پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۹:۵۳
کد مطلب: 21938
۰

کودکانی که قبل از ورود به مدرسه باید غربالگری شوند

کودکانی که قبل از ورود به مدرسه باید غربالگری شوند
به گزارش میگنا سولماز قاسمی کار‌شناس ارشد روان‌شناسی عمومی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: برآوردهای خوشبینانه نشان می‌دهد که دست کم بیست درصد از دانش‌آموزان در یادگیری وتحصیل مشکل دارند. از این تعداد، درصد قابل توجهی دارای اختلال یادگیری هستند. کودکان با ناتوانی یادگیری، تفاوت‌های درون فردی قابل توجهی دارند، از این رو، باید به تفاوت‌های مزبور مدرن فرآیندهای تشخیص و آموزش تاکید ویژه‌‌ای را مبذول کرد.

وی افزود: بنابراین سنجش، نقش حیاتی را برای رهنمود بخش به آموزش داراست. براساس ارزیابی‌های روان‌شناختی متعدد از میان مراجعه کنندگان به یکی از مراکز مشاوره که در یکی از مناطق شهر تهران انجام شد ویک دبستان دخترانه به عنوان مدرسه هدف در نظر گرفته شده و دانش آموزان کلاس دوم این مدرسه را که به دلیل مشکلات یادگیری به کلینیک مشاوره ارجاع وارده شده بودند مورد ارزیابی قرار گرفته شد.

قاسمی افزود: شناسایی و ارزیابی کارکردهای‌شناختی واجرایی از طریق آزمون برج لندن، آزمون ویسکانسین و آزمون‌شناختی و ودکاک جانسون صورت می‌پذیرد. بعد از اجرای آزمون‌های‌شناختی، مداخلات آموزشی و درمانی ویژه برای کودک دارای اختلال یادگیری انجام پذیرفته، داده‌های به دست آمده حاکی از اثر بخشی درمان کودک بوده است.

این کار‌شناس ارشد روان‌شناسی کودک خاطرنشان کرد: کودکان مبتلا به اختلال یادگیری، گروهی از کودکان استثنایی هستند که ظاهری طبیعی و هوش بهری بهنجار دارند این کودکان اغلب تا سنین قبل از مدرسه شناسایی نمی‌شوند ولی با ورود به مدرسه به ویژه در سال‌های اول، دوم دبستان، مشکلات آنان در زمینه خواندن، نوشتن، حساب کردن به تدریج مشخص می‌شود. این کودکان در مواجه با شکست‌های تحصیلی دچار آشفتگی‌های هیجانی در رفتارهای ضد اجتماعی می‌شوند که بهتر است هرچه سریع‌تر و قبل از اینکه کودک به مدرسه برود به مشاوره‌های روان‌شناسی مراجعه کنند تا نسبت به رفع این مشکل اقدامات لازم انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد