شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ / ۲۱:۳۲
کد مطلب: 26728
۰

چکیده طرح پژوهشی «بررسی میزان مطالعه شهروندان تهرانی»

چکیده طرح پژوهشی «بررسی میزان مطالعه شهروندان تهرانی»
بر اساس طرح پژوهشی «بررسی میزان مطالعه شهروندان تهرانی» یک‌چهارم تهرانی‌ها اصلا مطالعه نمی‌کنند ضمن اینکه کتاب‌فروشی‌ها همچنان مرجع اصلی مخاطبان برای خرید کتاب هستند.
به گزارش فارس، به همت مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه چکیده طرح پژوهشی «بررسی میزان مطالعه شهروندان تهرانی» منتشر شد.

در این نظرسنجی، ابعاد مختلف میزان مطالعه‌ شهروندان تهرانی مورد بررسی قرار گرفته است. روش این پژوهش، پیمایش و نحوه گردآوری اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامه مبتنی بر مصاحبه ساخت یافته است و حجم نمونه 1000 نفر بوده است.
جهت استخراج داده‌های گزارش از نرم‌افزار spss و برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری استقلال (کای‌اسکوئر )، t استیودنت ، کروسکال والیس و برای شدت پیوند بین متغیرها از d سامرز و v کرامر به همراه سطح معنی‌داری آزمون (sig) استفاده شده است. نتایج حاصل از این نظرسنجی به شرح زیر است *حدود یک چهارم پاسخگویان (27.4درصد) اصلاً اهل مطالعه نبوده و 40.4درصد در حد «کم یا خیلی‌کم» و 32.2 درصد در حد «زیاد یا خیلی‌زیاد» اهل مطالعه هستند.
*میانگین مدت زمان مطالعه پاسخگویان از منابع مختلف 137 دقیقه (2 ساعت و 17 دقیقه) است.
*میانگین مطالعه منابع گوناگون در شبانه‌ روز به ترتیب عبارت‌اند از: منابع مکتوب اینترنتی 26 دقیقه، انواع کتاب‌های غیردرسی 24 دقیقه، انواع کتاب‌های درسی و کمک درسی 23 دقیقه، روزنامه 13 دقیقه، انواع نشریه و مجله 12 دقیقه، کتاب‌های دینی (قرآن، ادعیه و ...) 12 دقیقه، مطالعات کاری و شغلی 12 دقیقه، منابع کامپیوتری (کتاب‌های الکترونیک و ...) 11 دقیقه.
*54.7 درصد پاسخگویان (مطالعه کننده) اظهار کرده‌اند: کتاب‌های مورد نیازشان را معمولاً از «کتاب‌فروشی‌ها» خریداری می‌کنند. 27.5 درصد آنان از «دوستان و آشنایان» و 11.2 درصد از «کتا‌بخانه های داخل شهر» امانت می‌گیرند.
* 24.7 درصد پاسخگویان (مطالعه کننده) از طریق «دوستان و آشنایان» و 23.6 درصد از طریق «اینترنت» از انتشار کتاب‌های جدید مطلع می شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...