پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۸
کد مطلب: 35122
۰

ازدواج کنید اما به شرط مشاوره

ازدواج کنید اما به شرط مشاوره
پیدا کردن کسی که بتواند یک عمر همراه و همسر باشد، اولین و مهم ترین قدم ازدواج است. خیلی ها می گویند دیگر نمی شود به هرکسی اعتماد کرد و انتخاب همسر بسیار سخت شده اما با وجود همه مشکلات و تغییر سبک های زندگی و پیچیده شدن آدم ها، باز هم می شود با راه های مناسب انتخاب درست داشت.
-
یکی از راه های انتخاب درست همسر و بررسی شرایط کسی که برای ازدواج در نظر گرفته ایم، مشاوره پیش از ازدواج است. کاری که چندان در کشور ما فراگیر نشده و جدی گرفته نمی شود. اما اگر درست و به موقع مشاوره پیش از ازدواج را انجام دهیم می توانیم زندگی بهتری داشته باشیم و جلوی انتخاب های اشتباه را بگیریم. مراکز مشاوره زیادی در شهرهای مختلف کشور فعال هستند و روانشناسان و مشاوران سعی می کنند افراد در آستانه ازدواج را راهنمایی کنند. در کنار مشورت بزرگترها، عشق و علاقه، شرایط اقتصادی و خانوادگی ، باید خانواده ها نگاه جدی تری به مشاوره هم داشتند.
-
مشاوره بروید به این 3دلیل
مشاوره قبل از ازدواج در نگاه خیلی از افراد یک کار فانتزی و لوکس محسوب می شود به همین دلیل بسیاری از افراد با مراجعه به مشاوره به نکات ارائه شده توجهی نکرده و تصمیم خود را عملی کرده و بعد از ازدواج و با مراجعه مجدد به مشاوره از کرده خود ابراز ندامت می کنند. اما واقعیت این است که مشاور بهتر از هر کس دیگری می تواند شما را راهنمایی کند. چون:
1- متخصص این کار است. سال ها در این باره درس خوانده، با اصول کار آشناست و می تواند شخصیت شما و نامزدتان را بر اساس اصول علمی تحلیل کند.
2- هیچ سوگیری و جانبداری خاصی ندارد. در حالی که مشورت گرفتن از خانواده و دوستان ممکن است با سوگیری آنها نسبت به شما یا یک موضوع خاص همراه باشد.
3- با تجربه است و مورد های زیادی با ماجراها و مشکلات متعدد دیده و می تواند شما را در جریان مشکلات احتمالی بعد از ازدواج قرار دهد.
-
کی به مشاور مراجعه
کنیم؟

مشاوره باید در زمان مناسبی انجام شود تا تأثیر گذار باشد. مراجعه به مشاوره زمانی که هنوز هیچ صحبتی بین افراد نشده است، مناسب نیست و در مقابل مراجعه افراد به مشاور بعد از مدت ها حرف زدن و رابطه داشتن و شکل گرفتن علاقه هم تأثیر چندانی ندارد. به همین دلیل بهترین زمان برای مراجعه به مشاور وقتی است که شما و طرف مقابل تان حداقل ۸ تا ۱۰ساعت درباره مسائل مختلف گفتگو کرده اید و در مراحل اولیه آشنایی هستید. البته بعضی از روانشناسان هم معتقدند که این مشاوره باید قبل از انتخاب فرد انجام شود. یعنی اگر قصد دارید ازدواج کنید پیش از هر انتخاب و اقدامی به مشاور مراجعه کنید، خودتان، نیازها و انتظارات تان را درست بشناسید و با کمک راهنمایی های مشاور و خودشناسی دقیقی که پیدا کرده اید، همسر مناسب را پیدا کنید.
-
مشاوره، شرط لازم ازدواج
شاید خودتان با مشاوره رفتن مشکلی نداشته باشید اما باید بدانید که بسیاری از افراد هنوز ضرورت این مشاوره ها را حس نکرده اند و گاهی با آن مخالف هستند. اگر دوست دارید زندگی کم دردسر تری داشته باشید و با انتخاب اشتباه خودتان و دیگران را دچار مشکل کنید، برای مشاوره پیش از ازدواج به خواستگارتان اصرار کنید و حتی آن را یکی از شرط هایتان اعلام کنید.
مشاوران اگر نیاز باشد از خانواده ها هم دعوت می کنند تا در جلسات حضور داشته باشند. اگر جریان مشاوره خوب پیش رود، در نهایت ۳ تا ۴ جلسه یک و نیم ساعتی کافی است اما گاهی نیاز به جلسات بیشتر دارید. پس صبور باشید و با مشاور همراهی کنید.
در کلاس ها شرکت کنید
ازدواج موفق ، به سادگی به دست نمی آید. نمی توانید با همین اخلاق و روحیاتی که امروز در زندگی مجردی و در خانه پدر و مادرتان دارید، سر زندگی مشترک بروید. باید آموزش ببینید و مهارت های لازم را کسب کنید. آموزش پیش از ازدواج شامل یک بسته آموزشی و کسب سلسله مهارت های قبل از ورود
به عصر جدید زندگی است که با هر نوع الگوی ارتباطی با والدین، دوستان و همکاران متفاوت است.
آموزش پیش از ازدواج یعنی اینکه فرد مهارت گفتگو، حل مساله، مدیریت هیجان، کنترل خشم، مهارت مدیریت ارتباط خانواده ها (که هم اکنون بزرگترین مشکل جوانان است) را یاد بگیرد. مشاوره پیش از ازدواج علاوه بر ارائه آموزش به جوانان، استانداردهای لازم برای ازدواج دو فرد از جمله تطابق ها و ویژگی های سنتی، فرهنگی، تحصیلی، اقتصادی، قومی و قبیله ای، مذهبی و اعتقادی را ارائه می دهد.
-
مشاور چه کار می کند؟
کار مشاور ازدواج در یک کلام، در این سه حوزه خلاصه می شود:
- روشن ساختن ملاک هایی که برای داشتن یک انتخاب مناسب در ازدواج ضروری هستند.
- بررسی آمادگی طرفین برای ازدواج.
- بررسی تطابق و تناسب شخصیتی طرفین در ازدواج. در مشاوره های پیش از ازدواج معمولاً خلق و خو و شخصیت دو طرف مورد بررسی قرار می گیرد و مشخص می شود این دو نفر تا چه اندازه از این نظر با هم هماهنگ و همسان هستند. چون همانطور که همیشه گفته ایم، تفاوت در سن، تحصیل و فرهنگ با آموزش مدیریت می شود اما تفاوت های شخصیتی و خلقی معنادار با هیچ آموزشی مدیریت نمی شود. از طرفی مشاور بررسی می کند که دو طرف به رشد عقلی و جسمی ازدواج است رسیده اند یا نه.
-
چند نکته مهم در مراجعه به مشاور
برای مشاوره حتماً به مراکز معتبر مانند مركز مشاوره توحيد تهران بروید و از قبل درباره مشاور مورد نظرتان تحقیق و پرس و جو کنید و مطمئن شوید که می تواند کمک تان کند. به سؤالات مشاور درست و با دقت جواب دهید.
چیزی را مخفی نکنید و اجازه بدهید مشاور با نکات واقعی درباره شما و روابط تان نظر بدهد.
ممکن است شما به فرد مورد نظرتان علاقه پیدا کرده باشید اما اگر مشاور تشخیص بدهد که این فرد مناسب شما نیست، باید کمی جدی تر مسئله را بررسی کنید و حتی با وجود علاقه این ازدواج را بهم بزنید.
مرجع : برگرفته از: اطلاعات، دانشنامه رشد،تبيان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!