تشریح وضعیت و جایگاه کشور در حوزه علوم شناختی
رییس گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رشدی فوقالعاده را در سه سال گذشته برای حوزه علوم شناختی در دنیا متصور شد.
به گزارش ایسنا، علی نصرت درباره وضعیت و جایگاه کشور در حوزه علوم شناختی اظهار کرد: آغاز تحقیقات در حوزه علوم شناختی عمری کوتاه دارد؛ اما رشدی که در این مدت کوتاه شاهد آن هستیم، فوقالعاده است از سوی دیگر در حوزههایی که اولویت کشور هستند، جایگاه خوبی داریم.
نصرت با بیان اینکه علوم شناختی رشتهای گسترده است، عنوان کرد: هر سیاستگذاری نیازمند اولویتگذاری است که ستاد با توجه به نیاز جامعه اولویت گذاری را انجام داده است و تعامل بینالمللی خوبی برای برگزاری نشست و کارگاههای آموزشی در ستاد برقرار شده است.
وی خاطرنشان کرد: افراد سرشناس این حوزه در دنیا زمانی که به ایران میآیند با دیدن گروههای ایرانی، وجود پتانسیل مهندسی قوی را از ویژگیهای این گروهها میدانند و اظهار میکنند که گروهسازی خوبی برای این حوزه در ایران انجام شده است و بدون شک در حوزههای مورد تمرکزمان نسلهای بعدی به خوبی شکل میگیرند.
به گفته وی، در سه چهار دهه گذشته این علوم دستاوردهای گرانبهایی را برای بشر به ارمغان آورده است، به طوری که دهه 1990 دهه مغز نامیده شد. کشورها در زمینه این دانش نو سرمایه گذاری چشمگیری میکنند و رقابت شدیدی در دستیابی به اسرار مغز و استفاده کاربردی از آن به جریان افتاده است.
رییس گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی گفت: برنامهریزیها در ستاد به گونهای است که با حمایت و پشتیبانی مناسب از گروههای مختلف، سرمایهگذاری در حوزه شناختی برای آیندگان انجام میدهد؛ در واقع حمایت از تحقیقاتی که نتایج آن برای نسلهای بعد خواهد بود، صورت میگیرد.
یک سوم مقالات رشتههای پزشکی در حوزه علوم و فناوریهای شناختی
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هم اکنون یک سوم مقالات رشتههای پزشکی در حوزه علوم و فناوریهای شناختی است و در رشتههای دیگر، بیش از یک چهارم یا یک پنجم مقالات در حوزههای مرتبط با کارکردهای شناختی مغز است.
به گزارش ایسنا، سیدکمال خرازی در جلسه هم اندیشی مدیران ستاد راهبردی توسعه علوم و فناوریهای شناختی و مدیران دانشگاه علامه طباطبایی که در خصوص علوم شناختی، جایگاه آن در ایران و جهان و نیز راهکارهای توسعه همکاریها در محل دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: از آنجا که علوم شناختی با همه حوزههای علوم انسانی در تعامل است، انتظار میرود این دانشگاه کارهای برجستهای را با دیگر دانشگاهها در این حوزه انجام دهد.
وی همچنین در ارتباط با معرفی علوم و فناوریهای شناختی به عنوان یکی از فناوریهای همگرای هزاره جدید، اظهار کرد: در کشورهای پیشتاز، نگرش شناختی در علوم انسانی غالب است.
خرازی با اشاره به تأثیرگذاری علوم و فناوریهای شناختی در آموزش و پرورش شناختی یا مدیریت شناختی و تأثیر آن در مطالعات یادگیری عنوان کرد: میتوان اطلاعات را به عنوان یک نود (node) و دانش را به عنوان اتصالدهنده بین نودها در نظر گرفت. در شبکههای اجتماعی ارتباطات افقی بین افراد مانند ارتباط بین نورونها است و هرچه تعامل بیشتری صورت گیرد، دانش و اطلاعات بیشتری تولید خواهد شد.
وی تصریح کرد: نکته جالب دیگر اینکه اگر القاء غیرمستقیم و ناخودآگاه باشد، تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. همچنین میتوان نوخاستگی در اجتماعات انسانی و بسیاری مسائل اجتماعی را با توجه به مدلهای ذهنی افراد تحلیل و پیشبینی کرد.
وی با اشاره به تحولات اخیر در حوزه علوم و فناوریهای شناختی، بویژه فعالیت دانشگاههای خارج از کشور در حوزه مدیریت و علوم اجتماعی، در مواردی نظیر فناوری پیگیر نگاه (eye tracking) در تصمیم گیری، علوم شناختی را یک حوزه گسترده و نه صرفاً یک رشته دانست.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی در ادامه به معرفی انواع حمایتهای ستاد پرداخت و گفت: در حوزه آموزش باید هم در بخش دانشگاهی و هم در بخش عمومی فعالیت کرد و در این راستا در بخش عمومی امسال در هفته اول اسفند هفته آگاهی از مغز برگزار خواهد شد.
در ادامه نیز حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در کرسی نظریه پردازی، رتبه اول کشوری را دارا هستیم و در چهار رشته اقتصاد، مدیریت، حقوق و ارتباطات، قطب علمی کشور به شمار میرویم.
نقش محوری علوم و فناوریهای شناختی در توسعه پایدار کشور
همچنین مجید نیلی، رییس گروه پژوهش، فناوری و زیرساخت به نقش محوری علوم و فناوریهای شناختی در توسعه پایدار کشور اشاره کرد و گفت: علوم و فناوریهای شناختی در حوزه علوم انسانی، یک تغییر پارادیم لحاظ میشود. به عبارت بهتر لازم است دانشجویان علوم انسانی با استفاده از تکنیکهای جدید علوم و فناوریهای شناختی بیاموزند که چگونه از داخل مغز به مسائل علوم انسانی نگاه کنند.
وی در پایان با اشاره به برخی از فعالیتهای گروه پژوهش از اساتید دعوت کرد با مطالعه آییننامههای ستاد هرچه بیشتر از حمایتهای موجود در گسترش حوزه علوم و فناوریهای شناختی در رشته تخصصی خود بهره گیرند.