جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۴
کد مطلب: 39962
۲
پویان مقدم

چند پیشنهاد برای مراحل آشنایی پیش از ازدواج

پویان مقدم
چند پیشنهاد برای مراحل آشنایی پیش از ازدواج
میگنا: پويان مقدم يكي از مشاوران خانواده براي كمك به ازدواج بهتر جوانان مراحل آشنايي پيش از ازدواج را بشرح ذيل تشريح نموده است:

در این مطلب در مورد این مسایل گفتگو می کنیم:
1- جلسه اول آشنایی و چگونگی ارزیابی اولیه
2- جلسات بعدی آشنایی
3- حداقل زمان آشنایی برای انتخاب درست از نظر متخصصان روان شناسی
4- معرفی چند کتاب مرتبط 

-

نکته مهم: مواردی که در این مطلب ذکر می شود بعضا وابسته به فرهنگ بوده و باید افراد، آنها را با توجه به فرهنگ خود تنظیم کنند.

 1) جلسه اول آشنایی:
در این جلسه به این سوالات در ذهن خودتان در کمال صداقت و شفافیت، جواب بله یا خیر بدهید:
الف) آیا به طرف مقابل کشش دارید؟
برای اینکه به این سوال خوب پاسخ دهید به این سوالات پاسخ دهید:
- آیا دوست دارید در آینده دست او را بگیرید؟
- آیا دوست دارید گاهی وقتی کنار شماست کمی به او نزدیکتر بنشینید؟
- آیا دوست دارید در آینده او را ببوسید؟
- آیا در آینده دوست دارید با او رابطه زناشويي داشته باشید؟
ب) آیا دایره علایق، تحصیلات، شغل، جهان بینی، اهداف ،تعریف زندگی، و دنیای کیفی شما به هم شبیه است؟
از او درباره رشته تحصیلی اش، شغلش و یا شغل مورد علاقه اش، نوع تفریحات و علایق، زمانی که برای این کار می گذارد، کتابهایی که می خواند، نوع مسافرتهایی که دوست دارد و ... سوال کنید.

ج) آیا طبقه اجتماعی و فرهنگی طرف مقابل، به شما نزدیک هست؟ از او درباره تحصیلات و شغل والدین و خانواده اش، تعداد برادر و خواهر ها و محله سکونت خانواده آنها بپرسید.
د) آیا هدف او از ازدواج با شما نزدیک هست؟ از خودتان و او بپرسید چرا می خواهید ازدواج کنید.
-
چند نکته:

• با هم قرار بگذاريد نتیجه این گفتگو و اینکه می خواهید ادامه دهید یا نه را سه روز بعد به صورت پیامک و فقط با عبارت ( سلام، بله ) و یا ( سلام، ممنونم از وقتی که گذاشتید، خیر ) به هم اطلاع دهید، این کار را خودتان انجام دهید نه خانواده تان، و تعيين کنید در این مرحله توضیحات اضافه ندهید، معمولا افراد برای نه گفتن دچار مشکل می شوند و فکر می کنند باید حتما دلیل قانع کننده ای بیاورند، و برای افراد سخت است که مثلا بگویند که نه او شما خوشم نیامد، به نظر مودبانه هم نمی آید.

• اجازه دهید محل قرار را خانم تعیین کند و اگر ماشین دارید به او پیشنهاد دهید که اگر صلاح می داند به دنبال او بروید، اما اصرار نکنید.
• در جلسه اول مناسب لباس بپوشید، از رنگهای خاص و مدلهای خاص استفاده نکنید، محترم باشید و در عین حال خودتان را خیلی بهتر از آنچه هستید نشان ندهید تا توقع اشتباهی ایجاد نشود.
• شوخی و خنده های مودبانه برای تلطیف فضای گفتگو لازم است.
• لازم نیست مستقیم به سراغ معرفی و بحث جدی بروید، کمی در مورد آب و هوا حرف بزنید، وضعیت ترافیک و شهر، و یا در مورد مسایل کلی صحبت کنید تا آرام آرام فضا آماده گفتگوهای عمیق تر شود.
• ممکن است طرف مقابل کمی اضطراب داشته باشد، هوای او را داشته باشید.

2) جلسات بعدی آشنایی:
در صورتی که جواب هر دو ( سلام، بله ) بود به سراغ مرحله دوم می رویم.
1- بهتر است در جلسه دوم ابتدا درباره نکات مثبت جلسه اول گفتکو کنید
2- اگر سوالات دیگری دارید بپرسید اما کم کم و در جلسات بعد، تمرکز خود را از روی سوال و جواب بردارید و سعی کنید رابطه را شکل دهید، هر چه زودتر یخها آب شود آشنایی طرفین از هم، عمیق تر می شود.
3- در مورد این صحبت کنید که دوست دارید دفعه های بعد کجا همدیگر را ملاقات کنید. بعد از چند جلسه گفتگو خوب است با هم به سینما بروید، تئاتر، خرید، یا به طور کلی یک فعالیت مشترک انجام دهید.
4- بهتر است کم کم با خانوداه و جامعه دوستان همدیگر آشنا شوید و این موارد را مشاهده و بررسی کنید:
- رفتار طرف مقابل با دوستانش
- رفتار طرف مقابل با شما در مقابل دوستانش
- حساسیت ها، موارد عصبانیت و ... را تشخیص دهید
- ببینید رفتار او در جامعه خودش و جامعه دوستان و آشنایان شما با زمان تنهایی دونفره تان چه تفاوتهایی دارد
- اینکه ابتدا با خانواده طرف مقابل آشنا شوید یا دوستانش به انتخاب شما و پیش آمد شرایط است
5- منعطف باشید و از اتفاقات استقبال کنید، تا زمانی که پای عقدنامه را امضا نکرده اید اتفاقی نمی افتد، مطمنا با شناخت بهتر شما انتخاب بهتری صورت می گیرد و از طلاق دور می شوید.
6- ماکزیمم در ماه سوم و یا چهارم خانواده ها را باهم آشنا کنید، در ایران ازدواج دونفر باهم، ازدواج دو قوم و فاميل است. روابط خانواده هایتان را باهم بسنجید، شاید لازم باشد برای بهبود شرایط در آینده، مواردی را خودتان در روابط دو خانواده مدیریت کنید.
7- میزان وابستگی طرف مقابل را به خانواده اش بسنجید.
8- پیشنهاد می شود از ماه دوم با یک مشاور ازدواج در ارتباط باشید و مراحل آشنایی خود را به او گزارش کنید و از او تکالیف رفتاری ای بگیرید که باعث آشنایی بیشتر شما از خودتان، طرف مقابل و رابطه شما می شود
9- رابطه، یک کودک است، گیاهی است که شما بالغش می کنید، در طول آشنایی ببینید خودتان و طرفتان چقدر مهارت مراقبت از این گیاه را دارید.
نکته: این مراقبت تا پایان عمر شما تمام نمی شود و همچنان ادامه دارد.

10- در مراحل اولیه آشنایی سراغ مهریه و مسایل اینگونه نروید بگذارید یک ماهی بگذرد، اما وقتی صحبت می کنید با متانت اما قاطع صحبت کنید
11- اگر این امکان را دارید که با طرف مقابلتان و با دوستان یا خانواده اش یا خانواده خودتان به مسافرت بروید، موقعیت بسیار خوبی است تا طرف مقابل و رابطه تان را بهتر بشناسید، اگر نه، تورهای یک روزه، فرصت بسیار مناسبی برای شناخت بهتر خواهد بود، کلا به یاد داشته باشید شناخت شما از خودتان، طرف مقابل و رابطه تان در جمع، بیشتر اتفاق خواهد افتاد.
12- برای تصمیم گیری نهایی، میزان این پنج نیاز را در خودتان و طرف مقابل، باهم مقایسه کنید. از نظر ویلیام گلاسر بهتر است میزان این پنج نیاز در زوج، باهم زیاد فاصله نداشته باشد و اگر دارد آنها از این موضوع آگاه باشند تا در دایره حل تعارض به برطرف کردن آن اقدام کنند.

پنج نیاز اساسی انسانها در نظریه گلاسر:
1- نیاز به قدرت
2- نیاز به زندگی و بقا
3- نیاز به تفریح
4- نیاز به آزادی

5- نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن.
می توانید با جستجوی ( پنج نیاز گلاسر ) در اینترنت در مورد این موضوع، اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.
13- تا زمانی که شما و طرف مقابلتان، حداقل پنج خصوصیت بد همدیگر را کشف نکرده اید و با هم در آن زمینه صحبت نکرده اید آماده ازدواج نیستید، سازش، مهارتی است که ما در برابر خصوصیات بد هم نشان می دهیم، نه در زمان خوشی و لذت.

14- به شما پیشنهادات رفتاری نمی دهم تا خودتان باشید، خودتان را در رابطه بسنجید، و رابطه را آنطور که هست ببینید، نه آنطور که تزئینش می کنید. به یاد داشته باشید شناخت خودمان در رابطه مهمتر از شناخت طرف مقابل است، چرا که ضعف های ما است كه انتخابهای غلط را صورت می دهد.

3) حداقل زمان آشنایی قبل از ازدواج:
طبق نظر متخصصان حداقل زمان آشنایی قبل از ازدواج شش ماه است، این شش ماه از زمانی آغاز نمی شود که شما همدیگر را در یک گروه یا خانواده یا دانشگاه دیده اید، بلکه از زمانی شروع می شود که آشنایی شما به قصد ازدواج و به طوری جدی آغاز شده. طبق آمار رسمی سازمان ثبت احوال که در سایت این سازمان هم قابل مشاهده است، در تهران از هر سه ازدواج، یکی به طلاق می انجامد، و این آماری است که گوشهای ما را تیز می کند تا به انتخاب های سهل گیرانه و بر اساس احساس یا سنت بیشتر دقت کنیم، و نیز آمار می گوید پنجاه درصد طلاق ها مربوط به ازدواج هایی است که آشنایی قبل از ازدواج، زیر شش ماه بوده است، پس 👌( در مرحله آشنایی تعجیل نکنید )👌 حتی اگر خانواده شما اصرار دارند، خودتان تصمیم بگیرید، چرا که خانواده شما مسولیت طلاق شما را به عهده نمی گیرند، و اگر هم بگیرند به چه کار می آید وقتی اتفاق افتاده، این زندگی شماست و شما باید مسولیتش را به عهده بگیرید.

4) پیشنهاد می شود منابع زیر را مطالعه کنید:
 1- عشق ویرانگر، براد جانسون، زهرا حسین زاد، نشر موسسه خدمات فرهنگی رسا
2- آیا تو آن گم شده ام هستی؟ ،باربارا دی انجلیس، هادی ابراهیمی، نشر نسل نواندیش

در پایان، یک نکته:
روان شناسی، یک علم است، و موارد زیادی را آزموده، از علم برای انتخاب درست و تشخیص مواردی که باید در طول زمان و با پرداخت هزینه زیاد به آنها آگاه شوید استفاده کنید، از یک مشاورخانواده برای مشاوره ازدواج کمک بگیرید، قرار نیست همه ما همه چیز را بدانیم، اما در نهایت خودتان انتخاب کنید و مسولیت انتخابتان را به عهده بگیرید.

پویان مقدم
مشاور خانواده
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.