جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۰:۴۵
کد مطلب: 31056
۰
۱

آشنایی با دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

آشنایی با دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با تصویب شورای انقلاب فرهنگی در سال 1359 با ادغام 9 مرکز آموزش عالی تشکیل شد.
هسته اولیه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده‌ای است به نام دانشکده مخابرات که در سال ۱۳۰۷ در محل فعلی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تأسیس شد و در سال ۱۳۱۸ اساسنامه آن به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسیده‌است. از این نظر به نوعی نخستین دانشگاه نوین ایران می‌باشد.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با ساختار فعلی در ابتدا در سال ۱۳۵۹، در پی تصویب ستاد انقلاب فرهنگی از ادغام ۹ مرکز آموزش عالی و با عنوان مجتمع دانشگاهی فنی و مهندسی، بنیاد نهاده شد و سپس در سال ۱۳۶۲ نام آن به دانشگاه فنی و مهندسی و در سال ۱۳۶۷ به دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تغییر یافت.

این دانشگاه در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین دانشگاههای صنعتی ایران می‌باشد که فارغ التحصیلان آن مورد توجه بسیاری از مراکز صنعتی و دولتی قرار می‌گیرند. کارگاهها و امکانات آزمایشگاهی قوی و پیشرفته از جمله وجوه بارز این دانشگاه هستند. علاوه بر رشته مخابرات با قدمت ۸۱ ساله، رشته نقشه برداری این دانشگاه ۵۵ سال و دانشکده مهندسی مکانیک آن ۳۶ سال قدمت دارند.
نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه ۱ به ۲۳ است که اندکی با استاندارد جهانی که ۱ به ۲۰ است متفاوت است. مجید قاسمی -رییس سابق دانشگاه- گفته است که این نسبت در آیندهٔ نزدیک به ۱ به ۱۸ ارتقا خواهد یافت.
دانشکده‌های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در سطح شهر تهران پراکنده‌اند، و این مشکلات زیادی را برای دانشجویان دانشگاه ایجاد می‌کند و هزینه بالایی را برای دانشگاه دارد. برای رفع این مشکل و کمک به تجمیع این دانشگاه، مسئولان دانشگاه قصد تجمیع زمینی را در منطقه تهرانپارس (که در حال حاضر دانشکده هوافضا و یکی از مجموعه خوابکاه های این دانشگاه در آن قرار دارد) با مقداری زمین که در بالای مجموعه قرار دارد و قبلاً متعلق به سازمان گوشت بود را در آینده دارند.
دانشکده‌های ریاضی، شیمی، فیزیک، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی کامپیو‌تر، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی نقشه‌برداری، مهندسی هوافضا، مرکز آموزش‌های آزاد و الکترونیکی، مرکز تحقیقات شهیدقندی، مرکز خدمات آموزشی نصیر و مرکز مطالعات شجره طیبه دانشکده‌های دانشگاه خواجه نصیر هستند.
-
ساختمان مرکزی دانشگاه خواجه نصیر در تهران، خیابان میرداماد غربی واقع است.
نشانی: تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان شهید مجتبایی، خیابان شهید کاویان، شماره ۹ کدپستی: ۱۵۴۱۸۴۹۶۱۱ ، تلفن:    22853078 - 021
ورود به سایت دانشگاه : kntu.ac.ir

دانشکده ها و امکانات تحقیقاتی مطالعاتی:

این دانشگاه دارای 9 دانشکده مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی عمران، مهندسی ژئودزی و ژئوماتیک، مهندسی صنایع، مهندسی هوا فضا و علوم است.

1)دانشکده  مهندسی برق

این دانشکده هسته اصلی و مرکزی دانشگاه می باشد و همواره یکی از شناخته شده ترین و قدرتمندترین دانشکده ها در سطح کشور می باشد. دانشکده مهندسی برق دارای اولین آزمایشگاه آنتن در کشور است. این دانشکده از گروه های مهندسی الکترونیک، مهندسی پزشکی، مهندسی قدرت، مهندسی کنترل، مهندسی مخابرات تشکیل شده است.

دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر د ر تهران خیابان شریعتی نرسیده به پل سید خندان واقع است.

2) دانشکده مهندسی مکانیک

فعالیت آموزشی این دانشکده تحت عنوان دانشگاه کار و پیشه از سال ۱۳۵۲ شروع شده است که پس از ادغام چندین موسسه آموزشی در سال ۱۳۵۹ به دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با ساختار فعلی تبدیل شد.

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر در تهران خیابان ونک واقع است.

3) دانشکده مهندسی عمران

دانشکده مهندسی عمران اکنون در مقطع کارشناسی  و تحصیلات  تکمیلی با شش گروه آموزشی و پژوهشی" سازه، زلزله، محیط زیست، خاک و پی، آب و راه و ترابری" و همچنین با در اختیار داشتن ۹ آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی  می باشد.

دانشکده مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیر در تهران، خیابان ولیعصر ، تقاطع میرداماد ، روبروی ساختمان اسکان واقع است.

4) دانشکده مهندسی صنایع

فعالیت آموزشی رشته مهندسی صنایع در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به دنبال موافقت شورای عالی گسترش دانشگاه­ها در سال ۱۳۷۳ آغاز گردید.  

این دانشکده در مقطع کارشناسی در رشته های مهندسی صنایع، در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی صنایع – صنایع، مهندسی صنایع – سیستم­های اقتصادی و اجتماعی، مهندسی مالی، مهندسی فناوری اطلاعات – تجارت الکترونیک، مهندسی فناوری اطلاعات – سیستم­های مدیریت اطلاعات و MBA و در مقطع دکتری در رشته های مهندسی صنایع و فناوری اطلاعات دانشجو می پذیرد.

دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک دانشگاه خواجه نصیر در تهران خیابان ونک واقع است.

5)دانشکده مهندسی هوا و فضا
هسته اولیه دانشکده مهندسی هوافضا، گروه هوافضا بود که در سال ۱۳۷۹ در دانشکده مهندسی مکانیک وقت تأسیس گردید و هم­زمان در چهار گرایش مصوب کارشناسی ­ارشد دانشجو گرفت و به فاصله کوتاهی برنامه گرایش مهندسی­ فضایی در کارشناسی­ ارشد توسط گروه تهیه و به تصویب شورای عالی برنامه­ ریزی رسید.
دانشگاه صنعتی­ خواجه­ نصیرالدین ­طوسی با همکاری دانشگاه تکنولوژی هوا فضای مسکواز مهرماه سال
۱۳۸۳ اقدام به پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی مشترک هوافضا نمود. در سال ۱۳۸۵ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اولین گروه دانشجویان کارشناسی مهندسی هوافضای روزانه نیز مشغول به تحصیل شده­ و بالاخره در مهرماه سال ۱۳۸۸ اولین گروه از دانشجویان دکترای مهندسی هوافضا در دو گرایش جلوبرندگی و دینامیک پرواز و کنترل در این دانشکده مشغول به تحصیل گردیدند.
 

دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه خواجه نصیر در فلکه چهارم تهرانپارس ، خیابان وفادار شرقی، بلوار دانشگاه واقع است.

6)دانشکده مهندسی ژئودزی و ژئوماتیک(نقشه برداری)

این دانشکده به عنوان اولین و تنها دانشکده نقشه برداری در سطح کشور علاوه بر تربیت نیروی متخصص انسانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارتباط تنگاتنگی نیز با صنعت دارد. دانشکده از چهار گروه مهندسی ژئودزی، سیستم­های اطلاعات مکانی، فتوگرامتری و سنجش از دور تشکیل شده است. در حال حاضر تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب برابر ۱۷۰, ۱۷۸ ,۳۷ می­باشد.

دانشکده نقشه برداری دانشگاه خواجه نصیر در تهران - خیابان ولیعصر - تقاطع میرداماد - روبروی ساختمان اسکان واقع است.

7) دانشکده مهندسی و علم مواد

فعالیت های آموزشی رشته مهندسی مواد در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در سال ۱۳۸۰ از گروه مهندسی مواد در دانشکده مهندسی مکانیک با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد (گرایش شناسایی، ساخت و انتخاب مواد مهندسی) آغاز شد و بتدریج با راه اندازی دکتری مواد (در سال ۱۳۸۹)، گرایش کارشناسی ارشد شکل دادن فلزات (در سال ۱۳۹۰) و مقطع کارشناسی متالورژی صنعتی (در سال ۱۳۹۰) توسعه یافت. در سال ۱۳۹۲  گروه مهندسی مواد به دانشکده مهندسی و علم مواد تبدیل گردید. 

8)دانشکده مهندسی کامپیوتر

در حال حاضر این دانشکده دارای سه گروه سخت‌افزار، نرم‌افزار و هوش مصنوعی می‌باشد. این دانشکده در مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر در دو گرایش سخت‌افزار و نرم‌افزار و در مقطع کارشناسی ارشد در سه گرایش معماری کامپیوتر، هوش مصنوعی و شبکه‌های کامپیوتری دانشجو میی پذیرد.

 پژوهشکده فناوری اطلاعات از واحدهای تابعه این دانشکده می باشد، این دانشکده دارای سه آزمایشگاه تحقیقاتی پردازش هوشمند اطلاعات، سیستم‌های چندرسانه‌ای و شبکه‌های کامپیوتری می ‌باشد.

دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیر در تهران خیابان شریعتی نرسیده به پل سید خندان واقع است.

9)دانشکده علوم

فعالیت‌های آموزشی این دانشــکده از سال ۱۳۵۹ با ارایه دروس عمومی پایه رشته های فنی و مهندسی در دانشگاه آغاز شده و در سال ۱۳۶۶ این دانشکده به "دانشکده علوم" تغییر نام یافت.

هم اکنون این دانشکده دارای سه گروه آموزشی شیمی، ریاضی و فیزیک می باشد که به تربیت دانشجو در رشته ها ی فوق الذکر و در مقاطع تحصیلی مختلف اشتغال دارند. به علاوه گروه  آموزش های عمومی شامل گروه های زبان خارجی، معارف اسلامی و تربیت بدنی نیز در این دانشکده فعال بوده و به کلیه دانشجویان دانشگاه، خدمات آموزشی ارایه می دهند.

دانشکده علوم دانشگاه خواجه نصیر در تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان شهید مجتبایی،خیابان شهید کاویان، شماره ۹ واقع است.

10)دانشکده ریاضی

هم اکنون این دانشکده دارای سه گروه آموزشی ریاضی محض، ریاضی کاربردی و آمار و علوم رایانه می باشد.

دانشکده ریاضی دانشگاه خواجه نصیر در تهران ، خیابان شریعتی، خیابان شهید مجتبایی، کوچه کاویان، شماره ۴۱، پردیس علوم واقع است.

11)دانشکده شیمی

دانشکده شیمی دانشگاه در سال ۱۳۹۲ تاسیس شده است هرچند گروه شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از سال ۱۳۵۸ با ارائه دروس پایه سرویسی شروع به کار نموده و درسالهای ۱۳۶۹ و ۱۳۷۱ بترتیب دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد شیمی را دایر نمود.   

دانشکده شیمی دانشگاه خواجه نصیر در تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان شهید مجتبایی،خیابان شهید کاویان، شماره ۹ واقع است.

12)دانشکده فیزیک

دانشکده فیزیک دانشگاه در سال ۱۳۹۲ تاسیس شده است هرچند گروه فیزیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از سال ۱۳۵۸ با ارائه دروس پایه سرویسی شروع به کار نموده و درسالهای ۱۳۶۹ و ۱۳۷۱ بترتیب دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد فیزیک را دایر نمود. 

دانشکده فیزیک دانشگاه خواجه نصیر در تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان شهید مجتبایی،خیابان شهید کاویان، شماره ۹ واقع است.

آزمایشگاه ها

این دانشگاه دارای تعداد زیادی آزمایشگاه است که در آن ها علاوه بر آموزش دانشجویان توان کارهای تحقیقاتی وجود دارد

امکانات و خدمات خوابگاهی:

در دفترچه منتشر شده سال 93 توسط سازمان سنجش و آموزش کشور چنین ذکر شده است: نظر به کمبود شدید خوابگاهی، این دانشگاه در خصوص واگذاری خوابگاه به دانشجویان یچ گونه تعهدی ندارد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

فیض محمد
Afghanistan
من میخواهم از نزدیک ببینم بعد خواهم نظر داد
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی