کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نکاتی مهم درباره عیدی کودکان

اصول روان‌شناسانه عیدی دادن به کودکان

17 اسفند 1395 ساعت 22:50

عیدی‌دادن را باید نوعی مهارت دانست تا از تأثیر به‌سزایی برخوردار گردد، به‌خصوص در زمان اهدای عیدی به کودکان، باید مسائلی را درنظر داشت تا آسیبی به آنان نرسد. به‌همین منظور، رعایت نکات زیر در این موضوع می‌تواند سودمند باشد:


میگنا: یکی‌ از خاطرات‌ بسیار جالب‌ افراد، گرفتن‌ عیدی‌ است. به‌‌ویژه‌ بچه‌ها عیدی ‌گرفتن‌ را بسیار دوست‌ دارند و از آن‌ لذت‌ می‌‌برند. به‌ علاوه، این‌ کار حکم‌ ابراز علاقه‌ و احترام‌ گذاشتن‌ را دارد و برای‌ هر فردی‌ مهم‌ است. وقتی‌ افراد به‌ یکدیگر کارت‌ تبریک‌ می‌‌دهند به‌ این‌ معناست‌ که‌ برای‌ هم‌ ارزش‌ و احترام‌ قائل‌ هستند.

در خصوص عیدی کودکان و عیدی دادن به کودکان نکات زیر را مد نظر داشته باشید: نباید هدیه‌ بسیار گرانقیمت‌ یا مبلغ‌ عیدی‌ بسیار زیاد باشد. زیرا در این‌ صورت‌ همه‌ از عهده‌ چنین‌ کاری‌ برنمی‌‌آیند. امکان‌ دارد همین‌ مساله رقابت‌ به‌ وجود آورد و تا حدی‌ باعث‌ قطع‌ ارتباط‌ بعضی‌ خانواده‌ها با یکدیگر شود.
توصیه‌ می‌‌کنیم‌ مقدار کمی‌ پول‌ با توجه‌ به‌ سن‌ و سال‌ بچه‌ها برای‌ عیدی‌ در نظر گرفته‌ شود؛ برای‌ بچه‌های‌ کوچک‌تر کمتر و برای‌ بچه‌های‌ بزرگ‌تر بیشتر. عیدی‌ کودکان‌ را از آنها نگیرید. بعضی‌ از والدین‌ پول‌های‌ عیدی‌ کودکان‌ را از آنها می‌‌گیرند. حال‌ یا به‌ بهانه‌ این‌که‌ می‌خواهند برایشان‌ نگه‌ دارند و یا به‌ بهانه‌های‌ دیگر؛ به‌ هر حال‌ آنها را از لذت‌ عیدی‌ داشتن‌ و خرید کردن‌ محروم‌ می‌‌کنند و این‌ کار درستی‌ نیست. بایستی‌ عیدی‌ بچه‌ها را به‌ خود آنها بدهیم و اگر سن‌ آنها کم‌ است‌ و هنوز نمی‌‌دانند که‌ با آن‌ پول‌ها چه‌ کنند، بهتر است‌ پدر و مادر آنها را به‌ مغازه‌ ببرند و ضمن‌ توضیحی‌ که‌ برایشان‌ می‌‌دهند از آنها بخواهند که‌ اسباب‌بازی‌ یا چیز دیگری‌ را انتخاب‌ کنند.

پول‌ یا هدیه‌ای‌ که‌ دیگران‌ به‌ کودک‌ می‌دهند مورد تمسخر قرار ندهید.
از دیگر وظایف‌ والدین‌ این‌ است‌ که‌ به‌ کودکانشان‌ آموزش‌ دهند انسان‌هایی‌ قدردان‌ باشند. چنانچه‌ ما عیدی‌ کودک‌ را مورد انتقاد قرار ندهیم‌ و درباره‌ کم‌ یا زیاد بودن‌ ارزش‌ مادی‌ آن‌ صحبت‌ نکنیم‌ و نیز شخص‌ عیدی‌‌دهنده‌ را قضاوت‌ نکنیم، بلکه‌ به‌ فرزندمان‌ فرهنگ‌ تشکر کردن‌ را بیاموزیم، این‌ مهم‌ انجام‌ می‌پذیرد.

به‌ کودکان‌ آموزش‌ دهیم‌ که‌ در ایام‌ نوروز حتما به‌ دیدن‌ بزرگ‌ترها بروند، عید را به‌ آنها تبریک‌ بگویند و در صورت‌ دریافت‌ عیدی‌ تشکر کنند. به‌ رقابت‌ و چشم‌ و هم‌‌چشمی‌ میدان‌ ندهیم‌. بایستی‌ به‌ کودکان‌ بیاموزیم‌ که‌ دادن‌ عیدی‌ از طرف‌ بزرگ‌ترها جزو واجبات‌ نیست و اگر بزرگتری‌ عیدی‌ می‌‌دهد لطف‌ می‌‌کند. از طرفی، عیدی‌ دادن‌ نبایستی‌ جنبه رقابت‌ به‌ خود بگیرد و هرکس‌ بخواهد پول‌ یا کادویی‌ که‌ به‌ دیگران‌ می‌‌دهد، ارزش‌ بیشتری‌ داشته‌ باشد.

-
قواعد عیدی دادن به کودکان
- سعی‌کنید قبل از فرارسیدن سال ‌جدید، اسکناس‌های تازه و نو تهیه کنید و آن‌ها ‌را به عیدی کودکان اختصاص دهید چراکه اسکناس‌های نو، تأثیر مثبتی بر کودکان می‌گذارد. بسیار مشاهده شده که کودکان سنین پایین، از تعداد اسکناس‌ها بیش‌تر لذت می‌برند تا از مبلغ آن، پس بهتر است برای کودکان سنین پایین، مبلغ عیدی را با اسکناس‌های ریزتر و نو هدیه کنید.
- بگذارید کودکان عیدی‌های خود را هرچه‌قدر دوست دارند، بشمارند چون با شمارش اسکناس‌ها، هم لذت می‌برند و هم شمارش پول ‌را یادمی‌‌گیرند (آموزش غیرمستقیم).
- با کودکان صحبت کنید تا با عیدی‌شان، آن‌چه را که نیاز دارند، تهیه کنند.
- امروزه علم ‌اقتصاد «قلک پول» در منزل را قبول ندارد و پول باید با سیستم اقتصادی و مالی کشور اتصال برقرار کند پس به کودکان بیاموزید تا پول‌های‌شان را در بانک نگه‌داری کنند. شاید برخی کودکان از این‌که پول‌های‌شان از آنان دور می‌شود، ناراحت شوند و در برابر آن، مقاومت کنند؛ صبر و حوصله، همراه با روشن کردن مسأله، بهترین شیوه‌ی رفتار با این کودکان می‌باشد.
- عیدی‌های فرزندان را با نام خودشان در بانک از نوع حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز نمایید تا سودی هم به آن تعلق بگیرد. هم‌چنین بهتر است قسمتی از عیدی‌های فرزندتان را به ‌حساب‌های مخصوص قرعه‌کشی اختصاص دهید. هنگام افتتاح حساب بانکی برای فرزندتان، بهتر است او را هم به بانک ببرید تا احساس خوبی به او دست‌دهد و هم‌چنین با بانک آشنا شود.
- تا حد ممکن عیدی فرزندان‌تان را صرف هزینه‌ی خود یا امور خانواده ننمایید چراکه این عمل، تأثیر بدی بر آنان دارد. هرگاه به‌ناچار از عیدی فرزندتان در کاری ضروری استفاده کردید، بهتر است مبلغی را به آن اضافه کنید و در موعد مقرر، به او تحویل دهید. بچه های دوقلو
- اگر کودکان دوقلو دارید، برای هرکدام، حساب جداگانه‌ای افتتاح نمایید تا از همان آغاز کودکی، استقلال و انضباط اقتصادی را یاد بگیرند.
- اگر در یک جلسه می‌خواهید به چند کودک عیدی دهید، سعی‌کنید به‌ همگی به‌یک میزان عیدی هدیه دهید.
- در هنگام عیدی‌دادن، بهتر است کودکان را ببوسید و دستی بر سرشان بکشید و با احترام، عیدی را تقدیم آنان نمایید چراکه این عمل، تأثیر بسیار مطلوبی بر روح و روان آنان می‌گذارد.
- به‌طور معمول کودکان در محافل خانوادگی، از عیدی‌های خود صحبت می‌کنند. در این‌ میان، شاید کودک شما عیدی کم‌تری دریافت کرده باشد و احتمال دارد از این وضعیت، نگران و ناراحت شود. در این‌‌صورت با او صحبت کنید و به او بیاموزید که مبلغ عیدی، مهم نیست بلکه مهم، اصل دریافت عیدی است.
- هیچ‌گاه از کودکان افراد فامیل یا دوستان، نخواهید مبلغ عیدی خود را به شما بگویند چراکه احتمال دارد در چنین موقعی، کودک به دروغ متوسل شود.
- اگر کودک‌تان مشاهده کرد افرادی در دادن عیدی نسبت به او تبعیض قائل شدند، با او هم‌عقیده نشوید و سعی‌کنید این مسأله در خاطره و حافظه‌ی او باقی‌نماند.
- سعی‌کنید عیدی دو یا چند کودک را با یک اسکناس هدیه نکنید چراکه این‌کار برای آنان، مشکل و مشاجره ایجاد می‌کند.
- هیچ‌گاه عیدی‌دادن کودکان را به تأخیر نیندازید، چراکه این وظیفه‌ی ماست که کودکان را هر چه زودتر و بیش‌تر شاد کنیم.

منبع :
مجله شادکامی و موفقیت
مجله سپیده دانایی


کد مطلب: 40311

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/note/40311/اصول-روان-شناسانه-عیدی-دادن-کودکان

میگنا
  https://www.migna.ir