تكنولوژي در خدمت مبتلايان به اوتيسم
افراد مبتلا به اوتيسم از نظر پردازش اطلاعات در مغز از همديگر متفاوت هستند.
كودكان مبتلا به اوتيسم در رشد مهارتهاي كلامي و غيركلامي نيز از هم ديگر متفاوت هستند.
كودكان مبتلا به اتيسم در رشد مهارتهاي كلامي و غيركلامي نيز از هم ديگر متفاوت هستند. برخي از كودكان مبتلا به اوتيسم دايره و دامنه واژگاني محدود و برخي ديگر نيز دايره و دامنه واژگاني گستردهتري دارند و درباره جزئيات يك موضوع ميتوانند صحبت كنند.
يك سوم كودكان مبتلا به اوتيسم مشكلات تكلم دارند و اين مشكلات اغلب از سن پنجسالگي بروز پيدا ميكند؛ درست زماني كه كودك شيرينزبانيها و جملات كامل و مهارت ارتباطي و تكلم با ديگران را آموخته و به راحتي ميتواند با ديگران مكالمه كند، اما با ابتلا به اختلال اوتيسم اين كودك یا قادر به صحبت كردن نخواهد بود يا جملات طوطيوار و الگوهاي تكراري را در محاورات خود با ديگران به كار خواهد گرفت؛ اگرچه درصد كمي از اين كودكان نيز قادر به تكلم هستند.
اخيرا محققان به دنبال راهكارهاي درماني براي رشد تكلم كودكان مبتلا به اوتيسم متوجه تاثير استفاده آي پد در پيشرفت تكلم اين كودكان شدهاند.
شبكه معروف CBS نيوز، در اين رابطه گزارشي را تهيه كرده است و در اين گزارش به استقبال والدين در ثبتنام در برنامه مطالعاتي استفاده از آيپد اشاره كرده و آورده است: والدين داراي كودكان اوتيسمي كه كودكانشان اغلب قادر به كاربرد صرفا ١0 كلمه در سن 5 سالگي بودهاند، فرزندانشان را در برنامه آموزشي و درماني استفاده از آيپد شركت دادهاند.
والدين يكي از كودكان اوتيسمي در گفتوگو با SCBنيوز سهولت دسترسي به آيپد و استفاده آموزشي از آن و تاثيرش در رشد تكلم را يكي از دلايل اصلي ثبتنام در اين برنامه مطالعاتي دانست.
در اين مطالعه محققان دانشگاه لوس آنجلس كاليفرنيا، توانايي ارتباطي 6١كودك مبتلا به اوتيسم با ميانگين سني 6 تا 8 سال كه از آيپد استفاده ميكردند را با كودكان غير اوتيسم كه به آيپد دسترسي نداشتند، مقايسه كردند. در اين مطالعه كودكاني كه بهآيپد دسترسي نداشتند رشد كلامي كمتري داشتند و تعداد واژگان مورد استفاده آنها كمتر از ٢0 بوده است و همه 6١ كودك در مطالعه وارد شده و بهطور همزمان به مدت 6 ماه از گفتار درماني نيز بهره بردند.
كارن اسنايدر دوك، دانشيار و متخصص در زمينه كودكان اوتيسم در آمريكا نيز به سوالات والدين كودكان اوتيسمي در اين مطالعه پاسخ داد. اين مطالعه و نتايج حاصل از آن در مجله روانپزشكي علمي آمريكايي كودك و نوجوان منتشر شد و نتايج نشان داد كه كودكاني كه از آيپد استفاده ميكنند، نسبت به كودكاني كه از آيپد استفاده نميكنند، قادر خواهند بود واژگان لغات خود را دو برابر افزايش دهند.