پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۹
کد مطلب: 13589
۱
۵

اشتیاق دانشجويان هندي براي ورود به دانشگاه هاي طب سنتی ايراني

رئيس فرهنگستان ابن سيناي شهر «علي گرد» هندوستان در گفت و گو با خراسان :

دانشجويان هندي براي ورود به دانشگاه هاي طب ايراني- اسلامي هندوستان سر و دست مي شکنند   بر خلاف ايران، ابن سينا و زکرياي رازي در هندوستان هنوز زنده اند/

ما هم منتظريم تا پزشکي سنتي ايران که بيش از هزار سال قدمت دارد دوباره احيا شود/

بيشترين متقاضيان ورود به دانشگاه هاي طب سنتي ايراني اسلامي غيرمسلمانان هستند/

امروزه ۶۰ هزار نفر به عنوان پزشک طب سنتي ايراني اسلامي در هند با مجوز دولت مطب دارند/


از ۳۰۰ سال گذشته تاکنون کتاب هاي طب سنتي ايراني اسلامي که در ايران تأليف شده به زبان اردو ترجمه و در شمارگان زياد نيز چاپ شده است


متاسفانه طب سنتي ايراني اسلامي اکنون در ايران جايگاه دوران گذشته را ندارد. اين در حالي است که طب سنتي ايراني-اسلامي هم اکنون در شبه قاره هند در اوج ميراث گران بهايي که اطباي ايراني با مهاجرت به شبه قاره هند از خود باقي گذاشته و رواج داده اند، اين ميراث اکنون عظمت خود را حفظ کرده و روز به روز در حال توسعه است.اين جملات بخشي از اظهارات «پروفسور سيدزين الرحمان» يکي از پزشکان و حکماي مطرح طب سنتي ايراني اسلامي در کشور هندوستان است که اجداد او از سبزوار به هندوستان مهاجرت کرده و در آن جا ماندگار شده اند. وي مولف ۵ کتاب تحقيقاتي درباره شخصيت حکيم ابوعلي سينا و همچنين مولف ۴۲ عنوان کتاب با موضوع طب سنتي ايراني اسلامي است که در اين باره تاکنون ۲۰۰ مقاله نيز ارائه کرده است. وي رئيس فرهنگستان ابن سيناي شهر «علي گرد» يکي از شهرهاي دانشجويي و علم خيز کشور هندوستان است که به گفته او بيشتر شهروندان آن با نام ابوعلي سينا آشنا هستند.«پروفسور سيدزين الرحمان» مسلمان و شيعه رضوي است و به طب سنتي ايراني اسلامي و همچنين «نام ابوعلي سينا و زکرياي رازي» تعصب خاصي دارد. آن طور که دکتر «ضابط» که کار ترجمه اين گفت وگو را بر عهده دارد مي گويد، پروفسور «زين الرحمان» عشق و ارادت خاصي به حکماي ايراني به ويژه ابوعلي سينا دارد.وي از بي توجهي و ناشناخته بودن طب سنتي ايراني اسلامي در ايران گله مند، اما به رشد و شکوفايي و احياي اين ميراث گهربار اميدوار و خوشبين است. با او که براي شرکت در کنگره ملي طب ايراني اسلامي به مشهد سفر کرده است درباره طب سنتي ايراني اسلامي گفت وگويي انجام داده ايم که مي خوانيد.



*ابتدا مايلم اين سوال را مطرح کنم که دليل سفر شما به ايران و مشهد چه بوده است؟

«پروفسور سيدزين الرحمان» :خيلي خوشحال هستم که به مشهد سفر کرده ام و توانستم در کنگره «طب ايراني اسلامي، حيات طيبه» شرکت و از نزديک شاهد حضور ۴۰۰ نفر از اطباي طب سنتي ايراني اسلامي از سراسر ايران باشم و در کارگاه هاي آموزشي شرکت کنم.



توجه دولت مردان ايران به طب سنتي ايراني اسلامي


اميدوارم برگزاري اين کنگره ها تاثير خوبي بر وزارت بهداشت ايران بگذارد و دولتمردان را به سمت و سويي هدايت کند که از طب سنتي ايراني اسلامي حمايت کنند تا دوباره آن عظمت ديرينه اي را که طب سنتي ايراني اسلامي داشته و در سرتاسر جهان نيز گسترش پيدا کرده است شاهد باشيم.

*شرايط طب سنتي ايراني اسلامي اکنون در ايران و هند چگونه است؟

من اميدوارم و خوشحال مي شوم در ايران که مرکز طب سنتي ايراني اسلامي بوده دوباره طب ايراني اسلامي احيا شود و رواج پيدا کند. دانشمندان ايراني بعد از انقلاب اسلامي علوم کاربردي و فناوري هايي را که نياز کشورتان بوده است به دست آورده و بومي کرده اند که همين کار را بايد در مورد طب سنتي ايراني اسلامي که بنيان گذاران آن اطبا و دانشمندان ايراني بوده اند انجام دهند تا با توجه و همراهي مسئولان ايراني شاهد جنبش و احياي مجدد طب سنتي باشيم.



شوراي مرکزي دولتي طب سنتي در هندوستان


امروز در هند يک شوراي مرکزي دولتي طب سنتي وجود دارد که طب هاي سنتي رايج در هندوستان مانند طب «آروويدا»، «سيددا» و همچنين طب سنتي ايراني اسلامي را که مورد تاييد دولت هند است تحت حمايت خود دارد.

وزارت بهداشت هند داراي معاونت طب سنتي است که خود به چند معاونت تقسيم مي شود که يکي از آن ها معاونت طب سنتي ايراني اسلامي است که امروزه پررونق ترين طب سنتي در هندوستان است.



۴۵ دانشکده پزشکي طب سنتي


اکنون ۴۵ دانشکده پزشکي طب سنتي ايراني اسلامي در هند فعاليت مي کنند که تعدادي از آن ها متعلق به بخش خصوصي و تعدادي نيز دولتي هستند که براي ورود به اين دانشکده ها امتحان کنکور برگزار مي شود و پذيرفته شدگان با ۵ سال تحصيل به عنوان پزشک فارغ التحصيل مي شوند و با مدرک وزارت بهداشت به طور رسمي مطب داير مي کنند، حتي استادان دانشکده هاي طب سنتي هندوستان برابر با استادان دانشکده هاي پزشکي حقوق مي گيرند و از تسهيلات آن ها نيز برخوردارند.



۶۰هزار پزشک طب سنتي ايراني


امروزه ۶۰ هزار نفر به عنوان پزشک طب سنتي ايراني اسلامي در هند با مجوز دولت مطب دارند و در کنار آن چندين بيمارستان تخصصي که در آن حتي جراحي ها طبق دستورات طب سنتي ايراني اسلامي انجام مي شود وجود دارد و براي آن نيز دور ه هاي آموزشي فوق تخصصي برگزار مي شود و اين مختص هندوستان نيست بلکه در پاکستان، بنگلادش، سريلانکا، نپال و آفريقاي جنوبي نيز وجود دارد و از اطباي مطرح هندي در طب سنتي ايراني اسلامي براي آموزش و رواج اين طب دعوت مي شود زيرا دولت هاي اين کشورها مي بينند اين طب ارزان و پاسخ گوي بيماران است بنابراين از آن حمايت مي کنند.



دانشکده طب ايراني اسلامي در ژوهانسبورگ


در شهر ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي دانشکده طب ايراني اسلامي تاسيس شده است و کويت نيز از اطباي طب ايراني اسلامي دعوت کرده که اين دانشکده را در آن جا راه اندازي کنند و در حال حاضر در کشورهاي انگليس، آلمان، کانادا و آمريکا نيز پزشکان هندي تحصيل و در رشته هاي طب سنتي ايراني اسلامي با مجوز رسمي در حال فعاليت هستند.



رقابت تنگاتنگ براي ورود به دانشکده هاي طب سنتي


امروزه مدارکي را که دانشکده هاي طب سنتي ايراني اسلامي در هند صادر مي کنند سازمان  جهاني بهداشت قبول دارد به همين دليل در هندوستان براي ورود به دانشکده هاي طب سنتي ايراني اسلامي همان طور که در کشور شما براي ورود به دانشگاه رقابت تنگاتنگي وجود دارد براي ورود به اين دانشکده ها در هند رقابت و استقبال چشمگيري برقرار است و اين شور و اشتياق فقط در ميان مسلمانان نيست که ۲۰درصد جمعيت هند را تشکيل مي دهند بلکه بيشترين متقاضيان ورود به اين دانشگاه هاي طب سنتي ايراني اسلامي غيرمسلمانان هستند.

*داروهاي طب سنتي ايراني اسلامي از کجا تهيه مي شود؟

داروهايي را که در قديم حکماي ايراني نسخه هاي آن ها را پيچيده اند در حال حاضر توسط کارخانه هاي داروسازي طب سنتي ايراني اسلامي توليد مي شود، درآمد يک کارخانه داروسازي که داروهاي طب سنتي ايراني اسلامي را توليد مي کند ۸۵ ميليارد روپيه در سال است و اين در حالي است که بيش از ۱۰ کارخانه داروسازي براي طب سنتي ايراني اسلامي در هند وجود دارد که درآمدي بيش از ۱۰۰ ميليارد روپيه اي را براي هند ايجاد مي  کند که دليل آن استقبال خوب مردم هند از داروهاي گياهي است.

*شما به دوره هاي تخصصي و فوق تخصصي طب سنتي ايراني اسلامي در دانشکده هاي هند اشاره کرديد و همچنين به درآمدهاي کلان از فروش داروهاي گياهي لطفا کمي توضيح بدهيد.

در هندوستان و در طب سنتي ايراني اسلامي رشته هاي مختلف تخصصي و فوق تخصصي هم داريم، يعني اين نيست که فردي ۵ سال درس بخواند پزشک شود و تمام، بلکه دانشجو مي تواند ادامه تحصيل دهد و در رشته هاي مختلف تخصص و فوق تخصص هم بگيرد مانند، متخصص کليه، کبد و ... و يا متخصص جراحي شود زيرا ما جراحي هاي فوق تخصصي را در بيمارستان هاي طب سنتي ايراني اسلامي نيز انجام مي دهيم.



سرمايه گذاران کارخانه هاي داروسازي طب سنتي در هند مسلمانان هستند


سود و درآمدي که کارخانه هاي داروسازي طب سنتي دارند متعلق به مسلمانان است و درآمد خوبي است براي افراد مسلماني که در اين طب فعاليت دارند و عمده درآمد آن ها نيز همين است. اکنون اکثر افرادي که پزشک طب سنتي ايراني اسلامي مي شوند مسلمان هستند که همين باعث عزت و افتخار مسلمانان هندي شده است.

*شما مي گوييد طب سنتي ايراني اسلامي؛ اين طب چگونه سر از هند درآورده است؟

ريشه طب سنتي ايراني اسلامي متعلق به هند نيست بلکه متعلق به ايران بوده و از ايراني ها به ما منتقل شده است و آن به دليل مهاجرت اطباي ايراني به هند با تحمل سختي ها و دوري از وطن بوده است و آن ها با تحمل اين دشواري ها توانستند علم و دانش خود را به هندي ها آموزش و در شبه قاره هند گسترش دهند و اين رفت و آمد اطباي ايراني به هند در دهه هاي گذشته نيز ادامه داشت و از زماني که توجه به طب سنتي در ايران کم و رواج آن ممنوع شد رفت و آمدها و رابطه هاي ما با اطباي طب سنتي ايراني قطع شد.



ما علمدار و ميراث دار طب سنتي ايران هستيم


ما اکنون علمدار و ميراث دار طب سنتي ايران هستيم و از طب ايراني اسلامي شما حفاظت مي کنيم ولي اميدواريم يک نهضت جديد که اکنون شاهد گوشه اي از آن هستيم به صورت ملي براي احياي دوباره طب سنتي در ايران به وجود بيايد که اين کار باعث تقويت طب سنتي ايراني اسلامي در هند نيز خواهد شد.



منتظر ابوعلي سيناي ديگر هستيم


ما منتظر دانشمندان جديد طب سنتي ايران هستيم تا دوباره شاهد حضور يک ابن سينا و زکرياي رازي ديگري باشيم تا پزشکي سنتي ايران که بيش از هزار سال قدمت دارد دوباره احيا شود و نه تنها مردم شبه قاره هند بلکه کل مردم جهان از آن سود ببرند.

* گفتيد ابوعلي سينا، ابن سينا را در شبه قاره هند چه قدر مي شناسند؟

ابن سينا و زکرياي رازي به هند سفر نکرده اند ولي اکنون در هند زنده اند، اگر امروز در ايران فقط اسم آن ها زنده است اما در شبه قاره هند آن ها عملا زنده هستند و آثار آن ها جزو کتاب هاي علوم پزشکي است که تدريس مي شود، حتي به دليل اين که خيلي ها با زبان فارسي آشنايي ندارند کتاب هاي آن ها به اردو ترجمه شده و اين در حالي است که اصل کتاب ها به زبان فارسي بوده و مرجع آموزش پزشکي طب سنتي ايراني اسلامي است.



ترجمه کتاب هاي طب سنتي ايران از ۳۰۰ سال گذشته به زبان اردو


از ۳۰۰ سال گذشته تاکنون کليه کتاب هاي طب سنتي ايراني اسلامي که در ايران تأليف شده است به زبان اردو ترجمه و در شمارگان زياد نيز چاپ شده و مورد استفاده استادان دانشگاه و دانشجويان اين طب در شبه قاره هند قرار گرفته است.



۴۷ عنوان کتاب و ۲۰۰ مقاله علمي


من تاکنون ۵ کتاب تحقيقاتي درباره شخصيت ابوعلي سينا تأليف کرده و ۴۲ عنوان کتاب با سرفصل هاي طب سنتي ايراني اسلامي به زبان هاي اردو و انگليسي تأليف و ۲۰۰ مقاله علمي نيز در همين باره ارائه داده ام.



عشق و ارادت به ابوعلي سينا


ما در هندوستان چنان عشق و ارادتي به ابوعلي سينا و اطباي طب سنتي ايراني اسلامي داريم که خود من فرهنگستاني به نام ابن سينا در شهر «علي گَرد» که شهر علمي است تأسيس کرده ام و اکنون به بزرگ ترين مرکز علمي، تحقيقاتي طب سنتي ايراني اسلامي در هند تبديل شده است و دانشمنداني از آمريکا، انگليس، آلمان و کشورهاي مختلف جهان، براي مطالعه متون اصلي و نسخه هاي خطي کتاب هاي ابوعلي سينا و طب ايراني اسلامي که بيش از ۶۰۰ عنوان کتاب خطي در اين زمينه است به فرهنگستان ابن سينا در شهر علي گرد هندوستان مي آيند.

در خود شهر علي گرد از هر کسي که سوال کني از کجا آمده اي مي گويد از ابن سينا و نام ابوعلي سينا هر روز در شهر علي گرد بر سر زبان هاست و در کل ابوعلي سينا در شهر دانشجويي علي گرد کاملا شناخته شده است.

* به نظر شما چرا طب سنتي ايراني اسلامي در ايران غريب است و رواج آن براي ايران چه منفعتي خواهد داشت؟

اگر طب سنتي ايراني اسلامي در ايران احيا شود چند تحول بزرگ در سطح ملي و جهاني براي مردم ايران اتفاق خواهد افتاد، تحول اول اين که کل مشاهير بزرگ طب سنتي اسلامي ايران که در سطح جهان شهرت دارند به ويژه در شبه قاره هند و در ايراني شناخته شده نيستند و کتاب هاي آن ها مورد مطالعه قرار نمي گيرد، شناخته شده و مورد مطالعه قرار مي گيرد.



کتاب هاي ابوعلي سينا و حکماي طب سنتي زينت کتابخانه ها نمي شود


ديگر کتاب هاي ابن سينا و ديگر مشاهير طب سنتي ايراني اسلامي زينت کتابخانه ها نمي شود و وارد بازار شده و مطالعه مي شود و اين خود باعث مي شود ميراث کهن طب سنتي ايراني که متعلق به مردم ايران است دوباره در ايران احيا شود.



در ديگر کشورها براي کوچک ترين افتخار تبليغ مي کنند


کشورهاي چين، ژاپن، کره و حتي کشورهاي اروپايي اگر کوچک ترين افتخاري در تاريخ گذشته خود داشته باشند به آن افتخار و براي آن تبليغ مي کنند و در مورد آن کتاب مي نويسند و تحقيق انجام مي دهند و آن را احيا مي کنند ولي طب سنتي ايراني اسلامي که متعلق به ايران است با اين همه مشاهير به آن صورتي که شايسته است مورد توجه قرار نمي گيرد و در مورد آن تحقيق نمي شود تا در ايران رسميت يابد و اين ميراث شايسته دوباره در جهان مطرح و در ايران شناخته و از غربت خارج شود.



ايران از نظر آب و هوايي بي نظير است


مطلب دوم اين که ايران يک کشور بي نظير از نظر آب و هوايي و پوشش گياهان دارويي است. به طور مثال، امروز در مشهد هوا گرم است، در حالي که در بعضي از نقاط ايران هوا خنک و در شمال هوا باراني و در بعضي از نقاط بياباني و خشک است و در کل ايران داراي چهار فصل در يک زمان است که از اين منظر ايران کشوري بي نظير است.



گياهان دارويي در ايران خود به خود توليد مي شود و رشد مي کند


با اطلاعاتي که ما از ايران داريم کل گياهان دارويي که در سطح جهان توليد مي شود در ايران خود به خود توليد مي شود و رشد مي کند که مردم ايران از آن خبر ندارند در صورتي که اطباي ايراني از آن ياد کرده و آن ها را معرفي و منطقه رشد آن را نيز ذکر کرده اند در حالي که مردم ايران نمي دانند.

اگر گياهان دارويي در سطح انبوه توسط کشاورزان و به صورت مکانيزه مانند گندم و ساير محصولات کشاورزي کشت شود و به صورت دارو درآيد، ايران مي تواند ميلياردها دلار صادرات دارويي و غيرنفتي داشته باشد و ايران را در سطح جهان معرفي کند و در داخل نيز براي درمان بيماران استفاده شود.

من خواهش مي کنم اين پيام من را در روزنامه چاپ کنيد و به مردم ايران برسانيد که طب ايراني و اسلامي را که ميراث بزرگ حکما و دانشمندان ايراني است احيا و آن را حفظ کنند.

* فرق طب سنتي ايراني اسلامي با طب جديد چيست؟

فرق عمده بين طب جديد با طب سنتي ايراني اسلامي اين است که داروهاي طب جديد که در جهان رايج است شيميايي است و فقط بيماران را درمان مي کند ولي داروهاي طب سنتي ايراني اسلامي که تجويز مي شود يک نوع تغذيه براي بدن است و داروهاي گياهي که وارد بدن بيمار مي شود، هم کار دارو را انجام مي دهد و هم او را تغذيه و تقويت مي کند تا بدن بر بيماري فائق آيد و اسباب بيماري از بين برود و آن را ريشه کن مي کند ولي داروهاي طب جديد فقط ضربتي عمل مي کند و ضربتي نتيجه مي گيرد و براي بدن سود ديگري ندارد.



تقويت سيستم ايمني بدن در بيماران ايدزي


بدن بيماري که ضعيف شده و سيستم ايمني آن قدرت خود را از دست داده مانند بيماري ايدز که در آن سيستم ايمني بدن ضعيف و از کار افتاده است طب جديد نمي تواند آن را معالجه کند ولي در طب سنتي ايراني اسلامي اطباي ما اين نسخه ها را در ۸۰۰ سال پيش پيچيده اند و اکنون در هند ما از آن ها استفاده مي کنيم. هر چند مدعي نيستيم بيماري ايدز را ۱۰۰ درصد معالجه مي کنيم ولي به دليل شيميايي نبودن داروها و تغذيه اي بودنشان بدن بيمار تقويت و باعث ايجاد آرامش در بيمار مبتلا به ايدز مي شود.



مراجعه هندي ها به پزشکان طب سنتي


متأسفانه در ايران فرد وقتي بيمار مي شود به متخصص و فوق تخصص مراجعه مي کند و هر گاه همه جواب رد به او بدهند تصميم مي گيرد براي درمان به خارج از کشور برود ولي بايد به آن ها گفت خوب پزشکان اروپايي همين علم را دارند و فرقي نمي کند و بايد به فکر راه هاي جايگزين درماني باشند ولي به آن توجه نمي کنند.

در هندوستان اگر از پزشکي نتيجه نگيرند به راحتي به پزشکان طب سنتي ايراني اسلامي مراجعه مي کنند و نتيجه مي گيرند ولي اين باعث شده که بسياري از بيماران در همان مرحله اول به پزشکان طب سنتي ايراني اسلامي مراجعه کنند بدون آن که هزينه زيادي بپردازند.



علوم پزشکي متنوع در هند


در هندوستان علوم پزشکي متنوع است. علوم پزشکي جديد و طب هاي سنتي «سيددا»، «آروويدا» و طب سنتي ايراني اسلامي که مردم هر گاه بيمار مي شوند به همه اطبا مراجعه مي کنند ولي مي بينند که در طب سنتي ايراني اسلامي نتيجه مي گيرند به همين خاطر اين طب هر روز در هند شاهد رونق بيشتري است و داروخانه ها و کارخانه هاي توليد داروي گياهي اين طب نيز گسترش بيشتري پيدا مي کند.



حمايت دولت هندوستان از طب سنتي ايراني اسلامي


دولت هندوستان چه در دوران استعمار انگليس و چه در زمان استقلال هند، دولت اسلامي نبوده است و اکثر جمعيت آن را غيرمسلمانان تشکيل مي دهند و حکومت آن نيز در دست غيرمسلمانان است ولي آن ها از طب سنتي ايراني اسلامي حمايت مي کنند. به اين دليل که از آن نتيجه مي گيرند و با کمک آن هزينه هاي درمان ارزان است و مردم هند نيز که بيشتر قشر متوسط و کم درآمد هستند خيلي راحت از آن استفاده مي کنند براي همين دولت هندوستان به جاي آن که از آن جلوگيري کند از طب سنتي ايراني اسلامي حمايت مي کند.

آرزوي من اين است که همين تحول در ايران هم به وجود بيايد و همان طور که به علوم ديگر توجه شده است به طب سنتي ايراني اسلامي نيز توجه شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

زهرا
با سلام و خسته نباشید برای وارد شدن در دانشگاه رشته طب سنتی باید چه مدرکی داشته باشیم میتونیم از دیبلم شروع کنیم خواهش میکنم خیلی عجله دارم برای جوابش در ضمن کدوم دانشگاهها این رشته داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فریدی
Iran, Islamic Republic of
سلام
برای تحصیل در رشته دکترای طب سنتی باید مدرک پزشکی داشته باشید و جهت ادامه تحصیل و اخذ تخصص طب سنتی در آزمون شرکت کنید.
علی حبدری
فارغ التحصل لیسانس داروسازی از هندوستان
در سال 65 هستم تمایل به ادامه تحصیل در طب سنتی و یا تدریس در این رشته را دارم و اگر امکان
دارد راهنمایی کنید . با تشکر
ناهیدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
دانشجوی دانشگاه تهران هستم و برای پایان نامه روی طب سنتی و کمبود دانشگاهها و تحقیقات و مقالات راجه ب طب سنتی کار می کنم میشه منبع مطالبتون رو برام ارسال کنید ممنون میشم
هادی
Iran, Islamic Republic of
سلام واحترام:
فارغ التحصیل رشته دکتری طب ایرانی از ارمنستان هستم ودارای تحقیقات بالینی در بیماریهای کلیوی ( نفریت) نیز میباشم مایلم در دانشگاههای هند ادامه تحصیل بدم آیا امکانش هست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!