پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۱۹:۲۰
کد مطلب: 2908
۰
۱

تربيت از ديدگاه اسلام

تربيت از ديدگاه اسلام
از دير باز تربيت و نقش آن در پيشبرد مقاصد و اهداف انساني / اخلاق پسنديده و نيكو / مورد اهمٌيٌت بوده است . اكنون مي خواهيم به طور خلاصه و مفيد تربيت اسلامي و زواياي مورد توجه تربيت در اسلام را از ديدگاه قرآن و اسلام و علماي اسلامي با نظريه هاي مهم آن بيان كرده تا هر چه بهتر در اين راستا موفق عمل نماييم .
از جمله موارد مهم و سرنوشت ساز در تربيت سازنده و يا غير آن مي توان عوامل خانواده / اجتماع / وراثت را نام برد كه در اين مقوله بيشتر توضيح خواهيم داد كه كدام عامل و تحت چه شرايطي مهم تر و ضروري تر است و يا نقش كدام قوي تر و موثر تر است .
آن چه كه مسلم و ضروري است نقش با ارزش خانواده و يا بهتر بگوييم پدر و مادر است كه گاه ما آن را عاملي ضعيف دانسته و بيشتر اجتماع را سبب بروز بسياري از مشكلات رفتاري و تربيتي فرزندانمان مي دانيم
در پايان اين بحث شما در خواهيد يافت كه چگونه تربيت اسلامي را  در مورد فرزندان خويش اعمال كرده وراه سعادت و سلامت رفتاري را بهتر بشناسيم .  
 
تشريح و بررسي موضوع :
اولين آموزشگاه اخلاق را خانه بايد دانست زيرا كودك بر مبناي مشاهدات روزمره خويش پايه هاي اخلاقي خود را پي ريزي مي كند . كودك در محيط خانه تعاليم خوب و يا بد را فراگرفته و زير بناي اخلاقي او گذاشته مي شود . خانه پرورشگاه اطفال است و از نظر خوبي و بدي تابع عواملي است كه در آن جا حكمفرماست . اگر اداره كنندگان خانه داراي اخلاق صحيح و نيك باشند . كودكان خوبي پرورش مي دهند . رفتار پدر و مادر براي كودكان سرمشق و الگو خواهد بود زير آنان داراي قوه ي تشخيص نيستند و آن چه كه مي بينند مي آموزند . پس روي همين اصل متوجه خواهيم شد كه تربيت و پرورش كودكان در محيط خانه به صورت عملي خواهد بود . بنابراین والدين بايد بكوشند رفتارهاي پسنديده و فضايل اخلاقي را  در خود پرورش و انجام دهند تا به اهميت اين مسئله پي ببرند كه از راه هاي پند و اندرز نمي توان صفات اخلاقي را در آن ها بوجود آورد .
پرورش اخلاقي كودك در اثر تقليد و پيروي از رفتار ديگران به طور نامحسوس انجام مي گيرد ، اسلام پدران و مادران را مسئول تربيت فرزندان خويش و از وظايف اساسي آن ها بر مي شمرد .
رسول اكرم ( ص )2 در باره ي پرورش اخلاقي مي فرمايد :
" فرزندان خود را تربيت نماييد چه در برابر آنان مسئوليت بس بزرگي داريد ." 
و يا : "كودكان خود را بزرگ و گرامي داشته و خوب تربيت نماييد . "

دين اسلام در تمام شئون زندگي فردي و اجتماعي ، خصوصيت اخلاقي را محترم دانسته و بدان ها توصيه مي نمايد . تربيت در اين راستا ودر زندگي اجتماعي به دو نوع تقسيم مي گردد اول آن كه بر محور فرد و جنبه هاي اخلاقي او دور مي زند كه در اين نوع  خانواده و مربي مي كوشد كودك را به روحيات مثبت اخلاقي مانند : راستي و درستي و امانت داري و صداقت و ....... مجهز سازد و دوم آن كه كودك را به اعتبار ارتباط با ديگران مورد توجه قرار دهد .
تا بتواند از طريق تعامل بهتر با گروه هم سالان و پذيرفتن مسئوليت در زندگي فردي و اجتماعي خود موفق تر برخورد كند . اگر خانواده و مربيان نتوانند در اين جنبه درست و شايسته عمل كنند كودك نمي تواند در ارتباط با ديگران ابتكار و سازندگي داشته وبدون هيچ عكس العمل به جاو مستقل برخورد كند .
 
اكنون اين سئوال پرسيده مي شود كه احساس مسئوليت ويا مسئوليت چيست ؟
چگونه ايجاد مي شود ؟
و چرا بايد مسئوليت پذيرفت ؟ 1
بايد پاسخ داد كه در محيط خانه ويا مدرسه بسياري كودكان اعم از پسر و دختر دوست دارند در كنار والدين و مربيان خود به انجام كارها بپردازند و آمادگي انجام بسياري از كارها را از خود نشان مي دهند . وگاه خيلي خوب از عهده ي انجام آن مسوليت بر مي آيند . در مقابل كودكاني هم هستن كه از انجام كارهاي مربوط به خويش شانه خالي مي كنند ويا آن را ناقص ويا نيمه تمام رها مي كنند . اين همان احساسي است كه بودنش دروجود كودكان مايه ي پيش رفت و تعالي و عدم وجود آن باعث سستي و كاهلي و عدم موفقيت در آنان مي گردد.
دراين جا به اين نكته مهم اشاره و پاسخ سوالي كه در بالا آمده است ، داده مي شود كه پذيرفتن مسئوليت راهي براي ابراز شخصيت ، افكار و عقايد كودكان محسوب مي گردد.  پذيرفتن و انجام مسئوليت به كودكان فرصت بيشتري داده تا خود سختي ها و دشواري هاي كار را قبول نموده و حتي براي آن راه حل مناسب ارائه دهند . واز اين طريق موقعيت خود را در خانوده و اجتماع تثبيت كنند . استعداد پذيرش مسئوليت در اكثر كودكان كم وبيش وجود دارد . و اين باز نقش تربيت است كه بايددر اين مرحله هم آن را پرورش دهد .
تربيت امري بسيار دشوار است واز اين رو مسئله تربيتي در بعضي موارد مشكل و بغرنج است . عدهاي از طريق تربيت صحيح به رشد و شكوفايي وعده اي هم بر اثر اشتباهات تربيتي به ورطه ي نابودي مي روند .www.migna.ir بايد بدانيم كه تربيت اصولي و صحيح آن است كه براساس آمادگي و استعداد جوان پي ريزي شده است ، بايد ديد ذوق و استعداد او براي چه كاري آمادگي دارد ؟ چرا كه وقتي ما احساس مسوليت را در كودكان خود ايجاد كرديم خيلي راحت و آسان مي توانيم با عشق و محبت بدون تحميل عقايد خود او را در راستاي اهدافش در جهت علايق به طرز مثبت و صحيح هدايت نماييم . بايد توجه نمود كه زور و اجبار نتيجه ي خوبي به دنبال ندارد و مي توان با نرمش و ملايمت انگيزه هاي صحيح را به آن ها القا نمود تا با جلوگيري از هر گونه شتاب زدگي به طور منطقي به روش صحيح تربيتي موفق عمل نمود .
امام صادق ( ع ) در اين رابطه مي فرمايد : اساس و شالوده ي اسلام بر متانت استوار شده است ، پرستش و  عبادت  را بر بندگان تحميل نكنيد." پس دريافتيم براي تغيير رفتار در كودكانمان به جاي پند و نصيحت بايد سعي نمود هم خود صحيح برخورد كنيم وهم عامل اصلي در رفتار آنان را تشخيص  و آن را از ميان بر داريم.
 
1: كودكان و قبول مسئوليت
4
آن چه كه در اين مقوله بيشتر مهم شمرده مي شود همان تربيت است . كه گاه ديده شده است"  تربيت كردن مانع تربيت شدن است." 1همان طور كه در تعريف  ها هم آمده است "2 تربيت عبارت از فراهم كردن زمينه ي مساعد و مناسب براي متربي ، تا او خود به اختيار و رغبت خود در شكوفايي استعداد ها و توانايي ها ونهفته هاي فطرت خويش مشاركت كند . " از اين تعريف به خوبي استنباط مي شود كه چگونه تربيت كردن مانع تربيت شدن مي شود . اگر تربيت مربي توام با عشق و محبت ، رغبت و آمادگي رواني و عاطفي نباشد بهترين آموزه ها و پيام ها و رساترين حقايق با اكراه و بيزاري همراه مي گردد.
چه اين امر مهم را نيز سقراط در كلام خويش آورده است : هدف از تربيت عشق به حقيقت است : واگر اين امر مهيا و ميسر نگردد ، تربيتي هم صورت نگرفته است . زير غالب روش ها و اقدامات تربيتي ما در خانه و مدرسه با آماده سازي رواني و عاطفي همراه نيست و آن وقت است كه اين ضد تربيت مي شود . و با هم دلي و همراهي متربي نبوده است . آري در تربيت شدن سخن  فرع است ، كلام بهانه است . اصل مقصود است و اصل معنا و دريافت است كه بايد از جانب كودك و متربي ما صورت گيرد . www.migna.ir از تب حرف باز ايستيم ، از صحبت و اندرز مستقيم بپرهيزيم . و اين همان تربيت خاموش است كه بر تربيت كلامي ارجحيت دارد ، همان كه در آغاز كلام گفتيم والدين بايد رفتار صحيح را در عمل الگو سازي نمايند . . بايد توجه نمود اگر كودك نتواند با نوع تربيت والدين رفتار خويش را منطبق كند و يا در برخورد هاي ميان او و الدين تعامل برقرار نشود و يا كودك نتواند بر اساس محبت وعلاقه رفتار صحيح را كسب كند ،  اين گونه رفتار ها مي تواند زمينه ساز بروز اختلالات رفتاري مانند : خشونت و يا ترس ، اضطراب و  تنش هاي عصبي ، را در او بوجود آورد زير از عوامل شروع يا تشديد رفتارهاي ناسالم نوع رفتار ميان والدين و كودك و يا مربي است .
صدمه ديدن  كودكان مستعد اضطراب4 از خانواده هاي فاقد عاطفه و محبت و پر از هرج و مرج مشابه كودكاني است كه نيازهاي اساسي خود را به راحتي نشناخته و همواره با خشونت و كشمكش هاي رواني مواجه اند . به  اين گونه موارد مي توان ايجاد ناامني در كودك در هنگام سانحه و اتفاقات روزمره و مشكلات اين چنيني را هم اضافه كرد . حتي ترس از تاريكي ، اضطراب ناشي از دوري از والدين در سن مدرسه هم نوعي از اين موارد است كه به نوع تربيت  كودك منتهي مي شود . تحريك پذيري ، نوع تغذيه ، نوع بازي و ساعت خواب و آرامش كودك هر كدام به نوعي مي تواند زمينه ساز اختلال رفتاري و اضطراب در كودك شود .
1: برداشتي از كتاب فيه ما فيه : مولانا جلال الدين بلخي ، ص 55
2:تربيت آسيب زا – دكتر عبدلعظيم كريمي
3: بيتي از سهراب سپهري
4: اختلالات اضطرابي – مترجم مسعود براتيان

عوامل بسيار زيادي در رشد تربيت صحيح اسلامي در كودكان نقش دارد كه خانواده و مربي بايد به آن توجه كافي داشته باشند .
از جمله ي اين عوامل تشويق و تنبيه است . 1
 پيامد هاي به كارگيري اصل تقويت ( تشويق ) در فرايند تربيت بر روان شناختي
 پاسخ به نياز هاي طبيعي و روان زادي كودك
تحريص و تحريك دروني براي پيشرفت در امور
جبران كمبودها و حقارت ها ي عاطفي و اجتماعي
بوجود آمدن حس اعتماد به نفس و تقويت خود پنداره مثبت در كودك
تقويت عزت نفس در كودك
باز خورد مثبت نسبت به اطرافيان
كنترل و هدايت و تقويت رفتار هاي مورد نظر
تغير دهنده و جهت دهنده ي رفتار و سير زندگي كودك
بايد دانست كه تشويق در صورتي داراي آثار فو ق الذكر است كه با رعايت اصول مهم و اساسي تربيت  همراه گردد .
واگر اين اصول رعايت نشود آفات زيان بار و مخربي را در تربيت اصولي او به دنبال خواهد داشت كه عبارت از :
وابستگي كودك به عوامل كنترل بيرون از خود
 ايجاد توقعات و انتظارات تصنعي
 مختل شدن ساخت ها و سازمان هاي شناختي
 كاهش عامل تعادل جويي و خود نظم جويي كودك
 مغرور شدن و احساس مهتري كاذب
 تعارض انتظاراتي در خانه / مدرسه و جامعه
 
1: تربيت آسيب زا – دكتر عبد العظيم كريمي
 به طور كلي در تشويق بايد شرايط مهم وضروري را در نظر گرفت تا درست و شايسته وبه بهترين شكل اثر گذار باشد1 :
 تشويق بايد با :  تقويت دروني كودك همسو باشد .
مستقيما به رفتار مربوط گردد .
علت كاملا مشخص باشد .
 بايد طبيعي ، واقعي و به دور از فريب و ريا باشد 
در سنين پايين بهتر است خيلي سريع و به موقع اعمال گردد . لازم به ذكر است كه درتشويق هدف  امر تعليم و تربيت بايد باشد 2. اگر كودكان هدف از رقابت و تشويق را تشخيص ندهند  هدف دجار اشكال  مي گردد . بعضي از مربيان و معلمين براي دست يابي به اهداف خود و تقويت هرچه سريعتر رفتار هاي مورد نظر سعي مي كنند به هر طريق ممكن رفتار كودك را منطبق خواسته ها و دستورات و مقررات وضع كرده ي خود در آورند بدون اين كه به اثرات مخرب اين روش هاي شتاب زده توجه كنند لذا اگر اين روش هاي ناپسند و تصنعي افزايش يابد در روند تعادل جويي طبيعي كودك اختلال  ايجاد خواهد شد و آفتي بزرگ در امر تربيت و نظام آن است .پس همواره دقت نماييم تا تشويق ها با توجه به شخصيت كودك ، و سوابق باليني و خانوادگي و مدرسه اي باشد تا تاثير خود را براي رسيدن به اهداف مورد نظر تربيتي داشته باشد .
و به طور كلي اگر عوامل بيروني بر عوامل دروني غلبه نمايد تقويت ها و جوايز و پاداش ها به سوء تقويت مكانيزم هاي خود انگيخته نگردد باعث مي شود كه عادت جايگزين صفات گردد رفتار ها خود ساختگي شود
ابزارها و وسايل  به جاي هدف قرار گيرد . همكاري ها به رقابت نا سالم تبديل گردد .
اراده و انتخاب عمل كاهش مي يابد .
وامكان شرطي شدن رفتارها وجود دارد .
در پايان متذكر مي شويم امر تعليم و تربيت جوانب و مراحل حساسي دارد كه اگر نسبت به آن بي توجهي گردد شالوده ي اخلاق اسلامي و سعادت بشري را در هم مي ريزد . چنان كه نبايد از اين امر مهم هم غافل شد كه  تربيت كلامي هميشه مانع تربيت عملي مي گردد و سدي است در برابر آن ، توصيه هاي اخلاقي و تربيتي / بايدها و نبايد ها تربيت را دچار سستي و اختلال مي نمايد . بياييم با رفتار سازنده و اثبات آن در وجود خويش الگويي شايسته براي كودكانمان باشيم .   
 
1: رشد و نقش آن در تحول شناختي كودك / عبدالعظيم كريمي – مجله ي اطلاعات علمي
2: تربيت آسيب زا – عبدلعظيم كريمي
3: نقش رهبري و خود نظم جويي در تربيت عقلاني – مجموعه مقالات دومين سمپوزيوم جايگاه تربيت / عبدالعظيم كريمي   
                                                                                                                                                                                                                                                                                               
فهرست منابع و ماخذ :
پيترمن فرانز- ترجمه براتيان مسعود  اختلالات اظطرابي انتشارات انجمن اوليا و مربيان
د.و.وينيكان – ترجمه طباطبايي نازنين كودك و دنياي خارج او دفتر نشر و فرهنگ اسلامي
رشيد پور- مجيد- تربيت كودك از ديدگاه اسلام انتشارات كعبه
ژان پياژه – ترجمه پور باقر ايرج  روانشناسي كودك انتشارات دانشگاه سپاهيان انقلاب
كريمي – عبدالعظيم – تربيت آسيب زا انتشارات انجمن اوليا و مربيان
مطهري حسين – تربيت فرزند – انتشارات ام ابيها قم    تدوين و گرد آوري:
قاسم برغاني فراهاني / دانشجوي مركز تربيت معلم شهيد مفتح – شهرري رشته : آموزش ابتدايي مرحله كارشناسي - سال تحصيلي 89- 90
استاد راهنما : استاد  زاهدي 
بهار 90
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
سلا من نتونستم اين اطلاعات رو بخونم فقط براي يك تحقيق استفاده كردم و مي دونم كه سر فصل هاي جالبي داشت . آخه من هم اين مطالب را در كتابي ديگر مطالعه كرده بودم. سپاسگزارم
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند