جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ / ۱۹:۱۰
کد مطلب: 34071
۰

طلاق در كمین شماست؟! شرایط مشاوران برای کمک به شما

طلاق در كمین شماست؟! شرایط مشاوران برای کمک به شما
بندرت پیش می‌آید كه ازدواج یك‌شبه نابود شود. در بیشتر مواقع این فرآیند به‌تدریج و در طول زمان اتفاق می‌افتد؛ بنابراین وقتی مشكلی بین شما و همسرتان پیش می‌آید بهترین كار این است كه قبل از وخیم شدن اوضاع نسبت به موضوع واكنش نشان دهید و این بحران را حل و فصل كنید. می‌توانید با یكدیگر حرف بزنید و برای مشكل‌تان راه‌حلی بیابید یا اینكه تصمیم بگیرید مدتی جدا از هم زندگی کرده و با كمك مشاور روی خودتان كار كنید.

بعد دوباره به زندگی مشترك بازگردید و برای بقای ازدواج‌تان یك‌بار دیگر تلاش كنید. این دیگر به شما بستگی دارد كه چه روشی را در پیش بگیرید اما اگر زندگی مشترك‌تان با مشكلات جدی روبه‌رو شد و كار از كار گذشت، ممكن است دیگر جایی برای بحث و گفت‌وگو باقی نماند و برخلاف میل همسرتان مجبور به ترك او شوید.

شادی‌ها را دفن نكنید

همیشه علائمی وجود دارد كه خطر وقوع طلاق را نشان می‌دهد. هنگامی كه با دقت روی مشكلات زندگی‌تان دقیق شوید این نشانه‌ها را می‌بینید. به‌طور مثال اگر ناگهان متوجه شدید كه در زندگی مشترك تعداد لحظات شادتان مدام در حال كم شدن است و ساعات زیادی را برای مشاجره و بحث‌های بیهوده تلف می‌كنید باید بدانید طلاق در نزدیكی شما كمین كرده تا ناگهان غافلگیرتان كند؛ البته هیچ ازدواجی بدون مشكل نیست.
گاهی اوقات پیش می‌آید روزهای بدی را بگذرانید و بین شما و همسرتان اختلاف‌نظر‌هایی به وجود بیاید اما باید حساب كنید تعداد روزهای شاد زندگی‌تان چقدر است. اگر به این نتیجه رسیدید كه لحظات خوب زندگی شما بر روزهای بد غلبه دارد، جای نگرانی نیست اما موضوع زمانی وخیم می‌شود كه تمام شادی‌های زندگی مشترك‌تان در اعماق جنگ و دعواهای روزمره دفن شده و دیگر جایی برای لذت بردن باقی نماند.

بی‌تفاوت نباشید

وقتی مشكلی بین شما و همسرتان پیش می‌آید فرقی نمی‌كند كه این مشكل كوچك باشد یا بزرگ، بهتر است هر چه زودتر با واقعیت روبه‌رو شوید و در مورد تصمیمات بعدی خوب فكر كنید تا بفهمید چه كاری باید انجام دهید. اگر نسبت به موضوع بی‌تفاوت باشید و به‌سادگی از آن عبور كنید، این طرز برخورد روش خوبی برای مقابله با مشكل نیست و اوضاع را روز به روز بد و بد‌تر می‌كند. به علاوه اگر بعد از فكر كردن به این نتیجه رسیدید كه احتمال وقوع طلاق نزدیك است، سریع‌تر از آن باخبر می‌شوید و از لحاظ احساسی و مالی خودتان را برای آنچه قرار است اتفاق بیفتد، آماده می‌كنید.

اوضاع را كنترل كنید

هنگامی كه در زندگی مشترك دچار مشكل می‌شوید، شاید جر و بحث‌های كهنه را مدام پیش بكشید، ناراحتی‌های قدیمی را زنده كنید، به‌شدت اشك بریزید یا عصبانی شوید. این واكنش‌ها خیلی زود ابعاد مشكلات كوچك را بزرگ و بزرگ‌تر می‌كند و باعث می‌شود همه امید و آرزوهای زندگی‌تان را از دست دهید. علاوه بر این وقتی احساسات شما از كنترل‌تان خارج می‌شود، بسیار دشوار است كه تمام راه‌های ممكن را به‌درستی شناسایی و شرایط را به‌طور منطقی ارزیابی كنید تا بتوانید با مشكل كنار بیایید.

به عنوان یك راه‌حل باید درباره وضعیت موجود قضاوت درستی داشته باشید تا بفهمید اوضاع تا چه حد بد یا قابل كنترل است؛ البته علائمی مانند خیانت، اهانت و تحقیر هم هشدارهایی است كه نقطه بحرانی یك رابطه را نشان می‌دهد.

آیا دلیلی برای نگرانی وجود دارد؟

وقتی زندگی مشترك شما به روزهای سخت نزدیك می‌شود، شاید از خودتان بپرسید آیا بد بودن اوضاع موقتی است یا اینكه رابطه شما در آستانه سقوط به داخل پرتگاه قرار دارد. به هر حال ازدواج‌های مشكل‌دار ویژگی‌های كم و بیش مشتركی دارند كه تا حدودی بد بودن اوضاع را نشان می‌دهند.

در اینجا چند جمله وجود دارد كه بهتر است آنها را بخوانید و ببینید چند مورد از آنها با زندگی شما همخوانی دارد:

  -    از نظر شما همسرتان هیچ‌وقت نمی‌تواند هیچ كاری را درست انجام دهد.

  -    مدام با هم دعوا می‌كنید.

  -    توانایی و انگیزه‌تان را برای حل مشكلات زناشویی از دست داده‌اید.

  -    خشم و توهین جایگزین عشق و بردباری شما شده است.

  -    از دو فرد عاشق به دو هم‌اتاقی تبدیل شده‌اید.

  -    به یكدیگر خیانت می‌كنید.

  -    از هم فاصله می‌گیرید و سعی می‌كنید وقت‌تان را كمتر با هم بگذرانید.

  -    وقتی كنار هم هستید حرفی برای گفتن ندارید.

  -   به‌تازگی به طلاق فكر می‌كنید.

  -   فرزندان شما نسبت به استرس‌هایی كه در زندگی مشترك دارید، واكنش نشان می‌دهند؛ مثلا بیشتر دعوا می‌كنند، در مدرسه مشكل‌ساز شده‌اند، برای پلیس دردسر درست می‌كنند یا به مصرف مواد مخدر روی آورده‌اند.

  -    با یكدیگر رو راست نیستید و بعضی از مسائل شخصی‌تان را از یكدیگر پنهان می‌كنید.

  -    به این نتیجه رسیده‌اید كه همسرتان در گذشته رازهایی داشته و آنها را از شما مخفی كرده است.


اگر چند نمونه از این ویژگی‌ها در زندگی مشترك شما هم دیده می‌شود، نترسید. شما و همسرتان در آستانه مراجعه به دادگاه قرار ندارید و هنوز فرصت هست. اما باید كمی نگران شوید وقت آن رسیده كه در ابتدا به تنهایی و بعد با كمك یكدیگر، راه‌هایی را كه پیش رو دارید ارزیابی كنید و درباره اقدامات بعدی به نتیجه برسید.

در چنین مواقعی یكی از بهترین كارها این است كه درباره احساسات‌تان با هم حرف بزنید. اگر پایه‌های زندگی مشترك‌تان را لرزان می‌بینید، این خطرات را با همسرتان هم در میان بگذارید تا او نیز نسبت به وخامت اوضاع آگاه شود. در صورتی‌كه تمام مشكلات را در خودتان بریزید و به فردی كم‌حرف و بی‌حوصله تبدیل شوید به وخامت اوضاع دامن می‌زنید. علاوه بر این مشكلات موجود در زندگی مشترك افسردگی، احساس ضعف و آسیب‌پذیری، عصبانیت، ناهنجاری‌های مربوط به خواب و. . . را هم در پی دارد و هركدام از اینها می‌تواند مانعی برای تفكر و تصمیم‌گیری درست شما باشد. در این مرحله مشاوره با فردی متخصص راهگشای خوبی است.

با دنبال كردن این مسیر راحت‌تر می‌توانید با مشكلات كنار بیایید و وضعیت روحی‌تان را بهبود ببخشید. پس اگر خودتان به تنهایی قادر به حل مشكلات نیستید، استفاده از كمك‌های حرفه‌ای را در اولویت برنامه‌های‌تان قرار دهید و برای بقای زندگی مشترك با جدیت بجنگید.

در جست‌وجوی مشاور

وقتی زندگی مشترك شما دچار آشفتگی‌های جدی است، احساسات‌تان طوری غیر قابل كنترل می‌شود كه آرام بودن و تصمیم‌گیری منطقی برای شناسایی ریشه‌های مشكلات تقریبا غیر ممكن است. در عوض، شما و همسرتان از هم فاصله می‌گیرید تا جراحات روحی‌تان را درمان كنید یا اینكه به‌طور مداوم مشغول جر و بحث هستید. در چنین شرایطی كه بنیان‌های خانواده در حال فروپاشی است، زمان حكم طلا را دارد. نباید صبر كنید تا همه احساسات خوب شما از زندگی مشترك نابود شود. قبل از آن باید به دنبال درمان‌های حرفه‌ای باشید. مراجعه به یك مشاور خوب می‌تواند زندگی مشترك‌تان را از غرق شدن نجات دهد یا حداقل شما و همسرتان را چند ماه یا حتی چند سال در مرحله‌ای نگه دارد كه بتوانید درباره مشكلات رابطه‌تان درست تصمیم‌گیری كنید.
بهتر است سراغ مشاوری بروید كه در حل مسائل و مشكلات زوج‌ها تخصص داشته باشد اما قبل از آن این نكات را بدانید.

  -    در جست‌وجوی مشاوران و روانشناسان معتبر یا آن دسته از مراكز خدمات مشاوره باشید كه دارای مجوز هستند. (مجوز از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره،سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش)

  -    از آشنایان یا دوستان مورد اعتمادتان بخواهید كه در صورت امكان یك مشاور خوب را به شما معرفی كنند.

  -    قبل از اینكه جلسات مشاوره را شروع كنید با چند مشاور یك جلسه داشته باشید و بعد فردی را انتخاب كنید كه با او نسبت به بقیه راحت‌تر هستید.

  -    تحقیق كنید این فرد از چه زمانی كار مشاوره خانواده و ازدواج را انجام می‌دهد، چه دوره‌هایی را گذرانده، در چه رشته‌ای تحصیل كرده و چه درجه‌ای دارد.

  -    مطمئن شوید فردی كه قرار است با او كار كنید، مورد تایید همسرتان هم هست و هردو با او راحت هستید. ممكن است بخواهید با او درباره زندگی خصوصی و احساسات‌تان حرف بزنید؛ بنابراین باید بتوانید در كمال آرامش مشكلات‌تان را مطرح كنید.
- برای اطمینان بیشتر و صرفه جویی در هزینه ها می توانید از مراکز مشاوره دولتی مانند مراکز مشاوره ادارات کل آموزش و پرورش در 32 استان مراجعه نمایید . در تهران مرکز مشاوره توحید که زیر نظر اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران فعالیت می کند از بهترین و علمی ترین مراکز مشاوره دولتی کشور می باشد.
مرجع : مجله زندگی ایده آل/ برترین ها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.