بهترين و بدترين خوراكي‌ها براي كودكان
کد مطلب: 9582
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۶
 
 

 
 
بدتريـن‌ها

چيپس

سيب‌زميني سرخ كرده و چيپس منبع سرشار چربي و دشمن تناسب اندام كوچولوهاست. متاسفانه علاقه بچه‌ها به اين غذا هم اصلا كم نيست. در مورد اين غذا بايد دقت كنيد كه تعداد دفعات مصرف را براي كودك‌تان به حداقل برسانيد. همچنين بهتر است از چيپس‌هاي تنوري به جاي انواع سرخ شده استفاده كنيد.





شيريني‌ها

نيازي به گفتن نيست كه شيريني‌هايي كه از بيرون تهيه مي‌كنيد، مملو از چربي و شكر فراوان هستند. در اين مورد هم علاوه بر اين‌كه بايد سعي كنيد كمتر اين خوراكي‌ها را خريداري كنيد، مي‌توانيد نوع كم‌شيرين و كم‌چرب‌تر را در منزل تهيه كرده و با انواع آماده جايگزين كنيد.





ميوه‌هاي خشك

ميوه‌هاي خشكي كه با قيمت گزاف تهيه و با وجدان آسوده به فرزند دلبندتان تعارف مي‌كنيد، در حقيقت شباهتي به ميوه تازه ندارند! اغلب آن‌ها فقط قطعه بسيار نازكي از ميوه هستند كه مقدار اندكي ويتامين در آن‌ها باقي مانده و علاوه بر آن شكر زيادي هم دارند. به جاي تهيه اين خوراكي مي‌توانيد ميوه تازه را به كودكان پيشنهاد كنيد.




نوشابه

از مضرات نوشابه هر چقدر بگوييم كم گفته‌ايم! نوشابه‌هاي گازدار، قند بسيار بالايي دارند بنابراين بسيار چاق‌كننده هستند، كافئين موجود در آن‌ها باعث بي‌قراري و اضطراب كودكان مي‌شود، مصرف آن‌ها مانع از جذب كلسيم و در نتيجه پوكي استخوان مي‌شود، مصرف زياد از حد آن‌ها به معده كودكان آسيب مي‌رساند و... (باز هم مي‌خواهيد بشنويد؟!)





بستني

خوردني مورد علاقه بچه‌ها در فصل تابستان؛ بستني هم به‌دليل چربي زيادي كه دارد درست همانند چيپس كودكان را چاق مي‌كند. بنابر‌اين بهتر است، خودتان دست به كار شويد و در منزل نوع كم‌چرب‌تر و سالم‌تر آن را تهيه كنيد.





آبميوه‌هاي آماده

هر چند ممكن است فكر كنيد آبميوه‌هاي آماده و بسته‌بندي شده انتخاب مناسبي براي رفع عطش كودكان در روزهاي گرم هستند اما اين طور نيست. در تهيه اين مواد تنها درصد اندكي ميوه طبيعي استفاده شده و ضمنا ميزان قند موجود در آن‌ها نيز بسيار بالاست. قند موجود در آبميوه‌هاي صنعتي ميناي دندان را از بين مي‌برد و مي‌تواند باعث پوسيدگي و تغيير رنگ دندان‌هاي كودك شود به‌خصوص اگر كودك شما مدت طولاني آبميوه بخورد. بنابراين فريب برچسب‌هاي «طبيعي» يا «بدون قند» را نخوريد و خودتان در منزل براي كودكان از ميوه‌هاي تازه آبميوه تهيه كنيد يا خود ميوه را به آن‌ها پيشنهاد كنيد.




مرغ سوخاري

مرغ سوخاري يا ناگت‌هاي مرغ كه معمولا با آرد نان پوشانده شده و براي سرخ شدن در روغن غوطه‌ور مي‌شوند، انتخاب بسيار نامناسبي براي كودكاني كه اضافه‌وزن دارند. اين ناگت‌ها روغن بسيار زيادي را به بدن كودك مي‌رسانند، ضمن آن‌كه اغلب اوقات سس همراه آن‌ها هم سس پرچرب و ناسالمي‌است.




هات‌داگ

هات‌داگ‌هاي معمولي پر از چربي هستند. يك هات‌داگ با اندازه نرمال چيزي حدود 13 گرم چربي وارد بدن كودك مي‌كند. علاوه بر اين‌كه مقدار نمك و نگهدارنده‌اي كه در اين غذا وجود دارد نيز بسيار بالاست. بنابر‌اين مصرف اين غذا را هم براي كودك‌‌تان بسيار محدود كنيد. اگر به‌دنبال خريد هات‌داگ هستيد نوع كم‌چرب‌تر آن را انتخاب كنيد (هات‌داگ بوقلمون چربي كمتري دارد.) براي كودكان هات‌داگ را نصف كنيد يا به تكه‌هاي كوچك‌تر تقسيم كنيد.

..................................................................


حالا كه با بدترين غذاها براي كودك‌تان آشنا شديد، بهترين آن‌ها را هم بشناسيد. خوشبختانه اين غذاها از ساده‌ترين و در دسترس‌ترين غذاهايي هستند كه مي‌توانيد براي فرزندتان تهيه و به لاغري او كمك كنيد




بهتـرين‌ها





آب پرتقال

آب پرتقالي كه در منزل تهيه مي‌كنيد، صد درصد خالص و بدون هيچ‌گونه افزودني و مواد نگهدارنده و سرشار از ويتامين C و بهترين نوشيدني براي آغاز يك روز پر جنب و جوش كودكانه است. ويتامين C موجود در اين نوشيدني به جذب كلسيم و رشد كودكان كمك مي‌كند، استرس را در آن‌ها از بين مي‌برد و بهترين ماده خوراكي براي وقتي است كه بچه‌ها نيازمند تمركز هستند، مثلا روزهاي امتحان. همچنين فولات و پتاسيم موجود در آب‌پرتقال آن را مغذي‌تر مي‌كند.



شيركاكائو

دنياي ايده‌آل جايي است كه در آن بچه‌ها شير ساده كم‌چرب را به راحتي سر مي‌كشند! ولي در دنياي واقعي براي اين‌كه حواس بچه‌ها را از آبميوه‌هاي مصنوعي و نوشابه‌هاي گازدار پرت كنيد به شيركاكائو نياز داريد. خودتان دست به كار شويد و در منزل اين نوشيدني مورد علاقه بچه‌ها را تهيه كنيد.



طالبي

در فصل تابستان مي‌توانيد به جاي نوشيدني‌هاي مصنوعي با طالبي براي بچه‌ها فالوده درست كنيد. طالبي يكي از بهترين گزينه‌ها براي بچه‌هايي است كه با سبزي‌ها ميانه خوبي ندارند. طالبي سرشار از آنتي‌اكسيدان بتاكاروتن و ويتامين c است.




كيوي

كـــيوي‌حتـي از پرتقال هم بيشتر ويتامين c دارد. خوردن كيوي فيبر و آنتي‌اكسيدان‌هاي لازم براي شادابي و سلامت را به كودكان مي‌رساند.





تخم‌مرغ

تخم‌مرغ هم مانند گوشت منبع خوبي از پروتئين است. يك تخم مرغ آب‌پز در كنار پروتئيني كه به رشد عضلات كودك كمك مي‌كند، ويتامين D نيز دارد كه با كمك به جذب بهتر كلسيم، استخوان‌سازي را در كودك شما بهتر مي‌سازد.




گوشت بدون چربي

خب، شايد مصرف گوشت قرمز براي بزرگسالان منع شده اما براي كودكان، گوشت قرمز بدون چربي يكي از بهترين منابع براي تامين پروتئين، آهن و روي است. با چرخ‌كردن گوشت مي‌توانيد آن را در هر غذايي وارد كنيد، از پاستا و پيتزاي خانگي گرفته تا كوفته‌هاي قلقلي و همبرگر خانگي.




كلم بروكلي

بچه‌ها كلم بروكلي را خام يا نيم‌پز دوست دارند، يعني تا زماني كه رنگ آن كاملا سبز است. قطعه‌هاي كوچك كلم بروكلي مقادير بزرگي ويتامين A و C به بدن كودك مي‌رسانند. شما مي‌توانيد قطعه‌هاي ريز كلم‌بروكلي را به كودكان بدهيد تا به‌عنوان درخت در سيب‌زميني تنوري بكارند!



سيب‌زميني تنوري

به جاي سيب‌زميني سرخ شده چرب بهتر است سيب‌زميني تنوري را به بچه‌ها پيشنهاد كنيد. سيب‌زميني تنوري پر از پتاسيم و فيبر است، پختن آن به‌خصوص وقتي به پيك‌نيك رفته‌ايد براي بچه‌ها لذت‌بخش و سرگرم‌كننده است و علاوه بر آن، سيب‌زميني تنوري پايه يا ظرفي است كه مي‌توانيد روي آن خوراكي‌هاي رنگي ديگر مانند: هويج و كلم را بريزيد و به كودك‌تان تعارف كنيد.

کلمات کليدی: بهترين, بدترين, خوراكي‌, كودكان
 
 


ای انسان حرفی را بزن که بتوانی آنرا بنویسی و چیزی را بنویس که بتوانی آنرا امضاء کنی و چیزی را امضاء کن که بتوانی به آن متعهد باشی