جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۲
کد مطلب: 40050
۰

«علاقه دانش‌آموزان» ملاک شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی است

«علاقه دانش‌آموزان» ملاک شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی است
به گزارش فارس، مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در دومین روز از همایش معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن اجتماعات باشگاه فرهنگیان برگزار شد،‌ فعالیت‌های معاونت پرورشی در مدارس را اختیاری عنوان کرد و افزود: در راستای اجرای نگرش جدید تربیتی، معاونت‌های متوسطه و ابتدایی برای حل مشکلات مدرسه از جمله هدایت تحصیلی دانش‌آموزان باید انجام فعالیت‌هایی را به معاونت پرورشی پیشنهاد دهند تا برنامه‌های پرورشی و فوق برنامه بر اساس نیازهای دانش‌آموزان تدوین شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر مدل مفهومی در ساختارها وجود نداشته باشد، ساختارها سلیقه‌ای خواهد شد و اهداف تربیتی محقق نمی‌شود. وی تدوین نظام جامع هدایت تحصیلی را ضروری دانست و ادامه داد: در این نظام که در حال تدوین است و اتمام آن نیازمند گذشت زمان است، دانش‌آموز از دوره پیش‌دبستانی تا پایه نهم توسط مشاوران و در مسیر گرایش و علاقه‌هایش هدایت می‌شود که البته مشاوران تحصیلی باید در همه مقاطع و پایه‌ها حضور داشته باشند.

فیض گفت: برای حل مشکل هدایت تحصیلی در کوتاه مدت، شیوه‌نامه‌ای را تدوین و به استان‌ها ارسال کردیم که در آن رویکرد ما در هدایت تحصیلی، ظرفیت‌سازی بر اساس پاسخگویی حداکثری به تقاضای دانش‌آموزان است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، حذف آزمون‌های غیراستاندارد و عضویت معاون آموزش متوسطه در شورای هدایت تحصیلی را از جمله اقدامات حوزه ستادی عنوان کرد و افزود: توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی نیاز به مبنا دارد و این مبنا نیازهای شغلی جامعه است؛ بنابراین با مهندسی معکوس می‌توان نیاز جامعه به فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف را مشخص کرد و دانش‌آموزان را به آن سمت هدایت کرد.

وی تصریح کرد: در شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی، الگوی توسعه متوزان اصل نیست، بلکه آنچه اصل است علاقه دانش‌آ‌موز است و تلاش خواهیم کرد تا حد امکان ظرفیت‌ها به سمت تحقق علایق دانش‌آموز به پیش برود.

فیض خاطرنشان کرد: وظیفه مدیران و مشاوران هدایت تحصیلی گرایش‌های دانش‌آموزان است تا آنها آزادانه و آگاهانه هدایت شوند و رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.

وی از طراحی 2 فرم جدید برای هدایت تحصیلی در شیوه نامه ارسالی خبر داد و افزود: فرم اول هدایت تحصیلی یک فرم توصیه‌ای است و در فرم دوم، اولویت‌هایی برای دانش‌آموزان مشخص شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: در فرم شماره 2 افرادی که در اولویت الف قرار دارند در یک محدوده زمانی اقدام به ثبت نام می‌کنند و در صورتی که در زمان تعیین شده افرادی از اولویت الف ثبت‌نام نکنند، افرادی از اولویت «ب» می‌توانند جایگزین آنها شوند و این روند تا اولویت‌های جیم و دال نیز ادامه دارد.
فیض تصریح کرد: اولویت‌ها نیز براساس معدل کتبی نمرات خردادماه سال‌های هفتم، هشتم و نهم در دروس موردنظر و همچنین علاقه افراد تعیین می‌شود و افراد باید حد نصاب لازم را کسب کنند.
وی افزود: افرادی که متقاضی ثبت‌نام در مدارس غیردولتی هستند، شامل محدودیت زمانی ثبت‌نام نمی‌شوند اما باید حد نصاب رشته مربوط را کسب کرده باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .