جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ / ۱۵:۰۷
کد مطلب: 31949
۱
به‌ وقتش بگو نه!

يادگيري مهارتي که بعضي وقت ها از نان شب هم ضروري تر مي شود

يادگيري مهارتي که بعضي وقت ها از نان شب هم ضروري تر مي شود

بدون شک همه  ما بارها و بارها در زندگي با خواسته هايي اين چنيني از سوي دوستان و آشنايان برخورد کرده ايم که گاهي به دليل عدم تمايل روحي و يا قرار داشتن در موقعيتي خاص، از ته قلب آرزو کرده ايم که اي کاش چنين چيزي از ما خواسته نمي شد! پاسخ شما در اين گونه مواقع چيست؟ آيا جرات مي کنيد با صراحت تمام در جواب درخواستي که مطابق ميل تان نيست، «نه» بگوييد؟ وقتي در يک جمع قرار مي گيريد چطور؟ به خود اجازه مي دهيد نظراتي را که با آن مخالف هستيد رد و نظر خود را بيان کنيد؟ يا اينکه مانند بسياري توي رودربايستي گير مي کنيد و با کراهت البته با يک لبخند مصنوعي به اين خواسته ها جواب مثبت مي دهيد؟

يکي از مخاطبان ما نيز به همين مشکل دچار است، او در پيامکي براي ما نوشته: « خانمي 29 ساله هستم، برادر و خواهرم هميشه فرزندان شان را نزد من مي گذارند تا بتوانند به کارهاي خود برسند و من برخلاف ميل باطني خود، نمي توانم به اين درخواست نه بگويم!»

اين پيامک را با دکتر مسعود خاکپور در ميان گذاشتيم تا اين روانشناس از مهارت «نه» گفتن براي مان بگويد:

يادگيري اين مهارت ضروري است

هيچ فردي نمي تواند ديگري را برخلاف ميلش به انجام کاري وادار کند. اين موضوع که بدون درنظر گرفتن ديگري، از او کاري خواسته شود نه اخلاقي است نه انساني. هر کسي زندگي خودش را دارد و بايد براي آن برنامه ريزي کند. وقتي ما توان و مهارت «نه» گفتن به ديگران را نداشته باشيم، بنابراين ديگران ياد مي گيرند که براي رفع همه نيازهاي منطقي و غير منطقي شان از ما استفاده کنند.گاهي وقت ها خيلي از آدم ها چوب رودر بايستي شان را با ديگران مي خورند، در صورتي که اگر از همان اول کار بتوانند«نه» بگويند خودشان و اطرافيانشان را از شر خيلي مسائل راحت مي کنند. البته نه گفتن هم مثل هر کار ديگر، راه و روش خاص خود را دارد.

 

اگر مي خواهيد «نه» بگوييد

در واقع خيلي از ما طوري بزرگ شده ايم که دائم سعي مي کنيم ديگران را راضي و خوشحال نگه داريم و با نگفتن اين کلمه دو حرفي، با تصور اينکه داريم ديگران را خوشحال مي کنيم، خود را گرفتار عواقب و پيامدهاي سنگين نگفتن «نه» يا همان گفتن «بله» نابجا، مي کنيم. در حالي که راه هاي ديگري براي راضي نگه داشتن و خوشحال کردن ديگران وجود دارد. محبت کردن، درک کردن، مشورت دادن، راهنمايي کردن، در سختي ها همدم و ياور بودن، حتي يک لبخند و بسياري راه هاي ديگر براي خوشحال کردن افراد وجود دارد و هيچ نيازي نيست با «بله» گفتن هاي کاذب، علاقه و توجه ديگران را جلب کنيم.به همين دليل، »نه» قدرتمندترين و از ضروري ترين کلمات در زبان امروز است که البته براي بسياري از مردم سخت ترين کلمه است. چرا که ما از نتيجه «نه» گفتن و از دست دادن ارتباط خود درهراسيم، پس دوست نداريم که «نه» بگوييم. «نه» گفتن مبارزه اي است بين علايق شخصي ما و تمايل به ادامه ارتباطاتمان. اما آيا ما مي توانيم نه بگوييم و هنوز ارتباطاتمان سر جاي خود باشد؟ پاسخ مثبت است. کافي است قدم هاي زير را برداريد:

 

فکرکردن به موضوع

وقتي کسي از شما درخواستي مي کند، هميشه مي توانيد چند دقيقه براي فکر کردن از او زمان بخواهيد و در اين زمان تمام جوانب موضوع را در نظر بگيريد. مي توانيد از روش سوال سازي کوتاه درباره مسئله اي که با آن مواجه شده ايد کمک بگيريد و از خود سوالات روشني بپرسيد و جواب ها را هم به همان روش در ذهن خود به تصوير بکشيد. واضح است که شما نمي توانيد بيش از حد توان براي آسايش و رضايت ديگران وقت بگذاريد. به عبارت ديگر، پاسخ مثبت به تمام خواسته هاي ديگران، ديگر وقتي براي شما باقي نخواهد گذاشت تا به اموري که براي خودتان اهميت دارد بپردازيد.

 

گفتن «نه» ايرادي ندارد

اگر در مرحله قبلي، به اين نتيجه رسيديد که گفتن «نه» بهترين پاسخ شما در شرايط موجود است پس با خيال راحت (البته به روشي درست) نه بگوييد و از گفتن آن نگران نباشيد.

 

در نه گفتن قاطعيت داشته باشيد

در هنگام گفتن کلمه «نه» مستقيم در چشم طرف مقابل نگاه کنيد و با صدايي واضح و بلند نه بگوييد، حتي با حرکت سر موضوع را کاملا تاکيد کنيد. اين روش به شما کمک مي کند که خيال خود و طرف مقابل را با قاطعيت تان راحت کنيد. دقت کنيد که بي ادبي کاملا با قاطعيت متفاوت است. شما بايد در رد کردن درخواست ديگران حتما قاطع ولي مودب باشيد. دقت کنيد شما هيچ نيازي به شرح و بسط علت عدم پذيرش خود نداريد. به علاوه نبايد از عدم پذيرش انجام درخواست ديگران احساس گناه کنيد.

 

با بله الکي خود را ضايع نکنيد!

توجه داشته باشيد که اگر بله را در حالي که مي خواهيد نه بگوييد به زبان بياوريد، علاوه بر اينکه از موضع صداقت خارج شده ايد، حسي از بي ميلي و سنگيني براي انجام آنچه عهده دار انجامش شده ايد را نيز خواهيد داشت، در نتيجه فشارهاي مضاعفي را هم در طول انجام عمل متحمل مي شويد. اين همان قيمتي است که شما براي نگفتن يک نه ساده مجبوريد بپردازيد .غير از اين بهاي بي صداقتي خود را هم بايد بپردازيد که البته اين يکي سنگين تر هم هست. البته به اين نکته هم توجه داشته باشيد که مهارت نه گفتن تنها در برابر درخواست هاي غيرمنطقي ديگران کاربرد دارد، در غير اين صورت اگر تمايل به انجام کاري براي ديگران داشتيم بسيار پسنديده است که به وقت نياز به آن ها بله بگوييم و مشکلي از مشکلاتشان حل کنيم.

 

ويژگي افرادي که مهارت نه گفتن دارند

اين افراد در اتخاذ تصميمات خود قاطع عمل مي کنند. اعتماد به نفس آن ها بالاست. برنامه هاي مشخصي را در زندگي دنبال مي کنند، اهدافشان روشن و واضح است و مي دانند که از چه راهي به اهداف خود خواهند رسيد. در مقابل افرادي که توان کافي براي «نه» گفتن ندارند، اعتماد به نفس ضعيفي دارند و به راحتي تسليم ديگران مي شوند. ممکن است اهداف و برنامه ريزي هاي مشخصي نداشته باشند و اگر داشته باشند اهميت لازم را به آن ها نمي دهند. اين افراد معمولا به برآورده شدن خواست ديگران اهميت مي دهند که مي تواند ناشي از ترس آن ها به از دست دادن دوستي ها، طرد شدن و... باشد.

«نه» شنيدن را هم بايد آموخت

«نه» شنيدن آسان است: نه شنيدن هيچ معنايي غير از «نه» شنيدن ندارد! يعني وقتي کسي به ما «نه» مي گويد دشمن ما نيست، قصد بدي ندارد، درحال انتقام گرفتن نيست، ما را تحقير نکرده است و توهين هم نمي کند. فقط مي گويد «نه»؛ مي گويد امکان انجام کاري را ندارد، همين. وقتي «نه» مي شنويد، «نه» را کاملا قبول کنيد: به اطرافيانتان با گفتار و رفتارتان اين پيام را بدهيد که از صداقت آن ها در «نه» گفتن سپاسگزاريد. نرنجيد و ناراحت نشويد. بلکه اجازه دهيد در آينده هم بتوانند با شما صادق باشند. «نه» گفتن طرف مقابل تان را تعميم ندهيد: اگر يک بار کسي به شما گفت «نه»، گمان نکنيد در آينده امکان بله شنيدن از او وجود ندارد و نبايد هرگز از او درخواستي کنيد. بلکه هر انساني ممکن است گاهي «نه» بگويد و فقط گاهي امکان انجام دادن کاري را نداشته باشد. توانايي «نه»گفتن و «نه» شنيدن، هنرمندي مي خواهد . اين هنر را بياموزيد.

نه گفتن به خود

تا به اين جا راهکارهايي را براي «نه» گفتن به خواسته هاي ديگران آموختيم. اما وجه مهم ديگر «نه» گفتن، «نه» گفتن به خود است! هر فرد براي خود در مقاطع گوناگون زندگي، اهدافي را در نظر مي گيرد و بر اين اساس تصميماتي اتخاذ مي کند. به همين دليل و براي عملي ساختن تصميمات خود، لازم است با هر آنچه که در ارتباط با خود مانع عملي شدن تصميمات او مي شود، مبارزه کند. در چنين حالتي فرد بايد به خواسته هاي خود «نه» بگويد تا بتواند به اهداف خود برسد. تصور کنيد فردي را که تصميم گرفته است با اجراي يک رژيم غذايي مناسب، مقداري از وزن خود را کاهش دهد. کاهش دادن وزن هدف اوست که براي رسيدن به آن بايد دست از برخي رفتارها بردارد. زماني که فرد در مقابل وسوسه خوردن يک تکه شيريني خوشمزه مقاومت مي کند، در واقع به خواسته هاي خود جواب منفي داده است، خواسته هايي که با خواسته هاي اساسي تر او منافات دارد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.