جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ / ۰۸:۲۹
کد مطلب: 23580
۲

کودکي که اسباب بازي هايش را به کسي نمي دهد

کودکي که اسباب بازي هايش را به کسي نمي دهد
بسياري از رفتارهايي که ممکن است از سوي والدين ناهنجار محسوب شود در حقيقت رفتارهايي است که براي يک مرحله خاص از رشد و تحول کودک طبيعي است. يکي از اين مراحل در سنين 2 تا 4 سالگي قرار دارد. اين زمان مرحله حساسي از پرورش کودکي بهنجار است زيرا کودک آهسته آهسته به سمت استقلال يافتن و دوري از وابستگي دايم به ديگران مي رود اما بهاي دست يابي به اين مرحله برخي رفتارهايي است که ممکن است باعث رنجش ديگران شود.

يکي از اين موارد «احساس مالکيت» است. کودک در اين سنين نسبت به اشيايي که متعلق به خودش است حساسيت ويژه اي نشان مي دهد حتي گاه اين حساسيت به اشيايي که مربوط به ديگراني است که او دوست شان دارد نيز سرايت مي کند.

مثلاً وقتي ببيند فردي به کيف يا لباس پدرش دست مي زند او عصباني مي شود و واکنش تندي از خود نشان مي دهد. بنابراين به طور کلي محافظت از اسباب بازي ها و ديگر اشيا يک رفتار طبيعي براي يک کودک ۲ تا ۴ ساله است با اين حال اين موضوع بدين معنا نيست که بايد از کنار رفتارهاي ناپسند کودک به راحتي عبور کرد يا برعکس با اجبار سعي در سخاوتمند ساختن او داشته باشيم. در ادامه، اين موضوع به صورت روشن تري توضيح داده مي شود.

 

مال من، مال او

شکل گيري توانايي سخاوتمندي در کودک مستلزم آن است که در ابتدا محيطي را فراهم آوريم که در آن کودک به درکي از " احساس مالکيت" دست يابد بدين منظور در نخستين گام کودک بايد برخي اشياء را متعلق به خود بداند و درک کند که برخي چيزها تنها مال او هستند تا مفهوم " مال من" در ذهنش شکل گيرد. درک اين مفهوم احساس امنيت و استقلال را در کودک افزايش مي دهد.
زماني که اين مفهوم در ذهن کودک تثبيت شد او در مي يابد که متقابلاً برخي چيزها نيز مال او نيستند و حتي شايد از اين موضوع رنجيده شود. اما چون با اطمينان مي داند که چيزهايي فقط مال او هستند کم کم مي آموزد که بين مفاهيم «مال من» و «مال او» تمايز قايل شود. وقتي اين تفکيک را درک کرد در اين زمان کودک معني واقعي مالکيت را مي فهمد و احترام به مالکيت را نيز درک مي کند و زماني به معناي سخاوت داشتن مي رسد که به حس مالکيت او احترام گذاشته شود و ديگر احساس نکند که ديگران همواره مي خواهند با اجبار وسايل او را تصاحب کنند. زيرا اين رفتار در ذهن کودک، به صورت يک برخورد خصمانه از سوي شما برداشت مي شود و بيشتر به برانگيختن لجبازي در او منجر مي شود.

 

قرض دادن به جاي بخشش

براي دست يابي به اين هدف در نخستين مراحل نياز نيست که حس بخشش اشيا را در او تقويت کنيد بلکه در گام اول مي توانيد روي مفاهيم مشارکت يا قرض دادن تمرين کنيد. روش ديگري که مي تواند کمک کننده باشد رعايت انصاف و عدالت است.
کودکي که مي بيند ديگران به حقوق او احترام مي گذارند نسبت به آن ها احساس اعتماد پيدا مي کند و مي تواند با بزرگواري با آن ها مشارکت کند اما اگر فرزند شما دايماً دريابد که ديگران به حقوق و شخصيت او احترام نمي گذارند نمي تواند اين اعتماد بنيادين را در ذهن خود شکل دهد.

کار کردن روي درک عواطف ديگران نيز پس از اين مراحل اهميت ويژه اي دارد اينکه کودک درک کند رفتارهايي موجب شادي و يا رنجش ديگران مي شود همان طور که خود نيز ممکن است از برخي رفتارها خوشحال يا غمگين شود به بهبود رفتارهاي سخاوتمندانه او کمک مي کند .

 

برچسب خسيسي نزنيد

اما نقش والدين در توضيح و ايجاد اين مفهوم در ذهن کودک بسيار حايز اهميت است چنانچه والدين پيوسته کودک را متهم به خست کنند يا بخواهند با او مقابله کنند تنها برخوردهاي ناپسند را به او آموزش مي دهند و در شخصيت کودک تثبيت مي سازند اما اگر دريابند که کودک به مشارکت و تعامل با ديگران علاقه دارد ولى هنوز از آمادگي لازم برخوردار نيست راحت تر مي توانند به پرورش صحيح کودک خود کمک کنند.
بنابراين بايد اين رفتار طبيعي کودک از سوي والدين درک شود و به آهستگي رفتار صحيح را با جلب اعتماد او جايگزين کنند.

اما لازم است به خاطر داشته باشيد که اگر اين رفتار کودک همراه با پرخاشگري، قلدري و آزار ديگران تداوم يافت استفاده از راهنمايي يک روان شناس که شرايط کودک شما را به طور جامع ارزيابي کند ضرورت دارد.



زهرا حسين زاده ملکي- روان شناس
خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟