پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ / ۲۳:۲۵
کد مطلب: 29149
۱
اي نامه که مي روي به سويش

آموزش فشرده نامه نويسي به همسر

آموزش فشرده نامه نويسي به همسر
«زن روز» با اين مقدمه درباره نوع خاصي از نامه نوشتن، نوشته است که معمولا اثربخش است.
در ادامه درباره ميزان اين اثربخشي، چرايي و چگونگي نوشتن نامه مطالبي مي خوانيد:

رهايي از احساس بد!: بيان کردن احساسات بد مي تواند راهي باشد براي رها شدن از احساسات بد و رسيدن به احساسات مثبت، اما براي رهايي از آن ها لازم نيست که حتما در جايي بيان شود که فرد ديگري حاضر است بلکه مي تواند روي کاغذ بيان شود.

بهبود رابطه با ديگران : از طرف ديگر تنها سود و فايده نوشتن اين نيست که مطالبي را بنويسيد و سپس آن‌ را پاره کنيد، بلکه شما مي توانيد شکايت ها، گله ها و دردهاي دلتان را با کسي که فکر مي کنيد در ايجاد آن ها دخالت داشته بيان کنيد و از او هم بخواهيد که متقابلا به شما پاسخي بدهد.

چطور بنويسيم؟ براي نوشتن به عنوان يک راه حل علمي و به عنوان راه حلي که تاکنون توانسته است به زندگي خيلي از افراد رنگ خوشبختي بدهد و درون خيلي از آدم ها را آرام کند، اين نکات بايد رعايت شود:

۱ - هنگام بيان احساسات هيچ گاه، قضاوت نکنيم و مثلا ننويسيم که: «تو با اين کار مرا ناراحت کردي!» بلکه بدون هيچ قضاوتي فقط احساس خودمان را بيان کنيم و بنويسيم: «من از اين که شب ها دير به خانه مي آيي، ناراحتم!» اين کار باعث مي شود تا طرف مقابل، شما را بهتر درک کند و تمايل بيشتري براي ياري کردن شما داشته باشد.

۲ - تمام نامه هايي که قرار است نوشته شود، بايد با احساس دوست داشتن ختم شود، اگرچه ممکن است اين نامه با احساس خشم شروع شود.

۳ - در نوشتن نامه بايد ترتيب خاصي از بيان احساسات در نظر گرفته شود. اين مسئله از عميق بودن و لايه لايه بودن احساسات ناشي مي شود. براي مثال وقتي ما از دست همسرمان عصباني مي شويم، زير اين احساس خشم لايه عميق تر دلخوري و ناراحتي وجود دارد و زير احساس ناراحتي، احساس ترس و زير احساس ترس، احساس تأسف وجود دارد و آخرين لايه هم احساس عشق و دوست داشتن است. براي ملموس شدن اين مطلب دوباره به ابتداي متن برگرديد و نامه نوشته شده را دوباره مطالعه کنيد، اين نامه از لايه هاي احساسي زير تشکيل شده است:

احساس خشم: من از اين که تو بيشتر زمان ها در کنار همکارانت هستي، عصباني هستم. (توجه کنيد که چطور بدون قضاوت کردن در مورد همسر، احساس بيان شده است.)

احساس دلخوري:من احساس تنهايي مي کنم، من احساس افسردگي دارم و گريه مي کنم.

احساس ترس: من نگرانم تنهايي باعث بيماري من شود. نگرانم هيچ وقت نتوانم در کنار تو احساس خوشبختي کنم.

احساس تأسف و پشيماني:من از اين که تو را مي رنجانم متأسفم و خجالت مي کشم.

احساس عشق، قدرداني، محبت و احترام: من از اين که تو را انتخاب کردم، به خودم افتخار مي کنم و تو را دوست دارم.

۴ - وقتي که شما شروع به نوشتن مي کنيد خواهيد ديد که نيازي نيست به طور مصنوعي از يک احساس به احساس ديگر بپردازيد بلکه به صورت طبيعي وقتي شما از يک احساس صحبت مي کنيد و آن را تجربه مي کنيد، احساس بعدي و لايه بعدي به سراغتان مي آيد و تمايل پيدا مي کنيد تا درباره لايه زيرين احساستان بنويسيد.

۵ - توجه داشته باشيد که شما بايد نامه را با احساسي که اکنون داريد شروع کنيد، براي مثال ممکن است شما الان احساس دلخوري داشته باشيد، بنابراين لازم نيست از خشم شروع کنيد بلکه بايد از احساس دلخوري شروع کنيد.

۶ - اگر در طول نامه نوشتن و در مرحله اي از احساسات، حسي به شما دست ندهد بهتر است کمي تأمل کنيد .

۷ - سعي کنيد که براي هر مرحله احساسي زمان (سطرهاي) يکساني را در نظر بگيريد.

۸ - ممکن است در ابتدا، نوشتن کمي براي شما سخت باشد، اما با انجام آن مهارت بيشتري به دست مي آوريد. ضمن آن که در طول نوشتن حواس خودتان را با جمله بندي هاي ادبي، زيبا نوشتن و ... پرت نکنيد و در واقع هر چقدر طبيعي تر بنويسيد احتمال تأثيرش بيشتر خواهد شد.

۹ - به خاطر داشته باشيد که گاهي اوقات امتحان راه هاي تازه و جديد، خيلي بهتر از اصرار کردن به راه هاي تکراري و قديمي است زيرا اگر قرار بود مشکلات ما از طريق راه هاي قديمي حل شود، تا اين زمان بايد حل مي شد. پس از رفتن به راه هاي جديد نهراسيد و با توکل به خدا قدم در راه هاي جديدي بگذاريد که از امتحان تجربه و علم سرفراز بيرون آمده اند، شايد اين راه هماني باشد که مي تواند مشکلات شما را رفع و حال خوب را به شما هديه کند.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.