پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۱ / ۰۸:۱۵
کد مطلب: 10193
۱

پيشينه دانشگاه صنعتی شریف

پيشينه دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف در سال 1344 با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای متخصص موردنیاز کشور، در سطوح بالای علمی تاسیس گردید. این دانشگاه در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های ایران و جهان دانشگاهی جوان و در حال رشد است.( نام پیشین این دانشگاه صنعتی آریامهر بوده است که بعد از انقلاب اسلامی ایران به شریف تغییر نام داد.)
-
-
خوشبختانه در طول دوران فعالیت خود توانسته است به صورت یک موسسه علمی پیشرو در صنعت، فناوری‌های روز و علوم کاربردی در عرصه علم، منطقه‌ای و جهانی مطرح و جایگاه ارزشمندی پیدا کند و به عنوان مرکزی برای تبدیل رویاهای نسل‌های ایرانی به واقعیت‌های امروزی همواره مورد تحسین و شگفتی جامعه باشد. هدف این دانشگاه، فراهم نمودن محیطی علمی و پویا برای کسانی است که در راستای کسب علم و دانش تلاش می‌نمایند، و پایگاه و نقطه اتکاء و اعتماد آنانی است که واقعیات و حقایق علمی را درک کرده، برای نشان دادن آن به دیگران کوشش می‌کنند.

نمای جنوبی ساختمان ابن سینا ساختهٔ حسین امانت (سابقاً: ساختمان مجتهدی) این دانشگاه با هدف تربیت و تأمین بخشی از نیروهای متخصص موردنیاز کشور ایران، در سطوح بالای علمی در شهر تهران با نام دانشگاه صنعتی آریامهر، به دست دکتر محمد علی مجتهدی تأسیس گردید.
-

با استخدام حدود ۵۰ عضو هیأت علمی، در اولین دورهٔ پذیرش دانشجو در مهر ۱۳۴۵، حدود ۴۰۰ دانشجو در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و مهندسی متالورژی پذیرفته شدند. سال بعد دانشکده‌های «فیزیک»، «علوم ریاضی» و «مدیریت صنعتی و اقتصاد مهندسی» ایجاد شدند. در سال ۱۳۴۸، دانشکده شیمی تأسیس شد و همچنین دانشکده مدیریت صنعتی و اقتصاد مهندسی در سطح کارشناسی دانشجو پذیرفت و به دانشکده مهندسی صنایع تغییر نام داد. در سال ۱۳۵۰ نیز دانشکده مهندسی عمران فعلی با نام دانشکده مهندسی سازه تأسیس شد.

ردیف جلو از راست به چپ :
دکتر اعلامی، دکتر نحوی، دکتر ترپو گوسیان، دکتر مهری، دکتر مهنا، دکتر مجتهدی، دکتر انواری، دکتر کرمی، دکتر گریگوریان، دکتر زنده زردشتی، دکتر خاکزار
ردیف عقب از راست به چپ :  دکتر اردبیلی، دکتر تنباکوچی، دکتر یلپانی، دکتر دادگر، دکتر معطر، دکتر هژبری، دکتر نجفی، دکتر پرتوی، دکتر نراقی، دکتر پیمان، دکتر نوحدانی
-
این دانشگاه در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های ایران و جهان، دانشگاهی جوان و در حال رشد است. این دانشگاه به همراه «دانشگاه صنعتی اصفهان» (دانشگاه صنعتی آریامهر اصفهان سابق) مستقیماً بر اساس ساختار دانشگاه ام آی تی در آمریکا الگوبرداری گردیدند. معمار اصلی آن حسین امانت، طراح و معمار مشهور ایرانی بود.

دانش‌آموختگان این دانشگاه، به دلیل اعتبار مناسب آن، برای انتصاب در مدیریت‌های علمی، فنی و اجرایی بخت زیادی دارند و به علاوه در آزمون‌های متمرکز ورودی کارشناسی ارشد از نظر میانگین نمرات و درصد قبولی از کارشناسی به کارشناسی ارشد در رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه مقام بالایی را در بین دانشگاه‌های کشور داشته‌اند.[نیازمند منبع] همچنین تعداد زیادی از دانش‌آموختگان این دانشگاه، برای ادامهٔ تحصیل عازم کشورهای دیگر می‌شوند.

خوشبختانه در طول دوران فعالیت خود توانسته است به صورت یک موسسه علمی پیشرو در صنعت، فناوری‌های روز و علوم کاربردی در عرصه علم، منطقه‌ای و جهانی مطرح و جایگاه ارزشمندی پیدا کند و به عنوان مرکزی برای تبدیل رویاهای نسل‌های ایرانی به واقعیت‌های امروزی همواره مورد تحسین و شگفتی جامعه باشد. هدف این دانشگاه، فراهم نمودن محیطی علمی و پویا برای کسانی است که در راستای کسب علم و دانش تلاش می‌نمایند، و پایگاه و نقطه اتکاء و اعتماد آنانی است که واقعیات و حقایق علمی را درک کرده، برای نشان دادن آن به دیگران کوشش می‌کنند.

دانشگاه صنعتی شریف دیدگاه خویش را در خلق، انتشار و کاربرد دانش در یک محیط یادگیری کاملا پویا جستجو می‌کند. این دیدگاه سبب ارتقای کیفی آموزش، پژوهش، و ارائه خدمات به جامعه و حل مسائل آن در حد توان شده است. بطوری که با بیش از ۴۴ سال تجربه مفتخر است که با یاری خداوند بزرگ و تلاش استادان کارآمد و مجرب، محققین برجسته، و کارشناسان و کارمندان سخت‌کوش و همچنین بهره‌گیری از امکانات کمک‌آموزشی و آزمایشگاه‌های مجهز توانسته است دانشجویان مستعد خویش را در سطح کارآمدترین نیروهای علمی و فنی کشور به جامعه ارائه نماید.
دانش‌آموختگان این دانشگاه همواره در ردیف قوی‌ترین مهندسین و بالاترین مدیریت‌های علمی، فنی و اجرایی کشور بوده و به علاوه در آزمون‌های متمرکز ورودی کارشناس ارشد از نظر میانگین نمرات و درصد قبولی از کارشناسی به کارشناسی‌ارشد در اکثر رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه بالاترین مقام را در بین دانشگاه‌های کشور داشته‌اند. همچنین آنهایی که به قصد ادامه تحصیل راهی خارج از کشور شده‌اند نیز به خوبی در سطح بین‌المللی درخشیده‌اند و پس از کسب موفقیت‌های بالای علمی منشاء خدمات ارزنده‌ای گردیده‌اند.   این دانشگاه عموماً به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر ایران در رشته‌های فنی شناخته می‌شود و قبول شدن در آن نیازمند کسب رتبهٔ بالایی در کنکور سراسری است؛چنان که روزنامهٔ واشینگتن پست در خلال گزارش خود از حضور و سخنرانی پروفسور برتون ریکتر، برندهٔ آمریکایی جایزه نوبل در فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف این دانشگاه راام‌آی‌تی ایران لقب داده‌است.
-
افتخارات دانشگاه شريف
کسب مقام نخست در مسابقات ریاضی دانشجویی برای ۲۱ سال متوالی
کسب مقام نخست کشور در اکثر دوره‌های مسابقات acm
انتخاب چندین نفر از استادان دانشگاه به عنوان چهرهٔ ماندگار کشور از جمله: مهدی بهادری‌نژاد، حسن ظهور، پرویز دوامی، سعید سهراب‌پور، بهمن مهری، سیاوش شهشهانی، مهدی گلشنی ، علی‌محمد رنجبر و جواد صالحی
کسب نشان درجه ۱ دانش به‌وسیلهٔ استادان این دانشگاه مهدی بهادری‌نژاد و پرویز دوامی
داشتن بیشترین تعداد اعضای فرهنگستان علوم در بین دانشگاه‌های ایران
معرفی شدن جواد صالحی به عنوان پراستنادترین دانشمند ایرانی در ISI.



رؤسای دانشگاه از بدو تأسیس تاکنون
دکتر محمدعلی مجتهدی (1/9/44 تا 21/11/46)
پروفسور فضل اله رضا (21/11/46 تا 29/5/47)
دکتر محمدرضا امین (29/5/47 تا 1/9/51)
دکتر سیدحسین نصر (1/9/51 تا 26/4/54)
دکتر مهدی ضرغامی (26/4/54 تا 6/6/56)
دکتر علیرضا مهران (6/6/56 تا 15/6/57)
دکتر حسینعلی انواری (15/6/57 تا 7/5/58)
دکتر علی محمد رنجبر (7/5/58 تا 9/7/59)
دکتر عباس انواری (9/7/59 تا 25/9/61 و 7/1/64 تا 28/10/68)
دکتر علی اکبر صالحی (25/9/61 تا 29/10/63 و 28/10/68 تا 18/6/72)
دکتر سید محمد اعتمادی (21/6/72 تا 9/7/74)
دکتر سید خطیب الاسلام صدرنژاد (13/7/74 تا 7/5/76)
دکتر سعید سهراب پور (7/5/76 تا 26/5/89)
دکتر رضا روستا آزاد (26/5/89 تا کنون)



نقشه دانشگاه
1-دانشکده شیمی
۲-دانشکده مهندسی مواد
۳-کتابخانه مرکزی
۴- سالن ورزش
۵- ساختمان تالارها
۶-معاونت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی
۷-معاونت امور دانشجویی
۸-دانشکده مهندسی مکانیک
۹-دانشکده علوم ریاضی
۱۰-دانشکده مهندسی صنایع
۱۱- ساختمان ابن سینا
۱۲- ساختمان شهید رضایی
۱۳-مرکز معارف اسلامی و علوم انسانی
۱۳- مرکز بهداشت
۱۴-دانشکده مهندسی شیمی و نفت
۱۵- رستوران
۱۶- بوفه
۱۷-دانشکده مهندسی کامپیوتر
۱۸- کارگاه‌های آموزشی
۲۰- آزمایشگاه برق
۲۱- آزمایشگاه زمین‌لرزه
۲۲- مرکز تحقیقات زمین‌شناسی
23-دانشکده فیزیک
۲۴-دانشکده هوافضا
۲۵-دانشکده مهندسی برق
۲۶-دفتر همکاری‌های بین‌المللی
۲۷-معاونت پژوهش و فناوری
۲۸- دفتر ریاست
۲۹- زمین فوتبال (ساختمان در حال ساخت)
۳۰-دانشکده مهندسی عمران
۳۱-دانشکده هوافضا (قدیم)
۳۲-مرکز تحقیقات الکترونیک
۳۳-موسسه انتشارات علمی
۳۴-پژوهشکده علوم و فناوری نانو
۳۴-مرکز تحقیقات مهندسی بیوشیمی و کنترل محیط زیست
۳۴-انستیتو آب و انرژی
۳۵-مرکز محاسبات
۳۵-گروه فلسفه علم
۳۶- مسجد
۳۷- آمفی‌تئاتر مرکزی
۳۸-معاونت امور اداری و مالی
۳۹- درب اصلی
40-بانک
سایت دانشگاه
www.sharif.ir
منابع :
سايت دانشگاه شريف
ويكي پديا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .