سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۰
کد مطلب: 37065
۵
۴
مصاحبه با مینا اسفندیاری، رتبه 8 آزمون سراسری 94- رشته روان شناسي باليني

مصاحبه با رتبه 8 آزمون ارشد سراسري مجموعه روان شناسي

مصاحبه با رتبه 8 آزمون ارشد سراسري مجموعه روان شناسي
دو ماه و نیم؟ شدنی‌ست؟
جدی؟
نمی‌توانم باور کنم ! 
-
شاید اگر در دو سه هفتة گذشته چند جلسه با مینا اسفندیاری نداشتیم و ایشان رو از نزدیک‌ نمی‌دیدیم‌، باور این موضوع برای من و همکارانم هم همچنان دشوار می‌ماند. اما واقعیت اینجاست که این اتفاق افتاده. شوخی هم نیست. بازی هم نیست. عین واقعیت است.
اين دانشجوی رشته روان شناسي بالینی دانشگاه شهید‌بهشتی، از اواخر آبان مطالعات کنکوری‌اش را به طور جدی شروع کرده و در فاصلة کمتر از دو و نیم ماه، به نتیجه‌ای رسیده که بسیاری از هم‌کلاسی‌هایش با آن فرسخ‌ها فاصله داشته‌اند.
-
باهم اين مصاحبه را مي خوانيم:
*ضمن معرفی خود بفرمایید در دوره لیسانس چه خواندید و در کنکور سراسری کارشناسی ارشد روانشناسی 94 چه رتبه ای کسب کردید؟
مینا اسفندیاری هستم متولد بهمن ماه 1371 ؛ دیپلم ریاضی هستم ولی درسال پیش دانشگاهی به خاطر علاقه فراوانم به رشته های انسانی به ویژه فلسفه، روانشناسی و جامعه شناسی از ریاضی دل کندم و به انسانی تغییر رشته دادم و در کنکور همان سال با کسب رتبه 36 در رشته روانشناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتی موفق به تحصیل شدم. ترم هفت کارشناسی تصمیم گرفتم ارشد شرکت کنم و با شیوه مطالعه شبیه کنکور کارشناسی به لطف خدا رتبه 8 گرایش بالینی را کسب کردم.

*آیا خودتان انتظار چنین رتبه درخشانی را داشتید؟
 
خب در جواب این سوال اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم که توانایی کسب رتبه یک رقمی رو همیشه در درون خودم میدیدم اما در کنکور ارشد چون دیر شروع به مطالعه کردم، نه تقریبا فکرش را نمی کردم که بالفعل شود.

*درصد هایی را که در هر درس کسب کردید
بفرمائید.
 
زبان انگلیسی  :   73.33
علم النفس :    56.67
آمارروش تحقیق :  55.00
روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی :    56.67
روانشناسی رشد :   43.33
روان شناسی بالینی :   80.70
روان شناسی فیزیولوژیک و انگیزش هیجان :   40.00

*از چه زمانی مطالعات را شروع کردید؟ چطور این کار را انجام دادید و با چه کتابهایی شروع کردید؟
 
به نظر من بهترین زمان شروع مطالعه برای داوطلبان ارشد حوالی تابستان است طوری که هر چه به کنکور نزدیک تر میشود متمرکزتر شود. اما بنده به خاطر مساله ای مهم تر از کنکور یعنی ازدواجم که در مهرماه اتفاق افتاد از اواخر آبان مطالعه جدی را شروع کردم. ترم پاییز کلاس آمار و روش تحقیقی شرکت کردم که انقدر قوی بود که بهم جرات بخشید باقی دروس را هم بخوانم و به طور جدی در کنکور شرکت کنم. با جزوه روان شناسی بالینی کیهان شروع کردم.
 همه جزوه های کیهان رو تهیه کردم به علاوه دو سه کتاب دیگر که شامل روانشناسی بالینی سنجش تکمیلی و آسیب شناسی روانی مدرسان و روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزشو هیجان دکتر پیری و علم النفس آقای محمدباقر کج باف میشود و مانند کنکور کارشناسی از همان ابتدا در همه مطالعات و تست زدن هایم از نکاتی که بسیار حفظی بودند و میدانستم فراموششان خواهم کرد و همه تست هایی که شک داشتم یا غلط میزدم فلش کارت بر میداشتم و میخواندمشان. بنابراین هیچ اشتباه و شک و تردیدی را دوبار تکرار نمی کردم و از روی نکات ریز حفظی و فرار بی پشتوانه رد نمی شدم. این به من کمک کرد که وقتی تقریبا نزدیک به یک دور جزوه های کیهان را خواندم آن چه را که خوانده بودم در حافظه هشیار و در دسترسم داشته باشم و سپس شروع به زدن تست های کنکور سال های هفتاد تا نود و سه کردم و هیچ نکته جدیدی نبود که تبدیل به فلش کارت نشود بنابراین تقریبا تست کنکوری باقی نمی ماند که دوبار غلط بزنم یا برای چندمین بار نکته اش را فراموش کنم .

*
درباره ساعات مطالعاتی تان بفرمایید. ساعات مطالعه شما چقدر بود؟ و فکر میکنید برای رسیدن به رتبه ای که شما کسب کردید باید روزانه چقدر مطالعه کرد؟
 
ساعات مطالعاتی خیلی به فرد بستگی دارد و مهم تر از حجم کمی ساعات مطالعه کیفیت و بازده مطالعه مهم است. من چون ترم هفت بودم و هفده واحد تخصصی کلاس داشتم تا آذر ساعات مطالعه منظم خاصی نداشت اما بعد از پایان ترم بیشتر در کتابخانه درس میخواندم با تمرکز از صبح تا غروب و میانگین شاید حدود شش هفت ساعت مفید و متمرکز درس میخواندم. منظورم شش هفت ساعت بدون احتساب زمان استراحت ناهار صحبت با دوستان، موبایل و اوقات بی حوصلگی و خواب آلودگی است.
در مورد ساعت مطالعه مهم ترین نکته مشترک برای همه داوطلب ها این است که اگر ما حالمان خوب باشد، بی حوصله نباشیم، غمگین و مضطرب نباشیم، درگیری ذهنی حل نشده نداشته باشیم و عوامل مزاحم تمرکز را به حداقل برسانیم سه ساعت درس خواندنمان قطعا بیش از سه برابرش یعنی 9 ساعت درس خواندن همراه با بی حوصلگی و و مواردی که گفتم، عمق و درک و فهم و تحلیل به همراه خواهد داشت. برای موفقیت در کنکور حفظ کردن چیزهایی که فهمیدیم جزء جدایی ناپذیر است که تنها در شرایط آرامش و تمرکز محقق می شود.
*یادمان باشد وظیفه ما ساعات زیاد و صفحات زیاد درس خواندن نیست؛ وظیفه ما عمیق و تحلیلی حفظ کردن است یعنی فهمیدن و درک کردن و البته دقیق به حافظه هشیار سپردن مطالب است. *
این نکته پیش نیاز ضروری مطالعه است، اگراین طور میخوانید بسیار عالی حالا به کمیت فکر کنید و هر چه بیشتر و جامع تر منابع را بفهمید و حفظ کنید.
منتهی در این میان زمانی که خسته میشوید، کمی تفریح کنید و حوصله تان را تغذیه کنید تا دوباره با شادابی سراغ کتاب هایتان بروید.

*به طور کلی روش مطالعاتی و برنامه ریزی شما به چه صورتی بود؟
 
در مورد برنامه ریزی چند زاویه دید زمانی داشتم یکی در مقیاس ماه که شامل سه بازه زمانی؛ تکمیل مطالعه دروس، تست زدن و مرور روزهای پایانی می شد،
و بعد برنامه در مقیاس هفتگی به این صورت که اگر تا فلان تاریخ قرار است منابع را خوانده باشم نیاز دارم که هر هفته را به چه دروسی اختصاص دهم و بعد هم برای اینکه برنامه ی هفته را عملی کنم نیاز دارم که هر روز چه فصل هایی را بخوانم. وقتی تقریبا درس ها را خواندم، هرچه تست به دستم می رسید زدم از کنکورهای دهه ی هفتاد گرفته تا تست های تالیفی موسسات مختلف و سه آزمون جامع سنجش و دو هفته آخر در کارگاه های شش ساعته جمع بندی و نکته تست شرکت کردم، جزواتم را ورق زدم و چند جزوه جدید ده بیست صفحه ای از اینترنت دانلود کردم و خواندم مثل جزوه خوبی که شامل تمام جدول های لورا برک می شد و یا جزوه کیهان درمورد تغییرات DSM-V  و کمی هم روز آخر محض حسن ختام، کتاب زیبای علم النفس دکتر محمدباقر کج باف را مطالعه کردم که آنچه از این کتاب خواندم در کنکور آمد. چیزی که در این مدت همه جا مدام همراهم بودفلش کارت هایی بود که در هر مرحله به خواندنشان ادامه میدادم چون نمی خواستم نتیجه جزوات و کتاب های خوبی که خواندم و تست هایی که زدم هدر رود و فراموش یا با هم قاطی شان کنم.
-
آیا همین روش را به دیگر داوطلبان هم توصیه میکنید؟
 
بله چرا که نه.  البته هرکس هر شیوه ای میخواهد داشته باشد اگر برایش لذت بخش و نتیجه بخش است، عالی است .

*برای هر درسی از چه منابعی استفاده کردید و اینکه آیا باز هم آنها را به دیگران توصیه می
کنید؟
 
زبان انگلیسی : لغات کنکور و همه ی لغات و متن جزوه زبان کیهان
آمار روش تحقیق : کلاس آقای حبیبی جهاددانشگاهی دانشگاه تهران را رفتم وجزوه ایشان را کامل مطالعه کردم متاسفانه فرصت بیشتر نداشتم که روش تحقیق بخوانم اگر داشتم کتاب روش تحقیق دلاور را می خواندم
علم النفس :کتاب آقای محمد باقر کج باف
مرضی و کودکان استثنایی: جزوات کیهان را خواندم و با کتاب مدرسان و کتاب مرضی انتشارات کتابخانه فرهنگ تست زدم
بالینی : جزوه کیهان و کتاب بالینی سنجش تکمیلی دکتر پورشریفی و تست هایش
رشد : جزوه کیهان
فیزیولوژیک و انگیزش هیجان : جزوه دکتر پیری و جزوه کیهان 

*
آیا در کلاسهای کنکوری و آزمونهای آزمایشی هم شرکت کردید؟ از چه ابزارهای کمکی برای بالا رفتن شانس موفقیتتان استفاده کردید؟ 
 
فقط یک کلاس آمار روش تحقیق خوب رفتم. دو هفته آخر در چهار کارگاه شش ساعته نکته تست شرکت کردم که سه تای آن ها خیلی خوب بود. سه آزمون جامع پایانی سنجش را شرکت نکردم ولی تست هایش را زدم اما به دوستان پیشنهاد می کنم جامع های سنجش را بدهند. مهم ترین ابزار کمکی هم که پیش تر بهش اشاره کردم هم برای کنکور لیسانس و هم ارشد
فلش کارت هایم بودند که مطالعاتم را تثبیت کردند.


*آیا تفاوتی در نوع شروع مطالعات
تان با دیگر داوطلبان حس کردید؟
 
نمی دانم دیگر داوطلبان چگونه شروع کردند اما من از افراد مطلع اطلاعات گرفتم مشاوره رفتم، سرچ کردم و بعد فکر کردم که چه کنم بهتر است و بعد از انتخاب کتاب ها و روش مطالعه با کمال میل به مسیرم اعتماد کردم و روی اجرای آن متمرکز شدم.

*فکر می
کنید مهمترین نکاتی که داوطلبان در هنگام شروع مطالعات باید به آن توجه کنند، چیست؟
 
اول اینکه خودشان را دست کم نگیرند و بدانند اگر راهش را پیدا کنند لایق رسیدن به خواسته ها و اهدافشان هستند. قبل از شروع مطالعه فکر کنند انتخاب ها را بررسی کنند و حرف ها و توصیه های مختلف را بشنوند و بعد از انتخاب یک مسیر به تصمیم خود اطمینان و اعتماد کنند و هر زمان از لحاظ روحی و انگیزه ای نیاز به کمک داشتند از یک روان شناس خوب کمک بگیرند. 
-
*به نظر شما چه تفاوتی بین کسانی که رتبه برتر میشوند و کسانی که دو سه سال کنکور میدهند و قبول نمیشوند وجود دارد؟ آیا تفاوت های درونی مثل توان ذهنی و پشتکار است یا بیرونی مثل منابع و راهنمایی و ... ؟
 
 تفاوت در عملی کردن یک برنامه ی خوب است و فکر کردن به اینکه آیا آنچه دارم میخوانم و میگذرم را میفهمم؟ چندماه دیگر به یاد می آورم؟ چطور مرور کنم که فراموش نکنم ؟
 و اینکه آن هایی که رتبه ی برتر می شوند دو کار می کنند؛ یک، نقاط قوت خود را برجسته تر می کنند و دو، نقاط ضعف خود را برطرف می کنند. مثلا یک نفر ممکن است فکر کند در آمار خیلی قوی است ولی من باز یک کلاس کنکور خوب را بهش پیشنهاد می کنم چون اتفاقا او می تواند بهره بیشتری از کلاس ببرد. یا اینکه کسی فکر کند در زبان ضعیف است، یا علم النفس را نمی فهمد ، یا انگیزش و هیجان را دوست ندارد و برایش فرار است ، یا فلان درس ضریب یک دارد ، یا مثلا به جای وقت گذاشتن رو انگیزش هیجان که پر از نکات حفظی است و ضریبش یک است بالینی بیشتر می خوانم که مهم تر است، خیــــر این ها اشتباهات استراتژیک بزرگی هستند چون کنکور قابل پیش بینی نیست گاهی درسی که فکر می کنیم سخت است امسال ساده طرح میشود و درسی که فکر می کنیم نقطه قوتمان است بسیار دشوار یا غیراستاندارد و غیرمنصفانه ولی به هر حال ما با این شرایط  سر وکار داریم و هوشمندانه باید به نفع خود، خود را برای این شرایط نسبتا غیرقابل پیش بینی مهیا کنیم .
من خودم فکر می کردم رشـــد زیاد خواندم و هفتاد هشتاد میزنم اما زدم چهل و سه، اما در عوض بالینی و علم النفس را بهتر از آنچه فکر می کردم زدم چون هر طور شد همه دروس را تا جایی که توانسته بودم خوانده بودم.
حالا اگرکسی به جای سرمایه گذاری روی همه دروس روی برخی متمرکز شود اگر احیانا آن برخی در کنکور امسال سخت یا عجیب و متفاوت طرح شود متاسفانه ضربه بدی می خورد.

*شما چه کارها و اقداماتی را در مطالعاتتان انجام دادید که فکر می
کنید در موفقیتتان موثر بود؟
 
قبل از شروع از افراد مطلع مشورت گرفتم مشاوره تحصیلی و روان شناس رفتم سایت ها رو مقایسه کردم و فکر کردم و سپس به انتخاب هام اعتماد کردم و یک مسیر و گرفتم و رفتم. و چیزی که تثبیت کننده و تضمین کننده درس خواندنم شد استفاده فراوان از فلش کارت بود که این عادت را از اول دوم دبیرستان داشتم و همچنان هم دارم و خواهم داشت. در واقع چون منابع مفیدی را انتخاب کرده بودم و با یک سیستم خاص به حافظه بلندمدت سپردمشون ظرف درس خواندنم سوراخ های کمتری داشت .

*آیا کارهایی هم انجام دادید که اگر به یکسال گذشته برگردید، معتقدید دیگر آنها را انجام نمی
دهید چرا که موثر نبودند؟
 
به دلیل اینکه من زمان محدودی رو برای درس خواندن داشتم تقریبا فکر می کنم کارآمدترین شیوه ای که می توانستم را عملی کردم. یعنی بهترین کاری که میتونستم انجام بدهم را انجام دادم. 

*ممکن است عده ای با خود بگویند که «باهوش بوده، خیلی وقت داشته، بهترین کتابها رو خونده و ...»، آیا واقعاً همه چیز در این چند ماه برای شما بر موفق مراد بود؟ خودتان موثرترین عوامل مثبت در موفقیت
تان را چه میدانید؟
 
همه چیز معلومه که همیشه بر وفق مراد نیست من ترم هفت بودم و هفده واحد تخصصی داشتم همینطور هم مثل خیلی ها روزهایی مضطرب، غمگین یا خسته و کم انگیزه میشدم که اغلب همسرم با حمایت و توجه و حرف های خوب ش بهم انرژی و انگیزه دوباره می داد و من اینجا ازش تشکر می کنم که مثل همیشه وجودش موهبتی برایم بود. اما این شرایط و بهانه ها را همگی داریم، یکی شاغل است، یکی متاهل است یا حتی فرزند دارد، یکی ممکن است عزیز بیماری داشته باشد یا هر مشکل دیگری، اما با توکل به خدا و دعا کردن، اطمینان به خود و امیدوار بودن به آینده و در ارتباط بودن با چند دوست یا اعضای خانواده خوب می توان مشکلات زندگی را در جهت موفقیت ها مدیریت کرد.
درمورد باهوش بودن هم نظر من اینه که همه ما از هوش و استعداد خاص خودمون بهره مند هستیم و جالب اینجاست که چون اغلب از نهایت استعدادهامون به طور کافی استفاده نمی کنیم، باور درونی مون نسبت به استعدادها و توانایی های حقیقی مون به خوبی شکل نمی گیرد.  کنکور بیش از باهوش بودن به هوشمندی نیاز دارد اینکه با وجود نواقص و بی عدالتی های احتمالی خود را برای اتمام بازی به نفع خود آماده کنیم.

*انتخاب رشته را چطور انجام دادید و نهایتاً به چه انتخاب
هایی رسیدید و چرا؟
 
من پس از مشورت و فکر زیاد به ترتیب روزانه و شبانه روانشناسی بالینی دانشگاه تهران و بعد خانواده درمانی پژوهشکده دانشگاه شهیدبهشتی و بعد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان شهید بهشتی را انتخاب کردم. به دو دلیل عمده یک اینکه بعد از چهار سال در شهید بهشتی ترجیح میدادم با فضای جدید و اساتید دانشگاه تهران آشنا بشم و دوم اینکه با در نظر گرفتن تحصیل دکترا در کشور دیگر اعتبار بیشتر مدرک دانشگاه تهران حایز اهمیت بود.

*سوال برخی از داوطلبان کنکور امسال این است که آیا گروه آموزشی کیهان توانست به شما در رسیدن به این رتبه کمکی کرده باشد؟ مشاوره ها، جزوات و یا وبسایت توانستند به شما کمک خاصی بکنند؟
 
 بله همینطور است در مورد منبع انتخابم به جا بود و کتاب های کیهان خلاصه های با کیفیت و قابل اعتمادی هستن و جامع و مانع بودنشون به استفاده بهتر از زمان کمک می کند.

*بسیار ممنونیم که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید، در پایان اگر صحبت ناگفته ای باقی مانده، بفرمایید.
 
به دوستان عزیز پیشنهاد می کنم که قبل از سر خوردن از روی فرصت های زندگی زمانی رو به شناخت خودمون و توانایی هامون  اختصاص بدهیم. به ویژه برای ماها که قرار است روان شناس روان دیگران باشیم ضروری است که خودمون مفصلا در کنار یک روانشناس مورد اطمینان به شناخت عمیق شخصیت خود و مسایل روان و زندگی خود بپردازیم. و به این ترتیب انرژی روانی مون را در مسیراهداف، خواسته ها و انگیزه های واقعی خودمان جاری سازیم.
آخرین حرف را در مورد کنکور ارشد روان شناسی هم بگم و آن اینکه خواندن برای کنکور فرصت خیلی خوبیه که دانشی که در طول چهار سال کارشناسی جسته گریخته سر هر واحد و امتحان خواندیم و نخواندیم را یکپارچه و منسجم و متمرکز چندباره مطالعه کنیم و روی مباحث علمی و زیبای روانشناسی تسلط بهتر و هشیارتری پیدا کنیم تا در مرحله عملی بهتر از آن ها استفاده کنیم.
 اگر جدی شروع نکردید، مصمم و امیدوار باشید و از همین امروز شروع کنید. این مسیر آسان تر و لذت بخش تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید . 
-
مصاحبه های رتبه‌های برتر را صرفاً با هدف دیدن داستان دیگر داوطلبان برای شما ارائه می‌دهیم و نه آنکه تلاش کنید صرفاً همانند آنان رفتار کنید. طبیعتاً شرایط هر داوطلبی با داوطلب دیگر فرق می‌کند اما اصول کار می‌تواند برای همه یکسان باشد. انتخاب منابع قدرتمند، مرورهای متناوب و صحیح و داشتن روحیه‌ای مناسب از جمله عوامل موفقیتی است که در این دوستان دیده می‌شود.
برنامه‌ریزی کیهان برای دوستان غیرتغییررشته‌ای، همچنان حول و حوش همان نهصد ساعت به وسیله جزوات صورت می‌گیرد.
من و همة همکارانم در گروه آموزشی کیهان، صمیمانه برای همه شما دوستان آرزوی موفقیت‌های راستین داریم .

منبع مصاحبه:  سايت گروه آموزشي كيهان
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

آزاده صبوری
Romania
سلام خیلی ممنون از این مصاحبه. من اسم کیهان رو شنیده بودم ولی نمیدونستم اینقدر میتونه مفید باشه. تبریک میگم به خانم اسفندیاری
علی
Iran, Islamic Republic of
تبریک میگم... من هم با مطالعه دو ماه و نیم رتبه ی تک رقمی شدم.... کنکور ترس غیرواقعی در هم ایجاد کرده!
Iran, Islamic Republic of
اگه از الان برای ارشدروانشناسی چهارسال دیگه بخونم این منابع عوض میشن
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
سلام . هم رشته ای های عزیز جزوات کیهات رو نخرید! ضمن اینکه خیلی نارسا نوشته شده فونت بکار رفته در جزواتش بسیار ریز هست و عملا آدم تو مطالعه دچار مشکل میشه!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی