پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۳:۵۸
کد مطلب: 18783
۰
۵

۱۰ توصيه به کنکوري ها براي انتخاب رشته

چند روزي مي شود که از اعلام نتايج اوليه کنکور سراسري گذشته و ماحصل چند سال تلاش و سخت کوشي دانش آموزان به بار نشسته است؛ عده اي اميدوار و خرسند از رتبه شان به آينده فکر مي کنند و البته عده اي هم نا اميد از رتبه به دست آمده در پي فرصت ديگري براي شرکت در کنکور هستند هرچند در کنکور امسال شرايط براي بسياري از متقاضيان ورود به دانشگاه ها، حتي آن هايي که در کنکور ثبت نام نکرده اند نيز آسان شده است.
به هر حال آن چه در اين فرصت اهميت دوچنداني پيدا مي کند، تلاش براي رسيدن به انتخابي آگاهانه، منطقي و مورد رضايت فرد براي آينده تحصيلي اش است؛ انتخابي که از پنجشنبه 17 مرداد ماه به صورت آنلاين و از طريق سايت سازمان سنجش به آدرس www.Sanjesh.org آغاز مي شود و طي آن داوطلبان مجاز به انتخاب رشته مي توانند متناسب با رتبه خود رشته هاي مورد نظرشان را انتخاب کنند.
از همين روي با راضيه حافظ شعرباف کارشناس ارشد روانشناسي تربيتي، مشاور تحصيلي و مدرس دانشگاه همکلام شديم تا توصيه هايي براي انتخاب رشته شما که قرار است تا چند روز ديگر رشته تحصيلي تان را انتخاب کنيد ارائه دهيم و هم به برخي سوالات و نقاط مبهم انتخاب رشته کنکور پاسخ دهيم.
در اين گفت و گو با ما همراه باشيد. حواس مان به «نقطه عطف» باشد حافظ شعرباف شروع اين گفت و گو را با تاکيد بر اهميت انتخاب رشته کنکور آغاز مي کند و مي گويد: انتخاب رشته کنکور فرآيندي نيست که مربوط به اين 10 روز باشد بلکه از همان روزي که رشته تحصيلي دبيرستان انتخاب شد اين فرآيند شروع شده است، بنابراين بايد براي آن به صورت دقيق و آگاهانه برنامه ريزي کرد چرا که داوطلبان ما در حال حاضر در مقطعي قرار دارند که نقطه عطفي در زندگي تحصيلي شان محسوب مي شود.
او مي گويد: يکي از ضرورت ها در انتخاب رشته آشنايي و آگاهي داوطلبان با رشته ها و موارد مختلف کارنامه است؛ متاسفانه برخي از داوطلبان آشنايي چنداني با رشته هايي که انتخاب مي کنند ندارند و جزئيات کارنامه خود، همچون تراز، نمرات کل و ... را نمي شناسند.
اين مشاور تحصيلي سپس 10 توصيه را براي داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسري 92 مطرح و درباره هر کدام توضيحاتي را ارائه مي کند:
1- مراقب اشتباهات خود باشيد: توجه کنيد که انتخاب امروز شما، شغل و درآمد و قسمتي از آينده شما را تعيين مي کند، بنابراين بايد مراقب اشتباهات خودتان باشيد چرا که گاهي برخي اشتباهات قابل جبران نيست؛ دقت کنيد که عجولانه، احساسي و از روي اجبار انتخاب رشته نکنيد. حتما مي دانيد که بيشترين افت تحصيلي را دانشجوياني داشته اند که رشته دانشگاهي شان را بر اساس اجبار و از روي احساس انتخاب کرده اند.
2- نسبت به انتخاب خود آگاه باشيد: شما بايد از قبل با برخي اطلاعات و جزئيات کارنامه خود آشنا باشيد، اگر بدون آگاهي وارد انتخاب رشته شويد موفق نخواهيد بود. اين وظيفه داوطلب است که نسبت به رشته هاي مختلف و شرايط انتخاب واحد اطلاع کسب کند؛ بنابراين با استفاده از سايت سنجش و ديگر پايگاه هاي اطلاع رساني معتبر در حوزه کنکور مي توانيد نسبت به رشته هايي که مي خواهيد انتخاب کنيد و جزئيات انتخاب رشته آگاه شويد. در اين زمينه توجه کنيد که حتما اطلاعيه هاي سازمان سنجش را رصد کنيد تا از اصلاحيه هايي که در دفترچه انتخاب رشته انجام مي شود مطلع شويد.
3- مراقب مراکز غيرمعتبر انتخاب رشته باشيد: مطمئن شويد پايگاه ها و مراکزي که براي انتخاب رشته و مشاوره انتخاب مي کنيد معتبر است. متاسفانه اين روزها مراکز مشاوره انتخاب رشته مثل قارچ رشد مي کند و زياد مي شود و افرادي در آن به ارائه مشاوره مي پردازند که حتي متخصص هم نيستند؛ بنابراين سعي کنيد به مشاوران آموزش و پرورش و يا مراکز معتبر مشاوره انتخاب رشته مراجعه کنيد.
4- مشورت کنيد: توصيه مي کنم که حتما با افراد متخصص در اين زمينه مشورت کنيد؛ اين که بگوييد دوستانم کدام رشته را انتخاب کرده اند، من هم همان را انتخاب مي کنم، اشتباه است. تا مي توانيد مشورت کنيد به خصوص با اعضاي خانواده؛ چون اگر خانواده ها پشتيبان فرزندشان باشند، آن ها در ادامه تحصيل شان موفقيت بيشتري خواهند داشت.
5- از تمام ظرفيت ها استفاده کنيد: برخي ها اشتباه مي کنند و مي گويند ما فقط رشته پزشکي مي خواهيم و فقط کد رشته هاي پزشکي را انتخاب و خود را از بقيه انتخاب ها محروم مي کنند. سازمان سنجش اجازه انتخاب 150 کد رشته را به داوطلبان داده است که بايد از تمام اين ظرفيت ها استفاده کرد و انتخاب ها را به 10، 20 و يا 30 رشته محدود نکرد. البته نکته اي که در اين بين بايد مورد توجه شما قرار گيرد اين است که اگر رشته هاي روزانه را انتخاب کنيد و قبول شويد اما در آن رشته ثبت نام نکنيد، يک سال از شرکت در کنکور محروم مي شويد، بنابراين بايد دقت کنيد که رشته هاي روزانه اي که مي دانيد اگر قبول شويد، نمي رويد را انتخاب نکنيد.
6- رشته هاي مورد علاقه تان را فراموش نکنيد: سعي کنيد در انتخاب هاي تان براي رشته هاي مورد علاقه و ايده آل هم جايي بگذاريد؛ توصيه مي کنم 20 درصد انتخاب هاي اول را براي رشته هاي ايده آل و مورد علاقه تان بگذاريد، 60 تا 65 درصد را واقع گرايانه انتخاب کنيد که با توجه به تراز و مشاوره ها ارائه مي شود و 15 يا 20 درصد انتخاب هاي پاياني را هم براي رشته هايي بگذاريد که مطمئن هستيد در آن ها قبول مي شويد.
7- اولويت بندي کنيد: اگر سازمان سنجش بر اساس نمره و تراز، شما را در انتخاب دوازدهم قبول کرد، افسوس انتخاب سيزدهم تان را نخوريد؛ يعني اگر قرار است افسوس آن کد انتخابي سيزدهم خود را بخوريد، آن را در انتخاب هاي بالاتر قرار دهيد. 8- به جزئيات توجه کنيد: برخي رشته ها داراي جزئيات خاصي است که بايد با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته از آن آگاه شويد، مثل رشته هاي نيمه متمرکز که شرايط ويژه اي دارد چرا که علاوه بر نمره عملي به انجام مصاحبه هم نياز دارد.
9- از دانشگاه فرهنگيان غافل نشويد: داوطلبان گرامي، از دانشگاه فرهنگيان غافل نشويد. همانطور که مي دانيد قبول شدن در دانشگاه فرهنگيان به منزله داشتن شغل و موقعيت اجتماعي خواهد بود. البته 2 گروه از داوطلبان از دانشگاه فرهنگيان غافل مي شوند؛ يک گروه افرادي هستند که رتبه خوبي دارند و يک عده هم آن هايي که رتبه چندان خوبي ندارند و فکر مي کنند قبول نمي شوند، توصيه من اين است که اگر مجاز به انتخاب رشته هاي روزانه شده ايد حتما کد رشته هاي دانشگاه فرهنگيان را هم انتخاب کنيد.
10- ديدتان را نسبت به دانشگاه هاي غيرانتفاعي عوض کنيد: نکته آخر هم اين که دانشگاه هاي غيرانتفاعي را هم در انتخاب تان جاي دهيد، اگر رتبه تان طوري است که در رشته مورد علاقه تان در دانشگاه روزانه قبول نمي شويد اما در دانشگاه هاي غير انتفاعي در همان رشته قبول خواهيد شد، حتما آن را انتخاب کنيد؛ شما بايد ديدتان را نسبت به دانشگاه هاي غير انتفاعي عوض کنيد و آن را به عنوان يک ظرفيت ببينيد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

narges
عالی ممنون از دلسوزی و لطفتون
مهنا
سلام مطالب جالبی بودن اگه میشه در مورد مهندسی مکانیک هم توضیح بدین واینکه محیطش چطوره وهمچنین در مورد دانشگاه پیام نور
مهسا
حرفاتون خیلی خوب بود ممنون
جوجو
خدا تو سرتون بزنه كه هرگز كمك درستي نكردين
میلاد
Iran, Islamic Republic of
درباره ی امتحانات سراسری توضیح می خاستم
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.