد خواهید کرد که فهم آن مشکل است. ممکن است در هنگام مطالعه، به خاطر موضوع کتاب، زبان، نحوه استفاده از کلمات در متن، یا اجزا و ساختار پیچیده، به کندی پیش بروید. زمانی که در حال تلاش هستید که یک کتاب را بفهمید، ممکن است علت مشکل بودن کتاب برای شما مهم نباشد.

در این متن توصیه‌هایی آورده شده است ...
سطح دشواری: سخت
مدت زمان مورد نیاز: متنوع
طریقه‌ی انجام این کار در زیر گفته شده است:
1. مکانی را برای مطالعه (که در آن می‌توانید راحت باشید و مطالعه کنید) پیدا کنید. تحت چه شرایطی میتوانید تمرکز داشته باشید و با کارایی بیشتری به مطالعه بپردازید؟ ممکن است نشستن پشت یک میز تحریر، پشت یک میز در کتابخانه‌ای آرام، روی علف‌ها، کنار دریاچه یا یک صندلی راحتی در استارباکس برای شما راحت‌تر باشد. بعضی از افراد نمی‌توانند زمانی که اطراف آن‌ها سر و صدایی است، درس بخوانند، در حالی که عده‌ای قادرند در هر مکانی درس بخوانند. آن شرایط ایده‌آل را فراهم کنید علی‌الخصوص زمانی که در حال مطالعه یک کتاب مشکل هستید.
2. زمانی که مطالعه می‌کنید، یک فرهنگ لغت همراه خود داشته باشید. هر کلمه‌ای را که متوجه نمی‌شوید، در آن جستجو کنید. همچنین مراجع ادبی را که فراموش می‌کنید، بنویسید. آیا تفاوت‌ها و تشابهات آن‌ها باعث می‌شود که به خاطر نسپارید؟ آن مراجع را جستجو کنید.
3. از طریق فهرست مطالب و خواندن دیباچه کتاب (که ممکن است ایده‌هایی را در مورد موضوع کتاب و اهمیت آن، به شما بدهد.)، ببینید که کتاب چگونه سازمان‌دهی شده است.
4. اجازه ندهید که کتاب باعث دلسردی شما شود. کل کتاب را بخوانید، از این رو، موضوع کتاب را در خواهید یافت: شخصیت‌های آن چه کسانی هستند، چه اتفاقی می‌افتد، در چه زمینه و مفادی است و غیره. به این تکنیک گاهی اوقات تند‌خوانی گویند، با این وجود مطمئن شوید که تا حد ممکن خوانده‌اید. اگر متوجه شوید که کتاب در مورد چه چیزی است و هدف مؤلف از تألیف این کتاب چه بوده است، زمانی که بر‌می‌گردید و کتاب را دوباره می‌خوانید، آن چنان مشکل نخواهد بود.
5. اگر صاحب کتابی هستید که می‌خوانید، می‌توانید مطالبی را که مهم به نظر می‌رسند را برجسته کنید. به عبارت دیگر، می‌توانید به دقت نکته‌برداری کنید، نقل قول‌ها، اشخاص و متن‌ها را از طریق شماره‌ی صفحه دنبال کنید. بعضی از افراد با استفاده از نشانه‌ها یا علائم این کار را انجام می‌دهند، آن‌ها می‌توانند بسیار آسان‌تر آن قسمت‌هایی از کتاب را که برای فهم آن ضروری است، پیدا کنند. یا می‌توانید قسمت‌هایی را که متوجه نشدید علامت‌گذاری کنید، سپس بعداً می‌توانید دوباره با دقت بخوانید.
6. خودتان را خیلی خسته نکنید. به بیان دیگر، اگر کتاب به نظر بسیار سخت است، کمی خواندن را متوقف کنید. این زمان را برای سازمان‌دهی افکارتان در مورد کتاب قرار دهید. سؤالاتی که تا کنون در مورد اشخاص، داستان، مؤلف، زمینه‌ها، برداشت‌ها و غیره داشتید را بنویسید. اگر مفاهیم هنوز برای فهمیدن، بیش از حد مشکل هستند، برداشتتان را با توضیحات کوتاهی از طریق تصاویر و رنگ‌ها بنویسید. یا سعی کنید با دوستانتان در مورد آن صحبت کنید تا برداشت‌ خود را کامل کنید.
7. در مطالعه وقفه‌ی طولانی ایجاد نکنید. این کار ممکن است شما را وسوسه کند اگر کتاب بیش از حد مشکل باشد، به پایان رساندن آن را به تأخیر بیندازید، با این وجود، تسلیم این وسوسه نشوید. اگر ادامه درس خواندن را به تأخیر بیندازید، آن چیز‌هایی را که تا کنون یاد گرفته‌اید را نیز فراموش خواهید کرد. ممکن است قسمت‌های اصلی داستان یا توصیف شخصیت‌ها را از خاطر ببرید. ممکن است از موضوع اصلی کتاب نیز دور شوید. پس، قطعاً به مطالعه کردن ادامه دهید.
8. بعد از این که کتاب را یک بار مطالعه کردید، دوباره آن را بخوانید. قسمت‌هایی را که بار اول فراموش کردید را دوباره بخوانید. زمانی که متون یک کتاب داستان را چند بار می‌خوانید، سعی کنید با صدای بلند دکلمه کنید. بعضی از افراد، اگر در زمان خواندن کلمات را بشنوند، بسیار راحت‌تر مفاهیم و یا یک زبان سخت را می‌فهمند. مطالب سختی را که در مرتبه اول مطالعه، از آن‌ها گذر کردید را بخوانید. شروع کنید بین کتابی که در حال مطالعه آن هستید و دیگر کتاب‌هایی که خوانده‌اید، ارتباط ایجاد کنید.
9. کمک بگیرید! اگر هنوز با کتاب مشکل دارید، یک معلم خصوصی ممکن است بتواند به سؤال‌های شما پاسخ دهد. همچنین، با معلم خود در مورد سردرگمیتان صحبت کنید.
از او سؤالات مشخصی را در مورد کتاب بپرسید.
چیزهایی که نیاز دارید:
• کتاب مشکل
• زمان
• صبر
• فرهنگ لغت
• خودکار
• کاغذ
• برجسته‌ساز
• پرچم/ نشانگر صفحه

-
نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری


کد مطلب: 28994

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/note/28994/چگونه-یک-کتاب-مشکل-مطالعه-کنیم

میگنا
  https://www.migna.ir