جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ / ۲۲:۰۵
کد مطلب: 21828
۱
۱
«تایمزهایراجوکیشن» اعلام کرد

بین‌المللی‌ترین دانشگاه‌های جهان

بین‌المللی‌ترین دانشگاه‌های جهان
برای اغلب دانشگاه‌های تحقیقاتی جهان رتبه آنها در رده‌بندی‌های جهانی حیاتی و مهم است چرا که با وجود یک شبکه قدرتمند و جهانی، دانشگاه‌ها می‌توانند بهترین استعدادهای علمی را شناسایی کرده و با جذب دانشجویان مستعد، تحقیقات مشترک و نوآورانه‌ای را انجام دهند. این مساله سبب شکل‌گیری موسسات آموزشی چندگانه و رفع مشکلات و نگرانی‌های جهان می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه رسمی موسسه «تایمزهایراجوکیشن»، فهرست 25 دانشگاه برتر جهان از نظر شاخص «چشم‌انداز بین‌المللی» آنها و به ترتیب امتیازی که کسب کرده‌اند به شرح زیر است:

«دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان» - سوئیس

این دانشگاه سوئیسی که یک موسسه تحقیقات و فناوری است با در اختیارداشتن بیش از 250 لابراتوار و آزمایشگاه تحقیقاتی، یک مرکز مهم تبادل علم در سوئیس محسوب می‌شود. دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL) در فضایی به وسعت حدود 460 هکتار و در حاشیه دریاچه « ژنو» احداث شده است. امتیاز این دانشگاه از نظر شاخص چشم‌انداز بین‌المللی 98.2 اعلام شده است.

 

«انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ» - سوئیس

«انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ» که با کسب امتیاز 96.7 در رتبه دوم این رده بندی قرار دارد در سال 1855 میلادی تاسیس شده و حدود 18 هزار دانشجو از بیش از 100 کشور جهان در آن مشغول به تحصیل هستند. داوطلبان برای تحصیل در این دانشگاه حتما نباید به تیزهوشی «آلبرت انیشتن» باشند چراکه هر شهروند سوئیسی در صورت قبولی در آزمون نهایی دبیرستان‌های این کشور می‌تواند وارد این دانشگاه شود. جالب است بدانید که آلبرت انیشتن نیز در سال 1901 میلادی دیپلم خود را از این دانشگاه دریافت کرده است.

دانشگاه «ژنو» - سوئیس

دانشگاه «ژنو» سوئیس در این رده‌بندی امتیاز 96.7 را کسب کرده است. در این دانشگاه افراد مشهوری نظیر «ژان پیاژه»، «جورج استاینر» و «کوفی عنان» تحصیل کرده‌اند.

«دانشگاه ملی سنگاپور»

«دانشگاه ملی سنگاپور»‌ (NUS) یک دانشگاه برجسته آسیایی و با شهرتی جهانی است. این دانشگاه آموزش و تحقیقات را با شیوه جهانی و با تمرکز بر چشم‌اندازی آسیایی ارائه می‌دهد. در این رده‌بندی، امتیاز این دانشگاه 94.3 اعلام شده است.

«دانشگاه رویال هالووی لندن»

این دانشگاه پس از ادغام دو دانشگاه‌ «بدفورد» و دانشگاه اصلی «رویال هالووی» شکل گرفت. امتیاز این دانشگاه 92.6 اعلام شده است.

«کالج سلطنتی لندن»

«کالج سلطنتی لندن» با کسب امتیاز 91.8 در رتبه ششم این رده‌بندی قرار گرفته است. این دانشگاه که تمرکز اصلی آن در فعالیت‌های تحقیقاتی است، چهار دانشکده داروسازی، علوم طبیعی، مهندسی و بازرگانی دارد. کالج سلطنتی لندن در سال 1907 میلادی به عنوان زیرمجموعه «دانشگاه لندن» تاسیس شد اما در سال 2007 میلادی مستقل شد. این دانشگاه از 126 کشور جهان دانشجو دارد.

«دانشگاه ملی استرالیا»

این دانشگاه در سال 1946 میلادی به دستور دولت فدرال استرالیا در قلب این کشور یعنی «کانبرا» تاسیس شد. این دانشگاه موفق به کسب امتیاز 91.4 در رده‌بندی اخیر موسسه تایمزهایراجوکیشن شده است.

«دانشگاه اینسبروک» - اتریش

دانشکده‌های مختلف و متعدد این دانشگاه در مناطق مختلف اتریش فعالیت دارند و به همین دلیل این دانشگاه به صورت یک مجموعه واحد نیست. دانشگاه اینسبورک تا پیش از سال 2005 میلادی تنها شش دانشکده داشت اما امروزه توسعه بیشتری یافته و با داشتن 4500 کارمند و عضو هیات علمی، بیش از 27 هزار و 500 دانشجو را در 16 دانشکده جای داده است. امتیاز چشم‌انداز بین‌المللی دانشگاه اینسبروک در این رده بندی 91.4 اعلام شده است.

دانشگاه «بازل» - سوئیس

دانشگاه‌ «بازل»‌، قدیمی‌ترین دانشگاه سوئیس است. این دانشگاه در زمره دانشگاه‌های مطرحی چون «اراسموس»، «پاراسلسیوس»، «یونگ» و «نیچه» قرار دارد. امتیاز این دانشگاه نیز 91.1 اعلام شده است.

دانشگاه «ماکواری» - استرالیا

این دانشگاه، سومین دانشگاهی است که در سال 1964 میلادی در سیدنی و در فضایی به وسعت 125 هکتار تاسیس شد. این دانشگاه نیز در رده بندی چشم انداز بین المللی دانشگاه‌های جهان امتیاز 91.1 را کسب کرده است.

دانشگاه «نانیانگ» سنگاپور

دانشگاه نانیانگ سنگاپور، دیگِ جوشان استعدادهای جهانی است که در آن استادان برجسته‌ای وظیفه آموزش دانشجویان را برعهده دارند. در سال 2003 میلادی «فردی بوئی» در این دانشگاه توانست کوچکترین «پمپ پیزوالکتریک» قلب را اختراع کند. امتیاز چشم‌انداز بین‌المللی این دانشگاه 91 است.

دانشگاه آکسفورد

26 نخست‌وزیر در تاریخ انگلیس، 30 سیاستمدار بزرگ جهان، 12 رهبر دینی و 20 اسقف اعظم «کنتربری» همگی دانش آموخته آکسفورد هستند. این دانشگاه در قرن 13 میلادی تاسیس شد. دانشگاه آ‌کسفورد که از نظر قدمت سومین دانشگاه قدیمی و فعال در جهان محسوب می‌شود 12 هزار رشته تحصیلی کارشناسی در 38 دانشکده و شش دانشکده دائمی خصوصی ارائه می‌دهد. در این رده‌بندی، امتیاز این دانشگاه 90.2 اعلام شده است.

«کالج دانشگاهی لندن»

«کالج دانشگاهی لندن» (UCL) از 150 کشور جهان دانشجو دارد که این دانشجویان بین‌المللی بیش از یک سوم بدنه اصلی دانشجویی این دانشگاه را تشکیل می‌دهند. این دانشگاه در رده بندی چشم‌انداز بین‌المللی امتیاز 90.2 را کسب کرده است.

«دانشگاه وین» - اتریش

دانشگاه وینِ اتریش قدیمی‌ترین دانشگاه ‌آلمانی زبان در جهان است که در سال 1365 میلادی تاسیس شده و سهم عمده‌ای در پیشرفت علم پزشکی در قرن بیستم داشته است چرا که در سال‌های 1914-1927-1930-1936 و 1973 میلادی پنج برنده جایزه نوبل تربیت کرده است. امتیاز این دانشگاه 89.5 است.

دانشگاه‌«ماستریخت» هلند

دانشگاه «ماستریخت» هلند یک دانشگاه کاملا دو زبانه انگلیسی و هلندی زبان است. این دانشگاه طیف وسیعی از رشته‌ها را در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که اغلب به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، ارائه می‌دهد. امتیاز این دانشگاه 89.1 اعلام شده است.

دانشگاه‌«برونل» لندن

نام این دانشگاه از یک مهندس انگلیسی به نام «سرمارک ایزامبارد برونل» گرفته شده است. این دانشگاه در سال 1928 با عنوان‌«کالج صنعتی آکتون» تاسیس شد اما در سال 1966 میلادی به دانشگاه تبدیل شد. دانشگاه برونل در حال حاضر حدود 1100 استاد، متخصص و محقق در 8 دانشکده مشغول به فعالیت دارد. امتیاز این دانشگاه 89.1 اعلام شده است.

دانشگاه «سنت اندروز» اسکاتلند

این دانشگاه سومین دانشگاه قدیمی انگلیسی زبان در جهان محسوب می‌شود. قدمت این دانشگاه به سال 1413 میلادی بازمی‌گردد.

این دانشگاه 8600 دانشجو و 800 عضو هیات علمی برجسته دارد. «جیمز ویلسون»، «بنجامین فرانکلین» و «جان ویترسپون» از دانش آموختگان این دانشگاه هستند. امتیاز این دانشگاه در این رده‌بندی 88.8 اعلام شده است.

«دانشگاه‌ استرالیای غربی»

دانشگاه استرالیای غربی در سال 1911 میلادی با تلاش «جان وینتروپ هاکت»، روزنامه‌نگار استرالیایی بنیان نهاده شد. این دانشگاه نخستین موسسه آموزش عالی رایگان در سرزمین‌های تحت فرمانروایی انگلیس محسوب می‌شود. امتیاز چشم‌انداز بین‌المللی این دانشگاه 88.6 است.

دانشگاه‌«کوئین‌مری» لندن

دانشگاه کوئین‌مری در سال 1915 میلادی به عنوان یک کالج وابسته به «دانشگاه لندن» فعالیت خود را آغاز کرد. ریشه تاریخی این دانشگاه به قرن 19 میلادی باز می‌گردد. دانشگاه کوئین مری، بعدها با مدرسه عالی پزشکی «بارتز» لندن ادغام شد که این ادغام باعث شد قدمت این دانشگاه از قرن 19 به قرن 12 میلادی افزایش یابد. امتیاز این دانشگاه در رده‌بندی اخیر 88 اعلام شده است.

دانشگاه‌ «آکلند» - نیوزیلند

اگر تاکنون اسم «منحنی فیلیپس» را شنیده باشید، بد نیست بدانید که این منحنی توسط «ویلیام فیلیپس» استاد و اقتصاددان برجسته طراحی شده که در سال 1969 تا 1975 میلادی در این دانشگاه تدریس می‌کرده است. وی در این منحنی رابطه بین نرخ بیکاری در کشورها و نرخ تورم را مطرح کرده و نشان داد. دانشگاه «آکلند» در سال 1883 میلادی تاسیس شده و 5000 دانشجوی بین‌المللی از بیش از 90 کشور جهان دارد. امتیاز این دانشگاه 88 اعلام شده است.

دانشگاه «کنتربری» - نیوزیلند

قدمت این دانشگاه که دومین دانشگاه قدیمی در نیوزیلند محسوب می‌شود به سال 1873 میلادی باز می‌گردد. این دانشگاه که امتیاز 88 را در رده بندی چشم‌انداز بین‌المللی کسب کرده، حدود 16 هزار دانشجو دارد که 1200 نفر از آنها را دانشجویان بین‌المللی از 80 کشور جهان تشکیل می‌دهند.

دانشگاه‌ «هریوت وات» - اسکاتلند

این دانشگاه درسال 1821 میلادی و به عنوان نخستین موسسه آموزش عالی مکانیک در جهان تاسیس شد. در این دانشگاه 11 هزار و 800 دانشجو از 150 کشور جهان تحصیل می‌کنند. دانشگاه‌ «هریوت وات»‌ در حال حاضر دانشکده‌ای نیز در «دوبی» احداث کرده و یک دانشکده جدید دیگر آن نیز در مالزی در شرف افتتاح است. این دانشگاه که بزرگترین گروه دانشجویان بین‌المللی را در اسکاتلند به خود اختصاص می‌دهد در رده‌بندی موسسه تایمزهایراجوکیشن با رویکرد چشم‌انداز بین‌المللی امتیاز 87.8 را کسب کرده است.

دانشگاه‌ «کوئنز بلفاست» - ایرلند شمالی

دانشگاه «کوئنز بلفاست» که در سال 1845 میلادی به دستور ملکه ویکتوریا تاسیس شد در ابتدا تنها 90 دانشجو داشت. این دانشگاه امروز بیش از 17 هزار دانشجو و هیات علمی دارد که در سه دانشکده در رشته‌های هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم سلامت و زندگی، مهندسی و علوم جسمانی فعال هستند. امتیاز این دانشگاه 87.5 اعلام شده است.

«دانشگاه صنعتی سیدنی» - استرالیا

«دانشگاه صنعتی سیدنی» (UTS) یک دانشگاه فعال و خلاق در مرکز سیدنی است. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های مطرح صنعتی استرالیا محسوب می‌شود که در این رده‌بندی امتیاز 87.3 را کسب کرده است.

دانشگاه «کمبریج» - انگلیس

دانشگاه کمبریج، در شکل‌گیری دنیای مدرن امروز نقش پررنگی داشته است. قوانین حرکت و انرژی «نیوتون»، شکافت اتم توسط «رادرفورد»، نظریه تکامل «داروین»، شبیه ساز کامپیوتر «تورینگ» و ارائه ساختار DNA توسط «کریک» و «واتسون» همگی اکتشافات و اختراعاتی بودند که در این دانشگاه شکل گرفتند. دانشگاه کمبریج در سال 1209 میلادی توسط استادان دانشگاه آکسفورد که به دلیل برخی مشاجرات با ساکنین محلی از این دانشگاه استعفا داده بودند، تاسیس شد. این دانشگاه در حال حاضر بیش از 8500 هیات علمی و کارمند و بیش از 18 هزار و 300 دانشجو دارد. امتیاز این دانشگاه در رده بندی اخیر 86.7 است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مهدی
باسلام چرا نام دانشگاهای امریکا در این رده بندی به چشم نمی خورد مثلا هاروارد ویا کلمبیا که خیلی معروفند
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی