جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۸:۱۰
کد مطلب: 22387
۱
۲
تلفن همراه مخل آموزش در مدارس است

کمبود بیش از 2500مشاور در مدارس / جذب دانشجوی ارشد در رشته مشاوره

کمبود بیش از 2500مشاور در مدارس / جذب دانشجوی ارشد در رشته مشاوره
حمید رضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز برگزارشد بیان داشت:حوزه پرورشی براساس سیاست های اعلام شده توسط دولت قصد دارد تا نقش حوزه پرورشی را از انجام فعالیت های تربیتی مستقیم به رصد فعالیت ها تبدیل کند درسند تحول بنیادین نیز همین مطلب آمده است یعنی باید ویژگی نظام تعلیم و تربیت را معین کند حوزه پرورشی باید این دستاورد تحول بنیادین را مطالبه کند و ما از متولی بودن به سمت مطالبه کننده از سایر حوزه ها حرکت می کنیم .
به گزارش میگنا، وی افزود: طبق قانون و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش ورود موبایل در مدارس ممنوع است چرا که در زمان حاضر موبایل تنها یک ابزار خبری نیست و کاربری‌های فرهننگی دیگری نیز دارد.

وی در ادامه اظهاراتش در این نشست خبری ضمن اعلام ایجاد تغییرات در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: در نظر داریم با ایجاد تغییراتی از صدر تا ذیل معاونت، نگاه اجرایی به فعالیت های تربیتی را تغییر داده و نقش رصد فعالیت های تربیتی را جایگزین آن کنیم.
 
وی افزود: با نگاه نظارتی در این حوزه می توان برنامه ریزی سایر قسمت ها را بیشتر کرد و با هماهنگی بیشتری مطالبه کننده سند تحولات بنیادین برنامه های تربیتی بود و همه قسمت ها باید به کار خود نگاه تربیتی داشته باشند، به عنوان مثال سازمان نوسازی مدارس تنها وظیفه ساخت و ساز را ندارد و باید روح تربیت را نیز در کار خود بدمد.

دکتر کفاش ضمن اعلام آنکه در حال هماهنگی تمامی معاونت ها برای ایجاد این تغییرات هستیم ،افزود: گروه رصد تربیتی را روز به روز قوی تر می کنیم و قرار بر آن شده است معاونت عمرانی وزارت آموزش و پرورش نیز اولویت فعالیت های عمرانی و تجهیز و بازسازی را به اماکن تربیتی اختصاص دهد.
*سازمان نوسازی فقط متولی ساختن مدرسه نیست
کفاش افزود:معتقدیم نقش پرورشی سایر حوزه ها کمتر از معاونت پرورشی نیست به عنوان نمونه ، سازمان پژوهش وظیفه تدوین منابع آموزش و پرورش را دارد حال معاونت پرورشی باید مطالبه کند که در کتاب درسی همه موارد رعایت شود مانند جلد روی کتاب متنهای داخل کتاب و حتی عکسهای درون کتاب در همین راستا نشست های مختلف با حوزه های مختلف با معاونت های وزارتخانه داشته ایم و معاونت ها نیز حضور بسیار پررنگی را در این مقوله داشته اندارتباط مستمر و حضور فعال کارشناسان در منابع آموزشی ایجاد می شود. تا به حال این نوع ارتباط یک ارتباط ظاهری بوده است و ارتباطی جدی در این زمینه نداشته ایم هرچند فضا پرورشی بوده است اما کارشناس رسمی در آنجا وجود نداشت .

وی اشاره کرد:سازمان نوسازی فقط متولی ساختن مدرسه نیست علاوه بر مدرسه کانون های فرهنگی نمازخانه ها اتاق های مشاور، و حتی بالاتراز سطح وظایف به صورتی جامع در کنار کارهای مدرسه سازی به این موارد نیز بپردازد.خوشبختانه اولین اقدام را سازمان نوسازی و تجهیز با ارفاق بخشنامه ای به استان ها برای توسعه و تجهیزنمازخانه ها در تاریخ 23 بهمن 92 ابلاغ کرده است. حوزه های دیگر نیز فعالیت های پرورشی را مانند فعالیت های خودپیگیری می کنند وظیفه ما نیز رصد و پیگیری این مطالبات است . معاون وزیر آموزش و پرورش گفت:تدوین برنامه جامع آموزش در ارتقا نظام مشاوران و مربیان از دیگر برنامه های این معاونت است پیرو برنامه وزیر آموزش و پرورش که یکی از آنها ارتقا کیفیت آموزشی است ما نیزارتقا مشاوران و مربیان را دنبال می کنیم و با برگزاری دوره های ضمن خدمت به صورت ویژه و با ارائه گواهی نامه این امر را پیگیری می کنیم و مانند سایر موارد سهمی برای هراستان مشخص شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در نظر داریم در تمامی گروه های درسی مدارس کارشناس تربیتی داشته باشیم و بدین منظور با امضای تفاهم نامه ای با دانشگاه فرهنگیان قرار بر آن شده است یک رشته ویژه برای مربیان تربیتی تنظیم گردد و تا مقطع کارشناسی ارشد به تربیت دانشجویان بپردازد تا مربیان پرورشی نیز بتوانند همپای دیگر معلمان حوزه های دیگر به تحصیل در مقاطع بالا بپردازند.

جذب دانشجوی ارشد در رشته مشاوره
دانشگاه فرهنگیان وی برای ادامه تحصیل فرهنگیان د رمقطع ارشد نیز بیان کرد:در حوزه آموزشهای بلند مدت در تعامل با دانشگاه فرهنگیان رشته کارشناسی ارشد مشاوران را ایجاد کرده ایم و انشاءالله از سال بعد برای فرهنگیانی که تمایل داشته باشند در این مقطع و این رشته ادامه تحصیل دهند دردانشگاه فرهنگیان امکانات مهیا خواهد شد.
وی افزود:برنامه ای دیگر تدوین و استقرار نظام جامع مشاوره تربیتی تحصیلی در تمامی پایه های تحصیلی است در حال حاضر این نظام جامع نیست و به صورت متصل برگزار نمی شود.
در سند تحول بنیادین اتصال این نظام را از ما طلب می کند ما به صورت تخصصی به مشاوره نگاه کرده ایم و از چهره های شاخص این امر در کشور استفاده می شود و برای تصویب به شورای آموزش و پرورش ارائه می کنیم تا اجرایی شود.
*مشاوران در دوره اول و دوم متوسطه فعالیت دارند
کفاش گفت:مشاوران در دوره متوسطه اول و دوم وجود دارند و در دوره ابتدایی مشاور نداریم که هدفمان آن است که در دوره ابتدایی نیز مشاور داشته باشیم حدود 2500 مشاور براساس استاندارد در دوره متوسطه اول و دوم کمبود داریم . معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش اذعان داشت:ایجاد سازوکار مناسب و موثر برای اجرای طرح جامع تقویت و تعمیق اقامه نمازدر مراکز آموزشی و تربیتی است که طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش باید به صورت جامع به آن پرداخته شود و ما در حوزه نماز در اجرایی کردن این بخش از سند اسرار داریم همین جا لازم می دانم اشاره کنم که زنگ نماز الزامی است اما شرکت در نماز جماعت مدرسه اختیاری است.

وی با بیان اینکه به دنبال تخصصی کردن امر تربیت هستیم ،گفت:‌ با تدوین و استقرار نظام جامع مشاوره تربیتی در تمام پایه های تحصیلی، اتاق های فکری تشکیل شده است تا به صورت تخصصی در بعد تربیت و تحصیل اقدام کنیم.
نامبرده تصریح کرد: ایجاد ساز و کار مناسب و تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی، افزایش مشارکت دانش آموزان در فعالیت های پرورشی و تغییر نقش مربیان، تشکیل اتاق فکر پرورشی و توافق با پیشکسوتان،یکپارچه سازی آموزش قرآن و احیای فعالیت های فرهنگی و هنری در سطح کشور و بازسازی و توسعه اماکن پرورشی و توسعه شبکه های اجتماعی در فضای مجازی از دیگر برنامه های مهم قابل پیگیری است.

وی در خصوص فعالیت های تشکل های دانش آموزی گفت:‌ ما فقط تشکل های شناسنامه دار را به رسمیت می شناسیم و در نظر داریم با تقویت شورای هماهنگی تشکل های دانش آموزی ساماندهی و هماهنگی این تشکل ها را بیشتر کنیم تا توانسته باشیم فعالیت های پرورشی را توسط خود دانش آموزان بهبود بخشیم و تشکل ها نباید رقیب یکدیگر باشند.

کفاش در خصوص طرح آموزش و پرورش برای روزهای پنج‌شنبه دانش‌آموزان، اظهار داشت: آنچه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است، ساماندهی زمان آموزش در 5 روز اول هفته است، اما در این مصوبه، بند یا تبصره‌ای که بگوید پنج‌شنبه‌ها تعطیل است، وجود ندارد و از آن نمی توان برداشت تعطیلی مدارس را داشت.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن آقای فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش و آغاز سال تحصیلی قرار بر آن شد که سال تحصیلی جاری با روند سابق پیش رود و از اول مهر غلط یا درست پنج شنبه ها تعطیل باشد، اما در سال تحصیلی 94ـ93، قرار بر آن است تعدادی از مدارس به صورت آزمایشی به اجرای طرح روز بدون کیف و کتاب بپردازند و سایر مدارس در روزهای پنج شنبه تعطیل هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پنج‌شنبه‌ها به دلیل رفع تبعیض از معلمان دوره ابتدایی تعطیل شد، افزود: هنوز تعداد مدارس و کمیت و کیفیت اجرای آزمایشی طرح یک روز بدون کیف و کتاب مشخص نیست اما قرار بر این است بودجه آن از محل طرح اعتبار بخشی که 250 میلیارد تومان است، پیش‌بینی شود که در حال حاضر رقم دقیق آن مشخص نیست. کفاش با بیان اینکه در مطالعات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، طی یک نظرسنجی 72 فعالیت از نگاه والدین مطرح شده است تا در این روز انجام شود، گفت: معتقدم نظر سنجی عمومی یک متدولوژی قوی و علمی برای تصمیمات کلان نیست چنانچه نظرسنجی صدا و سیما را در برنامه "مناظره" در خصوص تعطیلی مدارس در روزهلای پنج شنبه قبول ندارم؛ ضمن اینکه اطلاعاتی داریم که از 5 استان پیامک های سازمان‌دهی شده برای تعطیل شدن پنج‌شنبه‌ها در مناظره‌ تعطیلی پنج شنبه‌ها هماهنگ شده بود.
وی در خصوص عنوان طرحی که برای روزهای پنج‌شنبه اعلام شده است، بیان داشت: عناوینی چون «سبکسار به سوی مدرسه» و «روز بدون کیف و کتاب» مطرح شده است اما همه اینها در حد پیشنهاد است و طرح فعلا در مرحله پیش نویس قرار دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در مورد نیروهایی که در روز پنج‌شنبه به کار گرفته می‌‌شوند، گفت: ما از نیروهای موجود در آموزش و پرورش اعم از رسمی و بازنشسته با پرداخت حق‌الزحمه استفاده می‌کنیم، البته 15هزار نفر نیروی تربیتی نیز از سوی سازمان دانش آموزی اعلام آمادگی کرده اند.

کفاش به کمبود مشاور تربیتی در مدارس متوسطه اول و دوم اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر در مدارس ابتدایی مشاوران فعالیتی ندارند و با این حال حدود 2500 مشاور متخصص به جز دوره ابتدایی، در دوره‌های متوسطه اول و دوم کمبود داریم البته در حال حاضر از نیروی حق‌الزحمه‌ای برای حل این مشکل استفاده می‌شود.

وی در باره وضعیت مدارس قرآنی نیز گفت: فعالیت مدارس قرآن در شیفت دوم مدارس، مدارس تخصصی قرآن و دوره‌های حفظ قرآن متوقف نمی‌شود بلکه توسعه کمی را متوقف می‌کنیم و به دنبال توسعه کیفی هستیم. کفاش در خصوص زنگ گفت‌وگو و کتابخوانی در مدارس نیز گفت: در شروع سال تحصیلی، رییس‌جمهوری سخنرانی داشتند که 20 نکته را از آن سخنرانی استخراج کردیم و بلافاصله بعد از آن، اتاق فکر هایی برای عملیاتی کردن سخنان دکتر روحانی تشکیل شد و طی آن بخشنامه زنگ کتابخئانی به مدارس ابتدایی ارسال شد و قرار بر آن است در دوره متوسطه نیز ماده واحده‌ای در شورای عالی آموزش و پرورش آماده شودتا برای سال آینده عملیاتی شود.

این مقام مسوول در آموزش و پرورش افزود: در حوزه آموزش غیررسمی نیز سازمان دانش‌آموزی دستورالعمل‌هایی را تدوین کرده و بحث‌های تبادل نظر و کرسی‌های آزاد اندیشی مدنظر است.
وی در باره زنگ انشاء هم گفت: در سال تحصیلی آینده این موضوع احیا می‌شود و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این خصوص اقدام کرده است و در سال آینده زنگ انشاء را در حوزه ادبیات به صورت تفکیک شده خواهیم داشت و برای تشویق انشانویسی در اسفند امسال طی مراسمی از نویسندگان جوان و دانش‌آموزی تجلیل می شود، ضمن اینکه در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مسابقه انشاء نویسی برگزار خواهیم کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در باره بودجه این معاونت گفت: در مجلس مقرر شده است تا 2ردیف بودجه 10میلیارد تومانی مازاد بر بودجه سال 92 به بودجه پرورشی و فرهنگی اختصاص یابد؛ 250 میلیارد تومان نیز بودجه کیفیت بخشی فعالیت‌های آموزشی و تربیتی برای آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه بیش از دو هزار کانون و اردوگاه فرهنگی و تربیتی در آموزش و پرورش دایر هستند، افزود: پیش از این قرار بر آن بود که کانون ها درآمدهای فعالیت های خود را به صندوق دولت واریز می کردند اما نمایندگان مجلس مصوب کردند وجوهی که این اردوگاه‌ها و کانون‌ها برای انجام فعالیت های خود دریافت می‌کنند، برای توسعه خودشان هزینه شود.

کفاش به افزایش اعتبار بودجه سازمان دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت : در سال گذشته بودجه این سازمان 8 میلیارد تومان بود که 50 درصد آن اختصاص یافت و امسال 10 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که با پیگیری ها مطمئنا دریافت خواهد شد. وی با بیان اینکه "به ایجاد شبکه‌های اجتماعی بومی ایرانی و اسلامی معتقدم"، افزود: شبکه‌های اجتماعی که دیگران می‌سازند، مورد نظر ما نیست چرا که آنها هدف‌های پنهان غیر اسلامی و غیر ایرانی برای ما تدارک دیده اند و به هیچگاه نباید میان دانش آموزان تشویق این شبکه های بیگانه شود.


کفاش با بیان اینکه به عنوان نماینده وزارت آموزش و پرورش در شورای عالی فضای مجازی حضور دارم، اضافه کرد:
*شبکه اجتماعی بومی باید ایجاد کرد
وی شبکه های اجتماعی را مهم تلقی کرد و گفت: تا زمانی که به شبکه های اجتماعی وارد نشویم نمی توانیم تشخیص بدهیم که دانش آموزان ما چه چیزی را طلب می کنند من معتقد به ایجاد شبکه اجتماعی بومی هستم ،زیرا فضایی را که دیگران برای ما می سازند امن و مطمئن نمی بینم و نباید آنها را تشویق و تبلیغ کرد. این شبکه ها معمولا اهداف پنهانی در نظردارندکه با فرهنگ و تربیت ما هم خوانی ندارد لذا شبکه های اجتماعی بومی را با نیروهای جوان و متخصص باید پیش ببریم حرکت های انفعالی و جلوگیری جواب نمی دهد . به دنبال طراحی شبکه اجتماعی بومی ایرانی و اسلامی هستیم و اعلام آمادگی نیز کردیم تا برای سال 93 این طرح عملیاتی شود.
وی در خصوص نصب دوربین های مدار بسته در تعدادی از مدارس پایتخت گفت: اگر نصب دوربین مداربسته به جهت حفظ امنیت امکانات آموزشی باشد منعی ندارد ولی چنانچه نصب این دوربین ها در ارتباط با تعلیم و تربیت باشد ممنوع است
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

من
خب اگه 25000كمبود دارين من الان فوق ليسانس روانشناسي عمومي از دانشگاه سراسرس هستم خب بابا يه كاري بكنيد ديگه چرا فقط خرف حرف حرف
خلعتبری
سلام من یک مشاورم وسالهاتجربه دارم ولی هیچ جایی برای ورود به اموزش وپرورش پیدا نمیکنم درحالیکه بچه ها دنیای عشق من هستندوازارتباط باانان لذت میبرم اماراهی برای رسیدن به سیستم پیدانمیکنم.دنیایی ازنظریه های خلاق دارم اما جایی برای شنیده شدن پیدا نمیکنم.لطفا کمکم کنید.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.