پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۸:۲۲
کد مطلب: 38724
۰
۱

معرفی و مقایسه دوره ارشد و دکتری به شيوه آموزش محور و پژوهش محور

شيوه آموزش محور چیست؟
تحصيل در شيوه آموزش محور با محوريت آموزش و به صورت واحدهاي درسي و بدون پايان نامه بوده كه گذراندن حداقل دو و حداكثر ۴ واحد سمينار، تحقيق و تتبع نظري الزامي است و در ساير موارد عيناً مطابق آئين‌نامه آموزشي دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته است، البته بايد توجه داشت كه فارغ‌التحصيلان اين دوره هيچ منعي براي ادامه تحصيل در دوره دكتري ندارند.

شيوه پژوهش محور‌
شيوه پژوهش محور‌ دوره‌اي با محوريت پژوهش است كه دستاورد آن ارائه فناوري جديد، ارائه نظريه و ايده جديد، توليد دانش فني، ثبت اختراع و غيره است كه مشتمل بر اخذ واحدهاي درسي محدود و الزام به ارايه پايان‌نامه است. تعداد واحدهاي درسي در اين شيوه 6 تا 10 واحد است و دانشجو مي‌تواند هم زمان با واحدهاي آموزشي، واحدهاي پژوهشي خود را انتخاب كند.

به گزارش میگنا، بر اساس آیین نامه، پذیرش دانشجو در دوره دکتری از دو طریق با آزمون و بدون آزمون در دو نوبت در سال ( در شهریور ماه و بهمن ماه هر سال ) مشابه سایر رشته/ محل های دوره دکتری صورت می گیرد.

عنوان رشته/ محل هایی که پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور دارند، در دفترچه راهنمای دوره دکتری تخصصی دانشگاه درج می شود.

گزینش علمی متقاضیان دوره دکتری، همزمان با سایر داوطلبان و بر اساس اولویت نمره حاصل از آزمون کتبی در دوره با آزمون و امتیاز حاصل از نمرات معدل و پایان نامه در دوره بدون آزمون صورت می گیرد.
استادان راهنمای واحدهایی که مجوز پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور دارند، می توانند راساً نسبت به پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور و معرفی شان به واحد مجری دوره دکترای پژوهش محور برای تایید نهایی اقدام کنند.
در پذیرش بدون آزمون دوره دکتر، تجانس رشته کارشناسی ارشد داوطلب با رشته مورد تقاضا در دوره دکتری ضروری است؛ اما در دوره با آزمون، تجانس رشته ضرورتی ندارد.

مدرک دکتری تخصصی پژوهش محور
((Phd by Research مانند مدرک دکتری تخصصی آموزشی- پژوهشی معتبر است و دانش آموختگان در این شیوه از مزایای استخدامی مترتب بر آن (از جمله: عضویت در هیأت علمی دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی و پژوهشی با رعایت سایر مقررات) بهره مند خواهند شد. مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری پژوهش محور، حداقل سه سال و حداکثر چهار و نیم سال است. در صورت ضرورت به پیشنهاد استاد (استادان) راهنمای اصلی و تایید گروه ذی ربط، حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی به این مدت افزوده می شود.

مقایسه اعم شاخصه‌ها و محورهای دو شیوه دکتری آموزشی –پژوهشی و دکتری پژوهش محور

 

عنوان دکتری آموزشی – پژوهشی دکتری پژوهش محور
تعریف دوره‌ای که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و گذراندن پایان نامه است  دوره‌ای با محوریت پژوهش که دستاورد آن منجر به ارائه فناوری جدید، ارائه نظریه و ایده جدید، تولید دانش فنی و ثبت اختراع و ... می‌شود و مشتمل بر اخذ واحدهای درسی محدود و الزام به ارائه پایان نامه است.
شرایط ورود داشتن شرایط عمومی سازمان سنجش و آموزش کشور، مدارک معتبر رسمی تحصیلی، قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه با محوریت آزمون است داشتن شرایط عمومی سازمان سنجش و آموزش کشور، مدارک معتبر رسمی تحصیلی، قبولی در آزمون و یا مصاحبه با محوریت ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی و مصاحبه علمی است.
روش‌های پذیرش دانشجو عمدتاً از طریق آزمون سراسری، دانشجویان استعدادهای درخشان، اعضای هیات علمی رسمی دانشگاه‌ها، دانشجوی انتقالی به داخل کشور و بورس وزارتخانه‌ها سایر موسسات عمدتاً از طریق بورس وزارتخانه‌ها و سایر موسسات، از طرق آزمون سراسری، دانشجویان استعداد درخشان، اعضای هیات علمی رسمی دانشگاه‌ها و پذیرش دانشجویان انتقالی به داخل کشور
واحدهای درسی (تئوری) 1- واحدهای جبرانی: چنانچه رشته دانشجو با رشته مورد نظر وی متفاوت باشد و یا دروس اصلی و کلیدی دانشجو در مقطع کارشناسی در شرایط کنونی و در مقایسه با دوره‌های دایر متفاوت و از سطح مناسبی برخوردار نباشد گروه آموزشی 2 تا 6 واحد درسی ارائه و دانشجو موظف به اخذ و گذرانیدن آنها خواهد بود.
2- واحدهای اصلی: در دوره دکتری آموزشی- پژوهشی 16 تا 18 واحد درسی ارائه می‌شود.
3- واحد پایان‌نامه: در شیوه دکتری آموزشی- پژوهشی 18 تا 24 واحد به رساله اختصاص دارد.
4- مجموع واحدهای اصلی و پایان نامه: در شیوه دکتری آموزشی- پژوهشی 36 واحد است.
1- واحدهای جبرانی:با توجه به تفاوت رشته تخصصی کارشناسی ارشد و رشته پذیرفته شده گروه آموزشی می‌تواند 2 تا 6 واحد درسی را ارائه و دانشجویان موظف به اخذ و گذراندن آن می‌باشد.
2- واحدهای آموزشی: در دوره دکتری پژوهش محور 2 تا 8 واحد ارائه می شود.
3- واحد پایان‌نامه: در شیوه دکتری پژوهش محور 28 تا 34 واحد به رساله اختصاص دارد.
4- مجموع واحدهای اصلی و پایان‌نامه: در شیوه دکتری پژوهش محور 36 واحد است.
 
حداقل نمره قبولی 1- حداقل نمره واحدهای جبرانی: نمره 14 از 20 است که در میانگین کل محاسبه نمی‌شود.
2- نمره واحدهای دروس اصلی: حداقل 14 از 20 نمره است
3- نمره رساله: حداقل 16 از 20 نمره تعیین می‌شود در صورتی که نمره کمتر از 16 باشد دانشجو موظف است که طی 6 ماه اصلاحات را انجام و فقط یکبار دیگر می‌تواند از رساله خود دفاع نماید.
4- میانگین: نیمسال و کل دوره دانشجو نباید کمتر از 16 از 20 نمره باشد.
1- حداقل نمره واحدهای جبرانی: نمره 14 از 20 است که در میانگین کل محاسبه نمی‌شود.
2- نمره واحدهای دروس اصلی: حداقل 14 از 20 نمره است.
3- نمره رساله: حداقل 16 از 20 نمره تعیین می‌شود در صورتی که نمره کمتر از 16 باشد و یا غیر قابل قبول ارزیابی شود دانشجو موظف است طی 6 ماه اصلاحات را انجام و فقط یکبار دیگر می‌تواند از رساله خود دفاع نماید.
4- میانگین:میانگین نمره دانشجو در نیمسال و کل دوره نباید کمتر از 16 از 20 نمره باشد.
 
آزمون جامع پس از موفقیت دانشجو در گذرانیدن واحدهای تئوری و ارائه نمره زبان معتبر، با اخذ واحد امتحان جامع؛ از دانشجو به صورت کتبی و شفاهی از 2 یا 3 درس اصلی آزمون بعمل آمده و نمره آزمون جامع نباید کمتر از 16 باشد لیکن نمره امتحان جامع در میانگین نمرات دانشجو لحاظ نمی‌شود و در صورت عدم موفقیت، دانشجو فقط یکبار دیگر مجاز به اخذ و شرکت در آزمون جامع خواهد بود. در دوره پژوهش محور در بعضی از کشورها ارزیابی جامع پژوهشی از دانشجو در پایان نیمسال اول و حداکثر بعد از طی 2 نیمسال بعمل می‌آید و در صورتی که ارزیابی قابل قبولی داشته باشد مجاز به ادامه نگارش پایان نامه بوده و در غیر اینصورت بایستی طی 6 ماه بعد مجدداً در ارزیابی شرایط قابل قبولی اخذ نماید.
انتخاب استاد راهنما در شیوه دکتری آموزشی -پژوهشی حداکثر پس از نیمسال اول دانشجو استاد راهنمای خود را کتبا به گروه معرفی و در صورت تصویب در شورای گروه به دانشجو و استاد ابلاغ می‌شود در شیوه پژوهشی دانشجو در طی نیمسال اول استاد راهنمای خود را کتبا به گروه معرفی و در صورت تصویب شورای گروه به دانشجو و استاد ابلاغ می‌شود.
انتخاب عنوان پایان‌نامه در شیوه آموزشی پژوهشی دانشجو هماهنگ با استاد راهنما عنوان رساله خود را انتخاب و پس از تصویب در شورای گروه مجوز تدوین طرح پیشنهادیهرساله را دریافت می‌کند. در شیوه پژوهشی دانشجو هنگام ورود و ثبت نام یک عنوان پژوهشی دارای کارفرما به گروه ارائه و پس از تایید گروه و عقد قرارداد پژوهشگاه با کارفرما، امکان نگارش طرح پیشنهادیهرسالهرا خواهد داشت.
مراحل تصویب طرح تحقیق دانشجو پس از موفقیت در امتحان جامع و با هماهنگی استاد راهنما و مشاور طرح تحقیق رساله خود را به گروه ارائه و پس از تصویب گروه و انجام دفاعیه در دانشکده مجوز نگارش پایان نامه را اخذ می‌نماید. دانشجو پس از موفقیت در گذرانیدن واحدهای جبرانی و اصلی و با هماهنگی با استاد راهنما طرح تحقیق رساله خود را به گروه ارائه و پس از اخذ مجوز از گروه و انجام دفاعیه در پژوهشکده مجوز نگارش پایان نامه را دریافت می‌کند.
دفاع از رساله دانشجو بایستی 2 مقاله مستخرج از رساله را با نمایه علمی پژوهشی و بین المللی پذیرش گرفته یا چاپ شده داشته و پس از تایید استاد راهنما و مشاور یک نسخه از رساله خود را به گروه ارائه و در صورت تایید استاد داور، اعضای هیات داوران زمان انجام دفاعیه تعیین می‌گردد. دانشجو بایستی در هر 6 ماه یکبار از کمیته راهبردی متشکل از استاد راهنما، مشاور، معاون پژوهشی، مدیر گروه و کارفرما ارزیابی قابل قبولی را کسب نماید و پس از انجام رساله و چاپ حداقل 2 مقاله با نمایه علمی پژوهشی یا بین المللی و تایید نهایی استاد راهنما، گروه و داوران، زمان دفاعیه از رساله را تعیین نمایند.
طول دوره تحصیلی مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری آموزشی – پژوهشی حداقل 5/3 سال و حداکثر 5/4 سال است که حداکثر یک نیمسال قابل افزایش است مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری پژوهشی حداقل 3 سال و حداکثر 4 سال است که حداکثر یک نیمسال قابل افزایش است
محرومیت از تحصیل در دوره دکتری آموزشی پژوهشی دانشجویانی که میانگین نمره درسی آنها کمتر از 16 باشد، موفق به اخذ نمره زبان نشوند، در امتحان جامع طی دو نوبت نمره 16 اخذ نکنند و رساله آنها غیر قابل قبول ارزیابی شود از ادامه تحصیل محروم خواهند شد. در دوره دکتری پژوهش محور دانشجویانی که موفق به اخذ نمره زبان نشوند، ارزیابی قابل قبول از کمیته راهبردی کسب ننمایند و یا در دفاعیه از رساله نمره قابل قبول اخذ ننمایند از ادامه تحصیل محروم خواهند شد.
اعتبار علمی به استناد نامه شماره 196739 مورخ 91/10/09 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعتبار مدارک دوره دکتری آموزشی- پژوهشی با دکتری پژوهش محور تفاوتی ندارد.

 

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نگار
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام. من دانشجوی سال سوم فوق لیسانس دانشگاه فردوسی هستم. قصد دارم از شیوۀ آموزشی-پژوهشی به شیوۀ آموزشی تغییرشیوه بدم یعنی به جای پایان نامۀ 4 واحدی، 4 واحد کلاس بردارم. پرسشم اینه که آیا این تغییر مانع از دادن آزمون دکترا میشه؟ و اگر مانع نمیشه آیا در پذیرش من در مقطع دکترا تاثیری داره یا خیر؟ خواهش میکنم پاسخ من رو به صورت دقیق و شفاف بدید. مساله بسیار مهمیه برام. با تشکر
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.