شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۲
کد مطلب: 30806
۶
۲۵

تغییرات جدید رشته روان شناسی در دانشگاهها /ادغام گرایش ها و اضافه شدن 13 درس جدید

تغییرات جدید رشته روان شناسی در دانشگاهها /ادغام گرایش ها و اضافه شدن 13 درس جدید

به گزارش میگنا، دکتر علی فتحی پور آشتیانی درباره کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی توضیح داد: این کارگروه پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تحول در علوم انسانی از سال 89 فعالیت خود را آغاز کرد. ما برای حضور در کارگروه روانشناسی اساتیدی را از قم و دانشگاه‌های مختلف کشور دعوت کردیم.

وی ادامه داد: نقطه آغاز فعالیت‌ها بررسی وضع موجود رشته روانشناسی در کشور بود. با توجه به این که برنامه‌های در حال اجرا مربوط به 20 تا 25 سال پیش بوده و در سالهای 67 تا 72 تنظیم شده است، این امر کاملاً ضروری بود که وضع موجود روانشناسی به منظور تغییر و تحولات لازم مورد بررسی قرار گیرد. در این زمینه هر کدام از اعضای کارگروه مسئولیتی را بر عهده گرفتند و متناسب با تخصص خود گزارشی را از وضع موجود تهیه و ارائه کردند.

 رئیس کارگروه روانشناسی شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به نتایج بررسی های مقدماتی اظهار کرد: نتایجی که در کارگروه ها حاصل شد ضرورت بازنگری و تحول در این رشته را شفافتر کرد. آنچه در بررسی‌های مقدماتی به آن رسیدیم مواردی همچون به روز نبودن عناوین درسی و منابع، حاکمیت ترجمه بر تألیف در منابع و متون مورد استفاده، فقدان توازن از نظر پذیرش دانشجو، گسترش بی‌رویه جذب دانشجو، افت جدی کیفیت آموزشی، بی‌توجهی دانشجو نسبت به استاد و ... بود.

 فتحی پور افزود: طی بررسی‌ها مشخص شد که تعداد دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی حدود 150 هزار نفر است که از این تعداد 82 درصد خانم و حدود 18 درصد آقا هستند. این نسبت در مقطع کارشناسی ارشد به 72 درصد خانم و 28 درصد آقا تغییر می کند و تعادل در این زمینه را تنها در دوره دکترا دیدیدم.در نتیجه بررسی این موضوع را با توجه به نیازهای جامعه در دستور کار قرار دهیم.

 وی تصریح کرد: هم چنین از دانشجویان مقطع کارشناسی 62 درصد در دانشگاه پیام نور، 26 درصد در دانشگاه آزاد، 10 درصد در دانشگاه سراسری و 2 درصد در مراکز غیرانتفاعی به تحصیل مشغولند و می توان عدم توازن بین دانشگاه ها را به وضوح دید.

 
ادغام تمام گرایشهای روان شناسی

 وی درباره نتایج برگزاری کارگروه ها توضیح داد: نتیجه گرفتیم در مقطع کارشناسی همه گرایش‌ها ادغام شود و تنها یک برنامه کارشناسی به اسم روانشناسی بدون گرایش داشته باشیم؛ به جای این که روانشناسی بالینی، عمومی، صنعتی سازمانی، کودک و نوجوان، اصلاح و تربیت و حتی مشاوره داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با تجمیع برنامه‌ها در دوره کارشناسی برنامه جدیدی را ساختیم که بر اساس آن دانشجویان روانشناسی حدود 74 واحد دروس پایه، حدود 34 واحد دروس تخصصی، 10 واحد دروس اختیاری و 25 واحد دروس عمومی می‌گذرانند و دانشجویان با گذراندن دروس تخصصی به نوعی با گرایش‌های مختلف این رشته آشنا می‌شوند.


 هشت درس روان شناسی با رویکرد دینی

 رئیس کارگروه روانشناسی شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تقریباً در تمام درسها هدف‌گذاری‌ها بر مبنای بومی‌سازی و ارزش‌مداری بوده است، افزود: به جز درسی مانند آمار که علم محض است، تقریباً در هیچ درسی نیست که ما مباحث بومی و ارزشی را لحاظ نکرده باشیم. به طور مشخص در برنامه جدید هشت درس با رویکرد دینی در نظر گرفته شده است.

 فتحی پور تصریح کرد: دو درس از این هشت درس پیش از این هم جزو برنامه درسی روانشناسی بوده اما با عنوان و سرفصل جدید تعریف شده است. انسان در اسلام و علم النفس عنوان قبلی این دو درس بود که آنها را به انسان‌شناسی از دیدگاه اسلام و روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان تغییر دادیم. شش عنوان درسی معرفت‌شناسی، آشنایی با فلسفه اسلامی، روانشناسی دین، فلسفه علم روانشناسی، آموزه‌های روانشناختی در قرآن و حدیث 1 و 2 نیز به برنامه جدید اضافه شده است.

 
ورود 13درس جدید در کارشناسی روان شناسی

 وی با بیان اینکه 13 درس کاملاً جدید به مجموعه دروس کارشناسی روانشناسی اضافه شده است، گفت: این دروس شامل فناوری اطلاعات در روانشناسی، روانشناسی اخلاق، روانشناسی سلامت، روانشناسی خانواده، روانشناسی اجتماعی کاربردی، روانشناسی سالمندی، مدیریت استرس، روانشناسی اعتیاد، روانشناسی ورزش، روانشناسی تلبیغات و رسانه، روانشناسی نظامی، روانشناسی بنیادی و روانشناسی رفتار مصرف کننده می شود.

فتحی پور درباره روند برنامه تهیه شده توضیح داد: برنامه کارشناسی روانشناسی در بهمن ماه سال 1391 نهایی شده و به شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم و شورای تحول ارائه شد.سپس مدتی صرف تعریف و مشخص کردن ساز و کار اجرایی شدن برنامه‌های جدید شد و در نهایت با تصویب برنامه در مهرماه سال 92 در شورای تحول، به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده شد و در دی‌ماه نیز در شورای عالی به تصویب رسید و جهت اجرا به وزارت علوم ابلاغ شد.

به گفته وی، در نامه‌ شورای عالی به وزارت قید شده بود که این برنامه پنج ساله است و بعد از پنج سال مجدداً قوت و ضعف‌های آن بررسی شده و اگر لازم باشد می‌تواند مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

 
لزوم اجرای برنامه جدید در سال 94

 
رئیس کارگروه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه الزامی برای اجرای برنامه جدید از سوی دانشگاه در سال 93 وجود نداشت، گفت: قرار بود در کنکور 93 این برنامه در کنار برنامه‌های موجود ارائه شود و هر دانشگاهی که آمادگی داشت برنامه جدید را در کنار برنامه قبلی اجرا کند. در سال 93 حدود 30 مرکز آموزشی اجرای برنامه جدید را آغاز کردند، اما از سال 94 مقرر شده است که همه دانشگاه‌ها برنامه جدید را اجرایی کنند.

 رئیس کارگروه روان شناسی شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای جداگانه برای تألیف کتاب افزود: در این کمیته برای همه درس‌های پیش‌بینی شده که چیزی حدود 67 درس است، کتاب‌هایی تألیف خواهد شد. احتمالا تا دو سال آینده اکثر کتاب‌ها در دروس مختلف روانشناسی با رویکردهای تحولی بومی‌سازی، اسلامی‌سازی، غنی‌سازی و بروزرسانی آماده شود.

 فتحی پور با بیان اینکه کتاب‌های موجود 60 تا 70 درصد نیازهای ما را برآورده می‌کند.، ادامه داد: در بعضی از دروس شاید کتاب‌های نزدیک به سرفصل داشته باشیم اما کتاب لازم و مناسب برای تدریس را نداریم و اساتید تا زمان فراهم شدن منابع مدون و مختص به سرفصل باید با استفاده از جزوه و با اطلاعات و مطالعات خودشان پیش بروند.

 وی تصریح کرد: یکی از راهکارها برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اساتید دانشگاه به منظور ایجاد آمادگی برای تدریس دروس جدید است و اولین کارگاه در چهار موضوع شهریورماه سال گذشته با حضور 100 نفر از اساتید دانشگاه‌ها برگزار شد.

 
لزوم تحصیل روان شناسی در مقاطع تحصیلات تکمیلی

 
وی هم چنین گفت: برنامه به گونه‌ای تنظیم شده که در موقعیت‌های مختلف کاری، فارغ التحصیلان حداقل‌هایی از اطلاعات را داشته باشند تا بتوانند از آنها بهره کافی ببرند و کارایی قابل قبولی داشته باشند. اما در مجموع من اعتقاد دارم که.

 وی معتقد است که کارشناس روانشناسی نباید و نمی‌تواند کار تخصصی در حوزه روانشناسی انجام دهد

 رئیس کارگروه روان شناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره اظهار کرد: در رشته‌های مهندسی یک نفر با گذراندن دوره کارشناسی می‌تواند به کارآمدی مناسب و قابل قبولی در رشته خود دست یابد و شاید نیازی به دوره کارشناسی ارشد و دکترا نداشته باشد، اما در رشته روانشناسی با توجه به این که موضوع مطالعه انسانی است که پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد، فرد نمی تواند با گذراندن 130 واحد درس که بخشی از آن هم عمومی است به کارامدی مورد نظر در این رشته برسد.

             

 

 

مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علی
United States
متاسفانه ما می خواهیم ارتباط علمی خود را با دنیا قطع کنیم
با این کار صد ها سال از قافله علم در دنیا عقب خواهیم افتاد
اگه تما دروس این رشته را اسلامی و ایرانی کنیم باز این کار فقط کار ظاهری انجام داده ایم
سعید
Iran, Islamic Republic of
از آدم های مثل بعید نیست. لطفا رشته مامایی که کارشناسی است و می تواند بچه بزایاند و حتی دارو بدهد را هم اصلاح کنید. شما که در چهار سال امکان اموزش ندارید چطور در سه ترم اینها را بالینی خواهید کرد.
faeze
Iran, Islamic Republic of
اقای دکتر بازهم از صحبت اای گرانبهای شما استفاده کردم.بسیار خوب هست چرا که رشته ی روانشناسی کم کم با این جمعیت ارزش خودش رو ازدست میده در مقطع کارشناسی به جز ی اسم تفاوتی بین گرایشها نیست اما معضل جامعه روانشناسان این هست ک به راحتی ودر گرایشهای دبگه و با مدرک کارشناسی به درمان و مطالعه مراجعین پرداخته میشه.امیدوارم به این قضیه توجه بشه اما اسلامی کردن روانشناسی امری غیر ممکنه اگر بتونید توضیحات بیشتری ارایه بدین در این زمینه.
Romania
جای تاسف دارد که در شورای سیاستگذاری در این زمینه یک نفر دانشمند اگاه به رشته روانشناسی وجود نداشته تا بگوید روانشناسی یک علم است متل پزشکی کارش درمان بیماران و بهبود شرایط جامعه است با خوامدن این واحدهای پیشنهادی به نطر شما روحانی تحویل جامعه می دهید نه روانشناس چطور است که این رشته را از دانشگاه حذف و به حوزه اصافه کنید دردسر شما هم کمتر می شود
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
سلام.خیلی هم عالی ، اما باید قبول کنیم این حجم پذیرش بسیار غلط می باشد به خصوص در تحصیلات تکمیلی وهمینطور اطلاع رسانی جامع که کارشناسهای غیر مرتبط با تحصیل در ارشد ودکتری قادر به فعالیت نمی باشند.
سارا
Romania
متاسفانه دیگه رشته ای به نام روانشناسی وجود نخواهد داشت
فرنوش
Iran, Islamic Republic of
من دانشجوي دكتراي عمومي هستم ليسانس و فوقم رو باليني خوندم در حال حاضر به اين نتيجه رسيدم كه دانشگاه مباني اوليه رو آموزش ميده خود فرد هست كه بايد مطالعه كنه الانم كه بازار وركشاپ ها داغه توي هر سه مقطع هم علم النفس رو خونديم تقسيم بندي طولاني ابن سينا و فارابي غيره الان كه كار درمان مي كنم هيچ به دردم نمي خوره كاش به جاي اينهمه دروس چند تا واحد واسه كاربرد روانشناسي انتخاب مي كردن تا اين همه ليسانس بيكار نداشتيم
sarr
Iran, Islamic Republic of
Daghighan..moafegham
سحر
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسف شدم اگر یک نفر اگاه واقعی به این علم تو این گروه بود این نتایج نمی گرفتند.مشخص که تعداد کتاب های ترجمه از تالیفی باید بیشتر باشد مگر ما چند ساله.داریم علمی رو این رشته کار می کنیم.کاشکی نگرانی ما هر چه بیشتر علمی کردن این رشته بود .حتما علم نفس که نظریه هاش برای قرون وسطی بود به درد ما می خورد.
Somi30
Iran, Islamic Republic of
واقعأ برای هموطنانم متأسفم که اطلاعاتی غیره کاربردی را باید بفهمند و بفهمانند
Iran, Islamic Republic of
من دانشجوی ترم ۲ روانشناسی دانشگاه ازاد اهواز هستم . من ب عنوان یک دانشجوی ترم پایین بیشتر مفاهیم اصطلاحات را در جزوه هام نمیفهمم استاد هیچ توضیحی درباره مطالب دروس نمیده ومن طوطی وار حفط میکنم صرفا جهت نمره. ب نظر شما من بعد از فارغ
مونا
Iran, Islamic Republic of
بجای دروس تئوری چندتا واحد عملی تکنیک درمان بذارین که مفید باشه مگه یه دانشجو چقدر پول داره که برای یادگیری در دانشگاه باید علاف کارگاه ها باشه
Iran, Islamic Republic of
از مسئولین محترم که زحمت کشیدند چنین تصمیمی را برای جامعه انسانی گرفتند فکر میکنم هیچ گاه گذارشان. به بخش های اعصاب وروان نیفتاده تا بدانند بیمار اسکیزوفرنیا. افسردگی های ماژ ور و....نمی توانند با رویکرد اسلامی درمان شوند واین کار یعنی نابودی علم روانشناسی واگر تصمیم این چنینی دارند بهتر است این رشته را جزو رشته های حوزه‌ها ی علمیه کنند ودر مدارس حوزه علمیه بخش های اعصاب وروان هم راه اندازی کنند تا طلبه های محترم با رویکرد اسلامی به مداوای بیماران اعصاب و روان بپردازند.
سمیه
Iran, Islamic Republic of
مگه اسکیزوفرن یا افسردگی مزمن را روان شناس می تونه درمان کنه !!
Iran, Islamic Republic of
به نظرت پس کی درمانشان میکنه ؟؟ بخش مهمی از درمان اینا بعهده روانشناس بالینی هس
جواد
Iran, Islamic Republic of
سلام
شما فکر می کنید نظریه های غربی از کجا امده مخصوصا همین فروید اگر تاریخچه خونده باشید میبینید که مبانی نظریه ها افسانه ها هستند
حالا چه ایرادی دارد که ماهم با واسطه مبانی اسلامی نظریه پردازی کنیم
فکر میکنید مبانی اسلامی ( قران و احادیث و...) کمتر از افسانه های قرون وسطی می باشد توسط مهندسی معکوس و با روش های علمی می توان از مبانی اسلام نظریات روان شناسی ارائه کرد
پزشکی یا مهندسی با روان شناسی متفاوت است اسلام دین انسان سازی است و مطمئنا می توان از ان نکات بسیار ظریف و دقیق روان شناسی استخراج کرد البته که نکات پزشکی بسیاری نیز می توان از مبانی اسلامی استخراج کرد پس این قدر دین را دکوری نبیند اسلام بسیار ریزبین تر و دقیق تر از افسانه ها و اسطوره های آن که زایید اذهان بشریست بر علم مطالعه رفتار واقف است
فقط به خاط اعتماد به نفس پایین و تنبلی ماست که میخواهیم لقمه آماده غربی ها را استفاده کنیم
کار شدنی است ولی پشتکار اعتماد به نفس و باور می خواهد
و باید از یک جایی شروع کرد روان شناسان زیادی سالهاست درین زمینه پژوهش می کنند در حوزه و دانشگاه که محدود است و باید فراگیر شود که رشدش بیشتر شود.
احمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام.. بسیار بسیار متاسفم.. قطعا این اشتباهی بزرگه.. مگر در قرآن نیامده که همه علم ها علم الهی هستند؟ پس اسلامی سازی یعنی چه؟ اصلا بگوییم فروید و سایر افراد بی دین!! شما به حرف ها نگاه کنید.. نه به گوینده حرف.. بهتر نیست اول تکلیفتان را با مقاطع ابتدایی و راهنکایی حل . فصل کنید بعد بیایید برای کارشناسی و دانشگاه آستین بالا بزنید؟ مثل شما مثل پدری بی سواده که بچه هایش را به فرزندی قبول کرده.. حالا که بچه ها با سواد و عالم شدند می خواد ثابت کند که میفهمد.. دیوارتان کج است.. کج.. سهمیه بندی بنزین رو موشکافی که بکنیم میفهمیم چه دارد می شود.. زمینه های عقب ماندگی ما را فراهم میکنید تا از شما جلو نزنیم..
پانته آ
Iran, Islamic Republic of
با این نظر بسسسسیار موافقم,ادم ناامید میشه با این تفکیک
Iran, Islamic Republic of
باسلام وتشکرازاینکه بلاخره سعی شده دراین زمینه تحولاتی داده بشه!زیراکه لازمه هرپیشرفتی دادن تغییراتی در روند گذشته است و اینو هر روانشناسی بهتر ازدیگران میتونه درک کنه!امیدوارم که درروند این تحولات وبااستفاده ازنظریات صاحبنظران این رشته بهترین نتایج دریافت بشه وروزی برسه که موثرترین وکارآمدترین کتب روانشناسی ازجامعه ایرانی به جهان ارائه بشه
odil
Romania
مسخرشو درآوردن دیگه!!!
هی همه چی رو میخوان مثلا اسلامی و بومی کنن! اگ راست میگن مطالب روکاربردی کنن ک بتونیم بعد فارغ التحصیلی لااقل یه چیزی حالیمون شه
کلاس۷۲نفریه ما ک همیشه موقع درس علم النفس خواب بودن
اما بجاش سر کلاسایی مث آسیب شناسی, خیلی دقیق گوش میدادن
آخه ب چ درد من میخوره ک بدونم ابن سینا راجع ب کاءنات چ نظری داشته یا افلاطون چندسال پیش زندگی میکرده؟!
فایزه
Estonia
من دانشجوی ترم سه ارشد بالینی هستم و این افتخارو داشتم تا در لیسانس و پایان نامه در خدمت اقای دکتر باشم.اضافه کردن این درس ها بنظرم خیلی خوبه ولی نباید روانشناسی و اسلام ادغام بشوند این دو دوچیز کاملا مجزا ازهم هستند.روانشناسی هیچگاه از اسلام به درمان نمیپرداره مخصوصا کار بالینی و اسلام هیچ گاه نمیتون تبدیل به ر ویکردی بشه برای علمی مثل روانشناسی. ما هم در کارشناسی علم النفس گذروندیم هم در ارشد ولی چیزی ازاون به ما کمک نمیکنه جراکه روانشناسی یک علمه مثل آمار و فرمولهای خاص خودشو داره به نظر من و همه ی بچه های جامعه روانشناسی هیچ وقت روانشناسی با اسلام ادغام نخواهد شد این یک فاجعه بوجود میاره این دو دوخط موازی هستند هیچ ربطی بهم ندارند.
سعید
Iran, Islamic Republic of
با سلام.وقتی یه تصمیمی قراره گرفته بشه تو این مملکت سریع واسه خود شرینی چهارتا کتاب به اسم و دین و ... اضاف میکنن که خودشرینی کنن تموم بشه بره و اصلا نمیدونن چقدر این کتابا مهمه چون بالایی ها کار خودشونو میکنن..یه ذره عقل واقعا نیست.بعد من که لیسانس عمران دارم قراره ارشد بالینی بخونم گرایشاش چی میشه؟؟؟؟.قبل کاری و تصمیمی سریع واسه خود شرینی نگین باشه.کمی فکر .فکر.فکر بعد اجرا.یکم بحث دین رو بفهمین واقعا.همه چیزارو قاطی نکنین.همه چیزو که نمیشه تو هم ریخت غذا درست کرد.یکم فکر.فکر خواهشا.
سید مهدی
Germany
سلام من متاسفم که حوزه ی علمیه در مورد یک علم پزشکی تصمیم میگیره
آناهیتا
Iran, Islamic Republic of
ممنون مفید بود
Iran, Islamic Republic of
ما که نسل سوخته ایم و از همون نوجوانی عادت به تغیرات اموزشی داریم شدیم موش ازمایشگاهی نظام جدید و ترمی و اینم روش. وقتی از استاد میپرسی قضیه این تفکیک چیه خودش مات و مبهوت نگا میکنه . پس همون تحمل و سکوت همیشگی بهتره. انشاا... که فقط بدونین چیکار میکنین. به عشق بالینی اومدیم دمشو چیدن.
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی