جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۷
کد مطلب: 29373
۰
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد

برگزاری آزمون تخصصی مشاوران مدارس در 30 بهمن

کمبود مشاور در مدارس کشور

به گزارش فارس، ابوالقاسم عیسی‌مراد مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر 18 هزار مشاور در مدارس کشور فعالیت می‌کنند که شامل 11 هزار مشاور زن و 7 هزار مشاور مرد هستند که از این تعداد، ۱۰۰ نفر دارای تحصیلات دکتری، 6 هزار نفر دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و مابقی نیز دارای تحصیلات کارشناسی هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس استاندارد به ازای هر 12 یا 15 دانش‌آموز باید یک مشاور داشته باشیم، افزود: در حال حاضر در مدارس متوسطه دوم مشکل کمبود نیروی مشاور نداریم اما با توجه به اینکه بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مقرر شده است که در تمام مقاطع تحصیلی مشاور وجود داشته باشد و ضمن این که هدایت تحصیلی نیز از سال آینده در پایه سوم راهنمایی (پایه سوم متوسطه اول) اجرا می‌شود به نیروی مشاور نیاز است.

عیسی‌مراد در خصوص تأمین نیروی مشاور در آموزش و پرورش بیان داشت: استفاده از نیروهای جدید،‌ تأمین نیرو از دبیران دارای رشته مرتبط و استفاده از رابطان مشاور در این جهت مد نظر است؛ البته پیش‌بینی می‌کنیم که در صورت تخصیص ردیف استخدامی، طی یک دوره حدود ۴، ۵ ساله مشکل نیروی مشاور در آموزش و پرورش برای تمام دوره‌ها، حل شود.

 وی در خصوص طرح همیار مشاور در مدارس گفت: این طرح در تمام مدارس متوسطه اول و دوم اجرا می‌شود و ما به جز موارد خاص، فعلاً در دوره ابتدایی، مشاور نداریم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری آزمون علمی، تخصصی و حرفه‌ای مشاوران مدارس اظهار داشت: «فراهم سازی اطلاعات برنامه‌ریزی مطلوب برای آینده»، «تدوین چارچوبی علمی و منطقی برای ارزیابی و سنجش اجرای برنامه‌های توانمندسازی نیروی انسانی»‌، «تشخیص و شناسایی ضعف‌ها و نیازهای آموزشی نیروی انسانی مشاور»،«رشد و توسعه سازمانی و استفاده بهینه از منابع انسانی»، «کاربردی کردن برنامه‌های توانمندسازی نیروی انسانی» و «کمک به اثربخشی برنامه‌های آموزش و ارتقای حرفه‌ای مشاوران»‌ از اهداف برگزاری این آزمون است.

وی با اشاره به جایگاه آزمون تخصصی و حرفه‌ای مشاوران مدارس در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: با توجه به چشم‌انداز و راهبردهای کلان مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این ضرورت ایجاب می‌کند تا امکان بهره‌گیری فرزندان این مرز و بوم به عنوان آینده‌سازان ایران اسلامی از خدمات و فرصت‌های نظام تعلیم و تربیت بیش از پیش میسر شود؛ به همین منظور معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در راستای رسالت ذاتی خود مبنی بر ایجاد زمینه لازم برای رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان و تربیت انسان‌های کارآمد، مسئول و توانمند در ابعاد روانی، رفتاری، تحصیلی و همچنین بازمهندسی فعالیت‌های راهنمایی و مشاوره‌ای و در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین مبنی بر «ارائه خدمات مشاوره‌ای، تربیتی در تمام سطوح تحصیلی برای افزایش سلام جسمی و روحی دانش‌آموزان»، به طراحی و اجرای آزمون علمی، تخصصی و حرفه‌ای مشاوران مدرسه اقدام کرده است.

عیسی‌مراد با بیان اینکه با اجرای این آزمون نمی‌توان به طور کامل بنیه علمی، تخصصی و مهارت‌های اجرایی مشاوران را تشخیص داد، گفت: اما این آزمون فرصتی مقتضی برای به‌روز رسانی مشاوران با توجه به نیازهای ضروری دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان و متولیان مدارس و نیز نیازسنجی آموزشی برای اجرای مؤثر برنامه‌های توانمندسازی نیروی انسانی مشاوره است.

وی افزود:‌ این آزمون با این گستردگی برای اولین بار است که اجرا می‌شود و مزایای شرکت در آن شامل «ساماندهی مشاوران در مدارس، هسته‌ها و مراکز منوط به کسب امتیاز لازم در این آزمون»‌، «صدور کارت تخصصی متناسب با حیطه‌های شغلی مشاور مدرسه»‌، «انتخاب مدرسین استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای بر اساس نتایج آزمون»، «انتخاب و به کارگیری برترین‌های آزمون در هسته‌ها، مراکز و برنامه‌های خاص»،‌« استفاده از منتخبین آزمون جهت اجرایی کردن طرح‌های وزارتی و استانی در حوزه‌های مشاوره‌ای»‌ و «نظام‌مند شدن تمام فعالیت‌های مشاوره‌ای در مدارس» است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به سرفصل‌های این آزمون اشاره کرد و ادامه داد:‌ «راهنمایی و مشاوره تحصیلی»، «راهنمایی و مشاوره شغلی»، «بهداشت روانی و سازگاری»، «آسیب‌شناسی روانی و اجتماعی»، «مشاوره خانواده»، «سنجش و اندازه‌گیری آزمون‌های روانی و خدمات مشورتی» از سرفصل‌های این آزمون است که 65 درصد سؤالات در هر بخش بر اساس منابع درسی در سطوح کارشناسی تدوین شده و 35 درصد دیگر ناظر بر تجارب حرفه‌ای و تخصصی مشاوران و آئین‌نامه‌ها و مقررات مربوط است.

وی با بیان اینکه در این آزمون مشاوران رسمی شاغل در تمامی مدارس دولتی،‌شاهد، نمونه دولتی، تیزهوشان، هیأت امنایی و استثنایی و مشاوران مدارس شاغل در پست‌های دیگر (آموزشی و اداری) مجاز به شرکت هستند، اظهار داشت: این آزمون ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه 30 بهمن به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

عیسی‌مراد با بیان اینکه این آزمون نمره منفی ندارد، افزود: تا کنون ۹۰ درصد مشاوران در این آزمون ثبت‌نام کردند ولی با توجه با هماهنگی‌های به عمل آمده با مرکز سنجش آموزش و پرورش در پاسخ‌نامه‌های ارسالی به استان‌ها، تعدادی پاسخنامه بدون نام پیش‌بینی شده است و مشاورانی که موفق به ثبت‌نام در سامانه نشده‌اند می‌توانند با هماهنگی کارشناسی و مشاوره مناطق و اداره مشاوره استان با مراجعه به حوزه مربوطه در آزمون شرکت کنند و فرم ثبت‌نام را تکمیل کنند.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم