سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۱
کد مطلب: 40288
۱
توصیه‌ای در جمع‌بندی داوطلبان آزمون سراسری کارشناسی ارشد

داشته‌های «کنکوری» را از دست ندهید

داشته‌های «کنکوری» را از دست ندهید
هفته‌های پایانی بیشتر ایام مرور به حساب می‌آید تا یادگیری؛ برای همین هم به عقیده بسیاری از مشاورین کنکور، در روزهای پایانی چیز زیادی را نمی‌شود بدست آورد اما چیزهای زیادی است که اگر دقت و حواس درستی نباشد، از دست می‌روند.

یکی از مهمترین دغدغه‌ای هفته‌های پایانی دانشجویان کنکوری، نحوه زمانبندی برای مطاله و جمع‌بندی است؛ حجم بالای دورس  و احتمال سوال از هر مبحثی می‌تواند دانشجویان را بخ راحتی گیج کرده و مانع رسیدن هدف اصلی‌شان شود.
هفته‌های پایانی بیشتر ایام مرور به حساب می‌آید تا یادگیری؛ برای همین هم به عقیده بسیاری از مشاورین کنکور، در روزهای پایانی چیز زیادی را نمی‌شود بدست اورد اما چیزهای زیادی است که اگر دقت و حواس درستی نباشد، از دست می‌روند.

 

دو ماه منتهی به آزمون ارشد، یکی از حساسترین زمانهای طول ایام تحصیلی یک دانشجو است؛ ثمره تلاش چند ساله دوره کارشناسی و زمان صرف شده برای مطالعه کنکور ارشد، در این دو ماه تعیین تکلیف می‌شود.

برای همین هم خیلی از داوطلبین، به همین میزانی که مطالعه داشته‌اند بسنده کرده و از این به بعد تا روز پیش از آزمون فقط مرور و نکته برداری می‌کنند.

شیوه صحیح مطالعه در این دو ماه، چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:

1- زمان مطالعه را کاهش می‌دهد.
2- میزان یادگیری را افزایش میدهد .
3- مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می‌کند.
4- بخاطر سپاری اطلاعات را آسانتر می سازد.

 

برای داشتن مطالعه ای فعال و پویا نوشتن نکات مهم درحین مرور ضروری است. یادداشت برداری، بخشی مهم و حساس از مطالعه است که پیش‌تر باید به آن توجهی خاص می‌داشتید. چون موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد. خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.

شش روش مطالعه خواندن بدون نوشتن ،خط کشیدن زیرنکات مهم، حاشیه نویسی وخلاصه نویسی، کلید برداری خلاقیت و طرح شبکه ای مغز است.

1- خواندن بدون نوشتن
روش نادرست مطالعه است، مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز، خصوصا موارد ارجاعی از فصول دیگر در روزهای پایانی پیش از امتحان، بتوان خیلی سریع مطالب مهم را یافت.

2- خط کشیدن زیر نکات مهم
این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می‌شود که خودش معضلی برای فراموشی است.

3- حاشیه نویسی
این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می‌تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

4- خلاصه نویسی
در این روش شما مطالب را می‌خوانید و آنچه را که درک کرده‌اید به صورت خلاصه به روی دفتری یادداشت می‌کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر است چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست.

5- کلید برداری
کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است. در این روش شما بعد از درک مطالب، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می‌کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین، بهترین و پرمعنی ترین کلمه‌ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می‌شود.

6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز
این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا فراگیری مطالب درسی است. در این روش شما مطالب را می‌خوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و به صورت کلیدی یادداشت می‌کنید و سپس کلمات کلیدی را به روی طرح شبکه ای مغز می‌نویسد (در واقع نوشته‌های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می‌کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می‌کنید) تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب، فقط به طرح شبکه‌ای مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده به روی طرح شبکه‌ای مغز، آنها را خیلی سریع مرور کنید. این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش می‌دهد و درس خواندن را بسیار آسان می‌کند. و بازده مطالعه را افزایش می‌دهد. شرایط مطالعه بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره‌وری بیشتر از مطالعه شرایط مطالعه، مواردی هستند که با دانستن، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها، می‌توان مطالعه‌ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به شما می‌آموزند که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و با دانستن آنها می‌توانید با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز کنید و مطالعه ای فعال‌تر داشته باشید:

1- آغاز درست: برای موفقیت در مطالعه، باید درست آغاز کنید.
2- برنامه ریزی: یکی از عوامل اصلی موفقیت، داشتن برنامه منظم است.
3- نظم و ترتیب: اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد.
4- حفظ آرامش: آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال می‌کند.
5- استفاده صحیح از وقت: بنیامین فرانکلین، ((آیا زندگی را دوست دارید؟ پس وقت را تلف نکنید زیرا زندگی از وقت تشکیل شده است .))
6- سلامتی و تندرستی: عقل سالم در بدن سالم است.
7- تغذیه مناسب: تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد.
8- دوری از مشروبات الکلی: مصرف مشروبات الکلی موجب ضعف حافظه می‌شود.
9- ورزش: ورزش کلید عمر طولانی است.
10- خواب کافی: خواب فراگیری و حافظه را تقویت می کند.
11- درک مطلب: آنچه در حافظه بلند مدت باقی می‌ماند، مطالب است.

چند توصیه مهم که باید کنکوری‌های ارشد امسال در دو ماه پایانی رعایت کنند

1- حداکثر زمانی که افراد می توانند فکر خود را بر روی موضوعی متمرکز کنند بیش از 30 دقیقه نیست، یعنی باید سعی شود حدود 30 دقیقه بروی یک مطلب تمرکز نمود و یا مطالعه داشت و حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت نمود سپس مجددا با همین روال شروع به مطالعه کرد.
2- پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائید چون پس از صرف غذای سنگین بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش می‌شود تا به هضم و جذب غذا کمک کند و لذا خون‌رسانی به مغز کاهش می‌یابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته می‌شود. از مصرف الکل و دارو نیز خودداری کنید همچنین غذاهای آردی مثل نان و قندی قدرت ادراک و تمرکز را کم می‌کند نوشابه‌های گازدارهم همینطور هستند.

3- ذهن آدمی با هوش است اگر یادداشت بردارید خود را راحت از حفظ و بیاد سپاری مطالب می‌کند و نیز همزمان نمی‌توانید هم مطلبی را بنویسید و هم گوش دهید. پس در حین مطالعه لطفا یادداشت برداری ننمائید.

 
منبع: خبرنامه دانشجویان ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.