سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ / ۱۸:۲۱
کد مطلب: 34720
۳

وقتش شده با دخترتان درمورد بلوغ صحبت کنید

وقتش شده با دخترتان درمورد بلوغ صحبت کنید
از تغییرات ظاهری که او را هر روز بیشتر شبیه شما می کند گرفته تا تغییر خلق و احساسات و نگاهی که به دنیای اطرافش دارد، همه چیز می تواند پذیرش اتفاق اجتناب ناپذیری که نامش را «بلوغ» گذاشته اند را برای فرزند شما دشوار کند. دخترانی که از تغییرات بدن شان هیچ چیز نمی دانند، با تجربه هر کدام دچار ترس، اضطراب یا شرم می شوند و اگر شما با تزریق به موقع و درست اطلاعات به داد شان نرسید، بلوغ را سخت و هراس آور تجربه می کنند.


برای شمایی که در جامعه ای سنتی رشد کرده اید و احتمالا خودتان هم بدون هیچ آگاهی به استقبال دوران بلوغ رفته اید، صحبت کردن درمورد این اتفاق می تواند عجیب و خجالت آور به نظر برسد. شاید ندانید که چه زمانی باید برای دادن اطلاعات درست به کودک تان پیش قدم شوید و با چه جملات و در چه شرایطی این گفت وگو را شروع کنید. ما همه چیزهایی که برای شروع این مکالمه به ظاهر دشوار باید بدانید را با شما درمیان می گذاریم.


وقتش شده با دخترتان درمورد بلوغ صحبت کنید

از همین امروز شروع کنید

هیچ وقت برای شناساندن بدن کودکان به آنها زود نیست. شما می توانید از سال های ابتدای کودکی فرزندتان، با او درمورد قسمت های خصوصی بدنش صحبت کنید. نام اندام های مختلف را به او آموزش دهید، بگویید نباید برخی قسمت ها را به کسی نشان دهد، از تفاوت های بدن آقایان و خانم ها برایش صحبت کنید و در آخر حتما توضیح دهید که وقتی به بلوغ نزدیک شود، بدنش با تغییراتی مواجه خواهد شد.

شاید در سال های ابتدای کودکی، نیاز چندانی به باز کردن این بحث ها وجود نداشته باشد و برای فرزندتان درک جزئیات دشوار باشد، اما هر چه فرزندتان بزرگ تر می شود، می توانید با جزئیات بیشتری برایش توضیح دهید که قرار است در بدنش چه اتفاقی بیفتد.

خودتان پیش قدم شوید

حتما نباید کودک تان با سوال پرسیدن از شما اطلاعات تازه را طلب کند. در هر سنی شما لازم است برخی آگاهی ها را به او بدهید و به سوالاتی که ممکن است در ذهنش باشد اما آنها را با شما در میان نگذارد، پاسخ دهید. حالا که در هر خانه ای امکان جست وجوی اطلاعات در اینترنت فراهم شده، اگر به اندازه کافی و به موقع به فرزندتان اطلاع ندهید، او با کمک اینترنت سراغ اطلاعاتی خواهد رفت که الزاما درست و مناسب نیستند.

اما شما می توانید با هم اطلاعات را در اینترنت جست وجو کنید و با وارد شدن به سایت ها و وبلاگ های معتبری که اطلاعات درست در آنها درج شده، همراه با فرزندتان آنچه باید بداند را بخوانید.

رژیم مناسب را انتخاب کنید

پس از مشورت با متخصص زنان، به فرزندتان بگویید که در این روزها و البته روزهای قبل از شروع عادت ماهانه باید از خوردن چه غذاهایی پرهیز کند. شما با معرفی خوراکی هایی که ممکن است عادت ماهانه دردناکی را برایش ایجاد کنند یا باعث بدبو شدن بدنش در این دوران شوند، می توانید فرزندتان را در انتخاب رژیم غذایی مناسب یاری دهید. دختر شما از زمانی که قاعدگی اش شروع می شود، باید به طور مرتب تحت نظر پزشک زنانی که برایش انتخاب کرده اید، باشد و با تشکیل پرونده در مطب یک متخصص زنان، در صورت لزوم همه مشکلاتی که تجربه می کند را با او در میان بگذارد.

به دنیای زن ها خوش آمدی

فرزند شما باید بفهمد که با شروع عادت ماهانه، بدنش به بدن یک زن کامل شبیه تر می شود و اگر هر ماه و در زمان مقرر این اتفاق را تجربه کند، می تواند خیالش درمورد سلامت اندام های زنانه درونی مثل رحم و تخمدان ها راحت باشد. برایش توضیح دهید که عادت ماهانه، گرچه گاهی می تواند دردناک باشد و او را چند ساعت یا چند روز بی حال کند، اما چه خدماتی به سلامتش می رساند. از فرزندتان بخواهید در صورت دیدن علایم مشکوک یا داشتن سوال های مختلف، حتما سراغ تان بیاید و همه چیز را از شما بپرسد.

هیچ چیز تغییر نمی کند

به دختر نوجوان تان توضیح دهید که تجربه عادت ماهانه، قرار نیست او را از حرکت بیندازد و خانه نشین کند. برایش درمورد یافته های محققان که می گویند خانم های ورزشکار بالاترین رکورد های شان را در این موقع از ماه به ثبت می رسانند صحبت کنید و بگویید که اگر با کمک متخصصان دردهایی که ممکن است سراغش بیاید را کنترل کند و با سالم کردن بدنش نشانه های آزار دهنده عادت ماهانه را از بین ببرد، می تواند در این روزها هم مثل تمام روزهای ماه پویا باشد.

بگویید از خودش محافظت کند

اصول بهداشتی را به فرزندتان آموزش دهید. از او بخواهید همیشه نوار بهداشتی در کیفش داشته باشد و طرز استفاده درست از آنها را هم به دخترتان یاد دهید. اگر او عادات ماهانه دردناکی را تجربه می کند، همیشه یکی، دو عدد مسکن که متخصص برایش تجویز کرده را در کیفش بگذارید تا در صورت روبه رو شدن با این اتفاق در خارج از خانه، بتواند دردش را کنترل کند. برایش توضیح دهید که به دلیل ترشح برخی هورمون ها در این دوران و البته دفع خون، بدنش بیشتر از روزهای دیگر مستعد گرفتن بوی بد می شود و می تواند با هر روز دوش گرفتن، استفاده از عطر و خوشبو کننده ها و البته تعویض به موقع نوار بهداشتی بدنش را خوشبو نگه دارد.

نگذارید بترسد

اگر دخترتان چیزی از تغییراتی که با رسیدن به بلوغ در بدنش اتفاق می افتد، نداند ممکن است به دلیل بزرگ شدن سينه هایش شرمنده شود و برای قرار نگرفتن در مرکز توجه دیگران، به هر طریقی که شده این برجستگی ها را پنهان کند. برای دخترانی که قبل از این دوران درمورد عادت ماهانه چیزی نشنیده اند، شروع این اتفاق و دیدن لباس خوني می تواند وحشت آور و سرشار از ترس و ابهام باشد.

اگر نمی خواهید فرزند شما شیرینی بلوغ را با تصورات ترسناکی که ممکن است برای خودش بسازد تلخ کند، قبل از اینکه دچار این اتفاق شود برایش موضوع را شرح دهید. با دخترتان درمورد عادت ماهانه و دلایل ایجادش صحبت کنید. شاید لازم باشد خودتان هم قبل از شروع گفت وگو کمی در این مورد مطالعه کنید تا اطلاعات بهتر و قابل درک تری را دراختیارش بگذارید.

اما آنچه مهم است، این است که به فرزندتان بفهمانید هیچ چیز خجالت آوری قرار نیست اتفاق بیفتد. برایش توضیح دهید که اگر وقتی دور از شماست دچار این اتفاق شد، جایی برای ترس و نگرانی وجود ندارد. در مدرسه اولیای مدرسه محرم راز او هستند و اگر در خانه یکی از اقوام است هم می تواند موضوع را با خانم خانه در میان بگذارد. به او بگویید که همه خانم ها این اتفاق را تجربه می کنند و می دانند که او در چه شرایطی قراردارد.

کمک بگیرید

همیشه نمی توانید به تنهایی از پس این گفت وگو که می تواند حتی خودتان را هم در صورت آماده نبودن مضطرب کند، بربیایید. گاهی به دلیل روشن کردن موضوع برای فرزندتان، چاره ای جز کمک گرفتن از دیگران ندارید. اگر شما پدر یک دختر نوجوان یا دختری که در آستانه بلوغ قرار دارد، هستید و در نبود مادر او مجبورید در چنین مواردی با فرزندتان صحبت کنید، خجالت را کنار بگذارید.

شما می توانید برخی اطلاعاتی که به دست آورده اید را با او به اشتراک بگذارید و درمورد اطلاعات جزئی تر از یکی از خانم های آگاه فامیل بخواهید که با دختر شما درمورد زنانگی اش و اتفاقاتی که با وارد شدن به دوره بلوغ قرار است تجربه کند، صحبت کند. درصورتی که احساس می کنید به همه سوال های فرزندتان نمی توانید پاسخ دهید یا تصور می کنید وارد شدن به دوران بلوغ برای او به بحرانی تبدیل شده که بخشی از شادی ها و آرامش او را گرفته، از یک روانشناس کمک بگیرید. مجبور نیستید همه این بار را به تنهایی به دوش بکشید.

خودتان را کنترل کنید

در بسیاری از موارد، بلوغ بیشتر از آنکه برای دختران نوجوان ترسناک و استرس زا باشد، مادران را آشفته می کند. مادرانی که همیشه نگران آسیب دیدن فرزند شان هنگام وارد شدن به یک مرحله تازه ای از رشد هستند، با دیدن علایم بالغ شدن دخترشان دچار اضطراب می شوند و از اینکه نتوانند بهترین برخورد را برای مواجه شدن او با این وضعیت تازه به فرزندشان آموزش دهند، آشفته می شوند. برای آرام کردن فرزندتان، پیش از هر کاری باید خودتان را آرام کنید.

مطالعه درمورد بلوغ را شروع کنید و حواس تان باشد از منابع معتبر کمک بگیرید. بلوغ غیر از جوش صورت و علامت های جسمانی و بداخلاقی، نشانه های دیگری هم دارد و اگر با کمک منابع معتبر این نشانه ها را بشناسید، می توانید بهتر به فرزندتان آگاهی دهید و در مواقع نیاز به او کمک کنید. در صورتی که خودتان در سن پایین عادت ماهانه را تجربه کرده اید، بعید نیست که کودک تان هم زودتر از همسالانش دچار آن شود. شما می توانید کتاب هایی که اطلاعات مناسبی را دراختیار تان قرار می دهند را از کتابفروشی های معتبر و شهرکتاب ها تهیه کنید و اگر هم به زبان انگلیسی مسلط هستید، با مراجعه به سایت babycenter.com و جست وجوی محتوای موردنظر تان، اطلاعاتی که کارشناسان کارآزموده در این سایت منتشر کرده اند را بخوانید و از پاسخ سوال هایی که در ذهن تان ایجاد شده باخبر شوید.

ببینید چقدر می داند

درصورتی که فرزندتان پیش دستی کرد و قبل از اینکه شما او را به گفت وگو دعوت کنید در این مورد سوالاتی کرد، به جای نشان دادن واکنش فوری، به حرف هایش گوش دهید. ببینید چه چیزهایی در این مورد شنیده و چه اطلاعاتی دارد. بچه ها در وب سایت های مختلف، گروه های دوستی و در مدرسه اطلاعات درست و نادرست زیادی در این موارد به دست می آورند و شما به جای واکنش منفی نشان دادن به شنیده های شان، باید ابتدا به حرف هایش گوش دهید و بعد با آرامش اطلاعات نادرستی که به دست آورده را با توضیح منطقی اصلاح کنید.

-
آنچه دختران باید درباره بلوغ خود و رشد بدن‌شان بدانند
دختران باید چه چیزهایی درباره رشد بدن شان بدانند؟ در این مطلب تلاش شده تا مهم‌ترین نکاتی که دختران تازه به بلوغ رسیده باید بدانند ارائه شود.


چگونه از آغاز دوران بلوغ آگاه خواهم شد؟

به گزارش سلامانه ؛ دوران بلوغ معمولا بین 9 تا 13 سالگی آغاز می شود. هورمون هایی مثل استروژن تغییراتی - بزرگ شدن سینه ها - در بدن تان می دهند.

با موهایی که در نقاط مختلف بدن رشد می کنند چه باید کرد؟

رشد کردن موها در نقاط مختلف بدن - زیر بغل، دست ها و پاها و اطراف آلت تناسلی - نشانه بالغ شدن شماست. بهترین راه برای خلاص شدن از شر موهای زاید مشورت با مادر و خواهر بزرگ تر است.

چه مقدار رشد خواهم کرد؟

در طول دوران بلوغ، بدن تان تغییر و به رشدش ادامه خواهد داد. اما جهش رشد بین 9 تا یازده سالگی آغاز شده و سبب رشد سالانه 9 سانتی متری شما خواهد شد.

چه زمانی باید سینه بند واقعی بپوشم؟

روزهای اول پوشیدن سینه بند خجالت زده خواهید شد. احساس تان طبیعی است و پس از چند هفته از میان خواهد رفت. زمان مناسب پوشیدن سینه بند واقعی را مادر و خواهر بزرگ تر اعلام خواهند کرد. نگران تغییر اندازه و رنگ نوک سینه ها نباشید.

پوستم تغییر می کند؟

پوست صورت بیش از 85 تا 90 درصد دخترها در سنین بلوغ پر از جوش است. بروز جوش اولین نشانه قابل توجه آغاز بلوغ است. این جوش ها ممکن است در سایر نقاط بدن - بالای قفسه سینه و ... نمایان شوند. بهتر است برای تمیز نگه داشتن پوست بدن تان به پزشک مراجعه کنید.

علل تعریق بیش از اندازه چیست؟

عرق کردن بیش از اندازه شما کاملا طبیعی است. غدد تعریق - به خصوص در زیر بغل ها در دوران بلوغ بیش از پیش فعال شده و سبب ایجاد بوی نامطبوع و طبیعی می شوند. برای از بین بردن بوی نامطبوع باید هر روز دوش بگیرید و از خشبو کننده ها استفاده کنید.

علل بروز ترشحات واژنی چیست؟

لکه های سفید و زرد ایجاد شده در شورت، توجه دخترهای بالغ را به خود جلب می کند. این لکه ها به وسیله ترشحات واژنی - که وظیفه تمیز و مرطوب نگه داشتن واژن را بر عهده دارند ایجاد شده اند. اگر خارش و بوی بد واژن آزارتان می دهد به مادرتان اطلاع دهید.

چه زمانی باید نوار بهداشتی تهیه کنم؟

زمان تهیه و استفاده از نوار بهداشتی 9 تا 16 سالگی است. نگران تاخیر آغاز عادت ماهانه تان نباشید. آغاز قاعدگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای استفاده صحیح از نوار بهداشتی بهتر است با مادر و خواهر بزرگ تر مشورت کنید.

 
مرجع : آكاايران-مجله سیب سبز – بهاره اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.