شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۶ / ۰۸:۵۵
کد مطلب: 41791
۲
۱

معلمان، حرف حسن روحانی را جدی بگیرند

معلمان، حرف حسن روحانی را جدی بگیرند
به گزارش میگنا رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم افزایش خلاقیت در بحث آموزش به دانش‌آموزان اظهار کرد: دانش‌آموزان ما تحصیلات خوبی را پشت‌سر می‌گذارند و کتاب‌های زیادی را در دوره تحصیل می‌خوانند، اما همان دانش‌آموز چند سال که می‌گذرد فراموش می‌کند که در مدرسه چه چیزهایی را خوانده است؛ چراکه بیشتر درس‌ها حفظی بوده است در حالی که عنصر خلاقیت در آموزش نیز باید در نظر گرفته شود.

حسن روحاني افزود: امروز همه دانش‌آموزان ما یک موبایل در دست دارند و فضای مجازی نیز موجود است که اگر درست به این دانش‌آموزان آموزش ندهیم و آنان ندانند که چطور از این فضا استفاده کنند فرهنگ جامعه می‌تواند بهم بخورد یا جامعه ما فاسد شود. بنابراین یکی از تاکیدات من به وزیر آموزش و پرورش در زمینه آموزش استفاده درست از فضای مجازی به دانش‌آموزان بوده است.

-
* يادداشت:
معلمان، حرف حسن روحانی را جدی بگیرند
در اين رابطه نگار فيض آبادي -كارشناس ارشد روانشناسي باليني طي يادداشتي براي میگنا نوشت: حسن روحانی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود از آموزش‌وپرورش به‌عنوان مهم‌ترین رکن تعالی فرهنگ نام برد. گرچه وظیفه سنگینی به عهده دولت است تا وزارتخانه متولی فرهنگ و آموزش دانش آموزان را غنی سازد اما این امر بدون همکاری کادر آموزشی مدارس، به‌ویژه معلمان تحقق پیدا نخواهد کرد. تا زمانی که معلمان با کلیشه‌های ناکارآمد ذهنی‌شان با دانش آموزان برخورد کنند، انتظار نتیجه کارآمد هم شبیه آب در هاون کوبیدن است.

مگر معلمان ما خودشان چه آموزش‌هایی دیده‌اند؟ آنها چطور پرورش پیداکرده‌اند که بخواهیم خلاقیت را در محصلان افزایش دهند؟ آنچه روحانی به‌ خوبی به آن اشاره کرد بحث دانش‌آموزانی است که بعد از فارغ‌التحصیلی‌شان(ديپلم)، هنوز برای اشتغال در جامعه آماده نیستند و مهارت‌های زندگی را نیاموخته‌اند.

معلمان پرورش‌دهنده نسلی هستند که در آینده چرخ ایران به دست آنها خواهد چرخید. هر قدر دانش‌آموزان امروز ماهرتر و خلاق‌ترباشند، فردای ایران بهتر خواهد بود.

بچه‌های سردرگم امروز که سودای حضور در فضای مجازی، یک لحظه دست از سرشان برنمی‌دارد بیش از آنکه نیاز به نصیحت، دستور، اجبار و پیام‌های خوب و بد است های مرسوم داشته باشند، احتیاج به کلاس‌های درسی دارند که از روش‌های منسوخ آموزشی گذر کرده باشد و به شیوه‌های کارآمدی مثل روش تدریس خلاقانه، مدیریت کلاس به سبک تعاملی و نه صرفاًمعلم‌محور و یا دانش‌آموز‌محور، احتیاج دارد.
در گام اول لازم است مقاومت کادر آموزشی شکسته شود تا بتوانند افکار و روش‌های خودشان را چالش بکشند و برای پذیرش سبک کارآمد آموزش، تعصب‌ها را کنار بگذارند و منعطف، فکر و عمل کنند. بیش از هر چیز لازم است مشاورانی که در مدرسه حضور دارند، از نقش مهم خودشان در ارائه مشاوره‌های تخصصی به کادر آموزشی مدارس، آگاه شوند و مسئولیتشان را به یک توصیه سطحی که چون دانش‌آموزی نمره ریاضی‌اش بالاتر است پس باید در رشته ریاضی درس بخواند و یا موارد مشابه، محدود نکنند.

اگر قرار باشد معلمان به کلاس‌های درس، فراتر نگاه کرده و بدانند روزهایی را که دانش آموزان در مدارس می‌گذرانند، در حال سرمایه‌گذاری برای آینده هستند، باز هم کلاس‌ها را غرق در رخوت و جبر برای پر کردن مغز از حفظیات، اداره می‌کنند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
اقای روحانی از چیزی انتقاد میکنه که خودش مسئول اصلاحشه! دستگاه تالیف کتب درسی و آموزش و پرورش زیر نظر شخص رییس جمهوره و هر تغییری رو باید خودش انجام بده.
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت