سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۲
کد مطلب: 46932
۲

تا چه حد اخبار بد را منتشر کنیم؟

تا چه حد اخبار بد را منتشر کنیم؟
میگنا: شبکه های اجتماعی این روزها میزبان عکس ها و فیلم های متعددی از بداقبالی ها و دردهایی است که به عناوین و دلایل مختلف توسط هموطنان منتشر می شود. کمترین دلایل این انتشار، خبر رسانی و همدلی با دیگر هموطنان است. اما گاه نکته ای ظریف در این شرایط از چشمها پنهان می ماند.

وقتی انتشار صحنه های دلخراش، در صفحات اجتماعی تکرار و هنجار شد، افراد کمتر به نتایج و عواقب ضمنی آن توجه می کنند، قطعا مطلع کردن همنوعان از خطرات در کمین و همراهی جستن از دیگران برای کمک رسانی و نیز همدلی با بازماندگان از کارکردهای مثبت انتشار این تصاویر است. اما آنچه مغفول مانده، فضای تاریکی است که خودمان برای خودمان می سازیم و سلامت روان جامعه را به خطر می اندازیم.

قطعا هدف اصلی ما از انتشار این تصاویر کمک به دیگران است، پس در نهایت ما به فکر بهبود حال جامعه ایم، اما آیا ممکن است انتشار ناصحیح اخبار، خود باعث به خطر افتادن یکی از ابعاد سلامت جامعه، یعنی سلامت روان جامعه شود؟ درحیطه انتشار اخبار در رسانه، شفافیت و صداقت دو فاکتور مهم در انتقال اخبار هستند، اما آیا تا کنون از خودتان پرسیده اید که در دنیای کنونی که فرهنگ و امنیت اجتماعی بالاتر رفته، بر اساس آمارهای علمی و رسمی آیا ناامنی در جامعه بیشتر شده یا به واسطه انتشار بی حساب اخبار منفی ادرام ما از فراوانی ناامنی بالاتر رفته؟

جالب است، از بعضی اطرافیانتان بپرسید آیا دزدی، تجاوز و انواع دیگر ناامنی افزایش یافته یا کاهش؟ در کمال ناباوری هستند افرادی که به شما خواهند گفت: "افزایش یافته مگر در اینترنت ندیده ای؟" این همان ارتباط انتشار بی رویه اخبار منفی در فضای مجازی و به خطر انداختن سلامت روان جامعه است، که مسبب اصلی آن خود ماییم، سیل و زلزله و... ، واژگانی خشن، ناامن و بانی اندوه فراوان هستند، اما قطعا یکی از نشانگان جامعهء تاب آور و سالم، این است که با وجود مواجهه با اتفاقات ناگوار می تواند در عین پذیرفتن واقعیت تلخ، برای حفظ سلامت روان خود تدابیر کارآمدی بیاندیشد، و یکی از این تدابیر، انتشار حساب شده تر اخبار ناگوار در جامعه است، جامعه ای که این روزها با در اختیار داشتن شبکه های متعدد اجتماعی، یکی از منابع اصلی انتقال و انتشار خبر است، و باید با داشتن مهارت تفکر نقّاد، یعنی نگرشی عمیق تر به نتایج و خواستگاه هر خبر، خود از انتشار اخبار کذب، ناکارامد و بیش از اندازه جلوگیری کند.


پویان مقدم
روانشناس و مشاور خانواده
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت