جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۴:۳۰
کد مطلب: 35365
۱

فهرست ۵۰ دانشگاه نوآور جهان بر اساس گزارش ISI

فهرست ۵۰ دانشگاه نوآور جهان بر اساس گزارش ISI

دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: یکی از دغدغه های اساسی در کلیه کشورها، کاربردی کردن علم تولید شده است. سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری و همچنین نقشه جامع علمی کشور نیز به تبدیل علم به ثروت و قدرت با حفظ ارزش های اسلامی تاکید کرده اند.

وی افزود: تا قبل از جنگ جهانی دوم دانشگاه ها نهادهای عمدتا آموزش محور بودند، اما بعد از جنگ انتظارات پژوهشی از دانشگاه ها افزایش یافت.

دهقانی خاطرنشان کرد: از سال ۱۹۹۴ به این طرف دنیا به دنبال تولید علم کاربردی است، علمی که علاوه بر تاثیر گذاری در شبکه علم بین المللی، در حوزه های اقتصادی و اجتماعی نیز کارآمد باشد. از همین رو، شاخص های سنجش میزان پیشرفت علمی نیز تغییر کرده و مرتبا در حال تکامل هستند.

وی اظهار داشت: نوآوری از مهمترین ارکان دنیای تجارت است و از آنجائیکه یکی از مهمترین متولیان تولید علم دانشگاه ها بوده و هستند و همچنین علم سنگ زیربنای نوآوری است، انتظار می رود که دانشگاه ها علمی را تولید کنند که علاوه بر اثربخشی اقتصادی و اجتماعی به نوآوری در دنیای تجارت نیز کمک کند.

دهقانی گفت: نوآوری غالبا به خلق ایده ها یا محصولات جدید دلالت دارد و نیازمند تفکر خلاقانه است، بُعدی که تقویت آن نیازمند برنامه ریزی و هدایت سیاستگذاران علمی در دانشگاه ها است.

سرپرست ISC اظهار داشت: از دیدگاه معناشناسی، "نوآوری" مفهومی گسترده با معانی مختلف است که این امر سنجش آن را دشوار می کند. با پایان جنگ جهانی دوم و به صورت همزمان با پررنگ تر شدن نقش اقتصاد در عرصه­ بین­ الملل، اقتصاددانان، محققان و سرمایه­ گذاران همواره به دنبال شاخص های کمی بودند تا از آن طریق بتوانند نوآوری را بسنجند.

وی گفت: در این میان پایگاه استنادی ISI (تامسون رویترز) در سال ۲۰۱۵ به رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس میزان نوآوری آنها پرداخت. اینها کامل ترین شاخص های بوده اند که تاکنون در سطح بین المللی برای سنجش میزان نوآوری دانشگاه ها ارائه شده اند.

دهقانی یادآور شد: این شاخص ها نشان می دهند که کدام دانشگاه ها علمی را تولید می کنند که بیشترین میزان نوآوری را دارد، بعبارت دیگر اثربخشی علم تولید شده در حوزه تجارت و اقتصاد مورد سنجش قرار گرفته است و یکصد دانشگاه برتر دنیا در حوزه نوآوری توسط موسسه تامسون رویترز (ISI ) معرفی شدند.

وی تصریح کرد: ابتدا ۵۰۰ موسسه دولتی و دانشگاهی که بیشترین تعداد مقالات را بین سال ­های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در نشریات علمی نمایه شده در پایگاه مجموعه web of science تامسون رویترز منتشر کرده بودند، شناسایی شدند.

سرپرست ISC گفت: در گام بعدی برای همین دوره زمانی دانشگاه هایی که بیشترین تعداد اختراعات را به ثبت رسانیده بودند نیز انتخاب شدند. با این پیش فرض که استناد اختراعات به مقالات بیانگر استفاده از آن مقاله علمی برای اختراع بوده است، سپس،  تعداد استنادهای صورت گرفته از کل اختراعات ثبت شده به مقالات علمی ۵۰۰ دانشگاه انتخاب شده محاسبه شد.

دهقانی ادامه داد: توالی زمانی اختراعات ثبت شده ، تعداد اختراعات ثبت شده ، تعداد استنادهای دریافت شده توسط اختراع های ثبت شده، تعداد استنادهای اختراعات ثبت شده به کمیت تولید علم دانشگاه، تعداد مقالات مشارکتی دانشگاه با بخش صنعت، کمیت تولید علم و تاثیر استنادی مقالات صنعتی دانشگاه، معیارهای اصلی تعیین و رتبه بندی نوآورترین دانشگاه های دنیا توسط ISI بوده اند.

وی افزود: براساس رتبه بندی ISI ، نیمی از دانشگاه های نوآور دنیا متعلق به آمریکا هستند. دانشگاه های استنفورد، موسسه فناوری ماساچوست، هاروارد، واشینگتن، میشگان و دانشگاه نورت وسترن پنج دانشگاه برتر دنیا از لحاظ نوآوری هستند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان کرد: همچنین کشورهای ژاپن ، فرانسه ، کره جنوبی ، آلمان ، انگلستان ، سوئیس ، هلند ، بلژیک ، کانادا ، چین، دانمارک و سنگاپور  هر کدام به ترتیب بین ۹ تا ۱ دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه نوآور دنیا دارند.

وی گفت: کشورها برای پیشرفت علمی ناگزیرند نه تنها پارادایم های جدید را درک کنند، بلکه بایستی به هدایت نهادهای علمی شان در همین راستا بپردازند.

دهقانی گفت: درکشور ما طی سال های گذشته بیش از هر چیز کمیت تولید علم  و تعداد مقالات مورد تاکید قرار گرفته است. کیفیت علمی یکی از اساسی ترین شاخص های سنجش میزان پیشرفت علمی کشورها است، زیرا علمی که مورد استفاده قرار نگیرد علمی اثربخش نیست.

سرپرست (ISC) افزود: دیپلماسی علمی علاوه بر این که در اسناد بالادستی صراحتا مستند شده، امروزه به عنوان ابزاری برای تبدیل علم به قدرت و همچنین ثروت مورد توجه پیشرفته ترین کشورهای علمی دنیا قرار گرفته است به نحوی که قدرتمندترین سیاستمداران بر آن تاکید ویژه ای دارند.

وی تاکید کرد: اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی نیز یکی از ابعاد مهم علم مدرن است.  بنابراین دانشگاه ها در علم مدرن در بُعد نوآوری نیز اثربخش هستند.

فهرست پنجاه دانشگاه برتر نوآور دنیا

رتبه

نام دانشگاه

نام کشور

۱

Stanford University

آمریکا

۲

Massachusetts Institute of Technology (MIT)

آمریکا

۳

Harvard University

آمریکا

۴

University of Washington

آمریکا

۵

University of Michigan System

آمریکا

۶

Northwestern University

آمریکا

۷

University of Texas System

آمریکا

۸

University of Wisconsin System

آمریکا

۹

University of Pennsylvania

آمریکا

۱۰

Korea Advanced Institute of Science & Technology (KAIST)

کره جنوبی

۱۱

Imperial College London

انگلستان

۱۲

Pohang University of Science & Technology (POSTECH)

کره جنوبی

۱۳

University of California System

آمریکا

۱۴

University of Southern California

آمریکا

۱۵

University of North Carolina Chapel Hill

آمریکا

۱۶

KU Leuven

بلژیک

۱۷

Duke University

آمریکا

۱۸

Osaka University

ژاپن

۱۹

Johns Hopkins University

آمریکا

۲۰

California Institute of Technology

آمریکا

۲۱

University of Illinois System

آمریکا

۲۲

Kyoto University

ژاپن

۲۳

Georgia Institute of Technology

آمریکا

۲۴

University of Tokyo

ژاپن

۲۵

University of Cambridge

انگلستان

۲۶

Princeton University

آمریکا

۲۷

Ecole Polytechnique Federale de Lausanne

سوئیس

۲۸

University of Colorado System

آمریکا

۲۹

Ohio State University

آمریکا

۳۰

University of Pittsburgh

آمریکا

۳۱

Seoul National University

کره جنوبی

۳۲

Purdue University System

آمریکا

۳۳

Cornell University

آمریکا

۳۴

Tufts University

آمریکا

۳۴

Vanderbilt University

آمریکا

۳۶

Yonsei University

کره جنوبی

۳۷

Swiss Federal Institute of Technology Zurich

سوئیس

۳۸

University of Toronto

کانادا

۳۹

Tohoku University

ژاپن

۴۰

University of Oxford

انگلستان

۴۱

University of Utah

آمریکا

۴۲

University of Minnesota System

آمریکا

۴۳

Technical University of Denmark

دانمارک

۴۴

Yale University

آمریکا

۴۵

Columbia University

آمریکا

۴۶

Oregon Health & Science University

آمریکا

۴۷

Baylor College of Medicine

آمریکا

۴۸

Emory University

آمریکا

۴۹

Indiana University System

آمریکا

۵۰

Technical University of Munich

آلمان

 

مرجع : خبرگزاری مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!