سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ / ۲۱:۰۷
کد مطلب: 26592
۴
۳

غلبه بر اضطراب مدرسه

غلبه بر اضطراب مدرسه
تا چندی پیش مدرسه را صرفا مکانی برای مطالعه و انتقال دانش و محتوای آموزشی از معلمان به دانش آموزان می دانستند. اما در سالهای اخیر با توجه به چالش ها، تنوع مدارس، حساسیت جامعه و خانواده ها نسبت به آموزش کودکان، رقابت های شدید و بعضا ناسالم جهت آماده کردن دانش آموزان برای ورود به مدارس خاص و استعدادهای درخشان، مشکلاتی را برای دانش آموزان ایجاد نموده اند. با توجه به این حساسیت، کودکان از همان اولین سال ورود به مدرسه با توجه به ارزیابی ها، سنجش ها و آزمون های ورودی که عمدتا غیر استاندار است با مشکلاتی از جمله اضطراب جدایی، جدا نشدن از والدین، احساس نا امنی کردن، امتناع از رفتن به مدرسه، ناسازگاری با همکلاسی ها و مدرسه مواجه می شود.

کودکان در ادامه این مسیر(تحصیل) امکان دارد در مدرسه با نگرانی ها و مشکلات یادگیری و هیجانی دیگری ازجمله اضطراب امتحان، اضطراب درسی (مانند اضطراب ریاضی)، کمال گرایی و یا وسواس بیش از حد در انجام تکالیف درسی، رقابت های درسی ناسالم، کاهش انگیزه تحصیلی، بی میلی نسبت به انجام تکالیف درسی و رفتن به مدرسه، چالش بین همکلاسی ها، خجالتی، عزت نفس پائین و ... نیز مواجه گردند. در این خصوص، مدارس و والدین باید با استفاده از منابع علمی معتبر و کاربردی بتوانند توانمندیهایی را در کودکان ایجاد نمایند تا آنها بتوانند راه و رسم زندگی و طرز معاشرت با دیگران را یاد بگیرند.

کودکانی که اضطراب مدرسه دارند در پنج روز هفته و 9 ماه از سال، احساس تنش و ناراحتی مي‌کنند. کودکانی که در مدرسه استرس دارند و احساس فشار مي‌کنند مضطرب مي‌شوند. آنها مجبورند با نشانه‌های جسمي ‌و روانی اضطراب، که ناخوشایند است، حتی در بعضی مواقع زجرآور است، درگیر شوند.

در این کتاب شما چگونگی و چرایی شروع اضطراب، نشانه‌های آن، تأثيرات اضطراب مدرسه و چگونگی کمک به کودک را یاد خواهید گرفت. از اضطراب مدرسه به عنوان اصطلاح گسترده‌ای در این کتاب استفاده شده است. از يک سو، به مشکلاتی اشاره دارد که کودکان از خانه به مدرسه مي‌آورند که شامل اختلال اضطرابی، ناتوانی در یادگیری، مسایل خانوادگی، از قبیل طلاق یا آسیب‌های دوران کودکی است. با وجود این، محیط مدرسه نیز مي‌تواند مکان مشکل زایی (رقابت ناسالم، مورد ارزیابی قرار گرفتن و امتحانات) باشد.
عوامل دیگر شامل فشار همسالان، تهدیدات، یا سازگار نبودن با معلم است. این کتاب عوامل بی‌شماری از اضطراب مدرسه را پوشش مي‌دهد.
تأثيرات کوتاه مدت اضطراب مدرسه عبارت است از:
• افت عملکرد تحصیلی ، به دلیل غیبت‌های مکرر یا اجتناب از رفتن به مدرسه. • ناتوانی در برقرار کردن ارتباط مناسب با همسالان.
• ایجاد نوميدی، استرس، و تنش بین اعضای خانواده. تأثيرات بلند مدت اضطراب مدرسه مي‌تواند شامل اضطراب مزمن یا ايجاد اختلال اضطرابی، ناکامي‌های مکرر در مدرسه، عزت نفس پایین، و مشکلاتی در رسیدن به رضایت فردی و شغلی در بزرگسالی باشد.

کتاب« غلبه بر اضطراب مدرسه» نوشته دیان پیترز مایر منبع ارزشمندی است که با توجه به پیشینه نظری و تحقیقاتی شامل تکنیک ها، روش ها و رهنمودهای کابردی و عملی برای مشاوران مدارس، معلمان، والدین و دانش آموزان جهت غلبه بر مشکلاتی است که دانش آموزان در مدرسه با آن مواجه می گردند.

این کتاب شامل 20 فصل کاربردی در خصوص اضطراب مدرسه، عوامل ایجاد کننده آن، شیوه های غلبه بر اضطراب مدرسه و کلیه چالش ها و مشکلات یادگیری و هیجانی است که امکان دارد در مدرسه، خانه و بطور کلی در جامعه برای کودکان بوجود می آید. این کتاب می توانند منبع کاربردی و عملی برای مشاوران مدارس و خانواده ها باشد.
همچنین با توجه به مبانی نظری و تحقیقاتی که کتاب بر آن اساس نوشته شده می تواند مورد استفاده متخصصان علاقمند به این حوزه جهت آموزش و درمان نیز باشد.
در این کتاب مطالب زیر را می خوانیم:
فصل اول: اضطراب مدرسه چيست؟
فصل دوم: اضطراب يک تجربه ذهني - جسمي است
فصل سوم: کمک! کودک من نمي خواهد به مدرسه برود
فصل چهارم: کودک من نمي تواند نگراني اش را کنترل کند
فصل پنجم: کودک من وحشتزدگي دارد و از موقعيت ها اجتناب مي کند
فصل ششم: کودک من از افراد، مکان ها، و اشيا مي ترسد
فصل هفتم: کودک من در هنگام انجام تکاليف دچار اضطراب می شود
فصل هشتم: کودک من اضطراب امتحان دارد
فصل نهم: کودک من کمال گرا است فصل دهم: عزت نفس کودکتان را بسازید
فصل يازدهم: کودک من مورد تهديد قرار مي گيرد فصل دوازدهم: مسائل و کشمکش والدين و خانواده فصل سيزدهم: کودک من مشکلات يادگيري، جسماني، يا هيجاني دارد
فصل چهاردهم: يادگيري تنفس کردن براي احساس آرمیدگی و آرامش
فصل پانزدهم: براي موفقيت در مدرسه "آماده باش"
فصل شانزدهم: يادگيري رها شدن و جريان داشتن
فصل هفدهم: خوب بخورید تا احساس خوبی داشته باشید
فصل هجدهم: تمرين ها و فعاليت هاي جسماني براي کودک شما
فصل نوزدهم: درمان هاي پزشکي سنتي براي کودکان
فصل بيستم: درمان هاي جايگزين براي کودکان

طرز تهيه كتاب فوق:

مولف : دیان پیترز مایر
مترجمان :
دکتر احمد عابدي
اقبال شفیعی


انتشارات کاوشیار-جنگل
نوبت چاپ: 1392
تلفن:
6648283 021
9 - 66486115
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

احمد
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از زحمات شما
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی
ایرج
United States
اگر شما قصد دارید با ارایه ی این کتاب به مردم کمک کنید و راهنماییشان کنید این کتاب را یا ارزان بفروشید یا رایگان در سایت قرار دهید پس نتیجه میگیریم شما میخواهید در آمد کنید و از مردم پول بگیرید
سیکیم گوتیزی
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...