پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۵:۴۵
کد مطلب: 39814
۱
حادثه ساختمان پلاسکو

خودسوزی در گرداب مسامحه استاندارد و ایمنی و قانون

خودسوزی در گرداب مسامحه استاندارد و ایمنی و قانون
میگنا: بحران و حوادث غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی ناشی از بلایا وحوادث طبیعی و نیز حوادث ساخته دست بشر، به عنوان بخشی از زندگی، همواره وجود داشته و خواهد داشت. در کشورهای مختلف، بر اساس یافته های علمی مبتنی بر شواهد و در تخصص های مختلف، باتمهیدات متفاوتی پیامدهای ناشی از بحران را کنترل وبه حداقل ممکن کاهش می دهند، از جمله مهمترین این تمهیدات عبارتند از: آمادگی برای بحران، آموزش، شبیه سازی و تمرین و اجرای سناریو های احتمالی،مدیریت و تقسیم مسئولیت و وظایف ،رعایت ایمنی و استانداردها و نظارت می باشد.
حال در بحران پلاسکو این سوال مطرح است که:
1-میزان آمادگی نیروهای امدادی وکمک رسان در چه حدی بود؟ و اگر این بحران برای چندین ساختمان، چند خیابان و محله و حتی یک شهر اتفاق بیافتد وضعیت امداد رسانی در کشورچگونه خواهد بود؟
2-سوال بعدی ،آموزش عمومی آحاد جامعه در اینگونه موارد می باشد ،آیا اگر آموزش عمومی و اهمیت موضوع برای مردم تفهیم شده باشد، شاهداین همه تماشاچی،تجمع،گرفتن عکس سلفی موانع کمک رسانی و.....خواهیم بود. نقش رسانه های جمعی، آموزش وپرورش، دانشگاه ها و متخصصان در آموزش عمومی افراد جامعه چیست؟

3- موضوع بعدی آموزش های تخصصی کادر و نیروهای امداد رسان می باشد، مطمنا ایثارگران امداد رسان از آموزش تخصصی برخوردار هستند،اما سوال اینجاست، در حادثه برای ساختمان تقریبا خالی از سکنه و فرسوده ای مانند ساختمان پلاسکو، قربانی شدن ده ها آتش نشان ،ناشی از نقص در مدیریت و نقص در آموزش تخصصی و کمبود ابزار و وسایل تخصصی،نمی باشد؟

4 – سوال بعدی، همانطور که مسئولان مختلف شهرداری وآتش نشانی در مصاحبه های خود اعلام کردند مبنی بر ابلاغ تذکرات مختلف قبلی به مدیریت و ساکنان ساختمان،مذکور ، سوال این است ،بهای مسامحه و مصالحه و معامله بر روی اجرای قوانین ایمنی،استاندارد و نظارت به چه قیمتی در کشور انجام می شود؟ اگر این هشدارها، ایمنی هاواستانداردها مکلف به اجرا می شد، شاهد این حجم از فاجعه بودیم؟

5-مسئولان،و متولیان امور شهری و شورای شهر و......متخصصان، مجریان قانون تا کی و با چه بهایی باید در مقابل قانون، ایمنی،استاندارد و نظارت فروشی، مسامحه ومصالحه نمایند؟ آیا این افراد بابت پیامد های ناشی از این معاملات محاکمه می شوند؟و پاسخگو خواهند بود؟

6- آیا زمان آن فرا نرسیده است،در تمام حوزه های مدیریتی،آموزشی،آمادگی وایمنی واستاندارد و نظارت بازنگری تخصصی،متعهدانه ومسئولانه ای بعمل آوریم ،آیا زمان آن نرسیده است که ،تخصص،استاندارد، ایمنی و نظارت را قربانی شعار،فقدان سلامت، درآمدبیشتر و وسیله جان انسان ها نکنیم؟
اینکه کشور ما در برخي حوادث مختلف حائز رتبه های اول دنیا می باشد، در شاخص آلودگی هوا،تخریب محیط زیست وجنگل ها،تصادفات منجر به فوت، ایمنی جاده ها و خودرو،ساختمان،مواد غذایی ،لوازم ساختمانی،لوازم یدکی،ابزار وتجهیزات ،خطاهای پزشکی و........بخش زیادی ناشی از دور زدن قانون ،فروش ضوابط،استاندارد ونظارت، نیست؟آیا لازم نیست ،چاره ای دیگر اندیشید؟ در خاتمه امید می رود متخصصان ومسئولان در بررسی فاجعه فوق تمامی ابعاد را مد نظر قرار داده وبه سمع ونظر مردم برسانند.
-
دکتر پرویز دباغی
متخصص روانشناسی بالینی هیات علمی دانشگاه
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم