پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۵:۵۷
کد مطلب: 29183
۱
۱

اصول برقراری رابطه انسانی با کودک و نوجوان

اصول برقراری رابطه انسانی با کودک و نوجوان
هریک از شما خبرهای تکان دهنده ای را در روزنامه هاو یا از سایر رسانه ها درباره ی مشکلات و مسایل کودکان و نوجوانان خوانده یاشنیده اید .
به نظرشما علت چیست ؟
ـ عدم آگاهی دست اندرکاران تعلیم و تربیت نسبت به نقش و وظایف خود ؟
ـ عدم توجه به روان شناسی کودک ؟‌
ـ تکرارکورکورانه روش های تربیتی نادرست ؟
ـ عدم توجه به روش های برقراری رابطه انسانی ؟
محیط مطلوب پس از زمینه ی مناسب وراثتی , مهمترین و ضروری ترین نیاز برای رشد یک انسان محسوب می شود. اگر ما در نقش ” معلم ـ مربی“ توانستیم خود را بسازیم و با کودک درست رفتار کنیم , کودک هم درست رفتار می کند .(انعکاس رفتار)* دراین راستا میان کودک و مربی باید فضایی انسانی ،صمیمانه و صادقانه بوجود آورد و سعی کرد به طور عملی و عینی یک الگو و سرمشق مطلوب برای کودک بود. آنچنان که طبق ضرب المثل معروف :
” دوصدگفته چو نیم کردار نیست .“
کودک بیشترین اثر را از اعمال و کردار ما می پذیرد تا گفتار ما .
سخن از آموزش اصول برقراری ارتباط انسانی ،بهداشت روانی،پیشگیری و ساختن انسان ها است . با آغاز دوره ی آموزش رسمی ، حساس ترین ایام یک دانش آموز در محیط آموزشگاه سپری می شود . از این رو قابل تعجب نیست که ریشه ی اکثر مشکلات رفتاری و ناهنجاری های عاطفی ,‌اجتماعی و روانی را باید در همین محیط جستجو کرد. خشونت و پرخاشگری ، ناسزاگویی ،فرار از مدرسه ،افت تحصیلی ،ترک تحصیل ،اعتیاد و نظایر آن جلوه هایی از عدم برقراری ارتباط درست با کودکان و نوجوانان است .

زمانی که با یک پدیده ـ ی رفتاری روبه رو می شویم , شایسته است سه مرحله را طی کنیم :
۱) شناسایی کامل و همه جانبه ی آن پدیده ی رفتاری (‌جلوگیری از جزیی نگری )
۲) توجه به ریشه یابی و علت یابی رفتار ( طرح چراها)
۳) اندیشیدن به راه یابی ( چه باید کرد ؟‌ چه راه حلی ؟‌ چه اقدامی ؟ و ...
حال باید کودک و نوجوان را باور نمود و اوراپذیرفت . داشتن یک رابطه ی خوب و انسانی مقدماتی ترین و ضروری ترین مرحله ی کار با کودک یا نوجوان است .

● انعکاس رفتار
▪ کودکان چگونه رفتار می کنند ؟ همانطور که با آنها رفتار می شود .
ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه با نام خدا و یاد خداباشد ،کودک خداشناسی را می آموزد .
ـ‌اگر سلوک و رفتار با کودک همراه درستی و صداقت باشد ، کودک درستکاری و راستگویی را می آموزد .
ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه با بردباری و تحمل باشد ، کودک صبر و استقامت را می آموزد .
ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه عدالت و مساوات باشد ، کودک عدالت خواهی را می آموزد .
ـ اگر به رفتارهای درست کودک توجه شود یا پاداش داده شود ،فردی قدرشناس بار می آید .
ـ ‌اگر سلوک و رفتار با کودک همراه دشمنی و خصومت باشد،کودک عنادورزی و کینه توزی را می آموزد .
ـ‌ و ....
-
● اهمیت و ضرورت برقراری رابطه ی انسانی
داشتن رابطه ی انسانی و درست , با کودک و نوجوان ,‌حیاتی ترین مرحله ی کار و اثربخش ترین عامل موفقیت در تعلیم و تربیت او محسوب می شود .
رابطه ی انسانی موفق , رابطه ای است که تغییرات مطلوب را در فرد ایجاد می کند و بین دونفر تفاهم لازم را بوجود می آورد . نخست شما با کودک رابطه برقرار می کنید و سپس تعلیم و تربیت او آغاز می شود .
زمانی که از رابطه یا ارتباط صحبت می شود , سخن از ارتباط دو انسان است که بطور متقابل و دوجانبه بایکدیگر رابطه دارند . منظور ازارتباط این است که مربیان و معلمان احساسات ,‌انتظارات و ‌نگرش های خود نسبت به دانش آموزان را بیان می کنند و به طور متقابل احساسات , انتظارات و نگرش های او را درک می کنند و مورد توجه قرار می دهند .
بنابراین اگر رابطه ” مربی ـ معلم “ با دانش آموز نادرست است ,‌قبل از هرگونه اقدامی باید ریشه یابی کنیم . چرا؟
کودکی که با او رابطه ی انسانی ,‌رفاقت و دوستی برقرار شده است ، احساس امنیت روانی،اعتماد به نفس و پذیرش می کند . ‌از این رو مهارت برقراری ارتباط ، رابطه ی انسانی با انسان دیگر است .migna.ir
بنابراین :
برقراری رابطه انسانی با کودک ، ضروری ترین و حیاتی ترین مرحله ی تعلیم و تربیت به شمار می آید و بدانید که نوجوان امروز ، کودک دیروز و جوان فردا است .
-
-

● اصول برقراری ارتباط :
۱) اصل دانایی
۲) اصل آموزش پذیری و تربیت پذیری
۳) اصل آشناسازی با واقعیت ها
۴) اصل اعتدال
۵) اصل اغماض و انعطاف پذیری
۶) اصل الگوپذیری و تقلید
۷) اصل اهمیت بازی
۸) اصل ایجاد امنیت روانی
۹) اصل برخورد مثبت و مثبت فکر کردن
۱۰) اصل برقراری ارتباط عاطفی و کلامی
۱۱) اصل پاسخگویی به پرسش های کودک و نوجوان
۱۲) اصل پذیرش و احترام متقابل
۱۳) اصل پرهیز از برچسب زدن و پیش داوری
۱۴) اصل پرهیز از خجالت دادن و سرزنش کردن
۱۵) اصل پرهیز از دستور دادن و تهدید کردن
۱۶) اصل پرهیز از مشاجره
۱۷) اصل تشویق و تایید کردن
۱۸) اصل تعدیل انتظارها باتوانایی های کودک و نوجوان
۱۹) اصل توجه به تفاوت ها و شباهت های فردی
۲۰) اصل توجه به نیازهای همه جانبه
۲۱) اصل ثبات عاطفی
۲۲) اصل خود تصمیم گیری و مشارکت
۲۳) اصل خودشناسی
۲۴) اصل خودنمایی مطلوب و ابراز وجود
۲۵) اصل رازداری
۲۶) اصل شناخت و آگاهی
۲۷) اصل شکیبایی و بردباری
۲۸) اصل صداقت و اعتماد
۲۹) اصل عامل بودن و عمل گرایی
۳۰) اصل قاطع و جدی بودن
۳۱) اصل محبت
۳۲) اصل مستقل سازی
۳۳) اصل مسوولیت پذیری
۳۴) اصل مهار احساسات
۳۵) اصل هماهنگی عاملان تربیت
-
● سخن آخر
سخن آخر این که هیچگاه از یاد خدا غافل نشوید و بدانید که کودک امانت الهی نزد شما است و شما موظف هستید از این امانت الهی به بهترین وجه مراقبت و نگهداری کنید .
درارتباط با کودک همواره باید خداوند متعال را ناظر و حاضر دانست و درگفتار و رفتار این اعتقاد را باید نشان داد . ( اصل خدامحوری ) از سوی دیگر باید عاشق بود و کودک را دوست داشت .
-
دریک کلام باید :
باکودک و نوجوان رفیق بود و با او براساس رفق و مدارا رفتار کرد . معلمان و مربیان و مدیران موفق کسانی هستند که با اطرافیان خود رابطه انسانی برقرار می کنند و همواره توکلشان به خدا است و از حضرت دوست یاری می جویند .  
-
دکتر احمد به پژوه
کارشناسی مشاوره دوره عمومی
منبع :‌ اصول برقراری رابطه انسانی با کودک و نوجوان  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دوست
Iran, Islamic Republic of
مطالب جالب ولی خیلی کلی هستند
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی