سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ / ۲۲:۴۲
کد مطلب: 37693
۱
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد

ضرورت بازنگری کلی در آیین‌نامه جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

به گزارش ایسنا دکتر علی جعفریان در همایش هیات اجرایی جذب دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران، با بیان این مطلب افزود: نقش هیات‌های جذب در دانشگاه‌ها بسیار کلیدی و تعیین‌کننده است که می‌تواند مسیر و آینده علمی کشور را تعیین کنند. اما معیارهای جذب اعضای هیات علمی و نحوه اجرای این هیات‌ها با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستند که لازم است مورد بازبینی قرار بگیرند.

 

جعفریان در ادامه تصریح کرد: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری دانشگاه‌ باید محیطی علمی باشد. یعنی افرادی که جذب این مراکز می‌شوند علاوه بر داشتن توانایی ویژگی‌های معلمی و اخلاقی باید توانمندی‌های علمی و آکادمیک را نیز داشته باشند تا بتوانند در عرصه آموزش و تربیت نیروی انسانی موفق عمل کنند.

وی همچنین اظهار کرد: متاسفانه در آیین‌نامه جذب اعضای هیات علمی بررسی صلاحیت علمی اعضا اجباری نیست. این موجب شده بسیاری از افرادی که صلاحیت آکادمیک را ندارند وارد محیط‌های دانشگاهی شوند. در حالی که فضای دانشگاه‌ها فضایی کاملا علمی است و افرادی بدون داشتن این صلاحیت نمی‌توانند در این عرصه اثرگذار باشند.

دکتر جعفریان در بند «ز» آیین‌نامه جذب دانشگاه‌ها به هیچ عنوان اسمی از ملاک علمی برای عضو هیات علمی شدن ذکر نشده است و این مشکل موجب شده است که افراد آکادمیک جذب دانشگاه‌ها شوند. اگرچه ما مشکلی با ورود ایثارگران به دانشگاه‌ها را نداریم بسیاری از این افراد در حوزه علمی و آموزشی اثرگذار هستند اما در عین حال افرادی نیز که حداقل‌های صلاحیت‌های علمی را نیز ندارند به دانشگاه‌ها وارد شدند و این کاملا خلاف فرمایشات رهبری است. چراکه این اساتید باید الگوهایی تربیت کنند که در نهایت آینده‌سازان یک جامعه و یک کشور هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص نحوه بازنشستگی اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: خوشبختانه این دانشگاه در زمینه بازنشستگی اساتید مسیر و آیین‌نامه‌های مشخصی دارد به طوری که یک استاد بعد از 30 سال فعالیت آموزشی در دانشگاه و بعد از سن 65 سالگی می‌تواند بازنشسته شود. البته در صورتی که دانشگاه حضور استادی را در عرصه آموزشی، پژوهشی و خدماتی موثر تشخیص بدهد می‌توانند سن بازنشستگی او را تا 70 سالگی نیز تمدید کند.

در ادامه دکتر حمیدرضا خرم‌خورشید رئیس دانشگاه توان‌بخشی و علوم بهزیستی وضعیت و رسالت این دانشگاه را متفاوت‌تر از دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر عنوان کرد و گفت: از بین 60 دانشگاه و دانشکده پزشکی که در سراسر کشور وجود دارد فقط دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی در رشته‌های غیرپزشکی و علوم انسانی که از اهمیت بیشتری برخوردارند فعالیت آموزشی انجام می‌دهند که رفاه اجتماعی، مددکاری، مشاوره، روانشناسی بالینی، سالمندی و غیره از جمله این رشته‌ها است.

وی در ادامه تصریح کرد: اعضای هیات علمی‌ که جذب دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می‌شوند باید از حساسیت بسیار بالایی در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر برخوردار شوند چراکه رشته‌های این دانشگاه بسیار حساس و برای جامعه سرنوشت ساز هستند.

دکتر خرم‌خورشید همچنین تاکید کرد: بیش از 1850 دانشجو در 22 دپارتمان و هشت مرکز تحقیقات در دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی مشغول تحصیل هستند که 67 درصد این دانشجویان در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند.

رئیس دانشگاه توانبخشی و علوم بهزیستی در پایان اضافه کرد: متاسفانه این دانشگاه با کمبود اعضای هیات علمی مواجه است به طوری که نسبت به اعضای هیات علمی به دانشجو یک به 12 است. با توجه به تعداد رشته‌های بیشتر و توسعه دوره‌های پی‌اچ‌دی و ارشد باید اعضای هیات علمی بیشتری جذب این دانشگاه شوند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو