ثروت شادي نميآورد
گفتوگو با دكتر «بهروز بيرشك» پيرامون شاد زيستن
داشتن زندگي شاد حق همه انسانهاست. روانشناسان بر اين باورند شاد بودن يكي از بزرگترين مبارزات انسان در صحنه زندگي است. شادماني و خرسندي در افراد به فاكتورهايي در جامعه و خانواده بستگي دارد، از اين رو برخي از متخصصان بر اين باورند كه شادماني يك حالت ذاتي و خدادادي نيست بلكه مهارتي است كه افراد در طول زندگي بايد آن را بياموزند.
در زمينه شاد زيستن، رموز آن و ويژگي افراد شاد با دكتر بهروز بيرشك، عضو هيات موسس انجمن روانشناسان و مشاوران و دانشگاه علوم پزشكي گفتوگو كردهايم كه در زير ميخوانيد.
مسيرهاي شاد زيستن
دكتر بهروز بيرشك در زمينه جدولي كه هرساله ميانگين شادي و شادماني را در كشورهاي مختلف جهان محاسبه ميكند، ميگويد: «رتبه ايران در اين جدول رتبه چندان خوبي نيست و به نوعي پايينتر از ميانگين شادماني و شاد زيستن در جهان است.» «مارتين سليگمن» روانشناس معروف از دهه 90 ميلادي به بعد روانشناسي را مورد نقد قرار داد. وي معتقد بود چرا هر زماني كه صحبت از روانشناسي ميشود از اختلالات و مشكلات صحبت به ميان ميآيد و از مباحث مثبت حرفي زده نميشود. وي جزو نخستين كساني بود كه روانشناسي مثبتنگر را مطرح كرد و شاد زيستن را در اين نوع روانشناسي جاي داد. وي شادي را رسيدن به شناسايي و شناخت رشد تواناييهايي كه فرد در رابطه با زندگي و افراد داشته باشد كه برايش شادماني را به ارمغان ميآورد، ميداند. اين استاد دانشگاه مسيرهاي مختلف شادماني را اينگونه برشمرده است: «مسير دلپذيري كه شامل تجربه هيجانات جالب در گذشته انسانهاست. مسير نشاط و لذت، آنچه كه فرد را در زمان حال خوشحال ميكند و مسير خوشبيني و اميد كه به آينده مربوط ميشود.» وي در پاسخ به اينكه آيا شاد بودن ذاتي است يا اكتسابي، اظهار داشت: «برخي از روانشناسان معتقدند شاد بودن پيامهاي ژنتيكي دارد و در مقابل عدهاي اعتقادشان بر اين است كه محيط در شاد بودن فرد نقش دارد. اما اگر بخواهيم پاسخ كلي در اين زمينه ارايه دهيم، بايد گفت شاد بودن فرد تلفيقي از محيط و ژنتيك است.»
رابطه رفاه مالي با شاد زيستن
دكتر بيرشك معتقد است تغيير در وضعيت مالي و اقتصادي يا رفاه مالي در يك مقطع زماني موجب شادماني ميشود اما از آنجا كه خيلي زود اين وضعيت عادي ميشود شادي هم زودگذر است. آنچه بيشتر از همه موجب شاد زيستن افراد به صورت جهانشمول ميشود، استفاده از حداكثر امكانات رفاه اجتماعي است كه دربردارنده امنيت اقتصادي، مالي، بهداشتي و آموزشي است: «ما در بررسي جداول و آمارها ميبينيم كه مردم كشورهاي اسكانديناوي به دليل استفاده از حداكثر امكانات در همه زمينهها شادترين افراد جهان هستند در حالي كه در كشوري مثل آمريكا كه از رفاه مالي بيشتري نسبت به اسكانديناوياييها برخوردار است، ميزان شادي افراد كمتر است در نتيجه بايد گفت مردم كشورهاي ثروتمند لزوما شادتر نيستند. مثلا مردم در كشور فقيري چون هندوستان از شادترين افراد هستند كه اين امر حتي در فيلمهايشان به وضوح ديده ميشود.»عضو هيات علمي انجمن روانشناسان و مشاوران معتقد است: «يكي از موارد ديگري كه منجر به شاد شدن افراد در كشورهاي مختلف ميشود اين است كه دولتها سعي ميكنند موقعيتها و بهانههايي را به وجود آورند كه مردمشان شاد باشند. مانند فعاليتهاي همگاني مانند موسيقي، سرگرمي، كارناوالها و... .» بيرشك بر اين باور است كه شاد زيستن مردم با دو مورد رابطه تنگاتنگ و جداييناپذيري دارد كه يكي اعتماد به نفس است و ديگري شادي. وي در زمينه اعتماد به نفس بيان داشت: «تا زماني كه اعتماد به نفس دروني نباشد و بيروني باشد يعني فرد با خود بگويد من اعتماد به نفسم را از ديگران ميگيرم، هنگامي كه اين محركها را از بيرون نداشته باشد اعتماد به نفسش شكننده و موقتي است. حتي در مورد شادي هم اين زمينه صدق ميكند. شاديهاي غيردروني زودگذر و موقت است مانند موفقيت شغلي كه اولش براي فرد شاديبخش است اما پس از مدتي عادي و دچار روزمرگي ميشود. شادي زماني لذتبخش است كه از درون فرد نشأت بگيرد.»
رابطه فرهنگ رسانه با شاد زيستن
اين روانشناس معتقد است: «فرهنگ جامعه در شاد زندگي كردن و شادبودن افراد نقش بسزايي دارد. فرهنگ جامعه بايد به شاد بودن، خرسندي و سلامت روان اعضايش اهميت بدهد.»جامعه ايران از لحاظ فرهنگي بايد سرمايهگذاريهاي عمده و جدي بكند چراكه در اين زمينه ضعيف عمل كرده است. وي همچنين در زمينه تاثير رسانه روي شاد بودن افراد ادامه داد: «ما در عصري زندگي ميكنيم كه رسانهها هر لحظه از زندگي ما را تحتتاثير قرار ميدهند. زمانيكه كودك پاي تلويزيون نشسته و كارتون هاچ را ميبيند، هاچي كه به دنبال مادر مردهاش ميگردد در آينده ما چه انتظاري از اين كودك خواهيم داشت، اينكه فرد شادي شود؟ در صورتي كه در ساير كشورها در زمينه برنامه كودك و نوجوان بررسيهاي علمي و دقيقي انجام ميشود و مسوولان در برنامه سعي ميكنند روحيه شاد، تفكر خلاق و تشويق به فعاليت و... را به كودكان بياموزند. موسيقي مناسب، رنگ، پيام و كلام در رسانه با شاد بودن افراد رابطه مستقيمي دارد. رسانه بايد پيامهايي را براي بيننده، شنونده و خواننده ارسال كند كه به آنها حس اميدواري دهد. من معتقدم حتي ارايه خبر هم بايد جذابيت و حالت اميدواري داشته باشد. شكل، ظاهر و محتواي رسانهها نقش مهمي را در شادماني و
شاد زيستن افراد ايفا ميكند.
ويژگي افراد شاد
افراد شاد مسلما داراي ويژگي و خصلتهايي هستند كه آنها را از ساير ديگر افراد متمايز ميكند. دكتر بيرشك در پاسخ به اينكه افراد شاد چه خصوصياتي دارند، گفت: «افراد شاد داراي چهار خصلت هستند: 1- اعتماد به نفس آنها در حد مناسبي است. اعتماد به نفس به خودپنداري شخص و پيامهاي مستقيم و غيرمستقيمي كه از بدو تولد با كودك همراه است، بستگي دارد؛ اينكه برخورد اطرافيان چگونه است؟ يا اينكه چقدر به جنبههاي مثبت فرد توجه نشان داده شده؟ و... . هنگامي كه فرد خودپنداري مثبتي از خود نداشته باشد وارد جامعه كه ميشود دچار عجز و ناتواني ميشود. 2-كساني كه از خودكنترلي بالايي برخوردارند. جنبههاي
محيطي –تربيتي روي اين ويژگي دخيل است. 3- افرادي كه خوشبين هستند، يكي از پديدههايي كه ميتواند موجب شادماني در فرد شود، خوشبين بودن است كه نبايد نقش فرهنگ و خانواده را در اين مورد ناديده گرفت. اگر فرد در خانوادهاي رشد يابد كه والدين مدام در حال غر زدن باشند و پيرامون خود را تيره و تار ببينند و فضاي يأس و نااميدي بر خانواده حكمفرما باشد با اين الگو رشد ميكند و نميتواند فردي خوشبين باشد. البته بايد اذعان داشت خوشبيني به اين معنا نيست كه ما خودمان را گول بزنيم. 4- افرادي كه از لحاظ طبقهبندي شخصيتي، برونگرا هستند. در همه تحقيقات نشان داده شده كه افراد برونگرا داراي ارتباطات و تعاملات بيشتري هستند. اين دسته افراد به دليل اينكه داراي تعاملات بسياري هستند به ندرت احساس تنهايي ميكنند و در بيان احساساتشان راحتترند.
چگونه شاد زندگي كنيم
اين روانشناس اعتقاد دارد: براي شاد زيستن و شاد بودن، افراد نيازمند يك برنامهريزي كلي در زمينههاي مختلف اجتماعي، فرهنگي و خانوادگي هستند. اما اگر بخواهيم به جنبههاي فردي اين قضيه اشاره كنيم چندين راهكار براي اينكه خرسند باشيم و شاد زندگي كنيم وجود دارد كه در ذيل بهطور خلاصه ذكر ميكنم:
• فعال بودن خانواده. اگر خانوادهاي فعال باشد و تحرك داشته باشد باعث ميشود كه اعضاي آن خانواده از حالت رخوت و سستي بيرون بيايند.
• توجه به رضايت دروني خود. براي هر شخصي يكسري اقدامات مثبت و مفيد وجود دارد كه البته براي همه افراد يكسان نيست مانند پرداختن به امور خيريه كه باعث رضايت و خرسندي دروني فرد ميشود.
• در معيارها و برداشتهايمان تغيير به وجود آوريم. منظور معيارهاي ذهني است. از مهمترين تغييرات در اين معيارها اين است كه ما بايد بيشتر به خودمان توجه داشته باشيم و به دنبال تاييد ديگران نباشيم و از سايرين نيز متوقع نباشيم. كاهش توقع از ديگران در زمينه شادي دروني بسيار كمككننده است.
• عشق، علاقه و دوست داشتن را در خود تقويت كنيم. خانواده بايد به اين موارد بها دهد. دوست داشتن، حس خوبي است كه به روابط صميمانه منجر ميشود و داشتن رابطه صميمي باعث شادي خواهد شد چراكه حس تنهايي را از بين ميبرد.
• روحيه انتقادپذيري خود را بيشتر كنيم. سعي كنيد حساس نباشيد. با هر انتقادي از جانب ديگران افكار منفي را به سمت خود جلب نكنيد.
• در حال زندگي كنيد. بسياري از ما انسانها در گذشتهمان زندگي ميكنيم يا دايما در حال غبطه و افسوس خوردن هستيم يا اينكه بسياري نيز هر چيزي را كه در حال وجود دارد فداي آيندهاي نامشخص ميكنيم. فرد شاد كسي است كه در حال زندگي ميكند و گوشه نگاهي به آينده دارد.
• حسد، كينه، بغض و دلخوري را از خود دور و سعي كنيم به آرامش درون برسيم.
• خودمان را بشناسيم. در واقع خود واقعيمان. چراكه خودشناسي به ما كمك ميكند شخصيت سالمي داشته باشيم و شخصيت سالم باعث ميشود بسياري از شرايط و امكانات شاد زيستن را براي خود فراهم كنيم. ما بايد از آنچه خودمان هستيم احساس رضايت داشته باشيم.
گذشت و بخشش سايرين به ما آرامش ميدهد. وقتي در اخبار ميبينيم يا ميشنويم كه شخصي از قصاص ميگذرد، در واقع كار بسيار بزرگي است چراكه گذشت باعث ميشود فرد احساس مثبتي پيدا كند كه منجر به شادي دروني وي ميشود.
خلاصه رزومه دكتر بهروز بيرشك بهروز بيرشك در سال 1327 در تهران متولد شد.وي پس از پايان دوره تحصيلات دبيرستاني در دانشگاه ملي به تحصيل پرداخت . در سال 1354 براي ادامه تحصيل در رشته روانشناسي مشاوره در دانشگاه ايلينوي به آمريكا رفت. پس از اخذ مدرك فوقليسانس و دكتري در سال 1359 به ايران بازگشت. ايشان هم اكنون عضو هيئت علمي و دانشيار دانشگاه علوم پزشكي ايران مي باشد.
گروه : علوم انساني
رشته : روان شناسي
تحصيلات رسمي و حرفه اي : بهروز بيرشك پس از پايان دوره تحصيلات دبيرستاني در دانشگاه ملي به تحصيل پرداخت . در سال 1354 براي ادامه تحصيل در رشته روانشناسي مشاوره در دانشگاه ايلينوي به آمريكا رفت. پس از اخذ مدرك فوقليسانس و دكتري در سال 1359 به ايران بازگشت.
وقايع ميانسالي : بهروز بير شك پس از مراجعت به ايران به استخدام وزارت بهداري و بيمارستان رواني رازي در آمد و براي راهاندازي دو بيمارستان رواني وابسته به مركز روانپزشكي رازي از طرف بيمارستان به فعاليت پرداخت. پس از جايگزيني وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي به جاي وزارت بهداري در زمره نخستين افرادي بود كه به عزيمت هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران در آمد.
مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : بهروز بيرشك بدو ورود به ايران به استخدام وزارت بهداري و بيمارستان رواني رازي در آمد .با آغاز دوره تحصيلات كارشناسي ارشد روانشناسي باليني و انيستيتو روانپزشكي وي همكاري در اين دوره را آغاز نمود و مسووليت آموزشي انيستيتو به وي محول گرديد. سپس عنوان معاونت آموزشي انيستيتو و مديريت گروه روانشناسي باليني به وي داده شد. در حال حاضر نيز به عنوان دانشيار ، مسووليتهاي فوق بر عهده ايشان ميباشد.
مسووليتهاي مورد تصدي و عضويت در انجمن هاي علمي بهروز بير شك به قرار زير است :
1ـ عضو هيات موسس انجمن روانشناسان
2ـ عضو هيات موسس انجمن مشاوره ايران
3ـ عضو هيات موسس انجمن روانشناسي ايران از بدو تاسيس و عنوان رئيس هيات مديره از دي ماه 1378 به مدت دو سال
4ـ عضو هيات موسس بورد تخصصي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي
5ـ عضو هيات موسس كميتههاي فني ـ تخصصي مشاوره در زمينه ايدز ( كميته ملي مبارزه با ايدز )
6ـ عضو هيات موسس هيات تحريريه در نشريه انديشه و رفتار
7ـ عضويت در انجمن روانشناسي آمريكا از سال 1976 ( گروه تخصصي رواندرماني و مشاوره رواني )
8ـ عضو پيوسته ـ فرهنگستان علوم پزشكي
مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : بهروز بيرشك در راهاندازي دو بيمارستان رواني وابسته به مركز روانپزشكي رازي از طرف بيمارستان نقش بسزايي داشته است
چگونگي عرضه آثار : تعدادي از مقالات بهروز بيرشك به قرار زير است:
ـ عقايدي درباره خصوصيات شخصيتي مشاوران و رواندرمانگران ، نشريه روانشناسي مركز روانپزشكي رازي ، 1362
ـ مغز مرد ، مغز زن ، تفاوتهاي پنهان ، نشريه روانشناسي مركز روانپزشكي رازي ، 1364
ـ بررسي اثر آموزش مادران در كاهش اختلالهاي رفتاري كودكان ، فصلنامه انديشه و رفتار ، 1376
ـ بررسي عوامل رواني ـ اجتماعي در بيماران مبتلا به زخم اثنيعشر ، فصلنامه انديشه و رفتاار ، 1378
ـ پيشرفت در روانپزشكي ، گزيدهاي از تازههاي پزشكي ، فرهنگستان علوم پزشكي
مصاحبه از فرزانه متين / شرق شماره 1540
داشتن زندگي شاد حق همه انسانهاست. روانشناسان بر اين باورند شاد بودن يكي از بزرگترين مبارزات انسان در صحنه زندگي است. شادماني و خرسندي در افراد به فاكتورهايي در جامعه و خانواده بستگي دارد، از اين رو برخي از متخصصان بر اين باورند كه شادماني يك حالت ذاتي و خدادادي نيست بلكه مهارتي است كه افراد در طول زندگي بايد آن را بياموزند.
در زمينه شاد زيستن، رموز آن و ويژگي افراد شاد با دكتر بهروز بيرشك، عضو هيات موسس انجمن روانشناسان و مشاوران و دانشگاه علوم پزشكي گفتوگو كردهايم كه در زير ميخوانيد.
مسيرهاي شاد زيستن
دكتر بهروز بيرشك در زمينه جدولي كه هرساله ميانگين شادي و شادماني را در كشورهاي مختلف جهان محاسبه ميكند، ميگويد: «رتبه ايران در اين جدول رتبه چندان خوبي نيست و به نوعي پايينتر از ميانگين شادماني و شاد زيستن در جهان است.» «مارتين سليگمن» روانشناس معروف از دهه 90 ميلادي به بعد روانشناسي را مورد نقد قرار داد. وي معتقد بود چرا هر زماني كه صحبت از روانشناسي ميشود از اختلالات و مشكلات صحبت به ميان ميآيد و از مباحث مثبت حرفي زده نميشود. وي جزو نخستين كساني بود كه روانشناسي مثبتنگر را مطرح كرد و شاد زيستن را در اين نوع روانشناسي جاي داد. وي شادي را رسيدن به شناسايي و شناخت رشد تواناييهايي كه فرد در رابطه با زندگي و افراد داشته باشد كه برايش شادماني را به ارمغان ميآورد، ميداند. اين استاد دانشگاه مسيرهاي مختلف شادماني را اينگونه برشمرده است: «مسير دلپذيري كه شامل تجربه هيجانات جالب در گذشته انسانهاست. مسير نشاط و لذت، آنچه كه فرد را در زمان حال خوشحال ميكند و مسير خوشبيني و اميد كه به آينده مربوط ميشود.» وي در پاسخ به اينكه آيا شاد بودن ذاتي است يا اكتسابي، اظهار داشت: «برخي از روانشناسان معتقدند شاد بودن پيامهاي ژنتيكي دارد و در مقابل عدهاي اعتقادشان بر اين است كه محيط در شاد بودن فرد نقش دارد. اما اگر بخواهيم پاسخ كلي در اين زمينه ارايه دهيم، بايد گفت شاد بودن فرد تلفيقي از محيط و ژنتيك است.»
رابطه رفاه مالي با شاد زيستن
دكتر بيرشك معتقد است تغيير در وضعيت مالي و اقتصادي يا رفاه مالي در يك مقطع زماني موجب شادماني ميشود اما از آنجا كه خيلي زود اين وضعيت عادي ميشود شادي هم زودگذر است. آنچه بيشتر از همه موجب شاد زيستن افراد به صورت جهانشمول ميشود، استفاده از حداكثر امكانات رفاه اجتماعي است كه دربردارنده امنيت اقتصادي، مالي، بهداشتي و آموزشي است: «ما در بررسي جداول و آمارها ميبينيم كه مردم كشورهاي اسكانديناوي به دليل استفاده از حداكثر امكانات در همه زمينهها شادترين افراد جهان هستند در حالي كه در كشوري مثل آمريكا كه از رفاه مالي بيشتري نسبت به اسكانديناوياييها برخوردار است، ميزان شادي افراد كمتر است در نتيجه بايد گفت مردم كشورهاي ثروتمند لزوما شادتر نيستند. مثلا مردم در كشور فقيري چون هندوستان از شادترين افراد هستند كه اين امر حتي در فيلمهايشان به وضوح ديده ميشود.»عضو هيات علمي انجمن روانشناسان و مشاوران معتقد است: «يكي از موارد ديگري كه منجر به شاد شدن افراد در كشورهاي مختلف ميشود اين است كه دولتها سعي ميكنند موقعيتها و بهانههايي را به وجود آورند كه مردمشان شاد باشند. مانند فعاليتهاي همگاني مانند موسيقي، سرگرمي، كارناوالها و... .» بيرشك بر اين باور است كه شاد زيستن مردم با دو مورد رابطه تنگاتنگ و جداييناپذيري دارد كه يكي اعتماد به نفس است و ديگري شادي. وي در زمينه اعتماد به نفس بيان داشت: «تا زماني كه اعتماد به نفس دروني نباشد و بيروني باشد يعني فرد با خود بگويد من اعتماد به نفسم را از ديگران ميگيرم، هنگامي كه اين محركها را از بيرون نداشته باشد اعتماد به نفسش شكننده و موقتي است. حتي در مورد شادي هم اين زمينه صدق ميكند. شاديهاي غيردروني زودگذر و موقت است مانند موفقيت شغلي كه اولش براي فرد شاديبخش است اما پس از مدتي عادي و دچار روزمرگي ميشود. شادي زماني لذتبخش است كه از درون فرد نشأت بگيرد.»
رابطه فرهنگ رسانه با شاد زيستن
اين روانشناس معتقد است: «فرهنگ جامعه در شاد زندگي كردن و شادبودن افراد نقش بسزايي دارد. فرهنگ جامعه بايد به شاد بودن، خرسندي و سلامت روان اعضايش اهميت بدهد.»جامعه ايران از لحاظ فرهنگي بايد سرمايهگذاريهاي عمده و جدي بكند چراكه در اين زمينه ضعيف عمل كرده است. وي همچنين در زمينه تاثير رسانه روي شاد بودن افراد ادامه داد: «ما در عصري زندگي ميكنيم كه رسانهها هر لحظه از زندگي ما را تحتتاثير قرار ميدهند. زمانيكه كودك پاي تلويزيون نشسته و كارتون هاچ را ميبيند، هاچي كه به دنبال مادر مردهاش ميگردد در آينده ما چه انتظاري از اين كودك خواهيم داشت، اينكه فرد شادي شود؟ در صورتي كه در ساير كشورها در زمينه برنامه كودك و نوجوان بررسيهاي علمي و دقيقي انجام ميشود و مسوولان در برنامه سعي ميكنند روحيه شاد، تفكر خلاق و تشويق به فعاليت و... را به كودكان بياموزند. موسيقي مناسب، رنگ، پيام و كلام در رسانه با شاد بودن افراد رابطه مستقيمي دارد. رسانه بايد پيامهايي را براي بيننده، شنونده و خواننده ارسال كند كه به آنها حس اميدواري دهد. من معتقدم حتي ارايه خبر هم بايد جذابيت و حالت اميدواري داشته باشد. شكل، ظاهر و محتواي رسانهها نقش مهمي را در شادماني و
شاد زيستن افراد ايفا ميكند.
ويژگي افراد شاد
افراد شاد مسلما داراي ويژگي و خصلتهايي هستند كه آنها را از ساير ديگر افراد متمايز ميكند. دكتر بيرشك در پاسخ به اينكه افراد شاد چه خصوصياتي دارند، گفت: «افراد شاد داراي چهار خصلت هستند: 1- اعتماد به نفس آنها در حد مناسبي است. اعتماد به نفس به خودپنداري شخص و پيامهاي مستقيم و غيرمستقيمي كه از بدو تولد با كودك همراه است، بستگي دارد؛ اينكه برخورد اطرافيان چگونه است؟ يا اينكه چقدر به جنبههاي مثبت فرد توجه نشان داده شده؟ و... . هنگامي كه فرد خودپنداري مثبتي از خود نداشته باشد وارد جامعه كه ميشود دچار عجز و ناتواني ميشود. 2-كساني كه از خودكنترلي بالايي برخوردارند. جنبههاي
محيطي –تربيتي روي اين ويژگي دخيل است. 3- افرادي كه خوشبين هستند، يكي از پديدههايي كه ميتواند موجب شادماني در فرد شود، خوشبين بودن است كه نبايد نقش فرهنگ و خانواده را در اين مورد ناديده گرفت. اگر فرد در خانوادهاي رشد يابد كه والدين مدام در حال غر زدن باشند و پيرامون خود را تيره و تار ببينند و فضاي يأس و نااميدي بر خانواده حكمفرما باشد با اين الگو رشد ميكند و نميتواند فردي خوشبين باشد. البته بايد اذعان داشت خوشبيني به اين معنا نيست كه ما خودمان را گول بزنيم. 4- افرادي كه از لحاظ طبقهبندي شخصيتي، برونگرا هستند. در همه تحقيقات نشان داده شده كه افراد برونگرا داراي ارتباطات و تعاملات بيشتري هستند. اين دسته افراد به دليل اينكه داراي تعاملات بسياري هستند به ندرت احساس تنهايي ميكنند و در بيان احساساتشان راحتترند.
چگونه شاد زندگي كنيم
اين روانشناس اعتقاد دارد: براي شاد زيستن و شاد بودن، افراد نيازمند يك برنامهريزي كلي در زمينههاي مختلف اجتماعي، فرهنگي و خانوادگي هستند. اما اگر بخواهيم به جنبههاي فردي اين قضيه اشاره كنيم چندين راهكار براي اينكه خرسند باشيم و شاد زندگي كنيم وجود دارد كه در ذيل بهطور خلاصه ذكر ميكنم:
• فعال بودن خانواده. اگر خانوادهاي فعال باشد و تحرك داشته باشد باعث ميشود كه اعضاي آن خانواده از حالت رخوت و سستي بيرون بيايند.
• توجه به رضايت دروني خود. براي هر شخصي يكسري اقدامات مثبت و مفيد وجود دارد كه البته براي همه افراد يكسان نيست مانند پرداختن به امور خيريه كه باعث رضايت و خرسندي دروني فرد ميشود.
• در معيارها و برداشتهايمان تغيير به وجود آوريم. منظور معيارهاي ذهني است. از مهمترين تغييرات در اين معيارها اين است كه ما بايد بيشتر به خودمان توجه داشته باشيم و به دنبال تاييد ديگران نباشيم و از سايرين نيز متوقع نباشيم. كاهش توقع از ديگران در زمينه شادي دروني بسيار كمككننده است.
• عشق، علاقه و دوست داشتن را در خود تقويت كنيم. خانواده بايد به اين موارد بها دهد. دوست داشتن، حس خوبي است كه به روابط صميمانه منجر ميشود و داشتن رابطه صميمي باعث شادي خواهد شد چراكه حس تنهايي را از بين ميبرد.
• روحيه انتقادپذيري خود را بيشتر كنيم. سعي كنيد حساس نباشيد. با هر انتقادي از جانب ديگران افكار منفي را به سمت خود جلب نكنيد.
• در حال زندگي كنيد. بسياري از ما انسانها در گذشتهمان زندگي ميكنيم يا دايما در حال غبطه و افسوس خوردن هستيم يا اينكه بسياري نيز هر چيزي را كه در حال وجود دارد فداي آيندهاي نامشخص ميكنيم. فرد شاد كسي است كه در حال زندگي ميكند و گوشه نگاهي به آينده دارد.
• حسد، كينه، بغض و دلخوري را از خود دور و سعي كنيم به آرامش درون برسيم.
• خودمان را بشناسيم. در واقع خود واقعيمان. چراكه خودشناسي به ما كمك ميكند شخصيت سالمي داشته باشيم و شخصيت سالم باعث ميشود بسياري از شرايط و امكانات شاد زيستن را براي خود فراهم كنيم. ما بايد از آنچه خودمان هستيم احساس رضايت داشته باشيم.
گذشت و بخشش سايرين به ما آرامش ميدهد. وقتي در اخبار ميبينيم يا ميشنويم كه شخصي از قصاص ميگذرد، در واقع كار بسيار بزرگي است چراكه گذشت باعث ميشود فرد احساس مثبتي پيدا كند كه منجر به شادي دروني وي ميشود.
خلاصه رزومه دكتر بهروز بيرشك بهروز بيرشك در سال 1327 در تهران متولد شد.وي پس از پايان دوره تحصيلات دبيرستاني در دانشگاه ملي به تحصيل پرداخت . در سال 1354 براي ادامه تحصيل در رشته روانشناسي مشاوره در دانشگاه ايلينوي به آمريكا رفت. پس از اخذ مدرك فوقليسانس و دكتري در سال 1359 به ايران بازگشت. ايشان هم اكنون عضو هيئت علمي و دانشيار دانشگاه علوم پزشكي ايران مي باشد.
گروه : علوم انساني
رشته : روان شناسي
تحصيلات رسمي و حرفه اي : بهروز بيرشك پس از پايان دوره تحصيلات دبيرستاني در دانشگاه ملي به تحصيل پرداخت . در سال 1354 براي ادامه تحصيل در رشته روانشناسي مشاوره در دانشگاه ايلينوي به آمريكا رفت. پس از اخذ مدرك فوقليسانس و دكتري در سال 1359 به ايران بازگشت.
وقايع ميانسالي : بهروز بير شك پس از مراجعت به ايران به استخدام وزارت بهداري و بيمارستان رواني رازي در آمد و براي راهاندازي دو بيمارستان رواني وابسته به مركز روانپزشكي رازي از طرف بيمارستان به فعاليت پرداخت. پس از جايگزيني وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي به جاي وزارت بهداري در زمره نخستين افرادي بود كه به عزيمت هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران در آمد.
مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : بهروز بيرشك بدو ورود به ايران به استخدام وزارت بهداري و بيمارستان رواني رازي در آمد .با آغاز دوره تحصيلات كارشناسي ارشد روانشناسي باليني و انيستيتو روانپزشكي وي همكاري در اين دوره را آغاز نمود و مسووليت آموزشي انيستيتو به وي محول گرديد. سپس عنوان معاونت آموزشي انيستيتو و مديريت گروه روانشناسي باليني به وي داده شد. در حال حاضر نيز به عنوان دانشيار ، مسووليتهاي فوق بر عهده ايشان ميباشد.
مسووليتهاي مورد تصدي و عضويت در انجمن هاي علمي بهروز بير شك به قرار زير است :
1ـ عضو هيات موسس انجمن روانشناسان
2ـ عضو هيات موسس انجمن مشاوره ايران
3ـ عضو هيات موسس انجمن روانشناسي ايران از بدو تاسيس و عنوان رئيس هيات مديره از دي ماه 1378 به مدت دو سال
4ـ عضو هيات موسس بورد تخصصي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي
5ـ عضو هيات موسس كميتههاي فني ـ تخصصي مشاوره در زمينه ايدز ( كميته ملي مبارزه با ايدز )
6ـ عضو هيات موسس هيات تحريريه در نشريه انديشه و رفتار
7ـ عضويت در انجمن روانشناسي آمريكا از سال 1976 ( گروه تخصصي رواندرماني و مشاوره رواني )
8ـ عضو پيوسته ـ فرهنگستان علوم پزشكي
مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : بهروز بيرشك در راهاندازي دو بيمارستان رواني وابسته به مركز روانپزشكي رازي از طرف بيمارستان نقش بسزايي داشته است
چگونگي عرضه آثار : تعدادي از مقالات بهروز بيرشك به قرار زير است:
ـ عقايدي درباره خصوصيات شخصيتي مشاوران و رواندرمانگران ، نشريه روانشناسي مركز روانپزشكي رازي ، 1362
ـ مغز مرد ، مغز زن ، تفاوتهاي پنهان ، نشريه روانشناسي مركز روانپزشكي رازي ، 1364
ـ بررسي اثر آموزش مادران در كاهش اختلالهاي رفتاري كودكان ، فصلنامه انديشه و رفتار ، 1376
ـ بررسي عوامل رواني ـ اجتماعي در بيماران مبتلا به زخم اثنيعشر ، فصلنامه انديشه و رفتاار ، 1378
ـ پيشرفت در روانپزشكي ، گزيدهاي از تازههاي پزشكي ، فرهنگستان علوم پزشكي
مصاحبه از فرزانه متين / شرق شماره 1540