کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تفاوت‌های روان شناختی خانم‌ها و آقایان در خرید

18 اسفند 1395 ساعت 10:35

اگر از هر کسی بپرسید خانم‌ها و آقایان در زمینه خرید چه تفاوت‌هایی با هم دارند، می‌توانند مواردی را بگویند، مواردی که شاید برخی از آنها با یافته‌های بررسی‌ها و پژوهش‌ها نیز همخوانی داشته باشد. اما برخی نیز چندان با واقعیت سازگار نیست. اگر بخواهیم به چند مورد از این تفاوت‌ها اشاره‌ای داشته باشیم، چه مواردی را می‌توانیم برشمریم؟


ميگنا: یکی از مولفه‌ها در هیجان‌خواهی، داشتن تجربه‌های حسی جدید است. نمره خانم‌ها در این بخش از آقایان بیشتر است. یعنی خانم‌ها تمایل دارند تا تجربه‌های حسی جدید داشته باشند و این موضوع به رضایت خاطر آنها منجر می‌شود. به نظر می‌رسد گردش در مراکز خرید یکی از مواردی است که می‌تواند این تجربه حسی جدید و البته رضایت‌خاطر را برای خانم‌ها تأمین کند. پس تعجبی ندارد که خانم‌ها نسبت به آقایان زمان بیشتری را در مراکز خرید سپری کنند. البته تصور نکنید که این مساله گردش در مراکز خرید محدود به ایران است. در سایر کشورها نیز زمانی که خانم‌ها در بازار صرف می‌کنند، بیشتر از آقایان است.

 نظرسنجی‌ها و بررسی‌ها در سایر کشورها نشان داده است که خانم‌ها تمایل کمتری به خرید چیزهایی که آزمایش خود را پس نداده‌اند، دارند اما در عوض بیشتر پیش می‌آید که آقایان چیزی بخرند که اطلاعی در مورد آن ندارند.

 هرچند آقایان شکایت دارند که خانم‌ها کمتر اهل پس‌انداز هستند، اما در واقعیت و با توجه به نتایج بررسی‌ها مشخص شده است که اگر قرار به پس‌انداز باشد و خانم‌ها بخواهند همکاری کنند، می‌توانند از خریدهایشان بگذرند و همکاری خوبی برای پس‌انداز کردن داشته باشند.

 بررسی‌ای که در سال ۲۰۰۲ انجام شده است، نشان داده که سبک خرید خانم‌ها و آقایان تفاوت‌هایی اساسی دارد. خانم‌ها معمولا با سرعت کمتری خرید می‌کنند، دقت‌شان بیشتر است و البته کالاهای خریداری شده توسط آنها ارزان‌تر است اما در عوض آقایان سرعت بیشتری در زمان خرید داشته و دقت‌شان کمتر است و البته کالاهای گران‌تری نیز می‌خرند. می‌بینید که به‌‌رغم اینکه اسم خانم‌ها در خرج کردن بد رفته اما اگر آقایان بازار بروند، می‌توانند از خانم‌ها جلو بزنند.

 پژوهش خانم غفاری در سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد که در روش‌های خرید جدید در ایران، این آقایان هستند که گوی سبقت را از خانم‌ها ربوده‌اند. غالب خریداران اینترنتی در ایران را آقایان جوان با تحصیلات دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

 طبق‌نظر بازاریاب‌ها و البته متخصصان امر تبلیغات، خانم‌ها انگیزه و تمایل بیشتری برای خرید داشته و اصولا سرمایه‌گذاری بیشتری برای تأثیرگذاری روی آنها صورت می‌گیرد.

 یک قدم از تفاوت تا اختلاف
با وجود این تفاوت‌ها البته تعجبی ندارد که در ایام نزدیک عید اختلافات بین همسران نیز در این مورد تشدید شود. در چند حوزه معمولا اختلافات شدت می‌گیرد. مواردی که برای بسیاری از همسران آشناست:
–  اختلاف‌نظر در مورد میزان خرید و یا قیمت کالاهای خریداری شده.
– اختلاف‌نظر در مورد میزان وقتی که قرار است برای خرید صرف شود.
–  توجه به محدودیت‌های مالی خانواده و برنامه‌ریزی‌های بلند‌مدت
–  اختلاف‌سلیقه در مورد خریدها

 مدیریت تفاوتها و اختلافات
حالا با این اختلافات چه می‌توان کرد که در روزهای پایانی سال، اختلاف و دعوا اوقات ما را تلخ نکند؟


کد مطلب: 40317

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/note/40317/تفاوت-های-روان-شناختی-خانم-ها-آقایان-خرید

میگنا
  https://www.migna.ir