شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۴ / ۲۰:۱۰
کد مطلب: 32109
۲
مشخصات دانشگاههای بین المللی

جدول ۱۰ منطقه کلان دانشگاهی/ جزئیات آمایش آموزش عالی سلامت

جدول ۱۰ منطقه کلان دانشگاهی/ جزئیات آمایش آموزش عالی سلامت

مهر: مصوبه «سیاستها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی در عرصه سلامت در جمهوری اسلامی ایران» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد. این سیاست ها پس از ابلاغ به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برای اجرا در حوزه سلامت و آموزش عالی اعلام شده است. 

هدف اصلی این سیاست ها توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت های برابر، توزیع ماموریت آموزشی نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، جلوگیری از فعالیت های تکراری، استفاده از مزیت های منطقه ای، تمرکز زدایی و جلوگیری از تجمیع امکانات، انتقال قدرت تصمیم گیری و مشارکت دانشگاه ها در موضوعات ملی و فرااستانی است. 

در این سیاست ها نظام آموزش عالی سلامت کشور از نظر آمایش سرزمینی به ۱۰ منطقه کلان تقسیم شد. 

ردیفمنطقهدانشگاههای علوم پزشکی هر منطقه
۱یکگیلان، مازندران، بابل، گلستان، سمنان، شاهرود
۲دوتبریز، ارومیه، اردبیل، دانشکده های علوم پزشکی مستقر در منطقه
۳سهکرمانشاه، همدان، کردستان، ایلام
۴چهاراهواز، لرستان، دزفول، دانشکده های علوم پزشکی مستقر در منطقه
۵پنجشیراز، جهرم، فسا، بندرعباس، بوشهر، یاسوج، دانشکده های علوم پزشکی مستقر در منطقه
۶ششزنجان، اراک، قزوین، قم، البرز، دانشکده های علوم پزشکی مستقر در منطقه
۷هفتاصفهان، یزد، کاشان، شهرکرد
۸هشتکرمان، زاهدان، رفسنجان، جیرفت، زابل، بم، دانشکده های علوم پزشکی مستقر در منطقه
۹نه مشهد، بیرجند، بجنورد، سبزوار، گناباد، تربت حیدریه، دانشکده های علوم پزشکی مستقر در منطقه
۱۰دهتهران، شهیدبهشتی، بقیه الله (عج)، شاهد، علوم بهزیستی و توانبخشی

بر این اساس در هر استان یک دانشگاه ماموریت ملی خواهد داشت و دانشگاه با ماموریت ملی موظف است در دوره های برنامه توسعه کشور با همکاری دانشگاههای منطقه، میزان جذب دانشجو در هر رشته و مقطع را با توجه به نیازها تنظیم و تعیین کند. 

همچنین در این سیاست ها دانشگاه های علوم پزشکی کشور پنج سطح عملکردی و خدمات آموزشی شامل بین الملل، ملی، استانی، دانشکده های مستقل و مجتمع آموزش عالی سلامت خواهند داشت. 

در ماموریت بین المللی، دانشگاه به واسطه سرآمدی در حوزه های آموزش و پژوهش، جذب و بکارگیری نخبگان و تعامل موثر به ویژه با جهان اسلام، امکان رقابت در بازار بین المللی آموزش عالی را دارند. 

مشخصات دانشگاههای با ماموریت بین المللی

شناسایی دانشگاههای با ماموریت بین المللی بر اساس رتبه بندی کشوری در حوزه های آموزش و پژوهش، برخورداری از برنامه آموزشی با استاندارد جهانی، تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه های معتبر خارجی صورت می گیرد. 

مشخصات دانشگاههای با ماموریت ملی 

دانشگاه با ماموریت ملی مسئول تامین و تربیت نیروی انسانی در سطح تحصیلات تکمیلی (فوف تخصصی بالینی، فلوشیپ، دکتری تخصصی، فوق دکتری)، پژوهش در سطح توسعه مرزهای دانش، مدیریت و بومی سازی دانش و ارائه خدمات فوق تخصصی و مشارکت فعال در سیاستگذاری حوزه سلامت است. 

مشخصات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استانی

دانشگاه استانی، دانشگاهی است که در مراکز استان به تربیت نیروی انسانی در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای و تخصص های بالینی، انجام پژوهش های پایه و بالینی و اپیدمولوژیک با اولویت رفع نیازهای دانش استان و ارائه خدمات سطح اول، دوم و سوم سلامت در سطح استان می پردازد. 

مشخصات دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مستقل

در شرایط ویژه برای هر شهرستان با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت با تقاضای بالا برای آموزش دانشگاهی، با توجه به توسعه آموزش پزشکی استان و زیرساخت سلامت، به پیشنهاد دانشگاه مرکز استان و پس از تصویب شورای گسترس، دانشکده تاسیس می شود. هدف آن تربیت نیروی انسانی در سطوح کاردانی، کارشناسی و بعضی رشته های کارشناسی ارشد است. 

مشخصات مجتمع آموزش عالی سلامت 

با ارتقاء کاربری آموزشی و پژوهشی شبکه های بهداشت و درمان شهرستان با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر و میزان برخورداری از زیرساخت مناسب، مجتمعی زیر مجموعه دانشگاه استان با تصویب شورای گسترس، به منظور رفع نیاز نیروی انسانی شهرستان یا مناطق همجوار در قالب بومی گزینی حداکثر در مقطع کارشناسی راه اندازی می شود.

نحوه تعیین روسای دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس سطح فعالیت 

دانشگاه های علوم پزشکی فعال در غیر از مراکز استان کماکان به فعالیت به خود ادامه می دهند. روسای دانشگاه های علوم پزشکی با ماموریت های بین المللی و ملی با پیشنهاد و حکم وزیر بهداشت بعد از تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می شوند. 

روسای دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در غیر از مراکز استانی، دانشکده ها و مجتمع های آموزش عالی سلامت مستقر در استان، با حکم رئیس دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان و پس از تایید وزیر بهداشت منصوب می شوند. 

بر اساس سیاست های ابلاغی، وزارت بهداشت موظف است نسبت به ساماندهی واحدهای دانشگاهی موجود و طراحی واحدهای آینده بر اساس این سند اقدام کند و علاوه بر آن یکسال پس از ابلاغ گزارشی بر اساس فعالیت های انجام شده، ارائه دهد. 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.