سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۲
کد مطلب: 30590
۳
۲۰

احسان علیخانی به معلمان پاسخ می دهد

احسان علیخانی به معلمان پاسخ می دهد
مجله نیمکت - میترا فردوسی:
ماه ها پیش، وقتی برای پیداکردن پسرک ویدیوی «شیب و بام» این در و آن در می زدیم و نشانی اش را از مدیر و معلم های شهر تنکابن می گرفتیم، او سر به زیر و سرخورده در یک ساختمان نیمه کاره، منزوری مشغول گچ کاری بود. حالا اما «بیژن»، پسرک ویدیوی شیب و بام، دیگر آن پسر خجالتی توی ویدیو نیست. دیگر منزوی هم نیست. شبکه های مجازی، رسانه های داخلی و خارجی، به یکباره پر از اسم و سرنوشت تحصیلی دردناک او شد.

در این میان شبکه های تلویزیونی خود را به قافله رساندند و این شد که بیژن بدقلق ما، سر از بخش خبری بیست و سی درآورد و خبرنگار این برنامه از نماینده ی شهر تنکابن قول فراهم کردن شرایط بازگشت این دانش آموز به مدرسه را گرفت.

موضوع برای جامعه ی مدنی ایران شوک بزرگی بوده و گواهش سیل حرف ها، کامنت ها و قضاوت های زیاد و در بیشتر موارد، متناقض و سراسیمه پیرامون آن بود. بازار پیش قضاوت ها در مورد محتوای پرونده ی نیمکت تنها با استناد به تیترهای روی جلد مجله که به سرعت در فضای مجازی دست به دست می شد، گرم شده بود و البته همه دنبال مقصر می گشتند. عده ای اخلاق مدنی را زیر سوال بردند و جامعه ی شهروندیمان را متهم اصلی چنین سرنوشتی دانستند. برخی معلم و مدیر مدرسه را مقصر اعلام کردند و عده ای هم خود این دانش آموز و وضعیت هوشی و تحصیلی او را.

همه این اتفاق ها در مدت کوتاهی افتاد تا اینکه بیژن ترک تحصیل کرده، درست در شب عید، رو در رو «احسان علیخانی»، مجری برنامه های تلویزیونی ایستاد و به روایت علیخانی برای التیام درد مسخره شدن، پیشنهاد بازیگری گرفت اما قصه به همین جا ختم نشد. احساس علیخانی برای توضیح چیستی ماجرای ترک تحصیل کردن بیژن و البته بالابردن عناصر دراماتیک ایرانی پسند ماجرا، قصه ی انتشار ویدیو را رو به دوربین تعریف می کند و مقصرها را می شمارد. از فضای مجازی و ساکنانش گرفته تا معلمی که ویدیو را با موبایل فیلمبرداری و منتشر کرده.

در این میان معلم های بسیاری از لحن جملاتی که علیخانی درباره ی معلم ها گفته بود، عصبانی شدند و بیانیه های اعتراض یکی پس از دیگری منتشر شد. برخی از این بیانیه ها به ما هم ارسال شد و همین ما را به خاطر مسئولیتی که برای رسیدگی به مسایل معلم ها احساس می کنیم به گفت و گو با علیخانی و جویا شدن توضیحات این مجری تلویزیونی کشاند.

آقای علیخانی می خواهم کمی در مورد دوران تحصیلتان برایمان بگویید. از معلم هایی که داشتید آیا کسی هست که با او در ارتباط باشید؟

اگرچه کمی بازیگوش بودم اما با معلم هایم رابطه ی خوبی داشتم. با دو تا ازمعلم هایم هنوز هم ارتباط دارم و هرازگاهی همدیگر را می بینیم. معلم تاریخ راهنمایی و معلم تاریخ دبیرستان. یک دوره دیدار سالیانه با بچه های مدرسه و معلم ها از قدیم داشتیم و بیشتر در این دوره ها می بینمشان.

احسان علیخانی به اعتراض معلم ها پاسخ داد

با توجه به این شأن و جایگاه معنوی، به نظرتان معلمان شرایط مساعدی در ایران دارند؟


تخصصی صحبت کردن در مورد این مسایل حتما متعلق به متخصصان و اهل فن است اما از حیث یک آدم رسانه ای باید بگویم اگر می خواهیم فرزندان این سرزمین استخوان پیدا کنند شاکله داشته باشند و خیلی از مفاهیم و ارزش ها در ذهن و دلشان نهادینه شود، حتما باید کسی که وظیفه ی معلمی و آموزگاری برعهده گرفته حالش خوب باشد و دغدغه های جانبی اش کم باشد که تمام انرژی و همّ و غم اش را صرف آموزش و پرورش فرزندان این سرزمین بکند.

بنابراین معلمان جزو آن صنف هایی هستند که حتما باید بهترین معیشت را داشته باشند تا که با طیب خاطر سر کلاس بروند و تدریس کنند. اگر برخی از بحران ها را آسیب شناسی کنید در می یابید که بسیاری از کسانی که در موقعیت، مبتلا به ماجرایی می شوند به خاطر آموزش ضعیفی بوده که در گذشته داشته اند. برای همین هرچقدر بیشتر به مشکلات این صنف رسیدگی شود و گره ها باز شود حتما به شکل مستقیم در آینده ی این کشور موثر است.

خودتان چنین احترامی برای این صنف قائل هستید؟

خیلی بدیهی است که شأن و جایگاه معلمی چقدر بالاست و چه تاثیری در حال و آینده ی یک خطه و سرزمین دارد. آدم می تواند به نبود بعضی صنف ها فکر کند اما معلمی جزو مشاغلی است که وجودش ضرورت دارد. اصلا به نبودش فکر هم نمی شود کرد. البته معلمی کمی معنایش فراتر از اینها شده...

یعنی چه؟


یعنی دیگر معلمی به پای تخته بودن خلاصه نمی شود تکثیر شده. اگرچه سرآغازش برای همه ی ما از پای تخته شروع شده و این نوستالوژی همگانی است اما بسط پیدا کرده است. هرکسی که چیزی به ما بیاموزد که به درد زندگی بخود معلم است. شأن این صنف خیلی بالاست و اهمیتش با اصناف و مشاغل دیگر قابل مقایسه نیست.

تا به حال شده که در برنامه های تلویزیونی از یک معلم دعوت کنید؟

در برنامه ی سه سال قبل «ماه عسل» معلمی را دعوت کردیم که در یک حادثه ی آتش سوزی به خاطر محافظت از دانش آموزانش خودش هم دچار سوختگی خیلی شدیدشده بود.

احسان علیخانی به اعتراض معلم ها پاسخ داد

چه ویژگی ای در این معلم دیدید که به نظرتان رسد او را در برنامه ی تلویزیونی دعوت کنید؟


فداکاری و ایثار.

برویم سراغ مسئله ی «بیژن». کسی که به واسطه ی انتشار ویدیوی درس پس دادنش سر کلاس از تحصیل انصراف داد و از شهر و دیارش هم کوچ کرد. شما او را به ویژه برنامه ی نوروزی تلویزیون دعوت کردید. چه کسی را در قضیه ی بیژن مقصر می دانید؟

امسال یکی از موضوعاتی که بسیار برایمان مهم بود و در برنامه ی عید خیلی به آن پرداختیم وجود مثبت و منفی فضای مجازی بود. من مثل خیلی ها این بلوتوث را سال ها قبل دیده بودم و نزدیک های عید آیتم گزارش خبری بیست و سی را دیدم و احساس کردم می توانم با دعوت از این بچه یعنی بیژن، کاری کنم که دلش را شاد کنیم. وقتی که گفت مسخره کردن آدم ها زندگی من را عوض کرد و منزوی و تنها و سرشکسته شدم، من احساس کردم که می توانیم شب عید کمی باعث تسکین دردهای این بچه بشویم.

اتفاقا موضوع اصلی و رویکرد اصلی ما بحث خندیدن و به سخره گرفتن یک آدم بود و بعضی مواقع یک موضوعی را حواسمان نیست و همین طوری در فضای مجازی دست به دست می کنیم، که در نهایت می تواند باعث عوض شدن مسیر زندگی یک آدم شود. نگاهمان این بود که بتوانیم کمک کنیم و حال خوبی را به نوجوانی برگردانیم. به ویژه بعد از اینکه این همه به او خندیده بودند. بالاخره او را به استودیو آوردیم و آیتمش را هم ساختیم و پخش کردیم و بعد «محسن تنابنده» که یکی از بهترین های طنز در ایران است، جلویش ایستاد و نهایتا آن پیشنهاد را به او داد.

یک سری از معلم هایی که شب عید مخاطب برنامه ی شما بودند لحن شما را در ادای این جمله که «معلمی شغل شریفی است» مورد نقد قرار داده اند. به نظر آنها نوعی تمسخر در نحوه ی گفتن این جمله وجود داشته. با توجه به اینکه بخشی از اعتراض ها در قالب بیانیه به مجله ی نیمکت فرستاده شده لطفا در مورد آن جمله توضیح دهید و بگویید از گفتن آن، چه منظوری داشته اید؟

شوخی می کنید! معلم ها از من رنجیدند؟ از کدام آیتم؟

آیتمی که بیژن را آورده بودید.


باز هم نفهمیدم. کجای قضیه ی بیژن به معلم ها ربط داشت؟ چرا باید ناراحت شوند؟

آنجا که توضیح می دهید که چه شد از بیژن فیلم گرفته شده. گفتید معلمش از او فیلم رگفته و بعد آن جمله...

به نظرم یک سوءتفاهم تاریخی بزرگ است. اصلا نیازی به رمزگشایی ندارد. چیزی که من گفتم در برنامه در دسترس همه هست. من به عنوان یک برنامه ساز شبکه ی تلویزیونی به تنها چیزی که در این ماجرا فکر نکردم بحث معلم بود. اگر دوستان تمام آن برنامه را نگاه می کردند متوجه می شدند که کل برنامه در مورد نقد فضای مجازی بود که چگونه زندگی آدم ها را عوض می کند. من حتی به جملات آن معلم که گفته بود فیلم را برای امتحان شفاهی گرفته بودم هم احترام گذاشتم و حتی آن را با شک و شبهه هم مطرح نکردم.

به خاطر اینکه یک معلم این حرف را زده بود احترام گذاشتم. من فکر می کنم مردم دیگر باید مرا شناخته باشند. زمانی که بتوانم در برنامه ای به پدرم توهین کنم آن موقع می توانم به معلم هم توهین کنم. اگر چنین فضایی در برنامه ایجاد کنم یعنی به خودم، به گذشته ام و تمام معلم هایی که مرا تا به اینجا رساندند توهین کرده ام. چطور می شود آدمی که حتی الفبای رسانه ای را بداند به این فکر کند که من، احسان علیخانی، بروم یک برنامه بسازم که به معلم ها توهین کنم؟

بالاخره معلم ها از لحن شما و چیزهایی که در تحلیل موضوع ترک تحصیل بیژن گفته اید بسیار ناراحت شده اند...

اینکه حالا چه قرائت و برداشتی از لحن من شده آزاد است، هرکسی می تواند برداشت آزادانه ای بکند.

احسان علیخانی به اعتراض معلم ها پاسخ داد

شما در یک برنامه تلویزیونی با میلیون ها مخاطب در خصوص یک صنف اظهارنظری کردید که به آنها برخورده. یعنی نمی خواهید توضیحی داشته باشید؟


من در برخورد با این حرفی که می زنید مصداق مثل معروف «طرف از تعجب شاخ درآورده است» هستم. من خیلی صریح، ساده و عامیانه گفتم، من روزی که بتوانم به پدرم توهین کنم به معلمم هم می توانم.

یعنی این اعتراض و دلخوری را به حق نمی دانید؟


والله به کسی که این برنامه را ببیند و بگوید احسان علیخانی به معلم ها توهین کرده حق نمی دهم. باید بگویم پیش از ناراحتی این تعداد معلم و حتی بیشتر از آن، من از چنین برداشتی ناراحت شدم. قبول کنید که من بیشتر حق دارم ناراحت بشوم. چطوری می شود معلم ها از من به عنوان برادر دلسوز و یا فرزندشان ناراحت بشوند آن هم به خاطر چیزی که فقط یک برداشت احساسی است. این مردم مرا می شناسند.

نمی فهمم چطور می توانند فکرکنند که من احسان علیخانی با تیمم جمع شویم و یک آیتم برای توهین به معلم ها بسازیم و خدای نکرده شأن معلمی را پایین بیاوریم. این سوءتفاهم عجیب و برای من ناراحت کننده است. حس می کنم در این ماجرا و اعتراضات بیش از همه من تعجب و حیرت کردم. ما خواستیم دل یک بچه را شاد کنیم و همه به جای اینکه از ما تشکر کنند که به یک شهرستان دور فکر کردید و در حق یک بچه لطف کردید به ما می گویند توهین کردی! من یک یا دو مرتبه بعد از عید این اعتراضات را شنیدم. این خیلی عجیب است.

پس از چنین واکنش هایی بی خبر هم نبودید...


خیلی محدود از یکی دو نفر شنیده بودم که معلم ها اعتراض کرده اند.

و هیچ توضیح یا واکنشی نشان ندادید؟


واقعیتش این است که وقتی شما هم گفتید که اعتراضات به دست شما رسیده می توانستم سکوت کنم و با بی توجهی موضعم را منفعل نشان دهم؛ می توانستم بگویم مصاحبه نمی کنم و کار رسانه ای درست هم البته همین است اما مگر می شود من بخواهم حتی دل ده تا معلم زجرکشیده را به رنج بیاورم.

محسن تنابنده یک جا سوال کرد که احسان چرا این فیلم آمده بیرون و من اصلا نمی خواستم اظهارنظر کنم اما روی آنتن محسن گیر داد و چند بار پرسید. یک بار یادم هست گفتم بابا ول کن مردم نباید بخندند و فضای مجازی این طوری با آینده ی یک دانش آموز بازی کرده و اینها اما بالاخره توضیح سربسته و عاری از قضاوتی دادم و رفتیم سر مسئله ی بعدی. ما فقط می خواستیم دل این بچه را دم عیدی شاد کرده باشیم. همین!
مرجع : سايت خبری برترين ها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

فواد
Iran, Islamic Republic of
من از طرف احسان ، بخاطر سوء تفاهم پيش آمده از محضر همه معلمان كشورم عذرخواهي مي كنم .
معلم
United States
آقای علیخانی همشهری خوب و البته ناپاک
هرکسی کو دورماند از اصل خویش بازجوید روزگار وصل خویش
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
باسلام
خیلی ادم باید تکبر داشته باشه که حتی یک معذرت خواهی خشک و خالی هم کسی که باعث به اصطلاح این همه سوءتفاهم ها شده، هم حاضر نیست بکنه از جامعه معلمان.. یعنی با این حرفتون به شعور این همه معلم بی احترامی کردید
حسینی
Iran, Islamic Republic of
اگه ما هم مثل شما دنبال سوژه بودیم بیشتر از اینها پیدا می کردیم.ما روح و روانمان را با عشق تقدیم بچه های مردم می کنیم.حتی اجازه نداریم در زندگی آسایش داشته باشیم.حالا ببینید حساس بودن شغل ما تا چه حد است
موسوی
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان یک معلم اطمینان دارم که هدف آقای علیخانی توهین به معلمان نبوده است.
غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
ایشان خواستند دل بچه ای را بدست آورند ...خدا خیرشان بدهد...دل ۱۰۰۰۰۰۰ فرهنگی رو به درد آوردند ...شرم آور حتی عذر خواهی هم نکرد ...چندین سال بود از این قضیه می گذشت ..چرا درست زمانی اقدام به این کار کرد که معلمان به دلیل عدم توجه دولت ومجلس به وضعیت معیشتی آنان دست به اعتراض زده بودند!...به ایشان بگوئید...قسم شما که باوره اما دم خروس هم برابره!...
علی اکبر صالحی
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان فرزند یک معلم که بغضش را به هنگام ادای جمله ی تحقیر آمیز "می گویند معلمی شغل شریفی است " و بعد از آن در کنار سایر معلمان می دیدم به احسان علیخانی اعلام می کنم از خدا می خواهم به سرنوشتی بدتر از ف ج دچار شوی
محمد ایرانی
Iran, Islamic Republic of
کسی که خودش را به خواب بزنه نمیشه بیدارش کرد آقای علیخانی، با ملتت که نه حداقل با خودت صادق باش
علی
Romania
متأسفم برات۰۰۰
دبیری همسن و سال اقای علیخانی
Iran, Islamic Republic of
از آنجا ک جناب علیخانی یه برنامه ساز حرفه هستن سخته برامون باور کنیم ک سوء تفاهم بوده...شایدم ما معلما خیلی حساس شدیم!!یا زاویه دید ویژه ای ب اتفاقات داریم اما... هرجورم نگاه کنیم این همه برنامه تخریب کننده فرهنگیان اتفاقی تو چند ماه در صداوسیما پخش نمیشه مگر...ایشون وقتی میتونن عذرخواهی کنن ک بتونن درک کنن با تحصیلات بیشتر از خودشون و با یه دهم درآمد کارکردن چه سختی هایی داره...
Iran, Islamic Republic of
متاسفم.
Iran, Islamic Republic of
تقصیر احسان در این حد هست انتظار بیش از اینو نباید داشت.اما اونای که این اجازه را دادند چنین برنامه ایی بی محتوی پخش بشه مقصرند .
مینا
Iran, Islamic Republic of
خیلی زشته این طرز برخورد با یک مجری محبوب. یعنی واقعا اون معلم بخاطر پخش یه همچین بلوتوثی مقصر نیست؟!!! مطمئنم خدا مثه شما متکبران فکر نمیکنه-
راضیه سعیدی
Iran, Islamic Republic of
هموطن، معلمان از اشتباه اون معلم حمایت نمیکنن و مثل شما متکبر نیستند اما آقای علیخانی با لحن بدی که به کار برد به همه ی معلمان توهین کرده. اگر کمی وسعت دید خودتون رو بالا ببرید متوجه این موضوع در کل مصاحبه هم خواهید شد.
...
Iran, Islamic Republic of
بیخود یارو فیلم گرفته. با بچه خودشم همینکارو بکنن خوشش میاد؟! تو شهرکوچیک ابروی یکی رو ببری.
راضیه سعیدی
Iran, Islamic Republic of
به پاسخ بالا مراجعه کن هموطن.
احمدی
Iran, Islamic Republic of
سو تفاهمی در کار نبوده. کسانی که ماجرا را توهین نمی دانند کافیست یکبار دیگر کلیپ ضبط شده برنامه مذکور را دانلود و مشاهده کنند. حق با آقای مجری است. ایشان فحشی نداده. فقط پوزخندی زده. وقتی وزیر خودمان به ما توهین میکند چه توقعی از اغیار دارید.
راضیه سعیدی
Iran, Islamic Republic of
آقای علیخانی، من هم یک معلم هستم و از لحن شما در جمله ی " بالاخره معلمی هم شغل شریفی ست." واقعا ناراحت و منزجر شدم. اما این به این معنی نیست که معلمها گفته اند که شما برنامه را برای بی احترامی به معلمها ساخته اید. شما در یک برنامه ی تیمی که با اهداف خوبی ساخته شده و به شکل خوبی اجرا شده، به شکل توهین آمیزی در مورد معلمها صحبت کردید. به قول خود شما فیلمش که هست پس ببینید و خودتان از دید یک بیننده قضاوت کنید.
اگر شما نسبت به پدر خودتون هم میتونید با این لحن صحبت کنید، متاسفم برای همه ی لحظاتی که وقتم رو صرف تماشای برنامه های شما کردم.
یلدا
Romania
اون معلم که این کار رو با این اقا پسر کرده
اینده ی یک نفر رو خراب کرده و کار کمی نیست
خانوم مهندس
Romania
کافر همه را به خویش خود پندارد...هیچ دلیلی نداشت یه معلم زندگی بچه ای رو اینطور نابود کنه اگه شعور داشت چنین حرفی نمیزد شمایی که انقد ادعات میشه شغلت واست مهمه و ب خاطر بچه ها داری زحمت میکشی پس انقد شعور داشته باش ک حداقل از حق ی بچه دفاع کنی.احسان دمت گرم بهترین کارو کردی موفق باشی
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم