کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معلمان، حرف حسن روحانی را جدی بگیرند

8 شهريور 1396 ساعت 8:55

رئيس جمهور در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود پس از آغاز به کار دولت دوازدهم با شبکه یکم سیما در اشاره به نقش آموزش و پرورش تاكيد كرد: مهارت زندگی کردن را به دانش‌آموزان یاد دهیم. دانش‌آموز وقتی دیپلم می‌گیرد باید یک شغل و کار بلد باشد. او یکسری علوم یاد گفته که بیشتر آنها حفظیات است که به مرور زمان از ذهن او می‌رود. باید مهارت لازم را به دانش‌آموزان بیاموزیم و مهارت زندگی کردن را هم به آنها یاد بدهیم. بعضی دانش‌آموزان وقتی به جامعه می‌آیند نمی‌دانند در جامعه چه خبر است. یعنی برای رفتار در جامعه آموزشی ندیده‌اند.


به گزارش ميگنا رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم افزایش خلاقیت در بحث آموزش به دانش‌آموزان اظهار کرد: دانش‌آموزان ما تحصیلات خوبی را پشت‌سر می‌گذارند و کتاب‌های زیادی را در دوره تحصیل می‌خوانند، اما همان دانش‌آموز چند سال که می‌گذرد فراموش می‌کند که در مدرسه چه چیزهایی را خوانده است؛ چراکه بیشتر درس‌ها حفظی بوده است در حالی که عنصر خلاقیت در آموزش نیز باید در نظر گرفته شود.

حسن روحاني افزود: امروز همه دانش‌آموزان ما یک موبایل در دست دارند و فضای مجازی نیز موجود است که اگر درست به این دانش‌آموزان آموزش ندهیم و آنان ندانند که چطور از این فضا استفاده کنند فرهنگ جامعه می‌تواند بهم بخورد یا جامعه ما فاسد شود. بنابراین یکی از تاکیدات من به وزیر آموزش و پرورش در زمینه آموزش استفاده درست از فضای مجازی به دانش‌آموزان بوده است.

-
* يادداشت:
معلمان، حرف حسن روحانی را جدی بگیرند
در اين رابطه نگار فيض آبادي -كارشناس ارشد روانشناسي باليني طي يادداشتي براي ميگنا نوشت: حسن روحانی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود از آموزش‌وپرورش به‌عنوان مهم‌ترین رکن تعالی فرهنگ نام برد. گرچه وظیفه سنگینی به عهده دولت است تا وزارتخانه متولی فرهنگ و آموزش دانش آموزان را غنی سازد اما این امر بدون همکاری کادر آموزشی مدارس، به‌ویژه معلمان تحقق پیدا نخواهد کرد. تا زمانی که معلمان با کلیشه‌های ناکارآمد ذهنی‌شان با دانش آموزان برخورد کنند، انتظار نتیجه کارآمد هم شبیه آب در هاون کوبیدن است.

مگر معلمان ما خودشان چه آموزش‌هایی دیده‌اند؟ آنها چطور پرورش پیداکرده‌اند که بخواهیم خلاقیت را در محصلان افزایش دهند؟ آنچه روحانی به‌ خوبی به آن اشاره کرد بحث دانش‌آموزانی است که بعد از فارغ‌التحصیلی‌شان(ديپلم)، هنوز برای اشتغال در جامعه آماده نیستند و مهارت‌های زندگی را نیاموخته‌اند.

معلمان پرورش‌دهنده نسلی هستند که در آینده چرخ ایران به دست آنها خواهد چرخید. هر قدر دانش‌آموزان امروز ماهرتر و خلاق‌ترباشند، فردای ایران بهتر خواهد بود.

بچه‌های سردرگم امروز که سودای حضور در فضای مجازی، یک لحظه دست از سرشان برنمی‌دارد بیش از آنکه نیاز به نصیحت، دستور، اجبار و پیام‌های خوب و بد است های مرسوم داشته باشند، احتیاج به کلاس‌های درسی دارند که از روش‌های منسوخ آموزشی گذر کرده باشد و به شیوه‌های کارآمدی مثل روش تدریس خلاقانه، مدیریت کلاس به سبک تعاملی و نه صرفاًمعلم‌محور و یا دانش‌آموز‌محور، احتیاج دارد.
در گام اول لازم است مقاومت کادر آموزشی شکسته شود تا بتوانند افکار و روش‌های خودشان را چالش بکشند و برای پذیرش سبک کارآمد آموزش، تعصب‌ها را کنار بگذارند و منعطف، فکر و عمل کنند. بیش از هر چیز لازم است مشاورانی که در مدرسه حضور دارند، از نقش مهم خودشان در ارائه مشاوره‌های تخصصی به کادر آموزشی مدارس، آگاه شوند و مسئولیتشان را به یک توصیه سطحی که چون دانش‌آموزی نمره ریاضی‌اش بالاتر است پس باید در رشته ریاضی درس بخواند و یا موارد مشابه، محدود نکنند.

اگر قرار باشد معلمان به کلاس‌های درس، فراتر نگاه کرده و بدانند روزهایی را که دانش آموزان در مدارس می‌گذرانند، در حال سرمایه‌گذاری برای آینده هستند، باز هم کلاس‌ها را غرق در رخوت و جبر برای پر کردن مغز از حفظیات، اداره می‌کنند؟


کد مطلب: 41791

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/note/41791/معلمان-حرف-حسن-روحانی-جدی-بگیرند

میگنا
  https://www.migna.ir