جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۶:۰۲
کد مطلب: 29319
۹
۳۸
Neurofeedback

نوروفیدبک چیست؟ + عكس

نوروفیدبک چیست؟ + عكس
نوروفیدبک یکی از جدیدترین شیوه های درمان بیماریها و همچنین افزایش قدرت تمرکز و ذهن است .

تاريخچه نوروفيدبك
همه چيز در سال‌هاي دهه 1960 شروع شد. دكتر باري استرمان Barry Sterman ، محقق دانشگاه UCLA كاليفرنيا، مشغول به انجام تحقيقاتي درباره فعاليت عصب‌شناختي مرتبط با خواب بود كه در خلال آن موفق به كشف امواج 14 هرتز در EEG مغز گربه‌هاي مورد آزمايش گرديد. اين امواج با كاهش تنش عضلاني در گربه‌ها ارتباط داشتند و بعدها نام SMR به خود گرفتند.
دكتر استرمان و گروهش به تحقيقات خود ادامه دادند تا ببينند كه آيا گربه‌ها در ازاي دريافت پاداش (شير)، توليد امواج SMR در مغز خود را افزايش مي‌دهند يا خير؟ پاسخ مثبت و نتيجه رضايتبخش بود. به دنبال آن دكتر استرمان هدايت تحقيقاتي براي NASA را برعهده گرفت كه در آن به ارزيابي سمي بودن سوخت موشك پرداخت (افرادي كه در معرض سوخت قرار مي‌گرفتند دچار حالات استفراغ، سردرد، افزايش دم‌ و بازدم (هواگيري)، توهم و تشنج مي‌شدند).

دكتر استرمان گربه‌ها را در معرض مقدار زيادي سوخت قرار داد و در آن‌ها حالات استفراغ، سر و صدا، افزايش هواگيري، بزاق‌آوري، حملات تشنجي و مرگ را به دنبال هم مشاهده كرد. اما يك گروه از گربه‌ها واكنش ديگري نشان دادند كه باعث تعجب گروه تحقيق شد. آن‌ها توانستند وقوع حملات را در دوز بيشتري نسبت به دوز قابل تحمل براي گربه‌هاي ديگر متوقف كنند. گروه با مراجعه به سوابق گربه‌ها دريافتند كه اين گروه از گربه‌ها پيش از اين طي مطالعه خواب، تحت آموزش SMR قرار گرفته بودند. دكتر استرمان تحقيقات خود را روي انسان و در مورد بيماران مبتلا به صرع ادامه داد. او تاكنون مقالات زيادي درباره استفاده از نوروفيدبك نوشته است.

نوروفيدبك چيست؟
در مغز تمام ما انسان ها، هزاران فرایند و فعالیت خودکار و غیر ارادی در حال اتفاق افتادن است. فرایندهای ناهشیار بی شماری که کاملا از حوزه ی آگاهی و اختیار ما به دورهستند. هر لحظه در مغز هریک از ما، امواج مغزی خاص و فرایندهای فیزیولوژیک بی شماری در جریان است بدون آنکه ما آگاهی وشناختی نسبت به نحوه ی عملکرد آن ها داشته باشیم.
فرایندهای فیزیولوژیک نهفته در مغز ما و امواج مغزی موجود در آن دائما و بدون دخالت آگاهانه ی ما بر روی رفتار، افکار، عملکرد و وضعیت سلامت جسمی و روانی ما تاثیر گذارند.
هیچ یک از ما انسان ها در شرایط طبیعی و نرمال نمی توانیم در مورد نحوه ی عملکرد هر یک از این واکنش های فیزیولوژیک غیرارادی و امواج مغزی موجود در مغزمان اطلاعات دقیق و روشنی داشته باشیم. به خودتان نگاه کنید! آیا می دانید در حال حاضر امواج مغزی شما در چه وضعیتی قرار دارند؟ طبیعتا در شرایط طبیعی و بدون استفاده از ابزارهای خاص نمی توانید نسبت به هیچ کدام از واکنش های فیزیولوژیک بدن خود آگاهی دقیقی داشته باشید.
علاوه براین وجود هرگونه ناهنجاری و اشکال در روند طبیعی عملکرد امواج مغزی و فرایندهای زیست شناختی در بدن انسان، می تواند منجر به بروز علائم بیمارگونه شود. به عبارت دیگر به هم خوردن روند طبیعی عملکرد امواج مغزی و واکنش های زیست شناختی می تواند به عنوان علامت و نشانه ای از وجود یک وضعیت بیمارگونه ی جسمانی یا روانی مورد توجه قرار بگیرد. نوروفیدبک، برای مغز انسان مانند یک آینه عمل می کند.
ما هر روز با نگاه کردن به آینه متوجه نقائص و اشکالات موجود در ظاهر خودمان می شویم. در واقع آینه ما را نسبت به وضعیت ظاهری مان و عیب و نقص های احتمالی موجود در آن آگاه می کند. این آگاهی و شناخت به ما کمک می کند تا در جهت رفع نقص های موجود در وضعیت ظاهری خود اقدام کنیم. نوروفیدبک دقیقا برای امواغ مغزی و عملکردهای فیزیولوژیک مغز ما به عنوان یک آینه ی پیشرفته عمل می کند. نوروفیدبک با استفاده از ابزارهای الکترونیک پیشرفته و کامپیوتر به ما کمک می کند تا از آن چه در مغز ما در حال رخ دادن است آگاه شویم.


نوروفیدبک به ما یاد می دهد امواج مغزی خود را در بهترین حالت تنظیم کنیم تا بهترین عملکرد را داشته باشیم. نوروفیدبک برای افزایش عملکرد مغز به کار گرفته می شود .کسانی که می خواهند توان فکری خود را افزایش دهند می توانند از نوروفیدبک استفاده کنند.
=
نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است ، که بازخورد عصبی نیز به آن گفته می شود. این وسیله جزو پیشرفته ترین وسائل پزشکی نوین است که بخش زیادی از این تکنولوژی مدیون تلاشهای ناسا (سازمان فضایی آمریکا)در سالهای اخیر است. امروزه حتی ورزشکاران حرفه ای فوتبال و شطرنج هم از نوروفیدبک استفاده می کنند تا دقت و سازمان بندی افکارشان را افزایش دهند. این روش، تصمیم گیری،برنامه ریزی و کنترل هیجان را تقویت می کند. نوروفیدبک یک روش درمانی است زیرا امواج مغزی که در اثر افسردگی، اضطراب،وسواس، میگرن و ... به هم ریخته است را به حالت طبیعی در می آورد و این اختلالات را درمان می کند.

نوروفیدبک در درمان اختلال پرتحرکی و کم تمرکزی، ای دی اچ دی(ADHD)موثر است و باعث تقویت تمرکز وتنظیم رفتار می شود. دقت و تمرکز افزایش می یابد و سازماندهی افکار و اعمال ایجاد می شود. کارهای ناگهانی وتکانشی کم می شود و تحرک بیش از حد،کاهش می یابد. نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری هم موثر است.

-
نوروفیدبک چگونه اثر می کند؟
طی سالها تحقیق وتجربه دانشمندان دریافته اند هرکاری مربوط به یک قسمت خاص از مغز است.مثلاً موقعی که احتیاج به فکر کردن داریم قسمت خاصی از مغز مشغول به کار می شود و اگر این قسمت از مغز خوب کار کند امواج خاصی ایجاد می کند. در نوروفیدبک به ما آموزش داده می شود که این امواج مغزی را تقویت کنیم تا بهتر فکر کنیم.

این روش درمانی با سایر روشهای درمانی حاضر کاملا متفاوت است ، و بیمار در نقش محصل و دانشجو ، پزشک در نقش معلم و دستگاه نوروفیدبک در نقش ابزار آموزشی و مطب یا کلینیک در نقش کلاس آموزشی است . بیمار در طی جلسات این کلاس های آموزشی یاد می گیرد که چگونه خودش با اصلاح امواج مغز خود بر بیماری اش غلبه کند و تا آخر عمر و بدون مصرف دارو زندگی سالمی داشته باشد. لابد از خود می پرسید که چگونه این کار امکان پذیر است ، مگر می شود که انسان خودش یاد بگیرد بر بیماری اش مسلط شود ؟
-
دستگاه نوروفیدبک چگونه کار می کند؟
دستگاه نوروفیدبک امواج مغز را به کامپیوتر می برد و آن را تجزیه وتحلیل می کند. روی مانیتور کامپیوتر می توانیم امواج مغزی را ببینیم. نوروتراپ (یاکسی که مسئولِ دستگاه نوروفیدبک است) دستگاه را طوری برنامه ریزی می کند که ما بتوانیم امواج مفید مغزمان را برای حرکت دادن تصاویر روی صفحه تلویزیون به کار گیریم. بنابراین ما صفحه کامپیوتر را می بینیم و با به کار گرفتن امواج مفیدِ مغزمان تصاویر آن را تغییر می دهیم. مثلاً یک قایق را حرکت می دهیم. بتدریج ما یاد می گیریم چگونه این کار را سریعتر و مداومتر انجام دهیم. در حقیقت یادگرفته ایم چگونه امواج مفید را در آن قسمت از مغزمان ایجاد کنیم.
-
دستگاه نوروفیدبک چه شکلی است؟
 نوروفیدبک یک کامپیوتر دارد. دو یا سه رشته سیم با چسب مخصوص روی سر ما گذاشته می شود.ما به صفحه کامپیوتر(مانیتور) نگاه می کنیم و در هر جلسه چندبازی کامپیوتری انجام می دهیم. البته نه با دست بلکه با نگاه کردن به صفحه کامپیوتر یا شنیدن صدای آن. بتدریج یاد می گیریم چگونه امواج مفید مغزی را ایجاد کنیم.
 نوروفیدبک، واکنش های فیزیولوژیک نهفته درمغز انسان و امواج مغزی که هر لحظه بر وضعیت رفتاری و عملکردی ما اثر گذارند را ثبت می کند و بعد آن چه که در همان لحظه در مغز انسان در حال اتفاق افتادن است را کاملا دقیق، روشن و واضح روی صفحه ی نمایشگر به تصویر می کشد.

نوروفیدبک به انسان کمك می کند تا از وضعیت امواج مغزی خود، از نحوه ی عملکرد واکنش های زیست شناختی غیرارادی مغز خود در لحظه، آگاهی و شناخت دقیق و فوری کسب کند. این افزایش آگاهی و شناخت به فرد کمک می کند تا بتواند در جهت رفع اشکالات و ناهنجاری های موجود در امواج مغزی خود اقدام کند. افزایش آگاهی نسبت به وضعیت امواج مغزی با عث می شود فرد بتواند کنترل بیشتری بر این امواج داشته باشد. نورووفیدبک روشی است برای اینکه یاد بگیریم چگونه امواج مغزی و فعالیت هایی که در مغز ما به طور طبیعی و خودکار انجام می شود را کنترل کنیم. در حقیقت با نوروفیدبک می آموزیم به طور ارادی امواج مغزی خود را با استفاده از بازخوردی که از دستگاه دریافت می کنیم تغییر بدهیم. نوروفیدبک ابزاری است برای کنترل، تغییر و اصلاح امواج مغزی در جهت رسیدن به کاهش علائم بیماری و افزایش سطح سلامت جسمانی و روانی.
روش انجام نوروفیدبک ؟
در این روش شما در مقابل یک مانیتور می نشینید و الکترودی که روی سر شما قرار دارد امواج مغزی شما را دریافت و به کامپیوتر هدایت می کند .حالا شما با دیدن امواج مغزی خود روی صفحه مانیتور می توانید به تنظیم و کنترل آنها بپردازید و در تمام این مراحل درمانگر در کنار شما نشسته و به شما یاد می دهد که چگونه می توانید این کار را انجام دهید.
درواقع نوروفیدبک شما را قادر به دیدن دنیای درون مغزتان می کند ، به عنوان مثال در صفحه مانیتور شما یک شکل شبیه سازی شده امواج مغزی را به شکل یک بازی می بینید و با نگاه کردن به صفحه مانیتور و بدون استفاده از دست شروع به بازی می کنید. دستگاه الگوهای امواج مغزی شما را پردازش می کند و در صورتیکه این الگوها مناسب باشد شما در بازی به جلو خواهید رفت و در غیر اینصورت شکست می خورید ،به این ترتیب شما یادمیگیرید که مثلا در شرایط اضطراب چگونه می توانید مغز خود را طوری تنظیم کنید که آرامش جایگزین اضطراب شود.
-
آیا این روش علمی است؟
مکانیسم این کار و نحوه انجام آن چگونه است ؟

درست است که باور کردنش مشکل است ولی این روش درمانی یکی از روشهای درمانی ثابت شده در مجامع معتبر علمی دنیا می باشد که شمار زیادی از بیماری ها بدین ترتیب تحت درمان قرار می گیرد. مغز انسان از میلیونها سلول عصبی که ارتباطات تنگاتنگی با یکدیگر دارند تشکیل شده که با همدیگر تبادل الکتریکی و شیمیایی دارند ، علم نوروفیدبک بر اساس تغییرات الکتریکی مغز پایه گذاری شده ، بدین ترتیب که تبادلات الکتریکی بین سلولها ایجاد میدانهای الکتریکی می کند که توسط دستگاه الکتروآنسفالوگرافی ثبت می شود . در بعضی از بیماریهای مربوط به سیستم عصبی بصورت موضعی و در یک ناحیه بخصوصی از قشر مغز فعالیت الکتریکی مغز تغییر پیدا می کند که ممکن است کم یا زیاد شود برای مثال در بچه هایی که دچار بیش فعالی و یا ADHD هستند در نواحی فرونتال مغز امواج بتا با فرکانس بالای 14 هرتز کمتر شده و در عوض امواج آهسته تتا با فرکانس 4-8 هرتز بیشتر می شود.
با روش درمانی نوروفیدبک بیمار یاد می گیرد که چگونه فعالیت الکتریکی ناحیه ای از مغز که دچار اختلال شده اصلاح کند و آن را به حالت طبیعی در آورد و چون چگونگی کار را طی چند جلسه یاد می گیرد ، هرگز آن را فراموش نخواهد کرد و در مقایسه با درمان داروئی بهبودی برای مدت خیلی طولانی تری ادامه خواهد داشت و شاید بیمار تا آخر عمر از بیماری درمان شده توسط نوروفیدبک رهایی یابد .
روش نوروفیدبک توسط اداره غذا و داروی آمریکا ( معتبرترین سازمان جهانی پزشکی) جهت درمان اضطراب ،استرس،افسردگی،بیش فعالی کم توجهی، سردرد (میگرن)،دردهای مزمن،اختلالات خواب،سوء مصرف مواد،وسواس،صرع(تشنج) و بازتوانی سکته مغزی مورد تایید قرار گرفته است. عوارض جانبی این روش چیست؟ نوروفیدبک عوارض جانبی دارو درمانی را ندارد و اثرات درمانی پایدارتری نیز دارد،فعالیت های کل مغز را کنترل می کند وبهبودی پایدار بیماری را شامل می شود.


چرا به نوروفیدبک دوپینگ اخلاقی می گویند
؟
دلیلش این است که در حال حاضر بسیاری از ورزشکاران در کشورهای پیشرفته و همچنین بسیاری از سازمان های معتبر جهانی از جمله ناسا (سازمان علوم فضایی آمریکا) جهت ارتقا مهارت های ذهنی و شناختی و بهینه سازی تصمیم گیری ،افزایش خلاقیت،تقویت حافظه و افزایش هماهنگی جسم و ذهن از این روش استفاده می کنند. به عنوان مثال تیم ملی ایتالیا ،تیم آث میلان ،بسیاری از برندگان طلای المپیک مثل ماری پیرس و چاد کاروین رسما اعلام کردند که جهت بهبود کارکرد ذهنی برای آمادگی مسابقات از نوروفیدبک استفاده می کنند.
آیا در آمریکا و کشورهای پیشرفته از این روش استفاده می شود؟
در آمریکا بیش از 1000 مرکز نوروفیدبک وجود دارد که این رقم در 5 سال گذشته از کمتر از 100 مرکز به این تعداد رسیده که این موضوع خود حاکی از میزان اهمیت و محبوبیت این روش درمانی در کشورهای پیشرفته می باشد . آیا نوروفیدبک در مورد همه بیماریها کاربرد دارد؟ خیر ، نوروفیدبک و بیوفیدبک فقط در مورد بعضی اختلالات کاربرد دارد و تشخیص این موضوع نیز به عهده پزشک معالج می باشد. موارد کاربرد نوروفیدبک و بیوفیدبک : بیش‌فعالی/كمبود توجه (ADHD)، اضطراب (Anxiety)، ناتوانی یادگیری (Learning Disability)،اختلالات خواب، دردهای مزمن و سردردهای میگرنی، سوءمصرف مواد، افسردگی ، بعضی انواع آسیب و سکته مغزی، سندرم درد و خستگی مزمن و افزایش قدرت تمرکز و توانایی های ذهنی در افراد سالم.
-
بهترین درمانهای توصیه شده در کودکان بیش فعال و کم توجه توسط آکادمی پزشکان متخصص روانپزشکی اطفال آمریکا در سال 2012 : نوروفیدبک و بیوفیدبک (در کلینیک آلومینا در دسترس است) درمانهای رفتاری (در کلینیک آلومینا در دسترس است) آموزش به والدین (در کلینیک آلومینا در دسترس است) درمانهای دارویی (در کلینیک آلومینا در دسترس است) آموزشهای مهارتهای اجتماعی (در کلینیک آلومینا در دسترس است) آموزشهای ویژه گفتاری و نوشتاری (در کلینیک آلومینا در دسترس است)

-
مزیتهای درمانی نوروفیدبک در مقایسه با درمان داروئی
1- دارو درمانی را می شود به اصلاح نمره چشم با عینک مقایسه کرد تا زمانی که عینک بر روی چشم است دید خوب است ولی به محض اینکه عینک از روی چشم برداشته می شود ، بیمار از نظر بینایی مثل وضعیت قبل از درمان می شود. یعنی دارو درمانی تنها علائم را موقتا از بین می برد ، مانند درمان بیماری هایی نظیر ADHD یا بیش فعالی و OCD یا وسواس و ... که به محض قطع دارو مجددا بیماری عود می کند . در صورتی که در درمان با نوروفیدبک پایدارتر است .
2- نداشتن عوارض جانبی و اثرات سوء بسیاری از داروها.
3- تنظیم کل فعالیت مغز در نوروفیدبک
-
-
لیست بیماری های قابل درمان با نوروفیدبک و بیوفیدبک

الف : بیماریهایی که نوروفیدبک و بیوفیدبک در درمان آنها تاثیر بسزایی دارد :

1- بیش فعالی کودکان و بزرگسالان ( ADHD ) و (ADD)

2- عدم کنترل ادرار در خانمها

ب : بیماریهایی که نوروفیدبک و بیوفیدبک در درمان آنها موثرند :

1- اضطراب و تعریق دستها

2- دردهای مزمن

3- بیماری صرع

4- یبوست

5- میگرن

6- فشارخون

7- بیماریهای مربوط به مفصل فک

8- چاقی

9- بیماری وسواس

10- اوتیسم

11- اختلالات خواب

12- اختلال در یادگیری

13- تیکها

14- آسم

15- افزایش توان ذهنی

16- افزایش مهارتهای ورزشی

17- وزوز گوش

18- افسردگی

19- استرس

ج : بیماریهایی که نوروفیدبک و بیوفیدبک تا حدودی موثرند :

1- الکلیسم و اعتیاد

2- سندرم بعد از ضربه های مغزی و موج گرفتگی PTSD

3- فیبرومیالژی

4- بیماریهای مربوط به اختلال کنترل مدفوع در بچه ها

5- اختلال کنترل ادرار در مردان

6- دیابت

7- آرتریت

- فهرست كاربرد هاي نوروفيدبك :

کاربردهای نوروفیدبک:
- بيش‌فعالي/كمبود توجه(ADHD): بيش از هر زمان ديگري، براي درمانADHD از نوروفيدبك استفاده شده است. 85-80% کودکان مبتلا بهADHD به وسيله نوروفيدبك بهبودي كامل می‌يابند.
 اضطراب(Anxiety): بسياري از متخصصان، بكارگيري نوروفيدبك به منظور درمان اضطراب را يكي از عمده‌ترين موارد و زمينه‌هاي استفاده از نوروفيدبك مي‌دانند. اكثر آن‌ها معتقدند اضطراب يكي از اولين مواردی بود كه به نوروفيدبك پاسخ داد. نتايج پژوهشي نشان مي‌دهد كه در حدود 90-80% از بيماران اضطرابي با اين روش بهبود یافته‌اند.
ناتوانی یادگیری: ناتواني يادگيري(Learning Disability)، اين اختلالات در سنين دبستان شايع هستند. در درمان اختلالات،نوروفيدبك تحول بزرگي ايجاد كرده است. در اين مورد نوروفيدبك به تنهايي پاسخگوست و نيازي به درمان مكمل ندارد. معمولاً با كامل كردن يك دوره درماني بهبودي ثابتي حاصل مي‌شود. اختلالات خواب: اولين تغييراتي كه مراجعين عموماً بعد از شروع درمان با نوروفيدبك مشاهده مي‌كنند، تغيير و تنظيم خوابشان است. بنابراين مي‌توان از نوروفيدبك در درمان اختلالات خواب نيز استفاده كرد.

صرع، آسیب مغزی و سكته مغزي: در انواع صرع و در مواردي كه داروها مؤثر نبوده‌اند و بيماري بسيار مزمن و غيرقابل كنترل بوده است نوروفيدبك در درمان 70 تا 90% بيماران موفق بوده است.

آسیب مغزی : نوروفیدبک سبب بهبود مشکلات ناشی از آسیب‌ و سکته مغزی می‌شود. از آن‌جمله می‌توان به بهبود در حافظه، سردرد، گیجی و حواس‌پرتی، سرگیجه، مشکلات تمرکزی، اضطراب، افسردگي، تغييرات خلقي، اختلالات خواب، تحريك‌پذيري، مشكلات ادراك بينايي و ديسلكسي اشاره کرد.


دردهاي مزمن و سردردهاي ميگرني: درمانگران و پزشكاني كه از نوروفيدبك براي درمان دردهاي مزمن و سردردهاي ميگرني استفاده كرده‌اند، اعلام كردند كه وقوع و شدت حملات ميگرن در اكثر موارد با استفاده از اين روش كاهش مي‌يابد و حتي از بين مي‌رود.

افسردگي: در مورد بيماران مبتلا به افسردگي اساسي كه هيچ درماني براي آن‌ها كارساز نبوده، نوروفيدبك در اغلب موارد بهبوددهنده بوده است.

-
نوروفیدبک برای چه مواردی مفید است؟
نوروفیدبک ناهماهنگی مغز را مورد هدف قرار می دهد که البته این ناهماهنگی ها بسیار متعدد می توانند باشند.آنها شامل اختلال بیش فعالی /کمبود توجه و تمرکز،اضطراب،افسردگی،اختلالات متعدد خواب،سردردها و میگرن ها و آشفتگی های هیجانی هستند.این دستگاه همچنین برای اختلالات دیگر مانند صرع،طیف اوتیسم،نیز مفید است.

آیا نوروفیدبک نقش درمانی در این اختلالات را دارد؟
در بسیاری از اختلالات،این دستگاه بیش از آنکه درمان کننده باشد،وسیله ای کمکی برای بهتر کردن عملکرد مغز است و زمانی که صحبت از ناهماهنگی مغز می شود،باید بگوئیم که این مشکل یک بیماری نیست که نیاز درمان داشته باشد.زمانی که ناهماهنگی مشکل باشد بهترین روش خود تنظیمی خواهد بود وبهتر است که از واژه درمان استفاده نشود.از این روش بیشتر به عنوان مکمل درمانی در اختلالات مختلف استفاده می شود.

نوروفیدبک چگونه کار می کند؟
در ابتدا الکترودها بر روی پوست سر نصب می شود تا بتوان عملکرد امواج مغزی را دریافت نمود.ازطریق کامپیوتر سیگنال های مغز دیده می شوند و به مراجع ارائه می شود.وقتی به مغز اطلاعاتی در مورد خودش و نحوه کارکردش داده شود، توانایی بسیار زیادی برای تغییر کردن پیدا می کند(همه فرکانس های امواج مغزی با یکدیگر هماهنگ هستند،ولی برخی دیگر هماهنگ تر هستند)با این روش،بالا و پایین رفتن امواج مغزی به مراجع ارائه می شود و او سعی می کند سطح فعالیت مغز خود را تغییر دهد تا عملکرد امواج مغزی مراجع به فرم دلخواه یعنی"هماهنگ تر"شکل می گیرد.

استفاده از نوروفیدبک در چند جلسه توصیه می شود؟
به منظور هر چه بهتر شدن نتایج بدست آمده و پایداری بیشتر اثرات آن 30 تا 40 جلسه مستمر استفاده از دستگاه توصیه می شود.برخی از افراد به جلساتی بیش از این تعداد و برخی به جلسات کمتری احتیاج دارند.تعداد جلسات باید در حدی باشد که درمان تکمیل شود و تغییرات به وجود آمده در مغز حک شوند و به شکل عادت در آیند.

فاصله بین جلسات باید چقدر باشد؟
 بسته به نوع مشکل مراجع،حداقل دو تا سه جلسه در هفته توصیه می شود.بدیهی است که مستمر بودن جلسات نقش اساسی در روند بهبودی و بالا بردن توجه و تمرکز مراجع خواهد داشت.

پس از چند جلسه اثرات درمان ظاهر می شود؟
 ممکن است در چند جلسه اول مرجع متوجه هیچ تغییری نشود اما پس از گذشت 10 جلسه روند رو به مثبت بطور محسوس در مراجع دیده شود. اگر مراجعین از دارو نیز استفاده کنند

روند درمان چگونه خواهد بود؟
استفاده توام مصرف دارو با نوروفیدبک نه تنها عوارض بدی نداردبلکه باعث افزایش تاثیر دارو می شود.اگر فردی دارو مصرف کند وهمزمان برای درمان با نوروفیدبک مراجعه می کند حتما باید مسئله را با روانپزشک در میان بگذارد زیرا ممکن است پس از مدتی استفاده موفق از نوروفیدبک لازم باشد دوز دارو کاهش یابد وباید پزشک از این موضوع اطلاع یابد.

آیا نوروفیدبک عوارض جانبی دارد؟
 نوروفیدبک روشی کاملا ایمن است که عوارض جانبی ندارد.نباید نوروفیدبک را جایگزینی برای دارو دانست ویا آن را ضد دارو نامید.در بسیاری از موارد نوروفیدبک موازی درمان دارویی است ومراجعین همزمان از دارو و دستگاه نوروفیدبک استفاده می کنند.

چند جلسه نوروفیدبک لازم است؟
 برای هر کسی فرق می کند. ممکن است خیلی زود یاد بگیریم امواج مغزمان را تنظیم کنیم یا خیلی دیر. بعضی ها هم اصلاً نمی توانند یاد بگیرند. برای اختلالی مثل پرتحرکی و کمبود تمرکز، سی تا چهل جلسه توصیه شده است که بهتر است 2 تا3 جلسه در هفته انجام شود.
-
تا چه حد نوروفیدبک اثر می کند؟
اگر بتوانیم امواج مغزی خود را با نوروفیدبک تنظیم نمائیم حتماً اثرات خوبش را هم می بینیم ولی در موارد کمی ممکن است نتوانیم یاد بگیریم امواج را تغییر دهیم و هیچ اثری نبینیم. آیا نوروفیدبک ضرر ندارد؟ چون درمانگر با ارزیابی دقیق و برنامه ریزی صحیح کار می کند.هیچ ضرری به ما وارد نمی شود.
-
هزینة آموزش نوروفیدبک چقدر است؟
نوروفیدبک دستگاه بسیار پیشرفته وگرانی است .هرجلسه آموزش بین نیم ساعت تا یک ساعت طول می کشد و نیاز به دقت و برنامه ریزی مناسب برای تنظیم امواج مغزی توسط نوروتراپ است. با این حال نرخ درمان بر اساس زمان روان درمانی توسط اداره های دولتی تعیین شده است و البته این هزینه در پایتخت بسیار بالاتر است.

آیا نوروفیدبک محدودیت سنی دارد؟
کودکان از زمانی که بتوانند دقایقی به صفحه تلویزیون نگاه کنند می توانند در جلسات درمانی وارد شوند. در عمل از سن پنج سالگی می توان به راحتی درمان را شروع کرد.بزرگسالان با هر سنی می توانند از نوروفیدبک استفاده کنند.
بیش فعالی و کمبود توجه اختلالی است که درمانش در هیچ جای دنیا تنها کار یک پزشک یا یک روانشناس یا یک معلم و حتی یک دارو نیست! این اختلالات برای درمان صحیح نیازمند همکاری تیمی از درمانگران (متخصصین روانپزشکی و روانشناسی کودکان و گفتار درمانگران و نوروتراپیست و...) است.
برای متخصصین نوروفیدبک Neurofeedbackنوعی از بیوفیدبک Biofeedbackاست که به روش شرطی سازی عامل Operant Conditioningبه مراجع یاد می دهد امواج مغزی خود را تغییر دهد. نروتراپیست Neurotherapistابتدا با تهیه امواج پایه (Baseline) در حالات مختلف باز یا بسته بودن چشم و طی اعمال فعال و غیرفعال مغزی، پروتکل درمانی خود را طراحی می کند و دستگاه نوروفیدبک را بر اساس آن تنظیم می نماید. پروتکل درمانی نشان می دهد در کدام قسمت مغز، چه امواجی کاهش و چه امواجی افزایش می یابند. طی جلسه درمان، نروتراپیست درکنار مراجع قرار گرفته و بطور مداوم او را تحت نظر دارد و با تنظیمات مکرر دستگاه باعث فیدبک مناسب به مراجع می شود. طی یک جلسه بیش از دو هزار فیدبک مثبت دریافت می شود و هیچگونه بازخورد منفی داده نمی شود. بتدریج مراجع یاد می گیرد مغز خود را چگونه تنظیم نماید تا فیدبک بیشتری دریافت کند. migna.ir با تغییر امواج، تغییر رفتار، خلق، تکانشگری، آرامش، تمرکز وسازماندهی افکار را شاهد هستیم. تئوری نوروفیدبک از بیش از صدسال قبل مطرح شد ولی طی دو دهه اخیر است که با پیشرفت تکنولوژی در زمینه تجزیه و تحلیل امواج مغزی و برنامه ریزی کامپیوتری به کاربردی کردن این تئوریها دست یافتهایم. نوروفیدبک در درمان اختلالات زیر به کار گرفته شده و تاثیر درمانی آن اثبات شده است.
 
فوايد ديگر نوروفيدبك
از آنجا که نوروفيدبک به تنظيم کارکرد مغز مي‌پردازد، لذا در ارتقاء توانمندي ها و مهارت هاي مختلف ذهني و شناختي مانند بهينه سازي تصميم گيري، افزايش خلاقيت، تقويت حافظه، افزايش تمرکز، کاهش استرس و اضطراب، افزايش هماهنگي جسم و بدن (بويژه در ورزشکاران)، افزایش جسارت ، افزايش توانمندي‌هاي هنري از جمله در موسيقي و ... تأثير فوق‌العاده‌اي دارد. امروزه بسياري از و سازمان‌هاي معتبر جهاني از جمله ناسا(سازمان علوم فضايي آمريکا) از اين روش و ساير روش‌هاي مبتني بر بيوفيدبک، به منظور بهينه‌سازي عملکرد پرسنل خود استفاده مي‌کنند.
=
عوارض جانبی نوروفیدبک
تا بحال هیچ نوع اثر منفی از نوروفیدبک گزارش نشده ، بدترین حالت این است که به درمان پاسخ ندهد.
--
Depression
 Post Traumatic Stress Disorder ( PTSD)
Obsessive Compulsive Disorder (OCD)
Anxiety
Attention Deficit Hyperactive Disorder(ADHD)
Learning Disorder (LD)


كاربردهاي نوروفيدبك/بیوفیدبک

نوروفيدبك تأثيرات قابل توجهي در درمان بسياري از اختلالات ازجمله AD/HD، حملات هراس، فوبي‌ها، وسواس، اضطراب، ناتوانايي يادگيري و... دارد.
کاربردهای دیگر:
* تنظيم توجه، افزايش تمركز، متعادل كردن گوش بزنگي/ برانگيختگي
* مديريت استرس، كاهش تنش
* توانايي كنار آمدن با كار زياد، ذخيره انرژي و به دور ماندن از خستگي يا فرسودگي شغلی
* افزايش خلاقيت
* بهبود تصميم‌گيري و كاهش خطا
* بازيابي سريع آرامش دروني در شرايط استرس‌زا
* افزايش آگاهي * كاهش اضطراب
* يادگيري سريع
* بهبود حس بخشايش
* تقويت مهارت‌هاي ارتباطي
* بهبود حافظه
* توانايي بازگشت سريع به زمان حال
* آمادگي بيشتر براي پذيرش تغيير
* كاهش كج‌خلقي
* متعادل كردن منتقد درون
* بهبود مديريت درون و واكنش‌هاي هيجاني
* توانايي تغيير آسان توجه از كاري به كار ديگر
* افزايش انگيزه
* افزايش خودشكوفايي
* افزايش حس حمايت از خود
* افزايش پذيرش خود
What Is Neurofeedback?
Neurotherapy is also called "EEG Biofeedback" and "Neurofeedback." It involves helping a person learn how to modify his or her brainwave activity to improve attention, reduce impulsivity, and to control hyperactive behaviors. It is a painless, non-invasive treatment approach that allows the individual to gain information about his or her brainwave activity and use that information to produce changes in brainwave activity. Available research indicates that individuals with ADD/ADHD have too little of certain types of brainwave activity in some areas of the brain and/or too much of certain other brainwave activity in comparison to those without the disorder. In neurotherapy, individuals are trained through the use of computerized biofeedback equipment to change their brainwave activity. Clinicians and researchers who have provided Neurotherapy training report that when brainwave activity is changed, or when the brain is trained to work in certain ways in the process of Neurotherapy, symptoms of ADD/ADHD are usually reduced.www.migna.ir
 
منابع :
-نوروفيدبك ايرانيان
-میگنا
-مركز روان شناسي اسپادانا
- آنلاين سلامت / صحيت هاي دكتر كتايون خوشابي
- نوروفيدبك آلومينا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مسیب
Iran, Islamic Republic of
مطالب بسیار آموزنده بود . لطفا ارتباط این علم را با بازی درمانی هم توضیح دهید. ممنون
محمد
Iran, Islamic Republic of
شما اصلا میفهمید هفته ای دوتا3جلسه جقدرمیشه 2 50=100هزارتومان آیا نتیجه ام بگیری یانه.بعداگه بخوای دارواستفاده کنی دیگه معلوم نیس تاثیر دستگاه باشه تاثیر دارومیشه100%.
Iran, Islamic Republic of
بیمه نود درصد هزینه رو تقبل میکنه
Iran, Islamic Republic of
نمیکنه
خاطره
Romania
تا حالا‌ کسی‌ این‌روش‌ را‌ امتحان‌کرده‌.نتیجه‌ چطوربوده. لطفا‌بگید
Iran, Islamic Republic of
اره من چند سال پیش برای درمان وسواس رفتم ولی چون فکر میکردم چرته کامل نکردم بعد از مدتی بطور محسوس هم خودم هم اطرافیانم متوجه شدیم هم خیلی تمرکزم بالاتر رفته بود هم وسواس و مشکلاتم الانم دوباره رفتم نورو بگیرم من که توصیه میکنم بعد از ۵جلسه تاثیرش رو مببینید حتما
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
دروغ محضه
فقط راهی برای پر کردن جیب کلاش هاست اگه این طوری بود که وسواس رو درمان کنه که دنیا گلستون می شد
فاطیما
Romania
باسلام..ایا این روش درترک اعتیاد موثر هست؟ و تا حالا با این روش کسی تونسته اعتیاد رو کنار بذاره؟ممنون میشم توضیح بدید
Iran, Islamic Republic of
بله اثربخشی این روش در درمان اعتیاد گزارش شده است.
احمد
Iran, Islamic Republic of
به هیج عنوان نووفیدبک در در مان اعتیاد موثر نیست این ادعایی بیش نیست گول شیادان را نخورید با پزشک متخصص ترک اعتیاد خود حتما مشورت داشته باشید
احمد
Iran, Islamic Republic of
نه عززم نه قط خوب پول مردم رو از جیبشون در می یارن
تو وخدا گول اینارو نخورید
یکی
United States
محض رضای خدا یکی جواب بده
بیمه تقبل میکنه یا نه؟
در درمان اعتیاد تاثیر داره یا نه؟
تجربه ی شخصی، کسی نداره ؟
Romania
سلام اگر بیمه یکی از بیمه های بانکها باشید من جایی و سراغ دارم که با بیمه بانکی انجام میدن ا
اکرم
Iran, Islamic Republic of
اثر نداره اینا فقط تبلیغاته با دکترتون مشورت کنید فرض بیمه پولتون روبده اولا در صورتی می ده که روانپزشک نسخه کرده باشه دوما وقتتون جی که تلف می شه؟
zahra
Iran, Islamic Republic of
vaghti etelaat nadarin,chera rahnamie mikonin??????
man khodam ru in mozu kar mikonam,va ta hodude sad darsad bimarihaye adhd va etiad va afsordegi ro darman mikone.
Iran, Islamic Republic of
با شرکت فارمد تجهیز تماس بگیرید
کلاس هم دارند
Iran, Islamic Republic of
بله بنده زمانی که پیش روانشناس و روانپزشک میرفتم بیمه ۸۰ درصد هزینه رو پرداخت میکرد
سمیرا
Germany
سلام. پسرم 5 سالشه خیلی شیطونی میکنه و صلت حرف گوش نمیده. به نظرتون توی تست نشون میده بیش فعاله یا نه?
Germany
ایا کسی با نوروتراپی. درمان شده در رابطه با استرس وافسردگی
United Kingdom
اگه تا حالا اقدام نکردید پیشنهاد میکنم حتما این روش رو انجام بدید خیلی مؤثر
دوکتور عبدالولی رحیمی
Afghanistan
ازمجتمه میگنا جهان سپاس میخواهم در افغانستان این برنامه را تاسیس نمایم اگر امکان دارد معلومات کافی در ایمل ام بفرستد
نوروفیدبک عالیه
United Kingdom
من الان حدود 20جلسه هست که به خاطر افسردگی و اضطراب شدید و کمبود تمرکز با نوروفیدبک کار میکنم واقعا اثرش فوق العادس
Iran, Islamic Republic of
واقعا کاربرد داره یا یک روش صوری,/نمایشیه
somiya
Iran, Islamic Republic of
آیا در درمان انواع پارافی لیا هم موثر است!؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بنده چند سالي هست كه ريتالين مصرف ميكنم و زير نظر دكتر هستم مشكل در تمركز دارم ، و هميشه افكارم اشفته است مدتي هست كه درباره اين دستگاه مطالعه ميكنم و خيلي علاقه مندم از اين دستگاه استفاده كنم چون واقعا از مصرف ريتالين خسته شدم سابقه اعتياد هم داشتم استرس و اضطراب شديد در صورت مصرف نكردن ريتالين دارم سايت هايي ديدم كه اين دستگاه را با مدلهاي مختلف به فروش گذاشته اند سوال من اينه ايا بنده ميتوانم با خريد اين دستگاه بدون مراجعه به كلينيك از اين دستگاه استفاده كنم؟ ممنون ميشم پاسخ را ايميل بفرماييد با تشكر
رامین
Iran, Islamic Republic of
اگر مدیر سایت پاسخ رو بذاره نوروفیذبک فقط در بیش فعالی و کمی هم در اضطراب های خفیف اثر داره وقت و پول خود رو هدر ندید بیمه تکمیلی هم اگر روانپزشک نسخه کنه که اغلب نسخه نمی کنند پولشو میده
اکرم
Romania
قیمت دستگاه ۷۰ میلیونه و کار کردن باهاش ، مستلزم بلد بودن کار با دستگاهه.
Iran, Islamic Republic of
خیر چون این دستگاه بسیار گرونه و نیاز به حضور نورو تراپ داره حتما به مراکز مراجعه کنید من خودم توی مراکز نورو فیدبک کار میکنم بسیااار تاثیر گذاره
Iran, Islamic Republic of
خیر
باید زیر نظر دکتر باشه
افسانه
Iran, Islamic Republic of
با سلام. تاثیر این روش بر بهبود وزوزگوش چطوره؟ آیا امکان درمان وجود دارد؟
Iran, Islamic Republic of
لطفا ادرس نوروفیدبک رو بگید دختر شبه اتیسم وپیش فعال دارم ممکن است کمکم کنید
مینا
Iran, Islamic Republic of
سلام عزیزم من در شعبه پاسداران مشغول به کار هستم میتونید تشریف بیارید و از نزدیک روند درمان رو ببینید😊
۴ راه پاسداران بالای داروخانه بور بور گروه روانشناسی نیک مهر
محمد
Iran, Islamic Republic of
برای اوتیسم اصلا خطرناک است بدون نظر روانپزشک اصلا استفاده نکنید
Iran, Islamic Republic of
برای اوتیسم، اول با پزشک خیلی ماهر مشورت کنید.
Iran, Islamic Republic of
مراکز معتبر در کشور و شهرها و شهرستنانها کدامند؟؟؟
حسين
Iran, Islamic Republic of
سلام. در مركز جايروس خيابان شريعتي تهران ده جلسه مرتب انجام دادم و الان عصبي تر هستم. متاسفانه هيچگونه راهنمايي هم به من نشد .و نه هيچگونه احساس مسوليت بابت هزينه و انرژي كه هدر دادم. متاسفم براي سيستم درماني اين موسسه. از بقيه مراكز اطلاعي ندارم و اميدوارم مثل اينجا نباشه
m.m
Iran, Islamic Republic of
من میخوام ببرم برا درما ن تو رو خدا اگر خوب نیست بگید.
Iran, Islamic Republic of
پسرم رو
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.