پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۴
کد مطلب: 23737
۱
۵

بار مالی، طرح رتبه‌بندی معلمان را ناتمام گذاشت

بار مالی، طرح رتبه‌بندی معلمان را ناتمام گذاشت
به گزارش تسنیم، طرح رتبه بندی معلمان که دولت را مکلف به اجرای این نظام ظرف مدت یک سال می‌کرد قرار بود تا امروز در صحن علنی مجلس بررسی شود که سرانجام پس از بحث و بررسی‌های صورت گرفته توسط نمایندگان،‌ طرح رتبه بندی معلمان رای نیاورد.

نظام رتبه بندی معلمان یکی از سیاست‌های اجرایی در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که موافقان این طرح معتقدند رتبه‌بندی معلمان سبب ایجاد انگیزه و رقابت مثبت بین معلمان خواهد شد، ضمن آن‌که با اجرای این طرح نه تنها پویایی و سیستم جذب و نگه‌داشت معلمان تغییر خواهد کرد، بلکه این امر به توانمندسازی معلمان نیز منجر خواهد شد.

بر اساس نظام رتبه‌بندی معلمان سوابق و مدرک تحصیلی، شرکت معلمان در فعالیت‌های مدرسه، داشتن مقالات علمی و پژوهشی، خدمت در مناطق محروم و ... بخشی از شرایطی است که برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و باعث ارتقای منزلت اجتماعی و به تبع آن حقوق معلمان خواهد شد.

** رتبه بندی معلمان شیوه پرداخت‌ها در آموزش و پرورش را تغییر می‌دهد
ابوالقاسم خسروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص دلایل رأی نیاوردن نظام رتبه‌بندی در صحن علنی مجلس اظهار داشت:‌این طرح از سوی برخی از نمایندگان مجلس پیشنهاد و در صحن مجلس مطرح شد. نماینده دولت و نمایندگان مجلس کلیت طرح رتبه‌بندی معلمان را قبول دارند.
وی افزود: نظام رتبه بندی معلمان باعث تغییر در شیوه پرداخت‌ها در وزارت آموزش و پرورش می‌شود و در قانون برنامه پنجم توسعه ذکر شده است که نظام پرداخت در آموزش و پرورش باید تغیرات اساسی داشته باشد و هم‌اکنون در سال پایانی برنامه پنجم توسعه هستم و مجموعه کارشناسی این ضرورت را احساس می‌کند که شیوه فعلی رتبه بندی و پرداخت‌ها در نظام آموزش و پرورش باید تغییر پیدا کند.

** رتبه بندی معلمان برای دولت بار مالی دارد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این‌که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر موضوع رتبه‌بندی معلمان اشاره شده است، گفت:‌دلیل اصلی که این طرح در مجلس رأی نیاورد مغایرت آن با قانون اساسی بود و نمایندگان مخالف معتقد بودند که این طرح هزینه‌ای را به دولت تحمیل می‌کند که منابع تأمین آن مشخص نشده است به گونه‌ای که در قانون برنامه پنجم توسعه ذکر شده است که دولت اجازه دارد این طرح را اجرا کند اما هم‌اکنون ما داریم دولت را موظف به اجرای این طرح می‌کنیم که بار مالی دارد.
خسروی بیان کرد: نمایندگان معتقد بودند که این طرح باید به صورت یک لایحه کامل و جامع از سوی دولت به مجلس ارائه شود و دولت باید در ارائه لایحه نظام رتبه بندی معلمان به مجلس مصمم‌تر باشد. هم‌اکنون طرح دیگری درخصوص نظام رتبه بندی معلمان در دولت و از سوی وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری است که امیدواریم هر چه سریع‌تر به صورت لایحه به مجلس ارائه شود.

برخی از نمایندگان مجلس نیز بر این باورند که دولت مخالف اجرای نظام رتبه بندی معلمان به دلیل بار مالی آن است.
عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که با اشاره به این موضوع گفت:‌ دولت اراده محکمی برای بررسی و ارائه لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان ندارد چرا که معتقدند اجرای این نظام بار مالی را برای دولت رقم می‌زند اما کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که نظام رتبه‌بندی معلمان نجات بخش آموزش و پرورش است و باید هر چه سریع‌تر دولت خود را موظف به اجرای آن بداند.
وی افزود: طرح نظام رتبه‌بندی معلمان متضمن افزایش کیفیت در نیروی‌انسانی آموزش و پرورش می‌شود و کار تعلیم و تربیت و فعالیت‌های در مدرسه را رقابتی می‌کند و ما نمی‌توانیم از این نظام صرف‌نظر کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

خدابنده
طرح رتبه بندی معلمان طرح بسیار خوبی بود امیدوارم حداقل طرحی مشابه با آن ازسوی دولت مطرح شود وگرنه نیروهای کارآمد از آموزش و پرورش خارج خواهند شد.
معلم
Iran, Islamic Republic of
فقط برای مجلسی ها متأسفم من به عنوان یک معلم از تربیت کردن چنین وکلای ملتی از تمامی مردم ایران عذر خواهی می کنم .
حسن حسینی
اگر این طرح منافعی برای نمایندگان می داشت و رانتی هم برای نمایندگان در نظر گرفته می شد حتما موافقت می کردند
روانبخش
فراکسیون فرهنگیان مجلس خجالت !!!!!!!!!!!!!! شما آبروی هرچه معلم را بردید در سالی که به نام فرهنگ واقتصاد نام گذاری شده حقش بود گوشه چشمی هم به قشر نجیب !!!!!!!!!!! ومظلوم آموزش وپرورش می کردید.
معلم2
من در ابتدا برای معلمان متأسفم که در انتخابات از کسانی حمایت می کنند که لیاقت و شایستگی نمایندگی ملت را ندارند چون به گواه آمار تنور انتخابات با حضور فعال معلمان داغتر می شود و اکثر نمایندگان راه یافته به مجلس در زمان انتخابات بیشتر تلاش خود را مصروف به دست آوردن رضایت معلمان می کنند اما وقتی به این جایگاه می رسند حامیان اصلی خود را فراموش می کنند.
دوم برای نمایندگان (علی الخصوص نمایندگان فرهنگی مجلس) متأسفم که هنوز این آگاهی را به دست نیاورده اند که با سرمایه گذاری در چه بخش هایی مشکلات ایران عزیز بهتر مرتفع می شود.
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود