پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ / ۱۵:۴۵
کد مطلب: 38781
۰
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد

انجام رفتارهای پرخطر در یک سوم دانش‌آموزان دبیرستانی/ ضرورت آموزش‌ مهارت‌های زندگی

انجام رفتارهای پرخطر در یک سوم دانش‌آموزان دبیرستانی/ ضرورت آموزش‌ مهارت‌های زندگی
میگنا- دكتر علی‌اصغر اصغرنژاد فرید در نشستی که به مناسبت هفته بهداشت روان برگزار شد، اظهار داشت: 50 درصد جوانانی که اقدام به خودکشی در زمان تحصیل می‌کنند در سابقه آنها مشکل یادگیری وجود داشته است، بنابر این آموزش مهارت‌های زندگی و حل مسئله در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

 

وی با اشاره به اینکه برای موضوع بهداشت روان متولی روشنی در کشور وجود ندارد، گفت: این در حالی است که خلاء مراقبت‌های بهداشتی روانی برای همه مردم وجود دارد و نیاز به مراقبت و آموزش در حوزه سلامت روان احساس می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه آموزش‌های صدا و سیما در ارتباط با موضوع بهداشت روان جسته و گریخته است، افزود: متأسفانه بسیاری از والدین مهارت تربیت فرزند را بلد نیستند و این مسئله سبب بروز مشکلات در زندگی آنها می‌شود.

اصغرنژاد فرید ادامه داد:‌آمار اختلالات روانپزشکی ایران و دنیا خیلی فرق نمی‌کند ولی استرس محیطی در کشورهای خاورمیانه در سال‌های اخیر بیشتر شده است، همچنین تحریم،‌اقتصاد نابسامان و وسعت اعتیاد از جمله عوامل استرس‌زا است.

این روانشناس گفت: صدا و سیما گاهی با نشان دادن صحنه‌های درگیری و جنگ و مطبوعات با اعلام اخبار اختلاس در مردم استرس ایجاد می‌کند و نمی‌توان وجود عوامل استرس‌زا در جامعه را انکار کرد.

مدیر گروه بهداشت روان دانشکده علوم رفتاری اضافه کرد:‌البته شبکه‌های اجتماعی نیز بهتر از صدا و سیما عمل نکرده و در بروز استرس نقش بسیاری دارند ولی به طور کلی ارائه مهارت‌های زندگی در حوزه بهداشت روان بسیار حائز اهمیت است.

اصغرنژاد فرید در ارتباط با موضوع رفتارهای پرخطر در میان جوانان و نوجوانان گفت:‌ بر اساس برخی از تحقیقات به طور میانگین یک سوم از نوجوانان و دانش‌آموزان دبیرستانی دچار رفتارهای پرخطر بوده‌اند و این آمار بیشتر مربوط به حاشیه تهران و مناطق مهاجرپذیر است.

وی مصرف مواد مخدر، رفتارهای پرخطر جنسی، مصرف الکل و رانندگی بدون گواهینامه را از جمله رفتارهای پرخطر برشمرد و عنوان کرد: متأسفانه هیچ برنامه منسجمی برای‌ آموزش مهارت‌های زندگی وجود ندارد در حالی که این مسئله در جهت کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها حائز اهمیت است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد