آشنايي با دانشگاه جامع علمی کاربردی
دانشگاه جامع علمی کاربردي تنها متولی نظام آموزش عالی علمی کاربردی است که زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوری اداره می شود. هدف دانشگاه جامع فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرايی دولتی و غير دولتی را برای آموزش نيروی انسانی متخصص و مورد نياز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور می باشد به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعاليتی که به آنها محول می شود. دانش و مهارت لازم را کسب نمايند.
دانشگاه جامع مسووليت برنامه ريزی، سازماندهی، پشتيباني های کارشناسی، عملياتی، اطلاعات و سياستگذاريهای کلان و نيز نظارت و ارزشيابی مراکز و موسسات علمی کاربردی را بر عهده دارد. مراکز و موسسات آموزش عالی علمی کاربردی زير نظر دانشگاه، رکن اجرايی آموزشهای علمی-کاربردی و به قصد ارتقای دانش کار و ايجاد مهارت های متناسب با حوزه فعاليت شغلی افراد تاسیس شده است.
دانشگاه جامع علمی - کاربردی از سال 1373 با رسالت تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز برای بخش های مختلف صنایع ، معادن ، کشاورزی و خدمات فعالیت خود را آغاز کرد.
در سال 1375 دانشگاه اولین آزمون ورودی خود رابا حضور 18518 نفر داوطلب برگزار کرد. سال 1376 دومین آزمون 40867 نفر شرکت کننده داشت .سومین آزمون با حضور 44339 نفر برگزار شد . در چهارمین آزمون 122008 نفر ، در پنجمین آزمون 229566 نفر و در ششمین آزمون 307137 نفر حضور یافتند . سال 1381 ، هفتمین آزمون ورودی دوره های علمی - کاربردی با حضور بیش از 350 هزار نفر داوطلب ، به صورت متمرکز و سراسری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار گردید.
رشد چشمگیر این دورهها و افزایش ظرفیت پذیرش در چند سال اخیر از یک سو و افزایش عمیق سازمانها ودستگاه های اجرایی نسبت به ارتقای کیفی و توسعه کمی این دورهها با کمک تمام مسولان دستگاهها و کارشناسان ذیربط میباشد.
دانشگاه جامع علمی - کاربردی تنها متولی نظام آموزش عالی علمی - کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره میشود.
-
هدف دانشگاه جامع فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی را برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور میباشد به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول میشود. دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.
این دانشگاه با هدف افزایش سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارتهای حرفهای دانش آموختگان مراکز آموزش که فاقد تجربه اجرایی میباشند، نسبت به برگزاری دورههای علمی – کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد اقدام میکند.
دانشگاه جامع مسوولیت برنامه ریزی، سازماندهی، پشتیبانیهای کارشناسی، عملیاتی، اطلاعات و سیاستگذاریهای کلان و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و موسسات علمی-کاربردی را بر عهده دارد.
مراکز و موسسات آموزش عالی علمی-کاربردی زیر نظر دانشگاه، رکن اجرایی آموزشهای علمی-کاربردی و به قصد ارتقای دانش کار و ایجاد مهارتهای متناسب با حوزه فعالیت شغلی افراد تاسیس شدهاست.
هدف از تاسیس دانشگاه علمی - کاربردی، فراهم کردن موجبات مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیردولتی در امر تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز کشور به نحوی است که فارغ التحصیلان هر یک از موسسات تحت نظارت این دانشگاه بتوانند برای کاری که به آنها محول شده یا خواهد شد، دانش و مهارت لازم را کسب کنند.
منظور از دورههای علمی- کاربردی، دورههایی است که با هدف ارتقاء دانش افراد و ایجاد مهارتهای لازم و به فعلیت رساندن استعدادهای نهفته در ایشان تعلیم داده میشود و دانش آموختگان را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار در مشاغل گوناگون آماده کرده و توانایی آنان را برای انجام کاری که به آنها محول شده است تا سطح مطلوب افزایش میدهد.
مقطح تحصیلی بیانگر طول مدت تحصیل و نوع مدرک اعطایی در پایان تحصیل میباشد که شامل کاردانی (فوق دیپلم) و کارشناسی (لیسانس) است.
فارغ التحصیل و یا دانشآموز شاخه فنی حرفهای به شخصی اطلاق میشود که از دوره متوسطه نظام جدید و یا دوره متوسطه نظام قدیم فنی حرفهای فارغ التحصیل شده و یا مشغول به تحصیل باشد و در صورت پذیرش در دانشگاه حداکثر تا زمان ثبت نام موفق به اخذ دیپلم مورد تایید وزارت آموزش و پرورش گردد.
فارغ التحصیل و یا دانش آموزان شاخه کارودانش به شخصی اطلاق میشود که در دوره مهارت آموزی شاخه کاردانش موفق به اخذ دیپلم نظام جدید شده و یا مشغول به تحصیل باشد در صورت پذیرش در دانشگاه حداکثر تا زمان ثبت نام موفق به اخذ دیپلم مورد تایید وزارت آموزش و پرورش گردد.
فارغ التحصیل نظام قدیم آموزش متوسطه به شخصی اطلاق میشود که از نظام قدیم آموزش متوسطه فارغ التحصیل شده باشد.
فارغ التحصیل و یا دانش آموز دروه نظام جدید به شخصی اطلاق میشود که دوره سه ساله نظام جدید را به پایان رسانده و یا در صورت پذیرش در دانشگاه حداکثر تا زمان ثبت نام موفق به اخذ گواهینامه سه ساله نظام جدید (دیپلم نظام جدید آموزش متوسطه) گردد.
فارغ التحصیل و یا دانش آموز دوره پیش دانشگاهی به شخصی اطلاق میشود که پس از دریافت دیپلم نظام جدید آموزش متوسطه، دروه پیش دانشگاهی را گذرانیده و یا در صورت پذیرش در دانشگاه حداکثر تا زمان ثبت نام موفق به اخذ گواهینامه دوره پیش دانشگاهی گردد.
دانشجو، به شخصی اطلاق می شود که در یکی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و یا یکی از آموزشکدههای فنی و حرفهای پذیرفته و ثبت نام شده باشد.
دانشجوی انصرافی به دانشجویی اطلاق می شود که پس از پذیرش و ثبت نام در رشته قبولی نسبت به انصراف قطعی از تحصیل اقدام و فرم مربوطه را پس از تکمیل به همراه سایر مدارک ثبت نام به موسسه ذیربط تحویل داده باشد.
گروههای آموزشی:
آزمون دانشگاه جامع علمی- کاربردی در مقطع کاردانی در 5 گروه آزمایشی اصلی شامل: صنعت، کشاورزی، صنایع غذایی، مدیریت و خدمات اجتماعی و هنر برگزار میگردد.
ارگان به سازمان، موسسه، وزارتخانه و ... اطلاق میشود که دستگاه متقاضی برگزاری دوره علمی - کاربردی را تحت پوشش قرار میدهد.
دستگاه متقاضی به تشکیلاتی اطلاق میشود که با توجه به اهداف و برنامههای آتی خود نسبت به رفع نیاز آموزشی نیروهای شاغل و یا آزاد که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم با آن دستگاه در ارتباط میباشند، با کسب مجوز دانشگاه جامع علمی - کاربردی در مراکز آموزشی تحت پوشش خود اقدام به پذیرش دانشجو مینماید.
اهداف آموزشهای علمی - کاربردی
1- ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه جانبه(صنعتی، نظامی و دانشگاهی) در گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی-کاربردی کشور.
۲- ارتقای شاخصهای کمی و کیفی آموزشهای کاربردی در جامعه.
۳- فراهم سازی زیر بنای مناسب بمنظور بکارگیری توان دانش آموختگان دورههای نظری در حل مسائل کاربردی.
۴- زمینه سازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال تکنولوژی نوین
آدرس : تهران- خیابان انقلاب – حد فاصل خیابان حافظ و نجات الهی (چهارراه کالج) – پلاک 751
تلفن: 82779 دورنگار : 88808987 -21-98+
E-mail: info@uast.ac.ir
سایت دانشگاه
www.uast.ac.ir
دانشگاه جامع مسووليت برنامه ريزی، سازماندهی، پشتيباني های کارشناسی، عملياتی، اطلاعات و سياستگذاريهای کلان و نيز نظارت و ارزشيابی مراکز و موسسات علمی کاربردی را بر عهده دارد. مراکز و موسسات آموزش عالی علمی کاربردی زير نظر دانشگاه، رکن اجرايی آموزشهای علمی-کاربردی و به قصد ارتقای دانش کار و ايجاد مهارت های متناسب با حوزه فعاليت شغلی افراد تاسیس شده است.
دانشگاه جامع علمی - کاربردی از سال 1373 با رسالت تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز برای بخش های مختلف صنایع ، معادن ، کشاورزی و خدمات فعالیت خود را آغاز کرد.
در سال 1375 دانشگاه اولین آزمون ورودی خود رابا حضور 18518 نفر داوطلب برگزار کرد. سال 1376 دومین آزمون 40867 نفر شرکت کننده داشت .سومین آزمون با حضور 44339 نفر برگزار شد . در چهارمین آزمون 122008 نفر ، در پنجمین آزمون 229566 نفر و در ششمین آزمون 307137 نفر حضور یافتند . سال 1381 ، هفتمین آزمون ورودی دوره های علمی - کاربردی با حضور بیش از 350 هزار نفر داوطلب ، به صورت متمرکز و سراسری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار گردید.
رشد چشمگیر این دورهها و افزایش ظرفیت پذیرش در چند سال اخیر از یک سو و افزایش عمیق سازمانها ودستگاه های اجرایی نسبت به ارتقای کیفی و توسعه کمی این دورهها با کمک تمام مسولان دستگاهها و کارشناسان ذیربط میباشد.
دانشگاه جامع علمی - کاربردی تنها متولی نظام آموزش عالی علمی - کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره میشود.
-
هدف دانشگاه جامع فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی را برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور میباشد به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول میشود. دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.
این دانشگاه با هدف افزایش سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارتهای حرفهای دانش آموختگان مراکز آموزش که فاقد تجربه اجرایی میباشند، نسبت به برگزاری دورههای علمی – کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد اقدام میکند.
دانشگاه جامع مسوولیت برنامه ریزی، سازماندهی، پشتیبانیهای کارشناسی، عملیاتی، اطلاعات و سیاستگذاریهای کلان و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و موسسات علمی-کاربردی را بر عهده دارد.
مراکز و موسسات آموزش عالی علمی-کاربردی زیر نظر دانشگاه، رکن اجرایی آموزشهای علمی-کاربردی و به قصد ارتقای دانش کار و ایجاد مهارتهای متناسب با حوزه فعالیت شغلی افراد تاسیس شدهاست.
هدف از تاسیس دانشگاه علمی - کاربردی، فراهم کردن موجبات مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیردولتی در امر تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز کشور به نحوی است که فارغ التحصیلان هر یک از موسسات تحت نظارت این دانشگاه بتوانند برای کاری که به آنها محول شده یا خواهد شد، دانش و مهارت لازم را کسب کنند.
منظور از دورههای علمی- کاربردی، دورههایی است که با هدف ارتقاء دانش افراد و ایجاد مهارتهای لازم و به فعلیت رساندن استعدادهای نهفته در ایشان تعلیم داده میشود و دانش آموختگان را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار در مشاغل گوناگون آماده کرده و توانایی آنان را برای انجام کاری که به آنها محول شده است تا سطح مطلوب افزایش میدهد.
مقطح تحصیلی بیانگر طول مدت تحصیل و نوع مدرک اعطایی در پایان تحصیل میباشد که شامل کاردانی (فوق دیپلم) و کارشناسی (لیسانس) است.
فارغ التحصیل و یا دانشآموز شاخه فنی حرفهای به شخصی اطلاق میشود که از دوره متوسطه نظام جدید و یا دوره متوسطه نظام قدیم فنی حرفهای فارغ التحصیل شده و یا مشغول به تحصیل باشد و در صورت پذیرش در دانشگاه حداکثر تا زمان ثبت نام موفق به اخذ دیپلم مورد تایید وزارت آموزش و پرورش گردد.
فارغ التحصیل و یا دانش آموزان شاخه کارودانش به شخصی اطلاق میشود که در دوره مهارت آموزی شاخه کاردانش موفق به اخذ دیپلم نظام جدید شده و یا مشغول به تحصیل باشد در صورت پذیرش در دانشگاه حداکثر تا زمان ثبت نام موفق به اخذ دیپلم مورد تایید وزارت آموزش و پرورش گردد.
فارغ التحصیل نظام قدیم آموزش متوسطه به شخصی اطلاق میشود که از نظام قدیم آموزش متوسطه فارغ التحصیل شده باشد.
فارغ التحصیل و یا دانش آموز دروه نظام جدید به شخصی اطلاق میشود که دوره سه ساله نظام جدید را به پایان رسانده و یا در صورت پذیرش در دانشگاه حداکثر تا زمان ثبت نام موفق به اخذ گواهینامه سه ساله نظام جدید (دیپلم نظام جدید آموزش متوسطه) گردد.
فارغ التحصیل و یا دانش آموز دوره پیش دانشگاهی به شخصی اطلاق میشود که پس از دریافت دیپلم نظام جدید آموزش متوسطه، دروه پیش دانشگاهی را گذرانیده و یا در صورت پذیرش در دانشگاه حداکثر تا زمان ثبت نام موفق به اخذ گواهینامه دوره پیش دانشگاهی گردد.
دانشجو، به شخصی اطلاق می شود که در یکی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و یا یکی از آموزشکدههای فنی و حرفهای پذیرفته و ثبت نام شده باشد.
دانشجوی انصرافی به دانشجویی اطلاق می شود که پس از پذیرش و ثبت نام در رشته قبولی نسبت به انصراف قطعی از تحصیل اقدام و فرم مربوطه را پس از تکمیل به همراه سایر مدارک ثبت نام به موسسه ذیربط تحویل داده باشد.
گروههای آموزشی:
آزمون دانشگاه جامع علمی- کاربردی در مقطع کاردانی در 5 گروه آزمایشی اصلی شامل: صنعت، کشاورزی، صنایع غذایی، مدیریت و خدمات اجتماعی و هنر برگزار میگردد.
ارگان به سازمان، موسسه، وزارتخانه و ... اطلاق میشود که دستگاه متقاضی برگزاری دوره علمی - کاربردی را تحت پوشش قرار میدهد.
دستگاه متقاضی به تشکیلاتی اطلاق میشود که با توجه به اهداف و برنامههای آتی خود نسبت به رفع نیاز آموزشی نیروهای شاغل و یا آزاد که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم با آن دستگاه در ارتباط میباشند، با کسب مجوز دانشگاه جامع علمی - کاربردی در مراکز آموزشی تحت پوشش خود اقدام به پذیرش دانشجو مینماید.
اهداف آموزشهای علمی - کاربردی
1- ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه جانبه(صنعتی، نظامی و دانشگاهی) در گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی-کاربردی کشور.
۲- ارتقای شاخصهای کمی و کیفی آموزشهای کاربردی در جامعه.
۳- فراهم سازی زیر بنای مناسب بمنظور بکارگیری توان دانش آموختگان دورههای نظری در حل مسائل کاربردی.
۴- زمینه سازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال تکنولوژی نوین

تلفن: 82779 دورنگار : 88808987 -21-98+
E-mail: info@uast.ac.ir
سایت دانشگاه
www.uast.ac.ir