جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ / ۱۹:۰۵
کد مطلب: 48185
۰

دوری و دوستی در زندگی زن و شوهری؟!

دوری و دوستی در زندگی زن و شوهری؟!
میگنا: داستان فیلم «عرق سرد» که به تازگی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده، حاوی نکته‌ای بحث‌‌برانگیز است؛ این‌که درمانگری [که نوع تخصص اش معلوم نیست] به «افروز» (با بازی «باران کوثری» که شخصیت اول فیلم است)، توصیه کرده به مدت شش ماه دور از همسرش زندگی کند. شش ماهی که البته به یک سال تبدیل شده و با توجه به روند داستان، مشخص است که نتیجه مثبتی در پی نداشته است. اما آیا توصیه به دور شدن همسران از همدیگر و زندگی جداگانه، توصیه‌ای است که می‌توانیم انتظار آن را از مشاور حوزه خانواده داشته باشیم؟ و آیا از نظر روان‌شناسی، چنین توصیه‌ای به زوج ها برای حل شدن مشکلات‌شان کمک خواهد کرد؟ 
 
وقتی توان کنترل هیجانات‌ خود را ندارید
دور شدن از موقعیت، یکی از راهکارهایی است که به افراد در زمانی که از نظر هیجانی بسیار برافروخته‌اند، توصیه می‌شود. به عنوان مثال گفته می‌شود اگر از موضوعی به شدت عصبانی هستید و نگرانید که نتوانید خشم خود را مدیریت کنید، از موقعیت فاصله بگیرید و بعد از این‌که کنترل هیجانات خود را در دست گرفتید، بازگردید.

درباره رابطه همسران نیز چنین توصیه‌ای را می‌توان مطرح کرد؛ اگر موضوعی در رابطه تان وجود دارد که به شدت شما را به هم ریخته و تصور می‌کنید توان کنترل هیجانات خود را در لحظه ندارید و ممکن است به همسرتان آسیبی بزنید یا با گفتن حرف‌های ناپخته باعث بدتر شدن اوضاع شوید، برای مدتی از همسرتان فاصله بگیرید. بر این مبنا اصل توصیه دور شدن از همسر، موضوعی غریب یا غیراصولی نیست اما آن چیزی که در فیلم «عرق سرد» به نمایش درآمده است، می‌تواند نشان دهد که حتی در زمان به کار بستن توصیه‌های اصولی و درست نیز اگر به ظرایف کار توجه نشود، نتیجه می‌تواند به ضد خود تبدیل شود!
 
دوری برای چند ساعت یا چند روز، نه 6 ماه
وقتی درباره دور شدن از موقعیت برای آرام شدن صحبت می‌کنیم، بحث بر سر چند دقیقه یا در نهایت چند روز دوری است و نه شش ماه دوری! چرا که به صورت معمول تنها چند روز دور بودن برای افراد بالغ کافی است تا بتوانند مدیریت هیجانات خود را دوباره به دست بگیرند. بعد از چند روز، انتظار می‌رود که افراد بازگردند و با گفت‌وگو در پی پیدا کردن راهی برای برون‌رفت از شرایط باشند. طولانی شدن این زمان دوری، علاوه بر این‌که پیدا کردن راهکارهای مناسب را به تعویق می‌اندازد، ایرادهای دیگری نیز دارد. تحمل ابهام، سطح تنش ما را افزایش داده و طولانی شدن این زمان، می‌تواند خستگی و فرسودگی در پی داشته و توان تصمیم‌گیری منطقی را در ما کاهش دهد.

علاوه بر آن، بعد از دلخوری و بروز تنش در رابطه همسران، در صورتی که رابطه عاطفی آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترمیم نشده و کار به آینده‌ای نامعلوم موکول شود، ممکن است زخم‌های ایجاد شده برای بهبود به زمانی بسیار طولانی‌تر نیاز پیدا کنند. بر این مبنا دور شدن از همسر برای چندین ماه، مشابه آن چه در فیلم «عرق سرد» مطرح شد، توصیه‌ای اصولی به نظر نمی رسد و بیش از این‌که برگرفته از دیدگاهی روان‌شناسی باشد، بیشتر برای پیش بردن داستان فیلم، کارایی دارد. البته شواهدی در فیلم دیده می شود که انگار اصلاً چنین مشاوری وجود نداشته و افروز برای جدا شدن از همسرش چنین داستانی را سرهم کرده است. 

نویسنده: نرگس عزیزی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده
 
مرجع : روزنامه خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی