کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پويان مقدم

آیا هزينه روان درمانی گران است؟

29 آبان 1396 ساعت 14:42

پويان مقدم روانشناس و مشاور خانواده، طي يادداشتي كه برايمان ارسال كرده است به مقايسه هزينه هاي رواندرماني با دارودرماني پرداخته است.


ميگنا: این روزها وقتی بحث از هزینه های مشاوره و روان درمانی می شود، این طور تیتر می کنند که: هزینه های بالای روان درمانی باعث شده که ... و یا: مشاوره گران است و مردم نمی توانند ...

💠موافقید هزینه 45 دقیقه مشاوره و روان درمانی را با هم محاسبه و مقایسه کنیم؟💠
(پیشاپیش در نظر داریم که همه حرفه های درمان (تيم درمان) لازمند و ارزشمند، و اینجا صرفا یک مقایسه برای روشن شدن موضوع است.)

🔹شما وقتي نزد یک روانپزشک می روید، برای 10 دقیقه تا یک ربع ویزیت ، تشخیص و نوشتن نسخه دارو، 40 هزار تومان پرداخت می کنید، بعد از آن مراجعه مي كنيد به داروخانه و 40 هزارتومان دیگر بابت داروها پرداخت مي كنيد، حالا نزد یک روانشناس و مشاور می روید، 45 دقیقه با شما گفتگو می کند، دقت داشته باشید در این زمان، هم تشخیص صورت می گیرد و هم درمان، یعنی شما بعد از اینکه از مرکز مشاوره بیرون آمدید هزینه دارو نمی دهید، شما 45 دقیقه درمان هیجانی دریافت می کنید، سه تا 40 هزارتومان چقدر می شود؟

آیا تعرفه سازمان نظام روانشاسی از این بیشتر است؟ به نظر می رسد روان درمانی از روان پزشکی ارزان تر است و ... آیا باید باشد؟ البته به طور متوسط شما دوماه یکبار نزد روانپزشک می روید و هفته ای یکبار نزد مشاور، اما یک سوال مطرح است، کدام قرص در دنیا تاکنون افکار انسان را تغییر داده است؟

🔹حال بیایید از رویکرد دیگری به موضوع نگاه کنیم، نزد یک متخصص مغز و اعصاب می روید، معاینه می کند و برای تشخیص دقیق تر برای شما ام آر آی و سی تی اسکن می نویسد، هزینه ای که برای مجموعه ویزیت و ام آر آی و تصویربرداری می پردازید با بیمه چیزی حدود 400 هزار تومان و بدون بیمه حدود 900 هزارتومان است و آنهم فعلا فقط برای تشخیص بيماري. هزینه ای که شما برای تشخیص و تغییر افکاری که سالها در حال تخریب زندگي تان است و از آنها آگاه نیستید چقدر باید باشد؟

🔹براي ايمپلنت دندان نزد یک دندانپزشک می روید، بيش از یک میلیون تومان هزينه پرداخت می کنید، در دو یا سه جلسه و کارکرد اصلی آن زیبایی و جویدن بهتر غذای شماست، و وقتی به هزینه مشاوره می رسد برای هر جلسه سختمان است که 100هزار تومان بپردازیم، به نظر شما جراحی یک دندان سخت تر است یا جراحی افکار و احساسات و خاطرات یک عمر یک انسان؟ و بهتر جویدن یک غذا در زندگی شما موثرتر است یا بهبود کارکرد ذهنتان که تمام انتخابها و تصمیم های مهم زندگیتان مثل ازدواج، شغل ،تحصیل و روابط شما را رقم می زند.

🔹از منظری دیگر، معاینه کردن و نسخه پیچیدن بیشتر انرژی می گیرد یا داشتن چالش هیجانی و فکری در تمام طول زمان جلسه با مراجع؟ اروین یالوم، روان درمانگر وجودی می گوید در تمام این سالها متوجه شدم مهمترین کاری که در اتاق درمان می توانم انجام دهم حضور کاملم در مقابل مراجع است. شايد شما هم تجربه ناخوشآیند برخورد سرد و بی تفاوت و سر به پایین پزشک در برابر اضطراب شما از بیماریتان را داشته اید، هیچ پزشکی از قصد به شما بی تفاوت نیست، درک و همدلی و گوش دادن فعال، فنون سختی دارد و سطحی از انرژی را از درمانگر میگرد که گاه روان درمانگرها هم ترجیح می دهند فقط کار تشخیص و نوشتن دارو را انجام دهند.

🔹و با نگاهی دیگر، یک روان درمانگر در هفته با چند مراجع می تواند کار روان درمانی انجام دهد تا دچار فرسودگی روانی نشود؟ شاید چیزی حدود 20 تا30 مراجع. هزینه ویزیتی که یک بیمار در مطب یک پزشک که 10 دقیقه زمان می برد را با در روان درمانی که حداقل 45 دقیقه طول می کشد را مقایسه کنید، تعداد مریض های پزشکان را در روز با مراجعان روان شناسان در هفته مقایسه کنید، آیا روانشناسان محکوم به درآمد کم هستند؟


🔹نکته آخر
تشخیص آنچه با آزمایش و عکس و ... قابل دیدن است سخت تر است یا تشخیص اختلال روانی از بیماری که ممکن است ناآکاهانه حتی اطلاعات معکوس بدهد، جراحی چیزی که می بینید سخت تر است یا آنچه نمی بینید؟

🔴شکی در این نیست که بهتر است زودتر بیمه خدمات روان درمانی راه اندازی شود اما تفاوت این دو را بدانیم:
1- مردی که یک دست ندارد اما نگرش او به دنیا را طوری تغییر داده ایم که هر سال یک اختراع ثبت می کند و به او آموخته ایم از دست دیگرش طوری استفاده کند که هیچ کس با دو دستش نمی تواند.

2- مردی که نه تنها دو دستش سالم است، بلکه به واسطه پنجاه کارگری که در کاخانه اش دارد صد دست دیگر هم دارد، اما تمام مدتی که پشت میز و بی ام دبلیو اش قرار دارد، فکرش از ترس ترک شدن توسط همسرش و نگرانی از اینکه نمی داند با اعتیاد پسر بیست و دوساله اش چه کند درگیر است.

🔸حالا شما بگویید، روان درمانی گران است یا هنوز قدرش ندانسته ایم؟ قدر خودمان را.


 


کد مطلب: 42486

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/note/42486/آیا-هزينه-روان-درمانی-گران

میگنا
  https://www.migna.ir