چگونه اصولی عذرخواهی کنیم؟
میگنا: حمید بهرامی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: همه ما در روابط میانفردی و یا زندگی مشترک دچار اشتباهاتی میشویم که باعث ناراحتی دوستان و همسرمان شده است. متاسفانه بسیاری از ما هنوز نمیدانیم که شوخی بیمزه در جمع، انتقاد بیموقع، توهین، بیاحترامی و خلف وعده تا چه حد میتواند طرف مقابلمان را آزار دهد و حتی باعث تخریب روابط چندین و چند ساله شود.
این روانشناس ادامه داد: ارتکاب برخی اشتباهات، ریشه اغلب تعارضات است و بخشی از آنها نیز در نحوه برخورد ما با تعارضات و اشتباهات ریشه میدواند. البته اینکه چگونه عذرخواهی کنیم، در خاتمه بخشیدن به دلخوری نقشی اساسی ایفا میکند و حتی میتواند تعیینکننده ادامه و یا قطع رابطه باشد. در این میان برخی فکر میکنند که فقط با گفتن کلمه «ببخشید» میتوانند قائله را ختم کنند و طرف مقابل نیز موظف است اشتباه آنها را ببخشد و همهچیز را فراموش کند، در حالی که کاملا اشتباه میکنند.
وی افزود: فقط با تکیه به یک عذرخواهی ساده نمیتوان دلخوریهای پیش آمده را مرتفع کرد و اگر خواهان سر و سامان دادن رابطهمان هستیم، لازم است که یک عذرخواهی خوب را بیاموزیم؛ در واقع یک عذرخواهی خوب شامل شش مرحله است که بیان تاسف، توضیح اینکه چطور اینگونه شد، قبول مسئولیت، بیان پشیمانی، پیشنهادی برای جبران و درخواست جبران را شامل میشود. البته اگر زمان کمی داریم و بنا به دلایلی نمیتوانیم همه این مراحل را انجام دهیم، مهمترین بخش عذرخواهی، قبول مسئولیت است.
بهرامی با تاکید بر اینکه پذیرش اشتباه مهمترین بخش عذرخواهی است، تصریح کرد: هیچوقت نباید به خاطر احساس فرد موردنظر عذرخواهی کنیم، بلکه باید به خاطر رفتار خود این کار را انجام دهیم. مثلا میتوانیم به جای اینکه بگوییم «از اینکه با حرفام ناراحتت کردم عذر میخواهم»، بهتر است که بگوییم «متاسفم، من جملات دردناکی بهت گفتم». علاوه بر این، نباید پیشنهاد جبران را فراموش کنیم؛ در واقع وقتی قادر نیستیم آسیبی که به طرف مقابل زدهایم را جبران کنیم، باید کاری کنیم که آسیب واردشده کمرنگ شود. جزء مهم دیگر، ابراز تاسف، توضیح اینکه چرا چنین شد و بیان پشیمانی است.
این روانشناس با اشاره به اینکه آخرین مرحله عذرخواهی درخواست بخشش است، خاطرنشان کرد: مضمون عذرخواهی نیمی از راه است و منیت، اجتناب از نگاه مستقیم، دست به سینه ایستادن و هنوز در مرحله عصبانیت بودن تاثیر عذرخواهی را بسیار کمرنگ میکند. همچنین اگر واقعا قصد عذرخواهی داریم باید رو در رو این کار را انجام دهیم، پیامک و ایمیل نیز چندان محترمانه نیست؛ چراکه فرد رنجیده دوست دارد که ابراز پشیمانی را ببیند و بشنود تا به ادامه رابطه اعتماد کند.
این روانشناس ادامه داد: ارتکاب برخی اشتباهات، ریشه اغلب تعارضات است و بخشی از آنها نیز در نحوه برخورد ما با تعارضات و اشتباهات ریشه میدواند. البته اینکه چگونه عذرخواهی کنیم، در خاتمه بخشیدن به دلخوری نقشی اساسی ایفا میکند و حتی میتواند تعیینکننده ادامه و یا قطع رابطه باشد. در این میان برخی فکر میکنند که فقط با گفتن کلمه «ببخشید» میتوانند قائله را ختم کنند و طرف مقابل نیز موظف است اشتباه آنها را ببخشد و همهچیز را فراموش کند، در حالی که کاملا اشتباه میکنند.
وی افزود: فقط با تکیه به یک عذرخواهی ساده نمیتوان دلخوریهای پیش آمده را مرتفع کرد و اگر خواهان سر و سامان دادن رابطهمان هستیم، لازم است که یک عذرخواهی خوب را بیاموزیم؛ در واقع یک عذرخواهی خوب شامل شش مرحله است که بیان تاسف، توضیح اینکه چطور اینگونه شد، قبول مسئولیت، بیان پشیمانی، پیشنهادی برای جبران و درخواست جبران را شامل میشود. البته اگر زمان کمی داریم و بنا به دلایلی نمیتوانیم همه این مراحل را انجام دهیم، مهمترین بخش عذرخواهی، قبول مسئولیت است.
بهرامی با تاکید بر اینکه پذیرش اشتباه مهمترین بخش عذرخواهی است، تصریح کرد: هیچوقت نباید به خاطر احساس فرد موردنظر عذرخواهی کنیم، بلکه باید به خاطر رفتار خود این کار را انجام دهیم. مثلا میتوانیم به جای اینکه بگوییم «از اینکه با حرفام ناراحتت کردم عذر میخواهم»، بهتر است که بگوییم «متاسفم، من جملات دردناکی بهت گفتم». علاوه بر این، نباید پیشنهاد جبران را فراموش کنیم؛ در واقع وقتی قادر نیستیم آسیبی که به طرف مقابل زدهایم را جبران کنیم، باید کاری کنیم که آسیب واردشده کمرنگ شود. جزء مهم دیگر، ابراز تاسف، توضیح اینکه چرا چنین شد و بیان پشیمانی است.
این روانشناس با اشاره به اینکه آخرین مرحله عذرخواهی درخواست بخشش است، خاطرنشان کرد: مضمون عذرخواهی نیمی از راه است و منیت، اجتناب از نگاه مستقیم، دست به سینه ایستادن و هنوز در مرحله عصبانیت بودن تاثیر عذرخواهی را بسیار کمرنگ میکند. همچنین اگر واقعا قصد عذرخواهی داریم باید رو در رو این کار را انجام دهیم، پیامک و ایمیل نیز چندان محترمانه نیست؛ چراکه فرد رنجیده دوست دارد که ابراز پشیمانی را ببیند و بشنود تا به ادامه رابطه اعتماد کند.